Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka härliga och stora fönster =)
Hur planerar ni att göra mellan nya taket och den murade väggen? Vi har liknande och väljer just nu mellan att låta det vara som det är (lite naturlig ventilation mellan bräderna) eller spika inner-panel (som nog är snyggare).
Vi kommer lämna det öppet (förutom in mot ladan). Kanske sätter igen det någon gång om jag känner att det är för fult :)

@Buck Ja det hade säkert varit snyggast även hos oss, vi har ju murat mot ladan i alla fall men det blir för mycket (tid, pengar) att göra det hela vägen runt.

@pajaztar Ja man får se om man tröttnar på hur det ser ut :) Eller om det blir för dragit, men jag tror inte det.

Vi kommer lämna det öppet (förutom in mot ladan). Kanske sätter igen det någon gång om jag känner att det är för fult :)
Vi gjorde en helt annan variant. Vi drog ner sidorna 45 grader så innertaket går ner vid ytterväggarna. Det gör att luften från luftspalten vid takfoten styrs upp på loftet. Från loftet har vi tilluftsdon ner i stallet, och sen en frånluftsfläkt. Det gör att vi styr luftflödena som vi vill ha dem! På gavlarna var det uppmurat nästan ända till vår nya takhöjd (315 cm). Originaltakhöjden var ca 305 insåg vi... Vi bara satte en bräda på de sista tio.

@Buck Ja det hade säkert varit snyggast även hos oss, vi har ju murat mot ladan i alla fall men det blir för mycket (tid, pengar) att göra det hela vägen runt.

@pajaztar Ja man får se om man tröttnar på hur det ser ut :) Eller om det blir för dragit, men jag tror inte det.
Är iofs inte helt färdig murat här heller, men ska jag ngn gång putsa upp väggen i sparkhästwns box så ska jag fylla i med lite tegel och sätta i ventiler på den sista ytterväggen också :), är ju bra med luft men det snöar in på vintern och på sommaren är det täckt av spindelväv. + att halm gärna trillar ner..

Är iofs inte helt färdig murat här heller, men ska jag ngn gång putsa upp väggen i sparkhästwns box så ska jag fylla i med lite tegel och sätta i ventiler på den sista ytterväggen också :), är ju bra med luft men det snöar in på vintern och på sommaren är det täckt av spindelväv. + att halm gärna trillar ner..

Härligt att det inte bara är hos oss det snöar in :D

Första vintern var hemsk. Kallt o snö skitlänge o det yr ju konstant i Skåne. Ja, jag fick skotta inne :o Nåja, luften är alltid super till min hosthäst.

Däremot stör det mig som fan att det snöar in uppe vid taknocken. Vad gör man enklast åt det? Var ju tätat med dvs trasor som vi rev ner i samband m utrensning av loft o borttagning av innertak över boxarna. Not so fresh om man säger så. Stora skivor eternit och inget mer är det.

Härligt att det inte bara är hos oss det snöar in :D

Första vintern var hemsk. Kallt o snö skitlänge o det yr ju konstant i Skåne. Ja, jag fick skotta inne :o Nåja, luften är alltid super till min hosthäst.

Däremot stör det mig som fan att det snöar in uppe vid taknocken. Vad gör man enklast åt det? Var ju tätat med dvs trasor som vi rev ner i samband m utrensning av loft o borttagning av innertak över boxarna. Not so fresh om man säger så. Stora skivor eternit och inget mer är det.
Innan vi la om taket så hängde jag upp handdukar för de värsta hålen och spikade fast :p höll det värsta ute i alla fall. Det som yr in nu är bara lite smått, inte som då man hade 1m snö i ena hörnet :rofl:.

@Martina_m Jag gillar att komma på smarta lösningar ;) Men hur stor är en sån himalaya-sten och behöver det finnas någon uppsamlare under eller hästen får inte loss bitar av den?
Sådär, nu har jag tagit kort på saltstenarna.
DSC_0408_zpsz4m1bbma.jpg

Jag tänker mig ändå att det inte är så viktigt med en sk uppsamlare. De slickar inte så mkt att den kommer "gå sönder" i första taget. Så om du kommer på en fiffig lösning får dagarna dela med dig :)

Andra natten hästarna bor inne. Var glad att båda hästarna stod kvar i sina boxar i morse :p, då vi inte satt upp galler mellan boxarna ännu. Båda hade legat ner och sovit, så det känns ändå skönt. Dags att få lite rutiner nu. :)

DSC_0408_zpsz4m1bbma.jpg

Jag tänker mig ändå att det inte är så viktigt med en sk uppsamlare. De slickar inte så mkt att den kommer "gå sönder" i första taget. Så om du kommer på en fiffig lösning får dagarna dela med dig :)
Mina hästar slickar sönder en sådan sten på en vecka. Tyvärr för jag gillar dem.

DSC_0408_zpsz4m1bbma.jpg

Är det hål rakt igenom stenen? :)

Har en undring, vad har ni för försäkringar på era gårdar? Nöjda/missnöjda? Tips och råd? :) Försöker hitta en bra försäkring inför tillträdet på gården. Vi kommer ju inte att ha någon verksamhet utan bara egna djur och ev nån inhyrd häst. Lite getter, höns, kaniner, hästar.

Vilka försäkringsbehov har man på en gård? Vad ska man tänka på?

@Martina_m Okej, jag har två förslag :D

1. Fäst två ringar (typ sådana här) på varsin sida i ett hörn. Fäst sedan snöret i ringarna med saltstenen hängandes i mitten. Då kommer inte saltstenen åt att röra vid väggarna.

2. Fäst två ringar på varsin sida av en sån här;
710392-10-10200-upp-fra-01.jpg

Och sen snöre genom saltstenen fast den kan då även ligga i hållaren men snörena gör att den inte trillar ut. På detta viset hamnar eventuella bitar från stenen i hållaren och vill du sen ha en vanlig saltsten i framtiden så funkar det lika bra!

Så, det var mina idéer :p

1. Fäst två ringar (typ sådana här) på varsin sida i ett hörn. Fäst sedan snöret i ringarna med saltstenen hängandes i mitten. Då kommer inte saltstenen åt att röra vid väggarna.

Och sen snöre genom saltstenen fast den kan då även ligga i hållaren men snörena gör att den inte trillar ut. På detta viset hamnar eventuella bitar från stenen i hållaren och vill du sen ha en vanlig saltsten i framtiden så funkar det lika bra!

Haha,tack för idéerna! :D
Jag ska undersöka saken, så länge får de vara utan i boxarna ( de har i hagen). :) jag visar hur det blev, sen när jag bestämt mig! ;)

Egentligen är ju detta skitbra idéer. Men, jag skulle ändå vara orolig för lågt sittande ringar med rep mellan även om de sitter som du beskrivit.

Fast jag kanske är onödigt orolig när det gäller sådant här.

Egentligen är ju detta skitbra idéer. Men, jag skulle ändå vara orolig för lågt sittande ringar med rep mellan även om de sitter som du beskrivit.

Fast jag kanske är onödigt orolig när det gäller sådant här.
Min lösning på det är panikhakar i snörets ändar och sen silikontejp över ringarna när allt är på plats :D

Ang saltstenar så har vi nu typ bestämt oss för o sätta upp ngn liten variant av krubba o lägga dem i, har vanliga m rent salt. Eftersom vi har kallstall o bor i Skåne så blöter de ner vad de sitter emot året runt. En liten krubba kan man åtm tömma själv :)

En mindre hörnkrubba där saltsten en ligger lös är inget alternativ? Hade jag haft en hörna fri så hade jag gjort så i alla fall :). Eller skitit i att ha saltsten i boxen och bara haft hängande ute + ge i maten.

En mindre hörnkrubba där saltsten en ligger lös är inget alternativ? Hade jag haft en hörna fri så hade jag gjort så i alla fall :). Eller skitit i att ha saltsten i boxen och bara haft hängande ute + ge i maten.

Jo jag tänkte ngt sådant beroende på hur liten vi hittar :) båda gillar sin saltsten så vill gärna behålla den :)

Har en undring, vad har ni för försäkringar på era gårdar? Nöjda/missnöjda? Tips och råd? :) Försöker hitta en bra försäkring inför tillträdet på gården. Vi kommer ju inte att ha någon verksamhet utan bara egna djur och ev nån inhyrd häst. Lite getter, höns, kaniner, hästar.

Vilka försäkringsbehov har man på en gård? Vad ska man tänka på?

Vi har en gårdsförsäkring via Länsförsäkringar. Vi har de olika byggnaderna försäkrade i sitt fulla värde vilket innebär att om något brinner ner så kommer den ersättas/byggas upp igen i sin helhet. Sedan har vi djuren försäkrade var för sig. Utrustningen till hästarna täcks av gårds försäkringen. Vi är nöjda, en representant från länsförsäkringar kom ut och tittade och hade några mindre punkter vi behövde åtgärda inom 6 mån annars var allt Ok att försäkra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar