Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kämpar på vi också. Under veckan och helgen har vi fått in element i sadelkammaren ( typ snyggare element än inne i huset hihi) Kablarna är inte färdiga på bilden, blev snyggare när sambon fixat efter jag tog kortet :)

wpid-20151016_180956.jpg

Jag har även äntligen hittat en sådan sittmöbel jag velat ha på Blocket till på och avkläding av stövlar och förvaring av diverse stövel-tillbehör så som spporrar och strumpr osv.

wpid-2015-10-16-10-43-50-jpg.jpeg

Och de största projektet , vi har tagit bort den gamla dörren på sista kortsidan i stallet , sågat upp en ny öppning och satt in en ny dörr som är flyttad någon dm åt andra hållet för att boxarna ska bli så stora som möjligt. Dörren blev en altandörr, pardörr med 3 glasfömnster som kommer försättas med galler såklart. strax under 1,5 meter bred om man öppnar båda dörrarna. Denna kommer fungera som utgång med gödsel och då man hämtar hösilage samt som dösutgång för hästar och människor.

Förbereder för att göra ny/större öppning:

wpid-20151017_172705.jpg

Dörren på plats! :)

wpid-2015-10-18-20-27-53-jpg.jpeg

Vi kämpar på vi också. Under veckan och helgen har vi fått in element i sadelkammaren ( typ snyggare element än inne i huset hihi) Kablarna är inte färdiga på bilden, blev snyggare när sambon fixat efter jag tog kortet :)

wpid-20151016_180956.jpg

Jag har även äntligen hittat en sådan sittmöbel jag velat ha på Blocket till på och avkläding av stövlar och förvaring av diverse stövel-tillbehör så som spporrar och strumpr osv.

wpid-2015-10-16-10-43-50-jpg.jpeg

Och de största projektet , vi har tagit bort den gamla dörren på sista kortsidan i stallet , sågat upp en ny öppning och satt in en ny dörr som är flyttad någon dm åt andra hållet för att boxarna ska bli så stora som möjligt. Dörren blev en altandörr, pardörr med 3 glasfömnster som kommer försättas med galler såklart. strax under 1,5 meter bred om man öppnar båda dörrarna. Denna kommer fungera som utgång med gödsel och då man hämtar hösilage samt som dösutgång för hästar och människor.

Förbereder för att göra ny/större öppning:

wpid-20151017_172705.jpg

Dörren på plats! :)

wpid-2015-10-18-20-27-53-jpg.jpeg
Snyggt!!!
Är så avis på din fina och stora sadelkammare! :)
Men snart, snart har jag oxå en :D.
Vad är det för element? Är det sådana som man ställer in temperaturen på och som sedan stänger av och på anpassat till rummets temperatur?
Och hur många effekt är det på? Och hur stor är sadelkammaren i kvm? många frågor :D Men jag håller på att snurra in mig i de där elementen, och vet inte hur stort jag ska ha.

Snyggt!!!
Är så avis på din fina och stora sadelkammare! :)
Men snart, snart har jag oxå en :D.
Vad är det för element? Är det sådana som man ställer in temperaturen på och som sedan stänger av och på anpassat till rummets temperatur?
Och hur många effekt är det på? Och hur stor är sadelkammaren i kvm? många frågor :D Men jag håller på att snurra in mig i de där elementen, och vet inte hur stort jag ska ha.

Tack :D

Vi snurrade också runt en hel del innan vi valde dessa element. Dem är faktiskt köpta på Biltema och är elradiatorer och styrs med en panel på ovansidan där man kan ställa in önskad temp. Den vi köpte är på 600 W styck och vi har två stycken, en under varje fönster, finns större med högre effekt också :) Om jag har förstått de hela rätt så verkar man räkna på ca 50-65 W per kvm (förenklat värde). Vår sadelkammare är på 17 kvm och skulle då kräva 1105 W om man räknar på 65W /kvm. Nu kommer vi ju inte ha 21 grader precis i sadelkammaren utan typ 12-15 grader så då kändes 1200 W lagom , annars hade det kanske vart gränsfall med totalt 1105 W. :)

Utöver allt detta så gillade vi designen på dessa element, speciellt eftersom de bara bygger 4 cm ut från väggen :)

Här hemma håller vi på att byta hönsras, som jag nog nämnt tidigare. Igår var vi i Småland (tre timmars resa för några höns, jaaadå ;) ) och köpte en ny grupp höns. Tre Welsumerhöns + tupp och en Lohmannhöna. Lohmannhönan har tydligen alltid gått med Welsumersgruppen så hon fick följa med hem till oss även om vi inte tänkt ha den rasen.
12093674_711849278949470_661341546_n.jpg

Här hemma håller vi på att byta hönsras, som jag nog nämnt tidigare. Igår var vi i Småland (tre timmars resa för några höns, jaaadå ;) ) och köpte en ny grupp höns. Tre Welsumerhöns + tupp och en Lohmannhöna. Lohmannhönan har tydligen alltid gått med Welsumersgruppen så hon fick följa med hem till oss även om vi inte tänkt ha den rasen.
12093674_711849278949470_661341546_n.jpg
Lohman är en supertrevlig ras! Dessutom brukar de inte ligga på ägg, så du får antagligen inga avkommor:)

Vi har en ängsmark som ska bli vinterhagar. Jag funderar lite hur jag ska tänka.
Ytan är ca 8-9000 kvm. Sen lite skog runtomkring som jag tänkte utnyttja också. Ena sidan ängen är det en plätt blandskog (kanske bara 500 kvm som är ok för hästar att vistas på), andra sidan är det granskog, där lite mer kan hägnas in om man vill.
Min tanke är iaf att röja lite i granskogen så hästarna kan få lite skydd.

Men till min fråga, ska jag göra två vinterhagar och dela av ängen längs mitten, en med lite lövträd och en med granskog? Eller ska jag ha en stor hage över hela ängen, inkl gran och lövskogen? Och varför ;)?

Jag har helt varit inne på att ha två hagar att byta med, om det blir väldigt lerigt och så fryser det, för att slippa så gropiga hagar liksom. Men jag har två hästar, som iof gärna springer och busar en del, men frågan är hur lerigt kommer det att bli? Det verkar vara sandjord dessutom och uppe på en kulle. Kommer det kännas overkill att ha två hagar till två hästar (+en sommarhagen)?

Hur hade ni gjort? Och som sagt, varför ;)?

@Martina_m Jag hade kört med två hagar. Vi har också sandjord och oftast jättefina hagar lermässigt, men när det har regnat tre dygn på raken mitt i vintern blir även mina hagar sörjiga. Då är det skönt att ha alternativ.

2 hagar med en
Vi har en ängsmark som ska bli vinterhagar. Jag funderar lite hur jag ska tänka.
Ytan är ca 8-9000 kvm. Sen lite skog runtomkring som jag tänkte utnyttja också. Ena sidan ängen är det en plätt blandskog (kanske bara 500 kvm som är ok för hästar att vistas på), andra sidan är det granskog, där lite mer kan hägnas in om man vill.

Men till min fråga, ska jag göra två vinterhagar och dela av ängen längs mitten, en med lite lövträd och en med granskog? Eller ska jag ha en stor hage över hela ängen, inkl gran och lövskogen? Och varför ;)?

Jag har helt varit inne på att ha två hagar att byta med, om det blir väldigt lerigt och så fryser det, för att slippa så gropiga hagar liksom. Men jag har två hästar, som iof gärna springer och busar en del, men frågan är hur lerigt kommer det att bli? Det verkar vara sandjord dessutom och uppe på en kulle. Kommer det kännas overkill att ha två hagar till två hästar (+en sommarhagen)?

grind längst bort och en närmst utgångarna så att man kan öppna upp så att hästarna kan röra sig över båda hagarna när det är fint och fruset i marken :)

Jag hade börjat med att göra en enda hage, sedan hade jag utvärderat efter vinterhalvåret. Sätta staket i onödan är trist och kostsamt, och en såpass liten hage är synd att dela upp i två mindre delar tycker jag. Har ni tur så är sandjorden så genomsläpplig att hästarna inte kommer att bli leriga över skon ens en gång :) Skulle det visa sig i vinter att hagen blir gropig och det fryser så är det väl bara till att öppna till sommarhagen?

Hur gör ni med ventilationen i era stall? Ni som har lösdrift och helt öppet där löser det sig väl kanske själv, men när man har stall med boxar är det ju ofta mer tillstängt? Har kollat på ett ventilationspaket på Granngården för 1-6 hästar som inte verkar finnas i lager men som kanske går att få tag i de olika komponenterna löst ( fläkt, styrningsdosa, sex st friskluftintag). Vad har ni/planerar andra?

När vi köpte stället var det massor av småhagar, med tiden så har jag tagit bort fler och fler småhagar och gjort mer och mer öppningar mellan hagarna ;) jag har oxå bara två hästar.

Det känns som det blir mer upptrampat ju mindre hagar man har, har man större ytor för dem att röra sig på så står de inte och trampar på samma ställen. bara vid trånga passager och vid ingången - så där är det ju alltid fördel att ha bättre "underlag" eller förbättra marken. Sen har vi varit jättenoga med att se till att alla dikena runt hagarna är väl utgrävda och även göra små avrinningsdiken.

Träd är verkligen jättebra att ha i hagen - men med möjlighet för dem att variera mellan öppna ytor. mina hästar har ett favoritträd som de står och hänger under- en gran där grenarna är av på nedersta delen :p

Hur gör ni med ventilationen i era stall? Ni som har lösdrift och helt öppet där löser det sig väl kanske själv, men när man har stall med boxar är det ju ofta mer tillstängt? Har kollat på ett ventilationspaket på Granngården för 1-6 hästar som inte verkar finnas i lager men som kanske går att få tag i de olika komponenterna löst ( fläkt, styrningsdosa, sex st friskluftintag). Vad har ni/planerar andra?

Vi har ett gammalt stall och har "skorsten" i det. En gammal ventiltrumma liksom som verkar räcka just nu iallfall. Det är bara öppet, inga fläktar.

Det verkar vara lätt för värmen att stiga ut ur trumman och ny, kall luft tar sig in under dörrar och i fönsterglipor. Vi har alltså av detta skäl inte sett till att täppa till alla glipor vi kan utan har plåtskivor ovanför fönstren som går att öppna och inte är helt täta. Gummilist under dörren där det fattas 5 cm eftersom vi var tvungna att ha höjden på dörren godkänd.
Nu har jag bara två hästar i stallet och då räcker det. Har dock fyra boxar och om alla de skulle vara fulla tror jag att vi skulle vara tvungna att kanske sätta in en fläkt eller öppna alla fönsterplåtar.

Vad för sorts fläkt skulle vi nog plugga på då.

Jag har ingen ventilation alls :o. 3 fönster som är halvöppna och en dörr som är halvöppna. Blir lite drag diagonalt genom stallet men inte över boxarna då det blåser mycket. Men bra luft överlag. Är det väldigt kvavt, fukigt och stilla så öppnar jag upp dörren ut mot gården också.
Har ett litet stall på 3 boxar som är helt inbyggt i gården, dvs på ena lågsidan beter det ut mot ladan, på ena kortsidan är det boningshus och på en del av andra lågsidan är det en lägga med vedbod och garage. Dvs kan inte ha ventilation från ena sidan till andra vilket hade varit bäst.

När vi köpte stället var det massor av småhagar, med tiden så har jag tagit bort fler och fler småhagar och gjort mer och mer öppningar mellan hagarna ;) jag har oxå bara två hästar.

Det känns som det blir mer upptrampat ju mindre hagar man har, har man större ytor för dem att röra sig på så står de inte och trampar på samma ställen. bara vid trånga passager och vid ingången - så där är det ju alltid fördel att ha bättre "underlag" eller förbättra marken. Sen har vi varit jättenoga med att se till att alla dikena runt hagarna är väl utgrävda och även göra små avrinningsdiken.

Träd är verkligen jättebra att ha i hagen - men med möjlighet för dem att variera mellan öppna ytor. mina hästar har ett favoritträd som de står och hänger under- en gran där grenarna är av på nedersta delen :p

Jag har hellre massor med "små" hagar som jag kan koppla till och från varandra. Gillar att kunna ändra och stänga och öppna för det som passar bäst just nu.
Vid detta tillfälle har jag faktiskt delat av en av hagarna (inte så stor från början) och kopplat på en övre hage på den ena delen.
Eftersom mina gillar att se gården så fick de nu grind på samma ställe iom avdelningen men en betydligt mindre hage. Dock får de gå varannan dag i stora och varannan dag i den mindre (som inte är katastrofalt liten dock). Hade de stått i den undre och övre hagen hade en av de inte sett gården och det gillas inte.

Vi hade tät skog och granar som hade grenar ända ner till marken...........de har ätit upp allt så nu har inte en enda gran grenar längre ner än vad de når upp på stammen. Det är till att ha fjordingar med aptit.

Jag gillar också att ha fler möjligheter och därför gärna hagar som går att dela av/ öppna upp beroende på väder och vind. De man får tänka på är väl bara att göra rel stora öppningar mellan hagarna alternativt grusa där för blir det för smalt och en passage som oftast används så kan det snabbt bli lerigt i passagen. Jag bygger så det är så enkelt som möjligt att skifta, ofta med vanlig grindöppning mellan hagarna så man kan välja att ha ena eller andra hagen alternativt öppna upps å de får tillgång till båda samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 258
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar