Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen har det hänt grejer hos oss :) Under lördagen kom som sagt en del av släkten och vi fick upp båda långsidorna i stallet som nu är helt färdiga!

wpid-20150926_185736.jpg

wpid-20150927_170224.jpg

I morse rullade det in en grävmaskin och under dagen har vi fått ned ett vattenrör på 1.3 meters djup hela vägen in till stallet :)

wpid-20150927_110012.jpg

Håller på att planera (förhoppningsvis) nästa sommars projekt! Eftersom jag är lite tokig och skaffade mig en till häst och från och med november okuperar alla stallets fyra boxar och det vore trevligt med lite sällskap och fler fyrfota vänner i hagarna :)
Så min plan är att bygga ut lite (eller bygga in?) stallet lite. Har gått och mätt och grejat, kollat bärande stolpar osv och det verkar inte helt omöjligt :)

Tanken är att bara "flytta" väggen till nästa sektion av stallet. Delen mellan verkstaden och stalldelen används inte till annat än lite redskap och höpåsar så det vore ju bra att utnyttja den.

Jobbet som blir är att klä väggarna, gjuta golvet (nuvarande är sprucket och fult) samt bygga två boxar då. Och lägga tak men stommen finns ju redan där så det bör inte bli så krångligt hoppas jag.

Någon som gjort liknande?
Får ju givetvis se till att få tillstånd till att hålla fler än fyra hästar då också.

image_zpsxmatrlew.jpeg

image.jpg5_zpsoaiiemym.jpg

I helgen har det hänt grejer hos oss :) Under lördagen kom som sagt en del av släkten och vi fick upp båda långsidorna i stallet som nu är helt färdiga!

wpid-20150926_185736.jpg

wpid-20150927_170224.jpg

I morse rullade det in en grävmaskin och under dagen har vi fått ned ett vattenrör på 1.3 meters djup hela vägen in till stallet :)

wpid-20150927_110012.jpg
Grymt!!!! :)
När räknar ni att börja sätta inredning?

Delvis KL, det var flera här som pratade om fårnät-stängsel...

Grattis till Fåren! Får är trevliga djur.

Lite sent kanske, men fårnät är dyrt och dåligt för att stängsla för får, och passar dessutom inte till hästar. Nätet saggar alltid efter något år (stolparna rör sig med årstiderna) och då kommer också eltråden att röra sig.

För 20 år sedan så "hade man fårnätstängsel", och många som inte lärt sig använda/bygga elstängsel till får använder fortfarande fårnät än idag (eller har kvar reparerade versioner av stängsel man satte upp för 20 år sedan.
Många fårhållare, i synnerhet med små hobbybesättningar, är lite konservativa och har därför fårnät, och andra lite snåla på aggregat och utförande för elstängsel med rymningar som följd, och det skapar misstro mot elstängsel.
2 eltrådar, monterade på låga plaststolpar, och ett litet klent batteriaggregat håller INTE får inne. Förutom möjligen "tunga köttraser", som just flyttats till återväxtbete med massor med mat...

Numera så går alla rekommendationer ut på att använda elstängsel. Även för rovdjursskydd. De som är väldigt hotade av samtliga rovdjur (björn, varg, lo) , bygger kombistängsel med fårnät och ett flertal eltrådar, både utanför stängslet och innanför stängslet, nere vid marken och över stängslet, men det är lite överdrivet om man "bara" riskerar strövargar eller har lodjur i trakten. De byggena är dyra och svåra, framförallt förarbetet (skapa bred, välröjd och jämnad stängselgata).

Att stängsla med flertrådiga elstängsel (minst 4 helst 5 trådar), med lägsta tråden på 20-30 cm, och översta tråden på 120 cm, håller definitivt både hästar och får inne. Men det krävs ordentligt med ström, och ett genomtänkt bygge. Men ändå är det betydligt lättare att få ett bra resultat än med fårnät.
Jag har använt den typen av stängsel de senaste 10-12 åren (20 tackor, 4 baggar samt deras lamm, genbank allmogefår, 5-6 hästar), och har absolut inga problem med rymmande får, eller svårt att hålla hästarna inne.
Vi har idag ca 5000 meter "ytterstängsel" som hägnar 12 hektar betesmark, innanför finns en del lite enklare stängsel för att avdela i olika fållor.

Nu menar jag inte att alla ska ha rovdjursskyddande stängsel, men ett bra normalstängsel för får är "nästan" likadant som ett rovdjursstängsel. Man kan förenkla lite genom att skippa en av trådarna t.ex, och nöja sig med 4 trådar, och göra lite enklare lösningar vid diken än att lägga trumma, ha en smalare "stängselgata" med träd och stenar lite närmare stängslet m.m.
Vi har bott mitt i ett Lodjursrevir med föryngringar (deras "bo" finns 3-4 km från oss), och regelbundet haft lodjursspår utanför stängslen, men ingen har tagit sig in. Vi har också sett spår av strövarg några gånger, vår granne såg vargen i våras, men vargen har hållit sig utanför stängslen.

Man ska använda HT-tråd (galvad försträckt tråd som leder ström bra), som spänns med hjälp av fjädrar, och göra stadiga hörn i form av parallellogram. Många volt och joule på elaggregatet, samt ordentlig jordning. Stängslet man bygger blir väldigt lätt att underhålla (fysiskt stängsel), men man måste röja gräs under nedersta tråden flera gånger per säsong, annars tappar elaggregatet kraften.
Har man fårnät med extra eltrådar nertill, så måste man också röja regelbundet...

De tunnare kvalitéerna av HT-tråd går av om häst får panik och måste fly, och eftersom den är försträckt och spänd, så är skador ovanligt. Har hänt oss ett fåtal gånger.

Läs viltskadecenters råd om stängsling. Där finns beskrivningar på hur man gör bra hörn, och hur man löser olika problem vid stängselbygget. På länken nedan hittar man till en PDF- med handfasta byggråd...

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...r-pa-husdjur/permanenta-atgarder-mot-rovdjur/

Det här är nog den bästa och modernaste publikationen om "stängsel för små idisslare" som finns att hitta just nu. Men som sagt, man kan förenkla lite, om rovdjursskydd inte är det viktigaste, utan att hålla får och hästar inne.
Jättebra info! Råkar du ha något mer specifikt om just får? Hur man håller de j*vlarna inne:devil:?
Jag och min sambo har flyttat till hans farmors gård, som tagits hand om svärfar de senaste 10 åren kanske. Har har skaffat lite får för att hålla marken uppe sas.
Fåren rymmer och har alltid gjort. Jag förstod inte det stora problemet förrän nu, när vi flyttat dit, min häst har flyttat dit, och han blir så himla uppstressad när de rymmer och stirrar runt på gården/trädgården där de inte ska vara. De går i samma hage, så han är ju lugn normalt sätt med fåren, men det är just när de ränner runt och dyker upp både här och där när de rymmer, som min häst blir smått hysterisk. De är 11 tackor o 5 lamm just nu.

Idag vräkte jag ur mig (efter att vänt på ridturen efter några 100 m pga okontaktbar/uppjagad häst) att "snart får vi fan välja, hästarna eller fåren! För det här funkar ju inte!!!". Efter det pratade min sambo inte med mig på några timmar. Fast först sa han att det blir ju fåren, då de kom först.
Jag är jäkligt rädd att de där fåren kommer förstöra vårt förhållande. Att dela en gård med svärfar fasade jag över, men det funkar riktigt bra, men fåren!!!!!

Därför hade jag behövt svart på vitt, till min svärfar, hur det ska stängslas för att fåren inte ska rymma. Har har använt blandning av taggtråd, eltråd (viss del med el, annan del utan el), hönsnät, fårnät, vajer, järntråd. Aggregat av modell mindre från Granngården. Han tror inte på elstaket. Och jag är iof väldigt tveksam om dessa får GÅR att stängsla in.

Ledsen för personligt, bittert och långt inlägg, men jag är fasen orolig för mitt förhållande :p och jag håller på att bli galen på fåren, jag hatar dem verkligen.

Jättebra info! Råkar du ha något mer specifikt om just får? Hur man håller de j*vlarna inne:devil:?
Jag och min sambo har flyttat till hans farmors gård, som tagits hand om svärfar de senaste 10 åren kanske. Har har skaffat lite får för att hålla marken uppe sas.
Fåren rymmer och har alltid gjort. Jag förstod inte det stora problemet förrän nu, när vi flyttat dit, min häst har flyttat dit, och han blir så himla uppstressad när de rymmer och stirrar runt på gården/trädgården där de inte ska vara. De går i samma hage, så han är ju lugn normalt sätt med fåren, men det är just när de ränner runt och dyker upp både här och där när de rymmer, som min häst blir smått hysterisk. De är 11 tackor o 5 lamm just nu.

Idag vräkte jag ur mig (efter att vänt på ridturen efter några 100 m pga okontaktbar/uppjagad häst) att "snart får vi fan välja, hästarna eller fåren! För det här funkar ju inte!!!". Efter det pratade min sambo inte med mig på några timmar. Fast först sa han att det blir ju fåren, då de kom först.
Jag är jäkligt rädd att de där fåren kommer förstöra vårt förhållande. Att dela en gård med svärfar fasade jag över, men det funkar riktigt bra, men fåren!!!!!

Därför hade jag behövt svart på vitt, till min svärfar, hur det ska stängslas för att fåren inte ska rymma. Har har använt blandning av taggtråd, eltråd (viss del med el, annan del utan el), hönsnät, fårnät, vajer, järntråd. Aggregat av modell mindre från Granngården. Han tror inte på elstaket. Och jag är iof väldigt tveksam om dessa får GÅR att stängsla in.

Ledsen för personligt, bittert och långt inlägg, men jag är fasen orolig för mitt förhållande :p och jag håller på att bli galen på fåren, jag hatar dem verkligen.
Får som lärt sig rymma är tyvärr svåra att stängsla in, det blir även ärftligt. Egentligen är det bästa att slakta de djuren som rymmer. Vi har bara fårnät till våra och de håller sig snällt inne än så länge. Kvinnan vi köpte de av har haft rasen (värmlandsfår) i 15-20 år med endast fårnät och hon sa att hon hade haft typ två som rymt så då har de slaktats och sen har det inte varit mer problem efter det.

Men typ fem trådar med rejäl kräm i och en klippning av fåren kanske kan funka?

wpid-20150926_185736.jpg

wpid-20150927_170224.jpg

wpid-20150927_110012.jpg
Vad ni är flitiga! Kommer bli superbra det där :)

Här händer inte så mycket just nu, bara lite höstpyssel sådär :) Igår mustade vi massa äpplen från sambons föräldrar (våra äppleträd planterade vi förra hösten så de ger ingen frukt än) och idag slaktade vi lite ungtuppar. Kul att äta kött från egna djur :) Vi ska dock byta hönsras. Har ägg från en ny hönsras i äggkläckaren och de beräknas att kläckas imorgon, några har redan små pickhål så det är väääldigt spännande :love:

Fårstän

Fårnät och eltråd på distans isolatorer inåt. Ingen el i nätet utan bara i tråden. Sätt en tråd ca 30 cm från marken och en högre upp, Så att de avskräcka från att krypa under och klättra över.

Har man bara nät så kan de få för sig att gå rätt igenom, vi hade en bagge som hade ihjäl sig så, skulle bråka med baggen i andra hagen och fastnade i nätet.

Var bor du?

Vi bor i Östergötland, och du, svärfar och man/sambo är välkomna hit och titta på våra stängsel. Och se att elstängsel fungerar. Däremot så är det svårt att få dåliga stängsel, oavsett vad dessa är gjorda av att fungera.
Om man besöker en gård där man lever på fårskötsel på riktigt, och har 100-tals tackor, så finns det normalt tre typer av stängsel: permanenta flertrådiga (3-5 trådar) elstängsel, väldigt väl uppsatta och spända fårnätstängsel (med eltråd över, ibland med eltråd även nertill), och tillfälliga stängsel av elnät för bete av vallåterväxt. På de gårdarna har man inte råd med rymmande får...

Om du skickar ett pm med ditt telefonnummer så kan vi pratas vid, eller så kan vi starta en konversation via pm, så kan du få berätta för mig hur det ser ut med fårstängslen och varför det blir så infekterat. Jag kanske känner någon duktig fårbonde nära dig, som ni kan titta på stängsel hos.

Vi har Helsingefår, och ingen rymmer. Ingen har försökt rymma, bl.a. därför att det är ordentlig sprutt på elen, och trådarna sitter på "rätt" höjd.

Det du beskriver som "stängsel" för får, är ju mera "en samling gammalt skrot" som man försöker förvandla till stängsel. Det är klart att det inte fungerar.

Fårstängsel måste säkra att ingen tar sig under, eller hoppar över. Fårnät måste sitta med underdelen nästan dikt mot marken, och man bör använda en använda en övertråd som har el ovanför nätet, i synnerhet om man använder 90 cm högt nät. Tackor kan hoppa minst 100 cm, ibland mera när det gäller lätta lantraser. Nätet måste spännas väldigt ordentligt (särskilda verktyg och/eller med hjälp av t.ex. en traktor), annars kommer fåren snart att bökat sig under nätet. Dessutom så rör sig stolparna i ett stängsel alltid med årstiderna, och utav att det fryser/töar, och är blött/torkar i marken, så efter en tid så saggar fårnät alltid, och måste spännas till. Och så fort fårnätet saggar, så kan kluriga får trycka sig under nätet och rymma...

Taggtråd till får? Hur tänker man då? Vill man ha får som fastnar i taggtråden när ullen är lång, och riskera att få bitar av taggtråd i ullen? Dessutom kan ju inte fåren känna av taggtråden p.g.a. ullen? Då kan man lika gärna använda snöre som stängsel.

Med så skruttiga stängsel, där de kan komma och gå lite som de vill utan vidare, så är det naturligt att fåren skaffar sig ovanan att gå ut allt som oftast. Och har de vant sig vid det beteendet, så behövs det ordentliga stängsel för att stoppa dem, alternativt så får man slakta de djur som tar initiativet till att gå ut.

Men med 11 tackor och några lamm så handlar det väl inte om några extremt stora arealer som är avsedda för får?
Handlar det 2-4 hektar ungefär? Det är väl ingen stor grej att bygga om stängslen i så fall. Dessutom så låter det som om stängsel av allt möjligt med lite nät och taggtråd kan vara farligt för hästar.

Berätta för svärfar och sambo att materialkostnaden för riktiga elstängsel ligger på ca 25 kr/meter, givet att man måste köpa nya stolpar, stolparna är det som är dyrast, HT-tråd kostar ungefär 500 kr för 1000 meter. Våra stängsel har haft ungefär den medelkostnaden för material. Alltså för trästolpar, isolatorer, HT-tråd, spännfjädrar, gripples och grindar.
Till det kommer ett elaggregat som är tillräckligt starkt (10000 volt och 10 joule minst), och som kostar 2500-3500, 5-10 jordspett, kabel till jordspetten, och matarkabel för strömmen. Och så jobbet att slå ner stolpar och sätta upp isolatorer och tråd.
Man kan väldigt långa matarkablar om man behöver, vi har en som är 250 meter...

Grymt!!!! :)
När räknar ni att börja sätta inredning?

Vi kommer ju inte sätta den nya "riktiga"inredningen i år utan kommer flytta in de gamla boxarna och ta byggpaus över vintern.
Men förhoppningsvis kan vi flytta in hästarna i slutet av oktober / början av november :) Vi måste flytta ena dörren för att kunna sätta väggarna på ena kortsidan samt att taket ska isoleras uppefrån, ventilationen ska in och golven ska jämnas till innan hästarna kan komma in :)

wpid-20150926_185736.jpg

Och det är ännu snyggare i verkligheten! Vi får filma våra stall sen när det är klart så man ser hur det ser ut lite mer ordentligt! Svårt att få med rymd-känslan på bild tycker jag :)

I helgen som var hyrde vi en betong/sten-såg och gjorde öppningen in till blivande ligghallen!
IMG_8098_zpsu5eftuq7.jpg

Öppningen ska göras lite högre och sen kommer ju golvet höjas nån decimeter så det blir inte riktigt en sån hög kant som det är nu, en liten tröskel behåller vi dock så inte hästarna får med sig för mycket strö ut.
IMG_8100_zpsuysk729v.jpg

På utsidan ska det grusas så det inte blir ett sånt skutt in, utan det blir lite ramp-liknande. Det ska även grusas mer framför stallet då vi kommer ha "matstationen" där utanför, så det inte blir så kladdigt. Men den delen blir nog först till våren.

Vi har även fått offert från ett betongföretag ang gjutning av golvet: 1300kr + moms/kubik för själva betongen och 100kr+moms/kvm om man vill att de gör hela jobbet. Vi ska mäta lite mer noggrant men jag tror att vi kommer behöva ca 13 kubik betong (två bilar hos det här företaget) och vi har ca 130 kvm golvyta som ska gjutas. Vi har i princip bestämt oss för att leja bort arbetet, vi har inte mycket erfarenhet av gjutning och det är ju en stor yta så det känns bäst att låta proffs göra det ordentligt.

Vi ska höra med ett företag till och jämföra lite innan vi bestämmer oss, men förhoppningsvis blir det gjutning snart!

Var bor du?

Vi bor i Östergötland, och du, svärfar och man/sambo är välkomna hit och titta på våra stängsel. Och se att elstängsel fungerar. Däremot så är det svårt att få dåliga stängsel, oavsett vad dessa är gjorda av att fungera.
Om man besöker en gård där man lever på fårskötsel på riktigt, och har 100-tals tackor, så finns det normalt tre typer av stängsel: permanenta flertrådiga (3-5 trådar) elstängsel, väldigt väl uppsatta och spända fårnätstängsel (med eltråd över, ibland med eltråd även nertill), och tillfälliga stängsel av elnät för bete av vallåterväxt. På de gårdarna har man inte råd med rymmande får...

Om du skickar ett pm med ditt telefonnummer så kan vi pratas vid, eller så kan vi starta en konversation via pm, så kan du få berätta för mig hur det ser ut med fårstängslen och varför det blir så infekterat. Jag kanske känner någon duktig fårbonde nära dig, som ni kan titta på stängsel hos.

Vi har Helsingefår, och ingen rymmer. Ingen har försökt rymma, bl.a. därför att det är ordentlig sprutt på elen, och trådarna sitter på "rätt" höjd.

Det du beskriver som "stängsel" för får, är ju mera "en samling gammalt skrot" som man försöker förvandla till stängsel. Det är klart att det inte fungerar.

Fårstängsel måste säkra att ingen tar sig under, eller hoppar över. Fårnät måste sitta med underdelen nästan dikt mot marken, och man bör använda en använda en övertråd som har el ovanför nätet, i synnerhet om man använder 90 cm högt nät. Tackor kan hoppa minst 100 cm, ibland mera när det gäller lätta lantraser. Nätet måste spännas väldigt ordentligt (särskilda verktyg och/eller med hjälp av t.ex. en traktor), annars kommer fåren snart att bökat sig under nätet. Dessutom så rör sig stolparna i ett stängsel alltid med årstiderna, och utav att det fryser/töar, och är blött/torkar i marken, så efter en tid så saggar fårnät alltid, och måste spännas till. Och så fort fårnätet saggar, så kan kluriga får trycka sig under nätet och rymma...

Taggtråd till får? Hur tänker man då? Vill man ha får som fastnar i taggtråden när ullen är lång, och riskera att få bitar av taggtråd i ullen? Dessutom kan ju inte fåren känna av taggtråden p.g.a. ullen? Då kan man lika gärna använda snöre som stängsel.

Med så skruttiga stängsel, där de kan komma och gå lite som de vill utan vidare, så är det naturligt att fåren skaffar sig ovanan att gå ut allt som oftast. Och har de vant sig vid det beteendet, så behövs det ordentliga stängsel för att stoppa dem, alternativt så får man slakta de djur som tar initiativet till att gå ut.

Men med 11 tackor och några lamm så handlar det väl inte om några extremt stora arealer som är avsedda för får?
Handlar det 2-4 hektar ungefär? Det är väl ingen stor grej att bygga om stängslen i så fall. Dessutom så låter det som om stängsel av allt möjligt med lite nät och taggtråd kan vara farligt för hästar.

Berätta för svärfar och sambo att materialkostnaden för riktiga elstängsel ligger på ca 25 kr/meter, givet att man måste köpa nya stolpar, stolparna är det som är dyrast, HT-tråd kostar ungefär 500 kr för 1000 meter. Våra stängsel har haft ungefär den medelkostnaden för material. Alltså för trästolpar, isolatorer, HT-tråd, spännfjädrar, gripples och grindar.
Till det kommer ett elaggregat som är tillräckligt starkt (10000 volt och 10 joule minst), och som kostar 2500-3500, 5-10 jordspett, kabel till jordspetten, och matarkabel för strömmen. Och så jobbet att slå ner stolpar och sätta upp isolatorer och tråd.
Man kan väldigt långa matarkablar om man behöver, vi har en som är 250 meter...

Tack för svaret! :bow: Jag återkommer, lite mkt med plugg/bygge/häst nu i veckan. Jag har iaf lagt fram förslaget lite försiktigt för sambon nu, att elstängsel kan vara det enda som håller dem inne.
Taggtråden är borttagen på min beordran, och de tror att det är därför de rymmer. Men de rymde även innan taggtråden var borta också.

Och det är ännu snyggare i verkligheten! Vi får filma våra stall sen när det är klart så man ser hur det ser ut lite mer ordentligt! Svårt att få med rymd-känslan på bild tycker jag :)

Åh tack, ja visst är det svårt att fånga sånt på bild, sepciellt nu när det blir mörkt så snabbt också! :) Smart vi får alla göra varsin "Välkomen till oss nu är vi färdig renoverade film" :D :D

I helgen som var hyrde vi en betong/sten-såg och gjorde öppningen in till blivande ligghallen!
IMG_8098_zpsu5eftuq7.jpg

Öppningen ska göras lite högre och sen kommer ju golvet höjas nån decimeter så det blir inte riktigt en sån hög kant som det är nu, en liten tröskel behåller vi dock så inte hästarna får med sig för mycket strö ut.
IMG_8100_zpsuysk729v.jpg

På utsidan ska det grusas så det inte blir ett sånt skutt in, utan det blir lite ramp-liknande. Det ska även grusas mer framför stallet då vi kommer ha "matstationen" där utanför, så det inte blir så kladdigt. Men den delen blir nog först till våren.

Vi har även fått offert från ett betongföretag ang gjutning av golvet: 1300kr + moms/kubik för själva betongen och 100kr+moms/kvm om man vill att de gör hela jobbet. Vi ska mäta lite mer noggrant men jag tror att vi kommer behöva ca 13 kubik betong (två bilar hos det här företaget) och vi har ca 130 kvm golvyta som ska gjutas. Vi har i princip bestämt oss för att leja bort arbetet, vi har inte mycket erfarenhet av gjutning och det är ju en stor yta så det känns bäst att låta proffs göra det ordentligt.

Vi ska höra med ett företag till och jämföra lite innan vi bestämmer oss, men förhoppningsvis blir det gjutning snart!

Tycker jag lät som en väldigt bra offert, de tog inget för själva lossningen? :)

Vi kanske ändrar oss lite och gjuter nu trots alls, vi har sett att befitlig betong har vissa svagheter som kommit fram nu när vi rivit den gamla delen och vill inte rikera något.

Jag har fått in från ett annat företag pch hon ville ha ca 1750kr /kbm inklusive moms i lass om 5 kbm, lossning med ränna som når 9 m avgift 500 kr inklusive moms efter 15 minuter ligger lossningskostnaden på 22,50 kr / minut. under perioden 15/10-15/4 tillkommer ett tillägg på 62,50 kr/kbm. I detta pris ingår inget arbete.

Jag hade gärna velat ha ett fastpris per kbm och inte massa rörliga kostnader per minut, de känns inge bra!

Tycker jag lät som en väldigt bra offert, de tog inget för själva lossningen?

Nu var det Axel som pratade med företaget men vad han förstod så tillkom det inga övriga kostnader, kan dock tänka att det tillkommer en transportkostnad.
De har också ränna ca 9m.
Verkar ju lite lustigt med en minut-kostnad, men har sett att det är flera som har så och kan tänka att om man gör arbetet själv så måste de ha någon slags tidskostnad så man inte tar hela dagen på sig :P

Jag tror vi har lite drygt 1 m mellan spetten, och de är bara hopkopplade i en rad med en enkel, vanlig ledning.
Efter mycket om och men fick jag reda på hur många Joule mitt aggregat var på, hela 6 joule. Ingen aning om det är mycket eller lite, men jag har bara ett jordspett i marken:eek: min pappa påstår att det finns två spett, men jag hittar då inte det ena:D i morgon köper jag fem till!

För övrigt börjar mitt staket bli klart. Jag har stor lust att byta ut typ alla stolpar, av estetiska skäl, men jag får inse att jag inte ska ha hästarna där för evigt och stolparna står bra där de står. I helgen åker tråden upp, sen får hästarna komma ner från betet.

Vi har typ 3.2 till 1 ha mark m elrep. Det är dock sällan igång eftersom jag är så kass på o trimma under tråden och iaf den andra hästen är livrädd för staketet. Hmm. Det är nog iaf hyfsat rimligt till den storleken på hage, har för mig vi räknade på d när vi köpe det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar