Kanske en liten urspårning av denna tråden. Jag står i valet och kvalet om jag ska erbjuda vår sommargäst att stanna som "inackordering". Vi har haft en häst som har delat vårat sommarbete.
Sambon ska bygga ut lösdriftshallen i slutet av sept, som i dag bara rymmer två hästar. När den är utbyggd kommer den troligen den rymma 4 hästar. Tanken från början var inte att vi skulle ta in flera hästar utan att det varit ganska lungt och skönt med våra två egna. Tanken med att bygga ut lösddriften var mer att "det är skönt att ha lite mer tak"
Jo jag har en sambo som älskar att bygga
Men så nämnde sommargästens ägarinnor att att de gärna skulle tänka sig att stanna kvar och då börjar man ju fundera.
Fördelar är såklart ekonomin och att hästarna får lite mer sällskap, ibland kan det vara lite ensamt med bara två hästar även om det gått bra hittils även om man är iväg på någon tävling/träning någon halvdag. Hagarna rymmer gott och väl 3-4 hästar och för russets del är det ju bara bra om hon får lite konkurrens om gräset och att de rör på sig mer - vilket de troligt gör i en större flock. Grovfoder får de fri tillgång på under vintern.
Nackdelen är att jag är lite halvpedant och ibland kan tycka det är lite jobbigt när andra rör sig på samma område och inte lämnar saker så som jag tycker att de ska vara - samtidigt som jag hatar att tjata på folk
& att jag behöver röja lite i sadelkammare och övriga utrymmen för att ge plats åt dem.
Tanken är att hyra ut inkl all service med mat och mockning och ev något täckesbyte. Så som jag ser det är det marginellt mer jobb, mocka i lösdriftshallen för en till häst & fylla på mat och vatten för en till häst.
De är lagom skötsamma människor som har varit supertrevliga och hjälpsamma under sommaren och vi har kommit bra överrens, deras häst är oxå trevlig även om hon är ung och är väldigt uppfinningsrik
- hon började ju med att hoppa ur hagen två gånger innan jag fick höjt tråden lite och se till att strömmen var på hela tiden - men då hade hon stått i sjukhage en längre tid så hon var nog bra glad att komma ut i en riktig hage.
En till stor nackdel är att om jag låter henne hyra in sin häst så har jag troligen "råd" att köpa en till häst
- funderar på en unghäst på tillväxt ...