Kul!He he redan inplanerade Vi har tom fått all utrustning till dem i inflyttningspresent men de får bli till våren när det mesta av bygget är klart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul!He he redan inplanerade Vi har tom fått all utrustning till dem i inflyttningspresent men de får bli till våren när det mesta av bygget är klart
Vi kommer nog också så småningom skaffa höns. De verkar fantastiskt trevliga att ha. Det enda problem vi har är rävar och stora rovfåglar. Även på dagarna.
Och vi har enfågelätandehund Så Våra kommer få en inhängnad utegård med isolerat hus att gå in i som vi kan bomma igen på natten och inte gå lösa Hade vart mysigt att ha dem lösa men de är tyvärr inget alternatv för oss
Vilket härligt stall du kommer att fåNu börjar vi närma oss "uppbyggnadsfasen" i vårt stall! På fredag får vi hemleverans av en massa material till boxväggar, tak och armering till golvet. Det nya golvet gjuts antingen nästa vecka eller veckan därefter =)
Så här ser stallet ut i dagsläget (panoramabild) efter att vi städat i helgen som var.
Bilden är tagen från hålet i väggen där hästarna kommer kunna gå in och själva ligghallen kommer gå fram till de första stolparna, till väggen till vänster och fram till dörren till höger. Boxen man ser till vänster kommer bli torkrum, bredvid blir det två boxar och rummet till höger är sadelkammaren. Längst till höger är det spolspilta och så blir det stallgång mellan de två raderna av stolpar.
Lägger in ritningen här nere så kanske ni hänger med på hur jag menar! (Den är ju dock uppochner jämfört med bilden)
Vilket härligt stall du kommer att få
Är det någon här som har Himalaya-saltstenar i boxen till era hästar? Jag tänkte ha det istället för saltstenshållare, men har liksom inget att knyta fast dem i så tänkte göra egna saltstenshållare anpassade för just dessa. Är det någon som gjort någon hållare till såna här stenar? Försöker fundera ut hur de kan se ut.
En ring fäst på utsidan av boxen som man knyter stenen i och sen lägger över box väggen går finfint . Så slipper man noja sig över fler saker hästen kan skada sig på i boxen .Är det någon här som har Himalaya-saltstenar i boxen till era hästar? Jag tänkte ha det istället för saltstenshållare, men har liksom inget att knyta fast dem i så tänkte göra egna saltstenshållare anpassade för just dessa. Är det någon som gjort någon hållare till såna här stenar? Försöker fundera ut hur de kan se ut.
Det här verkar vara en en rolig tråd! Jag hoppar in om jag får.
Vi köpte en liten gård med 7ha (4ha skog, 2ha bete och 1ha typ tomtmark) 2011. Befintligt stall med tre boxar, lagomt stort hus, förråd och carport. Vi trivs hur bra som helst! Det är dock inte förrän nu man börjat pilla lite och bygga. Ifjol fick jag in två inackorderingar som gjorde det både mer motiverat och ekonomiskt möjligt att bygga om lite.
Ett projekt som jag velat ta itu med länge var sadelkammaren. Den befintliga var minimal, jag fattar inte hur jag fått plats med alla grejer... Den var långsmal, ca 1.40x5m. Där alltså sadelhängare, krokar och hyllor för täcken och schabrak skulle få plats, liksom att hänga upp och torka blöta täcken. Man kunde knappt vända sig om där inne... Golvet var inte plant nånstans, väggarna var oisolerade så försökte man ha värme på så stack det rätt ut. Väggarna ut mot stallet var bara en jättetunn skiva av nåt konstigt material som jag inte vet vad det är. Ut mot stallet var det dessutom typ en smal gång mellan sadelkammaren och första boxen som var helt onödigt utrymme. Längst in stod ett fult och oanvändbart järnskåp, och ställde man fodertunnor mot väggen fick man knappt plats att gå förbi. Så i somras började vi projekt bygga ut sadelkammaren, vilket skulle visa sig bli mycket större men Sååååå mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig från början. Har fotat massor, men såklart inte nån före-bild från allra första början, så måste bläddra igenom allt på datorn och se om det finns nån sen förut. Om nån är intresserad av att se förstås.
Jag såg när jag skummade lite i tråden även att nån annan hade bytt ut materialet i boxarna, det hat vi också påbörjat. Själva boxinredningen är rejäl men enkel, typ den simplaste man kan köpa. Men utåt mot ytterväggarna är det bara nån tunnare variant av spånskiva med glatt yta. I en av boxarna var det söndersparkat nertill så det var öppet ut mot isolering och vägg. Så vi rev spånskivorna och satte upp ordentliga brädor, 2"5, och köpte svart vinkeljärn som tuggskydd uppepå. Det målades sen som resten av boxinredningen. Vart ruggigt bra! Hade dock bara råd att göra den mest akuta boxen men planen är såklart att alla tre ska bli lika.
Måste ut å fota lite känner jag. Blir så inspirerad av alla era bilder!
Åh, ridbana!!! Vi ska oxå bygga ridbana, men inte förens sadelkammaren är klar! Dela GÄRNA med dig av planer och uträkningar!!!! Vad ska du ha för underlag? Vilka lager (bärlager/markduk /topplager mm) kommer ni att ha?Det tar tid att renovera en gammal gård, speciellt när man jobbar och har småbarn men nu de senaste veckorna har det hänt en del.
Det gamla mjölkrummet, som jag använder som sadelkammare, har fått nytt tak och dörr.
Väggarna inne har målats och det ska in ett element och en fuktstyrd fläkt. Sen får alla grejer flytta in igen.
Sen har vi haft en grävare här som dränerat bakom ladugården och toppat med sand och grus så det inte ska bli så lerigt i höst/vinter.
Å sist men inte minst, har vi en annan grävare här som påbörjat arbetet med att göra en ridbana!!
Så i helgen ägnar vi oss åt att sätta tillbaka alla stängselstolpar och dra ny eltråd där det behövs.
Jag har faktiskt oxå sett en toalettpapperhållare framför migJag har faktiskt också funderat på det då jag hade fått sådana av min mor. Nu åt de så mycket och snabbt att jag inte kan ha salt i boxarna.
Jag funderade på typ toalettpappershållare eller liknande. Fast jag antar att det måste vara av en sådan typ att de inte kan fastna i den.
Åh, ridbana!!! Vi ska oxå bygga ridbana, men inte förens sadelkammaren är klar! Dela GÄRNA med dig av planer och uträkningar!!!! Vad ska du ha för underlag? Vilka lager (bärlager/markduk /topplager mm) kommer ni att ha?
Berätta gärna!!!
Jag har faktiskt oxå sett en toalettpapperhållare framför mig
Sen är ju problemet att den kommer trilla av när de slickat för mkt. Men vet iof att en av hästarna inte slickar så farsligt mkt, den nya hästen vet jag ju dock inte.
Vill nog ändå ha något inne i boxen som den vilar mot för att att skydda boxväggen från saltet. Men så klart ofarligt för hästarna.