För o veta precis vad varje häst äter inne o vad de fått i hagen. Ger typ fritt så vill ha ett hum om hur mkt som går åt. Ger olika varje dag typ beroende på vädret, hur länge de ska vara ute, hur de åt gårdagen (dvs är det kvar, var det kvar inne, tog det slut för tidigt).
Oftast blir ju innekolumnen rätt likadan när man hittat nivån hästen vill ligga på (min så gott som fritt men slänger det som är kvar, vill alltså inte ge överskott i mängder) o så lägger jag på lite om de kommit in tidigt eller ska ut senare.
Utekolumnen varierar som sagt o där kan vi spara från gårdagen, de äter det ute men inne är de mer kinkiga.
Har småbalar så behöver ju veta typ på kgt för att balvikten ska bli relevant.
I slutet på säsongen kan jag lätt utvärdera hur mkt jag faktiskt kunde fodra av det jag betalat, dvs vad det faktiskt kostade mig. Och framförallt vad hästen faktiskt åt och utvärdera foderstaten, det viktigaste för mig. Blev han tunn, tjock, smal o varför? Har tex snabbt insett att trots att han är lättfödd o blir fet på sommaren så kan jag utan problem ger stort överskott när han står på hög kvot. I år utvärderar vi om det gäller även när han står på en kvot på 6. Blir ju betydligt enklare o köpa in grovfoder till nästa säsong om jag har från 6 o uppåt kvotmässigt o handla. Eller så vet jag att 6 inte funkar o slipper göra samma misstag igen