Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ljuva livet på landet kan innebära ett stort jefla träd rakt över uppfarten :p
12241526_906380079399309_2059529673832478481_n_5641aaf92a6b22414df232b4.jpg

Det ljuva livet på landet kan innebära ett stort jefla träd rakt över uppfarten :p
12241526_906380079399309_2059529673832478481_n_5641aaf92a6b22414df232b4.jpg
Haha, ja är det inte stopp i avloppet med översvämning i källaren, så är det slut på vatten i brunnen, eller strömavbrott, eller vildsvin i hela trädgården, eller så snubblar man över mullvardshögar. Men fasen vad jag ALDRIG skulle byta bort det!!!! Det ljuva livet på landet :love:!

Haha, ja är det inte stopp i avloppet med översvämning i källaren, så är det slut på vatten i brunnen, eller strömavbrott, eller vildsvin i hela trädgården, eller så snubblar man över mullvardshögar. Men fasen vad jag ALDRIG skulle byta bort det!!!! Det ljuva livet på landet :love:!

Helt rätt inställning! Jag känner precis lika dant :up:

Nu tog jag ingen bild (får göra det imorgon) men tro det eller ej, bitskydd + galler är uppsatta på främre boxväggar + boxdörrar. Helt otroligt skönt att ha det gjort. Ska hämta mer bitskydd för mellanväggen i helgen, de vi beställde gjorde de för korta, så vi fick pussla lite för att få ihop några väggar iaf ;).
Sen ska det börja spacklas i taket i sadelkammaren. Sen dit med lister, blir nog att vi får såga till själva. Blir ju så galet mkt annars, då de ska gå längs tre balkar i taket och sen runt elva taket oxå. Det är ju inget man kommer gå och titta på ändå ;).

Tänkte förresten sätta in två garderober i sadelkammaren. Mina gamla stallgarderober. Men de är ju mer eller mindre vita (lite gulaktiga sådär). Går det att måla dem vita på utsidan tror ni? Sprayar dem? Eller helt enkelt inse att det är enklast och billigast att köpa nya?

Haha, precis så! :D

Nu tog jag ingen bild (får göra det imorgon) men tro det eller ej, bitskydd + galler är uppsatta på främre boxväggar + boxdörrar. Helt otroligt skönt att ha det gjort. Ska hämta mer bitskydd för mellanväggen i helgen, de vi beställde gjorde de för korta, så vi fick pussla lite för att få ihop några väggar iaf ;).

Ja det är inte okej förrän vi fått se bilder!! :mad:

:D

Sen ska det börja spacklas i taket i sadelkammaren. Sen dit med lister, blir nog att vi får såga till själva. Blir ju så galet mkt annars, då de ska gå längs tre balkar i taket och sen runt elva taket oxå. Det är ju inget man kommer gå och titta på ändå ;).

Tänkte förresten sätta in två garderober i sadelkammaren. Mina gamla stallgarderober. Men de är ju mer eller mindre vita (lite gulaktiga sådär). Går det att måla dem vita på utsidan tror ni? Sprayar dem? Eller helt enkelt inse att det är enklast och billigast att köpa nya?
Är det laminatdörrar? Jag har ju målat garderober, men inte med laminat. Men med en rejäl slipning och färg av hyfsad kvalitet tycker jag att det borde gå. I såna lägen frågar jag alltid i färgaffären, de brukar ha bra koll!

Är det laminatdörrar? Jag har ju målat garderober, men inte med laminat. Men med en rejäl slipning och färg av hyfsad kvalitet tycker jag att det borde gå. I såna lägen frågar jag alltid i färgaffären, de brukar ha bra koll!
Ja, det tror jag att det är. Tänkte att jag skulle köpa någon billigare garderob typ från jysk eller Ikea, men de är ju bara 50 djupa. Och det behövs ändå vara 60 djupa så dressyrschabraken får plats :D. Så därför hade det ju varit bra att kunna återanvända de garderoberna som jag har.

Ja, det tror jag att det är. Tänkte att jag skulle köpa någon billigare garderob typ från jysk eller Ikea, men de är ju bara 50 djupa. Och det behövs ändå vara 60 djupa så dressyrschabraken får plats :D. Så därför hade det ju varit bra att kunna återanvända de garderoberna som jag har.

Du kan väl tapetsera dörrarna? :)

Och vi vill ha BILDER!!! :D :D :D

Jag håller med @Martina_m att trots att vi har jagat takpannor efter stormen och vaknade av att alla grannar hade fallna träd från våran skog i sin trädgård, vissa perioder är det jäkligt blött, man är kall när pannan stannat och trött på att bära vatten så älskar jag att bo på gården och skulle aldrig vilja byta det mot något annat! :love:

Vi borde alla ge oss en stor klapp på axeln, tänk vad vi åstadkommit egentligen!
Jag satt och tittade på dessa två bilderna igår, tänk att det faktiskt såg ut såhär för några månader sedan och bilderna är faktist tagna från nästan samma ställe men ena dörröppningen man ser på första bilden är flyttad :)

wpid3017-wpid-dsc_1494.jpg

wpid-20151108_115151.jpg

Här kommer lite bilder!
DSC_0793_zpslplfvben.jpg

DSC_0787_zpstzf7emkp.jpg

DSC_0802_zpsez3etyyy.jpg

DSC_0796_zpsx98dvtrp.jpg

Och bonusbild, utsikten från en superstökig blivande sadelkammare

DSC_0808_zpsrgurtipo.jpg

Så sjukt snyggt!!! Verkligen riktigt snyggt gjort! :) :) Och vilken härlig utsikt från sadelkammaren!

Precis sådana liggande galler hade jag tänkt mig mellan hästarna hos oss, men nu när jag dina fina kanske det får bli liknande galler även utåt :love:

Vad har ni använt för material för galler? Ser att ni även fixat galler för fönstrena :)

Jag håller med @Martina_m att trots att vi har jagat takpannor efter stormen och vaknade av att alla grannar hade fallna träd från våran skog i sin trädgård, vissa perioder är det jäkligt blött, man är kall när pannan stannat och trött på att bära vatten så älskar jag att bo på gården och skulle aldrig vilja byta det mot något annat! :love:

Vi borde alla ge oss en stor klapp på axeln, tänk vad vi åstadkommit egentligen!
Jag satt och tittade på dessa två bilderna igår, tänk att det faktiskt såg ut såhär för några månader sedan och bilderna är faktist tagna från nästan samma ställe men ena dörröppningen man ser på första bilden är flyttad :)

wpid-20151108_115151.jpg
Men eller hur!?!
Jag är fasen stolt! Jag gick väl träslöjd på mellanstadiet i skolan, sen har jag minsann inte byggt något!
Vi har gått från det Här:

DSC_0151_zpsqfpzyxg5.jpg

Till det här:
DSC_0858_zpsapwapcji.jpg

Och vidare till det här
DSC_0787_zpstzf7emkp.jpg

Vi är faktiskt riktigt duktiga med alla våra olika projekt! Det är härligt att få följa alla!

Så sjukt snyggt!!! Verkligen riktigt snyggt gjort! :) :) Och vilken härlig utsikt från sadelkammaren!

Precis sådana liggande galler hade jag tänkt mig mellan hästarna hos oss, men nu när jag dina fina kanske det får bli liknande galler även utåt :love:

Vad har ni använt för material för galler? Ser att ni även fixat galler för fönstrena :)
Men tack :)!

Vi ska ju ha sånt galler mellan hästarna oxå, och det tyckte sambon absolut att vi skulle ha. Han var mer tveksam till att ha ut mot stallgången. Men jag fick bestämma och både jag och han är mkt nöjda över resultatet! Nu blev det liksom mer två "riktiga" boxar. Och boxarna är 4x3 m så de behöver faktiskt inte stå och hänga ut över boxväggarna.

Nu minns jag inte måtten på rören, men typ 35 mm i diameter tror jag, dessutom ganska tjocka, kanske 5 mm. Fick ge 37 kr/m +moms hos lokal säljare. Kollade på järnia först där de tog 80 kr/m.
De är fastsvetsade på 50 mm bred och 5 mm tjock järnbit. Här var problemet att de skruvade sig lite. Så vi fick dra en hel del i gallret igår när de skulle upp, för att få de hyfsat raka. Hoppas skruvarna håller :p.
Till mellanväggen får vi göra en liten specialare, för att fästa på mitten för att få stabilitet i galler och samtidigt få fast boxväggen i golvet. Bild kommer när vi gjort det ;).
Fönstergallren är på 2mm tjocka järnbitar (tror jag) med armeringsjärn påsvetsade. Efter massa läsande och att det ändå inte är några galler som står emot en kraftig hästspark, så tänkte jag att det inte spelar roll. Nu är det ändå ett rejält galler som håller till att de inte kommer åt fönstren. Skulle det mot förmodan komma en spark, så får vi se vad som händer då. Tänker tom att det kanske är bra om de inte är alltför hållbara heller...

wpid-20151108_115151.jpg

Snyggt! Är det blivande boxar eller en ligghall?

Men eller hur!?!
Jag är fasen stolt! Jag gick väl träslöjd på mellanstadiet i skolan, sen har jag minsann inte byggt något!
Vi har gått från det Här:

DSC_0151_zpsqfpzyxg5.jpg

Till det här:
DSC_0858_zpsapwapcji.jpg

Och vidare till det här
DSC_0787_zpstzf7emkp.jpg

Vi är faktiskt riktigt duktiga med alla våra olika projekt! Det är härligt att få följa alla!
Här kommer lite bilder!
DSC_0793_zpslplfvben.jpg

DSC_0787_zpstzf7emkp.jpg

DSC_0802_zpsez3etyyy.jpg

DSC_0796_zpsx98dvtrp.jpg

Och bonusbild, utsikten från en superstökig blivande sadelkammare

DSC_0808_zpsrgurtipo.jpg

Fina boxdörrar! Har ni snickrat ihop dem på egen hand?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar