Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kommer nog också så småningom skaffa höns. De verkar fantastiskt trevliga att ha. Det enda problem vi har är rävar och stora rovfåglar. Även på dagarna.

Vi kommer nog också så småningom skaffa höns. De verkar fantastiskt trevliga att ha. Det enda problem vi har är rävar och stora rovfåglar. Även på dagarna.

Och vi har enfågelätandehund :D :D Så Våra kommer få en inhängnad utegård med isolerat hus att gå in i som vi kan bomma igen på natten och inte gå lösa :) Hade vart mysigt att ha dem lösa men de är tyvärr inget alternatv för oss :)

Och vi har enfågelätandehund :D :D Så Våra kommer få en inhängnad utegård med isolerat hus att gå in i som vi kan bomma igen på natten och inte gå lösa :) Hade vart mysigt att ha dem lösa men de är tyvärr inget alternatv för oss :)

Det är ju ungefär där vi är också i funderingarna, att inte ha dem lösa alls. Men det är ju så tråkigt att inte kunna ha dem lösa........Vi bor ju så himla bra för höns liksom.

Man kan ju alltid låta dem gå lösa under dagar då man har någorlunda uppsikt :).
Våra höns går bara ute då vi är hemma, och vill man locka in dem i hönsgården igen så är det bara att typ visa sig med matavfalls hinken :p, kommer springandes direkt :rofl:.
Har mycket räv och mycket rovfåglar, så själva hönsgården är ordentligt byggd med nät både nedgrävd under hela och gjuten platta i huset. Saknas bara nät över men det kommer så småningom.
Och även om de skit er överallt förutom i hönsgården så ör det väldigt trevligt med höns på gården :p. Sprätter upp ordentligt i hästarnas bajshögar också vilket är bra mot parasiterna ^_^

Nu börjar vi närma oss "uppbyggnadsfasen" i vårt stall! På fredag får vi hemleverans av en massa material till boxväggar, tak och armering till golvet. Det nya golvet gjuts antingen nästa vecka eller veckan därefter =)

Så här ser stallet ut i dagsläget (panoramabild) efter att vi städat i helgen som var.
2015-10-03%2016.35.22_zpspz4ythnm.jpg

Bilden är tagen från hålet i väggen där hästarna kommer kunna gå in och själva ligghallen kommer gå fram till de första stolparna, till väggen till vänster och fram till dörren till höger. Boxen man ser till vänster kommer bli torkrum, bredvid blir det två boxar och rummet till höger är sadelkammaren. Längst till höger är det spolspilta och så blir det stallgång mellan de två raderna av stolpar.
Lägger in ritningen här nere så kanske ni hänger med på hur jag menar! (Den är ju dock uppochner jämfört med bilden)
ritning.jpg

Nu börjar vi närma oss "uppbyggnadsfasen" i vårt stall! På fredag får vi hemleverans av en massa material till boxväggar, tak och armering till golvet. Det nya golvet gjuts antingen nästa vecka eller veckan därefter =)

Så här ser stallet ut i dagsläget (panoramabild) efter att vi städat i helgen som var.
2015-10-03%2016.35.22_zpspz4ythnm.jpg

Bilden är tagen från hålet i väggen där hästarna kommer kunna gå in och själva ligghallen kommer gå fram till de första stolparna, till väggen till vänster och fram till dörren till höger. Boxen man ser till vänster kommer bli torkrum, bredvid blir det två boxar och rummet till höger är sadelkammaren. Längst till höger är det spolspilta och så blir det stallgång mellan de två raderna av stolpar.
Lägger in ritningen här nere så kanske ni hänger med på hur jag menar! (Den är ju dock uppochner jämfört med bilden)
ritning.jpg
Vilket härligt stall du kommer att få :love:

Är det någon här som har Himalaya-saltstenar i boxen till era hästar? Jag tänkte ha det istället för saltstenshållare, men har liksom inget att knyta fast dem i så tänkte göra egna saltstenshållare anpassade för just dessa. Är det någon som gjort någon hållare till såna här stenar? Försöker fundera ut hur de kan se ut.

Är det någon här som har Himalaya-saltstenar i boxen till era hästar? Jag tänkte ha det istället för saltstenshållare, men har liksom inget att knyta fast dem i så tänkte göra egna saltstenshållare anpassade för just dessa. Är det någon som gjort någon hållare till såna här stenar? Försöker fundera ut hur de kan se ut.

Jag har faktiskt också funderat på det då jag hade fått sådana av min mor. Nu åt de så mycket och snabbt att jag inte kan ha salt i boxarna.

Jag funderade på typ toalettpappershållare eller liknande. Fast jag antar att det måste vara av en sådan typ att de inte kan fastna i den.

En ring fäst på utsidan av boxen som man knyter stenen i och sen lägger över box väggen går finfint :). Så slipper man noja sig över fler saker hästen kan skada sig på i boxen ;).

Jag har renoverat lite i min foder del av sadelkammaren. Har läckt från kranen i mer än ett halvår nu så var på tiden att byta ut den. Passade på att slänga ut hela bänken också då mössen gjorde bo under socken och vatten läckande har liksom inte gjort det bättre.. så har nu gjort en bänk som hänger direkt på väggen = lättare att städa helt rent och skura golvet :p ska bara till en smal galler/korg hylla under bänken för att kunna ha blöta benskydd osv i. Var tvungen att ha ett stödben så tänkte att det var lika bra att göra ngt vettigt av det :p. Ska klippa till en större diskbänk som vi haft inne tidigare så att jag får större vask också ^_^. Den gamla var bara en liten mini mini där man knappt fick ner en vattenkanna i.

Det här verkar vara en en rolig tråd! Jag hoppar in om jag får. ;)

Vi köpte en liten gård med 7ha (4ha skog, 2ha bete och 1ha typ tomtmark) 2011. Befintligt stall med tre boxar, lagomt stort hus, förråd och carport. Vi trivs hur bra som helst! Det är dock inte förrän nu man börjat pilla lite och bygga. Ifjol fick jag in två inackorderingar som gjorde det både mer motiverat och ekonomiskt möjligt att bygga om lite. :)

Ett projekt som jag velat ta itu med länge var sadelkammaren. Den befintliga var minimal, jag fattar inte hur jag fått plats med alla grejer... Den var långsmal, ca 1.40x5m. Där alltså sadelhängare, krokar och hyllor för täcken och schabrak skulle få plats, liksom att hänga upp och torka blöta täcken. Man kunde knappt vända sig om där inne... Golvet var inte plant nånstans, väggarna var oisolerade så försökte man ha värme på så stack det rätt ut. Väggarna ut mot stallet var bara en jättetunn skiva av nåt konstigt material som jag inte vet vad det är. Ut mot stallet var det dessutom typ en smal gång mellan sadelkammaren och första boxen som var helt onödigt utrymme. Längst in stod ett fult och oanvändbart järnskåp, och ställde man fodertunnor mot väggen fick man knappt plats att gå förbi. Så i somras började vi projekt bygga ut sadelkammaren, vilket skulle visa sig bli mycket större men Sååååå mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig från början. :) Har fotat massor, men såklart inte nån före-bild från allra första början, så måste bläddra igenom allt på datorn och se om det finns nån sen förut. Om nån är intresserad av att se förstås. :p

Jag såg när jag skummade lite i tråden även att nån annan hade bytt ut materialet i boxarna, det hat vi också påbörjat. Själva boxinredningen är rejäl men enkel, typ den simplaste man kan köpa. Men utåt mot ytterväggarna är det bara nån tunnare variant av spånskiva med glatt yta. I en av boxarna var det söndersparkat nertill så det var öppet ut mot isolering och vägg. Så vi rev spånskivorna och satte upp ordentliga brädor, 2"5, och köpte svart vinkeljärn som tuggskydd uppepå. Det målades sen som resten av boxinredningen. Vart ruggigt bra! Hade dock bara råd att göra den mest akuta boxen men planen är såklart att alla tre ska bli lika. :)

Måste ut å fota lite känner jag. Blir så inspirerad av alla era bilder! :D

Det här verkar vara en en rolig tråd! Jag hoppar in om jag får. ;)

Vi köpte en liten gård med 7ha (4ha skog, 2ha bete och 1ha typ tomtmark) 2011. Befintligt stall med tre boxar, lagomt stort hus, förråd och carport. Vi trivs hur bra som helst! Det är dock inte förrän nu man börjat pilla lite och bygga. Ifjol fick jag in två inackorderingar som gjorde det både mer motiverat och ekonomiskt möjligt att bygga om lite. :)

Ett projekt som jag velat ta itu med länge var sadelkammaren. Den befintliga var minimal, jag fattar inte hur jag fått plats med alla grejer... Den var långsmal, ca 1.40x5m. Där alltså sadelhängare, krokar och hyllor för täcken och schabrak skulle få plats, liksom att hänga upp och torka blöta täcken. Man kunde knappt vända sig om där inne... Golvet var inte plant nånstans, väggarna var oisolerade så försökte man ha värme på så stack det rätt ut. Väggarna ut mot stallet var bara en jättetunn skiva av nåt konstigt material som jag inte vet vad det är. Ut mot stallet var det dessutom typ en smal gång mellan sadelkammaren och första boxen som var helt onödigt utrymme. Längst in stod ett fult och oanvändbart järnskåp, och ställde man fodertunnor mot väggen fick man knappt plats att gå förbi. Så i somras började vi projekt bygga ut sadelkammaren, vilket skulle visa sig bli mycket större men Sååååå mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig från början. :) Har fotat massor, men såklart inte nån före-bild från allra första början, så måste bläddra igenom allt på datorn och se om det finns nån sen förut. Om nån är intresserad av att se förstås. :p

Jag såg när jag skummade lite i tråden även att nån annan hade bytt ut materialet i boxarna, det hat vi också påbörjat. Själva boxinredningen är rejäl men enkel, typ den simplaste man kan köpa. Men utåt mot ytterväggarna är det bara nån tunnare variant av spånskiva med glatt yta. I en av boxarna var det söndersparkat nertill så det var öppet ut mot isolering och vägg. Så vi rev spånskivorna och satte upp ordentliga brädor, 2"5, och köpte svart vinkeljärn som tuggskydd uppepå. Det målades sen som resten av boxinredningen. Vart ruggigt bra! Hade dock bara råd att göra den mest akuta boxen men planen är såklart att alla tre ska bli lika. :)

Måste ut å fota lite känner jag. Blir så inspirerad av alla era bilder! :D

Va spännande! Ser jättegärna bilder! :)

Nu har jag precis kommit in från att ha gjort det absolut tråkigaste som finns som stallägare! Nämligen att mocka hage! HATAR verkligen detta! Men med min nya skottkärra som ska inhandlas i veckan så hoppas jag det blir bättre!

Det tar tid att renovera en gammal gård, speciellt när man jobbar och har småbarn men nu de senaste veckorna har det hänt en del.
Det gamla mjölkrummet, som jag använder som sadelkammare, har fått nytt tak och dörr.
Väggarna inne har målats och det ska in ett element och en fuktstyrd fläkt. Sen får alla grejer flytta in igen.

12011228_910000002404271_7309179729837136440_n.jpg

Sen har vi haft en grävare här som dränerat bakom ladugården och toppat med sand och grus så det inte ska bli så lerigt i höst/vinter.

11225084_631694640267092_1328283293872334536_n.jpg

Å sist men inte minst, har vi en annan grävare här som påbörjat arbetet med att göra en ridbana!!

12108798_632623336840889_5584066024445025759_n.jpg

Så i helgen ägnar vi oss åt att sätta tillbaka alla stängselstolpar och dra ny eltråd där det behövs.

Det tar tid att renovera en gammal gård, speciellt när man jobbar och har småbarn men nu de senaste veckorna har det hänt en del.
Det gamla mjölkrummet, som jag använder som sadelkammare, har fått nytt tak och dörr.
Väggarna inne har målats och det ska in ett element och en fuktstyrd fläkt. Sen får alla grejer flytta in igen.

12011228_910000002404271_7309179729837136440_n.jpg

Sen har vi haft en grävare här som dränerat bakom ladugården och toppat med sand och grus så det inte ska bli så lerigt i höst/vinter.

11225084_631694640267092_1328283293872334536_n.jpg

Å sist men inte minst, har vi en annan grävare här som påbörjat arbetet med att göra en ridbana!!

12108798_632623336840889_5584066024445025759_n.jpg

Så i helgen ägnar vi oss åt att sätta tillbaka alla stängselstolpar och dra ny eltråd där det behövs.
Åh, ridbana!!! Vi ska oxå bygga ridbana, men inte förens sadelkammaren är klar! Dela GÄRNA med dig av planer och uträkningar!!!! Vad ska du ha för underlag? Vilka lager (bärlager/markduk /topplager mm) kommer ni att ha?
Berätta gärna!!! :D

Jag har faktiskt också funderat på det då jag hade fått sådana av min mor. Nu åt de så mycket och snabbt att jag inte kan ha salt i boxarna.

Jag funderade på typ toalettpappershållare eller liknande. Fast jag antar att det måste vara av en sådan typ att de inte kan fastna i den.
Jag har faktiskt oxå sett en toalettpapperhållare framför mig :D

Sen är ju problemet att den kommer trilla av när de slickat för mkt. Men vet iof att en av hästarna inte slickar så farsligt mkt, den nya hästen vet jag ju dock inte.

Vill nog ändå ha något inne i boxen som den vilar mot för att att skydda boxväggen från saltet. Men så klart ofarligt för hästarna.

Åh, ridbana!!! Vi ska oxå bygga ridbana, men inte förens sadelkammaren är klar! Dela GÄRNA med dig av planer och uträkningar!!!! Vad ska du ha för underlag? Vilka lager (bärlager/markduk /topplager mm) kommer ni att ha?
Berätta gärna!!! :D

Ja du har ju sett vår ridbana i den andra tråden - men här kommer en snabbresumé i alla fall - kanske är det fler här i tråden som går i ridbanetankar?

Vi har genomsläpplig sandjord hos oss helt utan stora stenar. Marken av plan som det var (lutning 0,5 cm per meter i längsledd..) och vi behöll grässvålen och la matta och sedan stenmjöl direkt på det. Storlek ca 22x40/45. Markduk av lägre klass kostade ca 5000, stenmjölet (0-8) kostade ca 30 000 (en dryg mil till grustaget från oss) och arbetet med att sprida gruset (och lite förberedelser) ca 9000 kr. Vi fick mer grus än vad jag tror behövdes, upplever att lagret blev minst 15 cm? Men men, nu ligger det iaf på plats sedan i somras och vi är jättenöjda! Hur mycket det än regnar så bildas inte tillstymmelse till vattenpöl. Banan är fast, men den känns ändå som det sviktar och jag tycker att den får alldeles lagom hovspår. Ville absolut inte ha en djup bana.
Staket har det inte blivit ännu och inte heller någon belysning. Vi har en spotlight på husgaveln som når en bra bit ut och en portabel ridbanebelysning på ställning, vi kör på det så länge.

ridbana_zpsjzptsiis.jpg

Utsikt över ridbanan från vårt uterum

11949581_10153111225823499_739517572_n_zpsjhgeg9ey.jpg

Sladd + harv (kör mest med bara sladden)

Jag har faktiskt oxå sett en toalettpapperhållare framför mig :D

Sen är ju problemet att den kommer trilla av när de slickat för mkt. Men vet iof att en av hästarna inte slickar så farsligt mkt, den nya hästen vet jag ju dock inte.

Vill nog ändå ha något inne i boxen som den vilar mot för att att skydda boxväggen från saltet. Men så klart ofarligt för hästarna.

Alltså de finns ju den optimala toalettrullehållaren för detta! Det är lixom en "vanlig" enkel sådan bygel ni vet men i änden så är det en lite kortare bygel med magnet. När man byter rulle tar man loss ena sidan och sätter fast rullen och sedan sluter man den genom att sätta tillbaka andra änden med magneten, tada sluten saltstenshållare och de finns inget dem kan göra sig illa på :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 256
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar