Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag både håller med och inte håller med om sista stycket. Ja, det är dumt att skaffa en massa prylar på måfå. Men jag menar att man visst kan veta i förväg vad man behöver och hur man kommer röra sig i stallet. I alla fall hos oss är allt sånt noggrant genomtänkt. Men vi kan ju naturligtvis inte veta vad som behövs hos någon annan :-)
bygger man själv så är det förhoppningsvis mer uträknat hur man ska ha saker och ting :)(även om det ofta kan bli hur fel som helst ändå :p), men flyttar man in i ett färdigt stall så är ju allt ordnat efter hur en annan vill ha det :).
och det kanske inte alls passar ens eget behov.

vad som är logiskt för mig i mitt stall kan vara kaos för en annan som flyttar in :p.
var lite så jag menade ^_^.

(det som blev fel i mitt stall te x var att luckan till loftet hamnade rakt över avloppet och utkastaren i stallet har inget avlopp trots att röret från stallet ligger rakt under :rofl:, den gamla luckan låg på någorlunda samma ställe så det var därför den hamnade där, och utkastaren skulle ju ha slang på sig, men ingen tänkte ju på att frostfria utkastare läcker" då man stängt dem.
dvs tänk före ordentligt och se hur det blir innan man gör sådana permanenta saker :p.)

Jag tror jag fått ihop en skaplig lista, annars får jag ju som sagt köpa in efter hand när man märker att det fattas :) Tack för alla tips!

Jag sitter och kollar ritningar och räknar lite på kostnader. 45mm tjockt virke verkar många använda, så det blir det. Men hur högt? I stallet där vi står nu är boxväggarna ca 125cm innan det övergår i galler (allt färdigköpt). Gallret är ju visserligen också sparksäkert - antar jag? Nu är det ju vindskydd/lösdrift vi bygger och funderar på hur högt vi behöver ha sparksäkert virke innan det övergår till vindnät. Någon som har en aning? :)

Senast ändrad:
Nu har stallet 4 innerväggar, dörrar och fönster på plats. Det fattas foder runt dörrar/fönster, hörnlister samt att de snea balkarna från vägg- tak ska kläs in, sedan är väggar och tak klara!! :)

Sista väggen klar! :

wpid-2015-10-31-08-28-04-jpg.jpeg

På torsdag eftermiddag kommer grävmaskinisten tillbaka och fyller upp där gårdsplanen satt sig efter grävningen av vattnet. När de är klart flyttas högen som är över till baksidan som utfyllnad för höjskillnaden utanför dörren på bilden ovan. Sedan kommer han hjälpa oss att köra ut stenmjöl till hagarna som in/utgång och fodringsplats.

wpid-20151101_135524.jpg

Sist men inte minnst har Stallet inrets med en klocka :D

wpid-2015-11-01-19-51-29-jpg.jpeg

Min sambo ringde precis och hade beställt ut material till hagarna och gårdsplanen samt stallet.

Vi hade eg. tänkt oss stenmjöl 0-8 som sagt men hon som tog emot beställningen hade själv hästar föreslog asfaltsgrus 0-18 istället vilket skulle ge mycket bättre dränering och en mer hållbar hage för framtiden. Är det någon som använt sig av detta material? Sjukpensionären går barfota så vill inte han ska få ont i fötterna..

Vi tänker alltså anlägga ca 10x10 meter vid öppning i ena vinterhagen samt ca 5x6 meter i andra genom att först gräva bort nån dm jord/lera, sedan lägga duk och sedan nu då 1dm asfaltsgrus 0-18. Dessa platser ska fungera som utfodring samt in/utsläpp. Går 2 hästar i hage nr 1 och en häst i hage nr 2.

Min sambo ringde precis och hade beställt ut material till hagarna och gårdsplanen samt stallet.

Vi hade eg. tänkt oss stenmjöl 0-8 som sagt men hon som tog emot beställningen hade själv hästar föreslog asfaltsgrus 0-18 istället vilket skulle ge mycket bättre dränering och en mer hållbar hage för framtiden. Är det någon som använt sig av detta material? Sjukpensionären går barfota så vill inte han ska få ont i fötterna..

Vi tänker alltså anlägga ca 10x10 meter vid öppning i ena vinterhagen samt ca 5x6 meter i andra genom att först gräva bort nån dm jord/lera, sedan lägga duk och sedan nu då 1dm asfaltsgrus 0-18. Dessa platser ska fungera som utfodring samt in/utsläpp. Går 2 hästar i hage nr 1 och en häst i hage nr 2.

Vi har asfaltskross (asfaltsgrus?) i grindöppningarna. Jag var väldigt skeptisk ska jag säga när anläggaren lade dit det och tänkte att det nog skulle åka ner i leran direkt.
Det har nu hållit i 1,5 år med daglig trampning och ännu inget har hänt, negativt. Han sa att det skulle bli som oljegruseffekten, d.v.s lägga sig som ett asfaltslager. Det kanske det har under men över ser, och känns, det fortfarande som grus.

Vi får se hur det går ju fler år som går men just nu är jag väldigt nöjd.

@ASKAPLASKA har precis kört ut det i sina hagar läste jag :).

Vi har asfaltskross (asfaltsgrus?) i grindöppningarna. Jag var väldigt skeptisk ska jag säga när anläggaren lade dit det och tänkte att det nog skulle åka ner i leran direkt.
Det har nu hållit i 1,5 år med daglig trampning och ännu inget har hänt, negativt. Han sa att det skulle bli som oljegruseffekten, d.v.s lägga sig som ett asfaltslager. Det kanske det har under men över ser, och känns, det fortfarande som grus.

Vi får se hur det går ju fler år som går men just nu är jag väldigt nöjd.

Härligt att höra! :) :)

Det mest intelligenta jag gjort på länge kan jag säga, shit vad nöjd jag är!
Skulle dock inte fodra på det, vill nog inte riktigt veta vad det finns för gifter i det.

Härligt att höra att du är nöjd! :)
Vi har foderbord/ foderlådor så de ska nog inte vara några problem och de som säljs som konstruktionsmaterial ska inte vara giftigt heller så :)

Blev lite orolig så var tvungen att ringa och kolla för eventuella gifter och det vi hade fått rekommenderat var alltså väggrus och inte asfalskross så de skulle inte vara giftligt :)

21/11 gjuter vi golvet!! :banana::bump::D:D

Kompisen lade väggrus i grindhålet nu. 2dm djupt, blev jättebra. De hade tänkt stenmjöl först men då det fanns risk att det blir för packat och inte dränerar sej så blev det väggrus.

Vi har precis lag 0-18 väggrus utanför ligghallen :) Blev toppenbra, och blir nog ännu lite bättre när det satt sig lite mer.
Vi har matta under och sen vid ligghallsöppningen har vi byggt upp med lite större sten under.
img_6895.jpg

Vi är inte klara med alla väggar vid ligghallen ännu men vi har stängt för lite tillfälligt så ikväll var det premiär för hästarna! De tyckte att det var spännande =) Tar nog ett par dagar innan de vänjer sig!
Nu blir det lite halvt paus i vårt bygge, min sambo håller på med sin avhandling och ska ta examen nu i november så han behöver lägga lite tid på det :P

Vi har precis lag 0-18 väggrus utanför ligghallen :) Blev toppenbra, och blir nog ännu lite bättre när det satt sig lite mer.
Vi har matta under och sen vid ligghallsöppningen har vi byggt upp med lite större sten under.
img_6895.jpg

Vi är inte klara med alla väggar vid ligghallen ännu men vi har stängt för lite tillfälligt så ikväll var det premiär för hästarna! De tyckte att det var spännande =) Tar nog ett par dagar innan de vänjer sig!
Nu blir det lite halvt paus i vårt bygge, min sambo håller på med sin avhandling och ska ta examen nu i november så han behöver lägga lite tid på det :P
Så himla kul att följa ert bygge! Tack för att du delar med dig :)

Själv pysslar och fixar jag mest så att stallet blir funktionsdugligt så gott det går och planerar för framtiden då stallet ska byggas om helt.

img_6895.jpg

Ser jättebra ut! längtar tills torsdag när det är våran tur att få ut väggruset, kul att de rekomenderade samma material, måste vara rätt då :P

Vad kul att det går framåt för alla byggen!

@Lovise din lösdrift blir ju hur bra som helst!! Vill oxå ha en lösdrift så småningom, men tyvärr blir det ett eget bygge. Hade velat ha det i anslutning till stallet egentligen, men det går inte.

Hos oss står det lite still, eller rättare sagt vi går sakta framåt. Svårt att hinna med allt med jobb och plugg och mörkret som kommer så fort. Men sadelkammaren har börjat få innertak. Sen ska det gjutas nåt golv + färg på det. Blir nog bäst så då vi tyvärr har lite stenar (berg?) som går upp ur golvet så går inte att lägga nåt över liksom.

Men mitt största bekymmer just nu; Planerat strömavbrott 8-13 idag (jag är ledig och hemma idag). Betyder ingen el till vattenpump = inget vatten. Jaja, det är väl lugnt, handlar ju bara om några timmar. Bara det att igår duschade jag innan läggdags och pumpen började låta konstigt när jag var klar. Den slutade inte pumpa. Fick stänga av den och gå ut till brunnen. Visade sig att vattnet är slut!!!!
Va fan?!?! Livet på landet :p
Det är en grävd brunn. Har googlat och det kan va så att den är igenslammad. Det har ju inte bott någon här på 8-9 år, så det har ju inte varit så stor rullians på vattnet.
Dagens uppdrag iaf. Hur ska vi få vatten igen?!? Jisses....

@Lovise din lösdrift blir ju hur bra som helst!! Vill oxå ha en lösdrift så småningom, men tyvärr blir det ett eget bygge. Hade velat ha det i anslutning till stallet egentligen, men det går inte.

QUOTE]

Tack! Är supernöjd! Men vill få det färdigt nu nu nu såklart, fortfarande lite bökigt med avsaknad av lampor, otroligt provisoriskt staket, rörig sadelkammare mm. Men det blir bättre och bättre!

Läskigt med brunnen! Hoppas den "bara" är igenslammad så det löser sig smidigt!

Vad kul att det går framåt för alla byggen!

Hos oss står det lite still, eller rättare sagt vi går sakta framåt. Svårt att hinna med allt med jobb och plugg och mörkret som kommer så fort. Men sadelkammaren har börjat få innertak. Sen ska det gjutas nåt golv + färg på det. Blir nog bäst så då vi tyvärr har lite stenar (berg?) som går upp ur golvet så går inte att lägga nåt över liksom.

Men mitt största bekymmer just nu; Planerat strömavbrott 8-13 idag (jag är ledig och hemma idag). Betyder ingen el till vattenpump = inget vatten. Jaja, det är väl lugnt, handlar ju bara om några timmar. Bara det att igår duschade jag innan läggdags och pumpen började låta konstigt när jag var klar. Den slutade inte pumpa. Fick stänga av den och gå ut till brunnen. Visade sig att vattnet är slut!!!!
Va fan?!?! Livet på landet :p
Det är en grävd brunn. Har googlat och det kan va så att den är igenslammad. Det har ju inte bott någon här på 8-9 år, så det har ju inte varit så stor rullians på vattnet.
Dagens uppdrag iaf. Hur ska vi få vatten igen?!? Jisses....

Nej va jobbigt med brunnen, sånt kan man ju lixom inget om själv, tur man kan googla :P :P
Men om dne är igenslammad kanske ni behöver beställa ut någon som slamsuger den bara? Hoppas de är så lätt! :)

Det såg ut som att det var lite mer vatten i brunnen idag. Men jag kan ju inte testa pumpen. För vi har ju ingen el heller just nu :p haha. Jaja, nu är jag hos svärföräldrarna och fyller på vattendunkar iaf. Fåren måste ha mer vatten. Hästarna klarar sig till imorgon iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30