Någon som har koll på det där med mått på dörrar?
På jordbruksverkets sida står det:
"Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt. Som ett allmänt råd anges att boxdörrar och stalldörrar bör vara 1,2 x 2,2 meter."
Jag håller på att montera min lösdrift, en paketlösning från en av boxtillverkarna i landet. Jag har 2,5 m öppet i vardera änden av ena långsidan, så dörrarnas bredd är det ju inget problem med. Men pga dörrarnas bredd blir det lite onödigt stort hål för vinden att blåsa in igenom, så jag funderar på att täcka övre delen av dörröppningarna. (Eventuellt med vindväv. Och jag kommer sätta köldridå på den ena, då det alltid blåser från det hållet här...)
Det är ju inget förprövningskrav på ett sånt skjul som jag bygger. Och jag funderar på det där med "allmänt råd" och "bör" som det står i texten.
Samtliga mina hästar är "små hästar" (under 160) som behöver max 2,2 m i takhöjd, vilket jag klarar med stor marginal. Är det då verkligen nödvändigt att ha dörrarna 2.20 höga också? OM det skulle komma hit en inspektör (vis av erfarenhet vet jag att det förekommer anonyma onödiga anmälningar och även de måste ju kollas upp), tror ni de skulle kunna godkänna dörröppningar som är 2 m höga, när det är små hästar? Det kommer förvisso vara rätt enkelt att ändra om det inte skulle godkännas, men det bästa är ju om man slipper ändra, tänker jag.