Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Himla intressant att läsa om era ventilationslösningar! Jag följer och suger åt mig tips. :) Här har det verkligen varit bristfälligt då någon gammal ägare sågat av lufttrumman (en sån där gammal som ni pratar om som går från innertak och ut upp ovanför yttertaket) och satt igen golvet/taket mellan stallet och höloftet... :banghead: Vette tusan varför... Halva vårt stall är öppet nästan till nock, och halva är det kanske tre meter till tak där det är loft ovanför. Isolerat i alla väggar och tak, gissar att det var när det skulle isoleras som de kapade lufttrumman. :meh: Nu är det ju lite självdrag från dörrarna men nån frånluftsventil finns inte. Vi har precis köpt en ventil som ska sättas upp nånstans, men frågan är vart som är lämpligast...

Det där paketet från Granngården, hur pass omfattande är det? Dyrt? Sadelkammaren kostade typ mycket mer än väntat så i år finns inga pengar för några större utgifter...

Apropå sadelkammaren så är vi i princip klara nu! :) Sambon fick till vattnet igår kväll, äntligen! När det skulle snickras kapades slangar och värmekabeln drogs ut för långt... Så det har varit ett himla meck att få tillbaka den och nu de senaste dagarna har han kämpat för att få alla kopplingar rätt och tätt. När vi första gången öppnade vattnet stod det som en fontän överallt. :crazy: Men igår fick han till det! :banana: Så nu går vattnet från huset, in i sadelkammaren och därifrån ut i själva stallet via en utkastare genom väggen. Värmekabel från huset och en bit in i slangarna i sadelkammaren, och där är det ju varmt så nu jäklar ska inte vattnet frysa på vintern! :D Tjoho! Har dock inte tordats ha på vattnet inatt, fegis som jag är... :p Hade suttit fint med vatten i hela stallet på morgonen...

Måste leta rätt på bilder känner jag! :p

Himla intressant att läsa om era ventilationslösningar! Jag följer och suger åt mig tips. :) Här har det verkligen varit bristfälligt då någon gammal ägare sågat av lufttrumman (en sån där gammal som ni pratar om som går från innertak och ut upp ovanför yttertaket) och satt igen golvet/taket mellan stallet och höloftet... :banghead: Vette tusan varför... Halva vårt stall är öppet nästan till nock, och halva är det kanske tre meter till tak där det är loft ovanför. Isolerat i alla väggar och tak, gissar att det var när det skulle isoleras som de kapade lufttrumman. :meh: Nu är det ju lite självdrag från dörrarna men nån frånluftsventil finns inte. Vi har precis köpt en ventil som ska sättas upp nånstans, men frågan är vart som är lämpligast...

Det där paketet från Granngården, hur pass omfattande är det? Dyrt? Sadelkammaren kostade typ mycket mer än väntat så i år finns inga pengar för några större utgifter...

Apropå sadelkammaren så är vi i princip klara nu! :) Sambon fick till vattnet igår kväll, äntligen! När det skulle snickras kapades slangar och värmekabeln drogs ut för långt... Så det har varit ett himla meck att få tillbaka den och nu de senaste dagarna har han kämpat för att få alla kopplingar rätt och tätt. När vi första gången öppnade vattnet stod det som en fontän överallt. :crazy: Men igår fick han till det! :banana: Så nu går vattnet från huset, in i sadelkammaren och därifrån ut i själva stallet via en utkastare genom väggen. Värmekabel från huset och en bit in i slangarna i sadelkammaren, och där är det ju varmt så nu jäklar ska inte vattnet frysa på vintern! :D Tjoho! Har dock inte tordats ha på vattnet inatt, fegis som jag är... :p Hade suttit fint med vatten i hela stallet på morgonen...

Måste leta rätt på bilder känner jag! :p

Paketet kostar typ 6-8000 beroende på vilket man väljer, dock finns det inte i lager, men dess komponenter verkar vara beställningsbara. Jag har skickat ett mail till dem med frågan vad leveranstiden är om jag vill beställa men inte fått något svar.

Härligt med vattnet, de underlättar ju verkligen!

Spännade med bilder, ser vi fram emot! :)

Är det utan fläkt då? Jag har för mig att vårt paket kostade mer?
Ljuddämparlådan är förresten ritad utifrån förslag i Att bygga häststall - så har du den så har du principen!

Förresten - komponenterna i paketet var gula - så vi köpte till extra svart rör att ha utanpå taket...

Är det utan fläkt då? Jag har för mig att vårt paket kostade mer?
Ljuddämparlådan är förresten ritad utifrån förslag i Att bygga häststall - så har du den så har du principen!

Fläkt ingår i paketet, i den billigare varianten som ligger på ca 6000 ingår följande:

-1 st Ventilationsfläkt Multifan 300
- 1 st Väggjalusi WSK 300
- 1 st Styrning EW Tyristor - 3,15A
- 1 st Motorskyddsbrytare TFE
- 6 st Friskluftsintag LES.

Det dyrare varianten för samma antalet hästar (1-6) tillåter bättre styrning om jag fattat de hela rätt :)

Man får ju fixa egen trumnma osv själv upp ur taket.

Fläkt ingår i paketet, i den billigare varianten som ligger på ca 6000 ingår följande:

-1 st Ventilationsfläkt Multifan 300
- 1 st Väggjalusi WSK 300
- 1 st Styrning EW Tyristor - 3,15A
- 1 st Motorskyddsbrytare TFE
- 6 st Friskluftsintag LES.

Det dyrare varianten för samma antalet hästar (1-6) tillåter bättre styrning om jag fattat de hela rätt :)

Man får ju fixa egen trumnma osv själv upp ur taket.
Ok, vi hade ju trummor i paketet + att vi fick köpa till för vi har så högt i tak. Dessutom har vi den temperaturstyrda enheten.

Ok, vi hade ju trummor i paketet + att vi fick köpa till för vi har så högt i tak. Dessutom har vi den temperaturstyrda enheten.

Vi hade också velat ha den tempraturstyrda enheten och det är den jag gissar finns i det lite dyrare paketet men står lite dåligt på hemsidan, han som sagt mailat dem och hoppas på svar snart annars får jag försöka ringa någon dag snart!

Kul, absolut att vi följs åt! :) Här är det ett tag kvar så jag längtar! ;) Första tanken var att bygga lösdriften på baksidan av uthuset. Tyvärr sluttar det och står ett stort träd där så det skulle behövas en hel del förarbeten. Jag vill ha en fyrväggars-lösdrift med två öppningar och plastridåer där, har tyvärr dålig erfarenhet av treväggars som blir blött och dant då det regnar/snöar in. Så det här blir förhoppningsvis bra :) Fönster gör vi utav vindnät så får vi ändå lite luft in!

Buck - Ska diskutera med sambon om det är möjligt, jättebra idé! Finns element och frostvakt där idag då någon vattengrejs står där inne ;) Men ifall att, är det någon som vet hur pass hållbart det är över källare? Kan man ha tex uppbindningsplats där?

Har du erfarenhet av vindtät sedan tidigare?

Är också intresserad av vindnät, (mest för att hästen envisas med att sparka sönder plexiglaset) men är det mjukt nät eller är det hårt/plast aktigt? Tänker på hur man ska fästa det. Har ju gjutjärns fönster inmurade i väggen.. Dvs inte ngn trevlig trä ram att spika fast i.

Är också intresserad av vindnät, (mest för att hästen envisas med att sparka sönder plexiglaset) men är det mjukt nät eller är det hårt/plast aktigt? Tänker på hur man ska fästa det. Har ju gjutjärns fönster inmurade i väggen.. Dvs inte ngn trevlig trä ram att spika fast i.

Det verkar finnas flera olika sätt att fästa, kolla tex Lantbutiken. Vi kommer spänna upp på träram :)

Jag har satt upp vindnät i min nybyggda lösdrift. Se bilder här i tråden. Vi satte upp vindnätet utmed ena kortsidan och skruvade fast det runt reglarna. Lantbutiken har också andordningar för att sätta upp och spänna vindnätet. Det är mjukt nät.

Funkar än så länge toppenbra. Hästar står och tittar ut, har varit och luktat på det, men inga försök till att hålla på och buffa på det.

Ska nu i dagarna beställa köldridå från lantbutiken för att ha i ingången till lösdriften :)

/Lizzie

Det jag är intresserad av är hur "vattentätt" det är. Det regnar o snöar och blåser hårt på tvären i Skåne :p har ffa en gavel på stallet rakt norrut som jag funderar på men det är direkt ovanför hästarnas boxar. Hur mycket blåser det igenom/drar det? Det ska ju inte heller blåsa på djuren.

Det jag är intresserad av är hur "vattentätt" det är. Det regnar o snöar och blåser hårt på tvären i Skåne :p har ffa en gavel på stallet rakt norrut som jag funderar på men det är direkt ovanför hästarnas boxar. Hur mycket blåser det igenom/drar det? Det ska ju inte heller blåsa på djuren.

Nätet ska stoppa regn och snö - här på närkeslättet blåser det också rejält och kan snöa/regna på tvären.

Det drar ingenting från nätet, utan upplever bara att det är "friskt" inne i hallen.

/Lizzie

Funderar också på hur det kommer bli med vindnät, är i så fall 2 små fönster i fuxen box.
Men då fuxen har lite känslig rygg och mer eller mindre ks så vill jag inte riskera mer drag än vad det är nu..
Samtidigt som hästen i nästa box har lite host tendenser emellanåt. (Att byta box hade varit ngt om nu inte fuxen är väldigt kräsen och inte tycker om förändringar. Samt att jag inte vill att hon sparkar ner en box till :p)

Rider i ett ridhus på 70x 30 vindnät övre 50% av väggarna. Det är luftigt men det blåser och snöar inte in.

Plötsligt händer det! Första sektionen är på plats!
img_8675.jpg

Fortsättning följer i morgon om allt går enligt planen =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 260
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈