Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska vara en grov gummimatta då, har haft 2 lager med industri golv gummimattan (sånna man sätter maskiner på) och ändå så har hästen sparkat av x antal skor och haft sönder putsen bakom.
Bästa för min häst var mer utevistelse och mycket hö inne :p. Släpper ut hemmet vid 5 tiden vissa morgnar för att hon inte ska ha en chans att ens börja :)

Ja, min gummimatta var ju faktiskt eg någon form av transportband från början. Fungerade mkt bra!

Visst är det :-) Jag njuter av att gå och titta på fyllda lador (min förra inackordering brukade retas för att jag var så förtjust i att räkna höbalar och konstatera "det kommer räcka")
Ja, det är verkligen en skön känsla! Det har varit några stora punkter här som vi gruvat oss för lite under sommaren (hö, värmepellets och få skorstenen kollad av sotare) men nu är alla avbockade :up:

Idag har vi satt alla stolpar som skulle fixas i vinterhagen, tack för jordborr!

Jag sätter om nästan hela staketet och har nu beställt aluminiumtråd som jag ska byta ut elrepen med. Men så funderade jag, vad händer med aluminiumtråden vid grindisolatorerna? Den borde ju bli dålig där över tiden? Hur gör ni som har aluminiumtråd? Jag kommer fortsätta ha gummibandsgrindar. @warg och @Martina_m visst har ni aluminium?

Nu har vi fått bort foderbordet inne i stallet! Det gick riktigt bra, vi hade min sambos två bröder här som hjälpte till och vi fick bort hela bordet igår och idag körde vi ut de allra största stenarna som fanns där i.
Så här såg det ut när vi började:
IMG_6536_zpsijua6map.jpg
(
En bit på väg (det fanns inget golv under en del av bordet som ni ser) :
IMG_6544_zpspypf4odw.jpg

Dessa är de största stenarna som fanns:
IMG_6550_zpsrlidp3aq.jpg

Och klart! Är grymt nöjd över att vi bestämde oss för att ta bort det! Det blir så mycket större och snyggare!
IMG_6554_zps7tp1fnko.jpg

Från andra hållet:
IMG_65522_zps2x2eyi5e.jpg

Nu är det massa städning och smågrejer som ska rivas och fixas, sen ska vi såga upp lösdrifts-öppningen i väggen och sen ska nya golvet på! :)

Idag har vi satt alla stolpar som skulle fixas i vinterhagen, tack för jordborr!

Jag sätter om nästan hela staketet och har nu beställt aluminiumtråd som jag ska byta ut elrepen med. Men så funderade jag, vad händer med aluminiumtråden vid grindisolatorerna? Den borde ju bli dålig där över tiden? Hur gör ni som har aluminiumtråd? Jag kommer fortsätta ha gummibandsgrindar. @warg och @Martina_m visst har ni aluminium?

Vi har ju tyvärr inte fått upp vinterhagarna ännu. Men vi ska ha aluminiumtråd till dem. Vi har bara satt upp aluminiumtråd överst i sommarhagen nu. Och då har vi bara tvinnat tråden vid grindisolatorn.
Vi får se hur vi gör till vinterhagarna som liksom ska bli mer ordentliga och permanenta.
Vi köpte iaf på granngården, beställde och fick riktigt bra rabatt om man köpte mkt tråd. Men tror de har tagit bort det erbjudandet nu tyvärr, tror nämligen att de bytta till någon annan aluminiumtråd.

@lady_vip Kopplingarna mellan aluminium och rostfritt är de svaga länkarna i ett alu-staket. Risken är stor att det korroderar. Vi har lärt oss att alltid linda aluminiumtråden minst två varv i t ex grindisolatorerna för att få bra koppling. Då blir det också mindre gnistbildning och tråden håller längre. Där matarledningen ansluter har vi satt en "offertråd", en bit tråd som är lätt utbytbar.

@lady_vip Kopplingarna mellan aluminium och rostfritt är de svaga länkarna i ett alu-staket. Risken är stor att det korroderar. Vi har lärt oss att alltid linda aluminiumtråden minst två varv i t ex grindisolatorerna för att få bra koppling. Då blir det också mindre gnistbildning och tråden håller längre. Där matarledningen ansluter har vi satt en "offertråd", en bit tråd som är lätt utbytbar.
har rep iofs men jag tejpar alla avslut på tråden, dvs vid grind och handtag. inget gnist och mindre rost :).

Ja, så tätt och slätt som möjligt :). Har iofs el fria grindar och grävt ner elen så att det är tejp både på elkabel, trådens slut och där eltråden möter grind isolatorn. Har plast på ena sidan så att det ska vara så lite metall mot tråd som möjligt. På ngt ställe har jag tejpat runt tråden helt för att tråden börjat rosta. Ska försöka ta bilder :).

Helgens roliga jobb bestod av att gräva ur dikena igen - jag hade stängslat in det nygrävda diket i hästarnas hage men missat ett snöre på undertråden på en del så ponnyn hade såklart "krypit in" under och gått och trampat sönder diket i sin jakt på mat. Grävde ur diket igen och stängslade för. Sen fick jag hjälp av dottern att ta in tråd/band och plaststolpar i den sommarhagen som vi arrenderat iår. Vi ska arrendera den nästa år med men eftersom den står oanvänd utan tillsyn (ligger ca 5min bilväg från oss) fram till nästa sommar så kändes det som att om någon älg kommer och drar ner tråd och stolpar så blir det större skada än jobbet att ta in allt igen.

Jag känner igen känslan, vi tog hem 163st små ensilagebalar och det var så skönt när de väl var hemma, nu får vi se om vi får en inhyrning över vintern eller inte, om de kommmer att hyra in sig så kommer inte hösilaget att räcka (beräknat för två hästar) så då får jag nog se till att skaffa lite mer :p

Renoveringen av stolparna som blir bärande till taket är klara, min sambo har gjort ett jäkla bra jobb med att slipa, svetsa, kapa och sedan har jag bidragit med lite målning :P På bilden syns två färdiga och en som ligger redo att målas :)

wpid-20150920_100332.jpg

I går fick vi alla på plats och påbörjade motorsågsmasakern och river gamla innertaket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 251
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar