Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite dum fråga kanske men vad är det du har almanacka till?
(Har bara en tavla som jag skriver upp datumet för varje öppnad bal.. för att få en hum och åtgången)

jag använder "vanliga" familjens kalender där vi skriver upp "kom ihåg" hästarna har en egen kolumn och där antecknar jag när jag öppnar en ny bal - eller iallafall försöker komma ihåg att göra det...

jag använder "vanliga" familjens kalender där vi skriver upp "kom ihåg" hästarna har en egen kolumn och där antecknar jag när jag öppnar en ny bal - eller iallafall försöker komma ihåg att göra det...

Det har jag oxå haft tills nu. Dvs för varje säsong så har jag haft 2 st 1/4 dels fulla. Har tröttnat på det, samlar all info om hösilage säsongsvis.

Lite dum fråga kanske men vad är det du har almanacka till?
(Har bara en tavla som jag skriver upp datumet för varje öppnad bal.. för att få en hum och åtgången)

För o veta precis vad varje häst äter inne o vad de fått i hagen. Ger typ fritt så vill ha ett hum om hur mkt som går åt. Ger olika varje dag typ beroende på vädret, hur länge de ska vara ute, hur de åt gårdagen (dvs är det kvar, var det kvar inne, tog det slut för tidigt).

Oftast blir ju innekolumnen rätt likadan när man hittat nivån hästen vill ligga på (min så gott som fritt men slänger det som är kvar, vill alltså inte ge överskott i mängder) o så lägger jag på lite om de kommit in tidigt eller ska ut senare.

Utekolumnen varierar som sagt o där kan vi spara från gårdagen, de äter det ute men inne är de mer kinkiga.

Har småbalar så behöver ju veta typ på kgt för att balvikten ska bli relevant.

I slutet på säsongen kan jag lätt utvärdera hur mkt jag faktiskt kunde fodra av det jag betalat, dvs vad det faktiskt kostade mig. Och framförallt vad hästen faktiskt åt och utvärdera foderstaten, det viktigaste för mig. Blev han tunn, tjock, smal o varför? Har tex snabbt insett att trots att han är lättfödd o blir fet på sommaren så kan jag utan problem ger stort överskott när han står på hög kvot. I år utvärderar vi om det gäller även när han står på en kvot på 6. Blir ju betydligt enklare o köpa in grovfoder till nästa säsong om jag har från 6 o uppåt kvotmässigt o handla. Eller så vet jag att 6 inte funkar o slipper göra samma misstag igen :)

För o veta precis vad varje häst äter inne o vad de fått i hagen. Ger typ fritt så vill ha ett hum om hur mkt som går åt. Ger olika varje dag typ beroende på vädret, hur länge de ska vara ute, hur de åt gårdagen (dvs är det kvar, var det kvar inne, tog det slut för tidigt).

Oftast blir ju innekolumnen rätt likadan när man hittat nivån hästen vill ligga på (min så gott som fritt men slänger det som är kvar, vill alltså inte ge överskott i mängder) o så lägger jag på lite om de kommit in tidigt eller ska ut senare.

Utekolumnen varierar som sagt o där kan vi spara från gårdagen, de äter det ute men inne är de mer kinkiga.

I slutet på säsongen kan jag lätt utvärdera hur mkt jag faktiskt kunde fodra av det jag betalat, dvs vad det faktiskt kostade mig. Och framförallt vad hästen faktiskt åt och utvärdera foderstaten, det viktigaste för mig. Blev han tunn, tjock, smal o varför? Har tex snabbt insett att trots att han är lättfödd o blir fet på sommaren så kan jag utan problem ger stort överskott när han står på hög kvot. I år utvärderar vi om det gäller även när han står på en kvot på 6. Blir ju betydligt enklare o köpa in grovfoder till nästa säsong om jag har från 6 o uppåt kvotmässigt o handla. Eller så vet jag att 6 inte funkar o slipper göra samma misstag igen :)
:o låter avancerat, slänger bara ut det de inte ätit upp i boxen i hagen så får de äta upp det där...

skriver bara upp vilken bal jag har öppen för att veta hur många balar jag använt :p, räknar inte på hur mycket de faktiskt äter eller vad det kostar i slutänden :p blundar och betalar :angel:.

:o låter avancerat, slänger bara ut det de inte ätit upp i boxen i hagen så får de äta upp det där...

skriver bara upp vilken bal jag har öppen för att veta hur många balar jag använt :p, räknar inte på hur mycket de faktiskt äter eller vad det kostar i slutänden :p blundar och betalar :angel:.

Så har jag också gjort när jag haft storbal. :angel:

I år är första året på mååååånga år som jag kommer ha bara torrhö i småbuntar, mycket enklare att räkna ut vad de äter och inte. ;) Men så kommer det bara bo min fetknopp, en fet shettis och en halvblodsdam som behöver desto mer mat här. Samma trio som ifjol. Min ponny och shettisen lever i princip på existensminimum just nu för de är så feta efter sommaren så det är hemskt... På tisdag anländer tredje damen som varit borta hela sommaren, då blir det lite knivigare. Då kommer vi ge individuella givor inne och lika mycket/häst ute.

Som tur är så är rangordningen så bra så den som behöver mest är högst och tvärt om. Så vill man att de stora ska få 2kg ett mål kan man lägga ut fem fördelat i tre lite olika stora högar så blir det rätt okej. :)

Jag har byggt ett litet ankhus till mina myskankor och ikväll flyttade de dit. Får se vad de tycker imorgon när luckan öppnas och de är på ett nytt ställe av tomten :D
12063064_1071133512927423_1215174058_n.jpg

Får jag fråga er i tråden hur ni hanterar era storbalar? Har ni traktor? Eller samlar ni ihop en stark skara människor? Eller någon bonde som hjälper till?

Jag har precis köpt en gård, men inte fått flytta in än, och har lite huvudbry hur jag ska göra. Jag kommer bo själv och har ingen traktor. Storbal är ju ekonomiskt bra, men svåra att hantera.

Får jag fråga er i tråden hur ni hanterar era storbalar? Har ni traktor? Eller samlar ni ihop en stark skara människor? Eller någon bonde som hjälper till?

Jag har precis köpt en gård, men inte fått flytta in än, och har lite huvudbry hur jag ska göra. Jag kommer bo själv och har ingen traktor. Storbal är ju ekonomiskt bra, men svåra att hantera.

Vi har precis flyttat till en liten gård och har ingen traktor eller dylikt. Men beroende på hur du tänkt fodra finns ju olika lösningar. Jag ger inte fri tillgång så jag öppnar balen där den står och fyller en stor (!) skottkärra med hö som jag har i stallet. Balen täcker jag med presenning.

Har en frontlastare, köper hem storbalar på pall och lyfter upp en eller hå åt gången på loftet där jag öppnar. Blir balen varm så kan jag enkelt dra ut hela balen och lufta :).
Innan så köpte vi en åt gången och välte ut utanför stallet. Packade höet där och hade en pressning + spännband om balen. (Spännband så att balen inte "faller ihop" så det blir en tjock kjol där man knappt får loss en handfull hö åt gången. Och så att pressningen inte flyger iväg :p.)
Det gick det med men gud så skönt det är att slippa att stå ute i mörker och halv storm och packa hö.

Beror ju på hur du vill fodra. Jag väger allt även om vi typ ger fritt. Beställer hösilage inkl leverans o avlastning så ställer de balarna utanför stallet. Småbalar har jag alltid lyft in tidigare när de ska öppnas ny men funderar på att låta dem vara ute i år, sambon har byggt en stor våg så jag kan väga ute eller bara lasta två kassar o väga inne. Storbalar har legat kvar. Skär upp dem så att det går o täcka ihop bra med ett band runt o sten på. Dvs tar in rätt mkt första vändan.

Storbalar av hö är sällan några problem för oss att hantera, vi rullar och vänder upp dem för hand. Samma med halm, så länge det är rundbalar.

Ensilage får vi hemkört och placerat av en (underbart snäll) granne som har en frontlastad traktor. När väl balarna är utplacerade får de stå där de står tills vi har använt upp balen, vi packar för hand och väger innan vi fodrar (även om mina får typ fri tillgång). Samma granne tömmer gödselhögen och kör snö, så vi klarar oss bra utan traktor faktiskt.

Wow, vilken koll!!
Väldigt ambitiöst :)! Jag var mer noga förr, men så länge min får mkt hö/hösilage, så brukar han hålla sig väldigt fin. Och jag har hellre en lite rund än smal häst ;). Men han är nog ganska lätt, så länge det inte är jätteblött, för det ratar han!

Wow, vilken koll!!
Väldigt ambitiöst :)! Jag var mer noga förr, men så länge min får mkt hö/hösilage, så brukar han hålla sig väldigt fin. Och jag har hellre en lite rund än smal häst ;). Men han är nog ganska lätt, så länge det inte är jätteblött, för det ratar han!

Hade mer koll i början, dvs på torv o halm osv :p

Vi får våra stora fyrkantbalar levererade av producenten. När de kommer står vi och lägger en pall under varje. Sen kan vi flytta dem med hjälp av en palldragare. Vi får in halva årsförbrukningen i taget, och det är lite pyssel när det är helt fullt, men så snart det gått åt en bal eller två finns det bättre svängrum.

@Jonaz Just nu får mina hästar hö i småbalar men senare i vinter kommer de få större balar (140kg) och vi har traktor. Balarna är fyrkantiga, annars hade de nog varit ganska smidiga att rulla för hand. Jag har ju lösdrift så de har fri tillgång i hagen.

Nu har vi ÄNTLIGEN kommit till själva uppbyggnadsfasen i stallet. Det är så roligt att få bygga nu i stället för att bara riva!
Stolparna har blivit klädda med lite skyddande plank och här är ett litet test på hur väggen nästan kommer se ut. Det blir järn även på sidorna, mot stolparna. Väggarna blir ca 140-145cm höga.
img_6829.jpg

Sen kommer väggarna fyllas med laserade plank:
img_6791.jpg

Själva stolparna och stålet kommer målas svart =)

@Jonaz Just nu får mina hästar hö i småbalar men senare i vinter kommer de få större balar (140kg) och vi har traktor. Balarna är fyrkantiga, annars hade de nog varit ganska smidiga att rulla för hand. Jag har ju lösdrift så de har fri tillgång i hagen.

Nu har vi ÄNTLIGEN kommit till själva uppbyggnadsfasen i stallet. Det är så roligt att få bygga nu i stället för att bara riva!
Stolparna har blivit klädda med lite skyddande plank och här är ett litet test på hur väggen nästan kommer se ut. Det blir järn även på sidorna, mot stolparna. Väggarna blir ca 140-145cm höga.
img_6829.jpg

img_6791.jpg

Här händer det grejer!
Vad fint det blir! Vad är det för färg som ni laserar planken med? Ser jättefint ut!

Här händer det grejer!
Vad fint det blir! Vad är det för färg som ni laserar planken med? Ser jättefint ut!

Tack! Är väldigt nöjd själv :)
Det är en mörkbrun lasyr som beskrivs som "Oljebaserad lasyr för trä utomhus. Framhäver träets naturliga struktur och gör virket vattenavvisande. God inträngningsförmåga. Ger träet ett effektivt skydd som minskar risken för uttorkning och sprickor".

Lite beroende på hur tjockt man lägger på syns trästrukturen olika mycket. 100kr/liter.

img_6829.jpg

img_6791.jpg

Så häftigt med uppbyggnadsfas! Kommer bli ruskigt bra! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 258
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar