Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, men anledningen är inte att det ska frysa långsammare för min del. Det är för att hästarna ska dricka så mycket som möjligt.

Sedan är det ju under "vissa speciella omständigheter" det fryser snabbare.
"Under normala förhållanden" verkar vara mer korrekt är det som står på wikipedia :)

Är det för att dina hästar dricker bättre har jag såklart inget att komma med ;)

Tack . Vi har letat mer eller mindre seriöst i 3 år. Det fanns mycket med denna gården som är perfekt för oss. Nära till jobb, tätort, stallet i hyfsat skick osv. Samtidigt är det en del som var på minussidan också men vi prioriterade att vi kunde få med oss hästarna hit omgående utan att behöva bygga om massor.
Boningshuset är inte perfekt men såpass ok att det går att bo i utan en massa jobb därr också. Sen finns det såklart massor att göra innan vi får det som vi vill. Vi har prioriterat att fixa till ytterligare box och gödselplatta och nästa projekt blir isolerad verkstad och förhoppningsvis ridbana. I vinter när det inte är lika lockande att jobba ute får vi passa på att tapetsera och byta golv i männskobyn
Spännande! :) Ja man får kompromissa lite när det inte finns pengar och utbud i överflöd. Framförallt när man inte vill flytta iväg för långt. Vi bor nära Sthlm och vill inte flytta ifrån vår by, för vi har våra arbeten här och barnen sin trygghet. Men trots att vi har letat med omnejd och i prisklasser över vår budget har vi inte hittat det vi söker. Det är ont om bra gårdar här och dessutom är priserna höga som få. Om vi velat flytta iväg längre hade vi fått så mycket mer för pengarna, och haft pengar över. Men som sagt, läget är viktigast av allt för oss. Så då får man tålmodigt leta vidare.

Visa gärna lite bilder från gården så vi får se den. :)

wpid-20150909_175917.jpg

Elen utsatt och snart kan vi börja gräva vatten till stallet! Wie! :D

Sakta men säkert går byggandet med vindskydd frammåt. Nu har vi kvar södra väggen, lite vindskivor och så ska det vara skivor på insidan av väggarna också för att skydda mot gnag.

Jag är i alla fall nöjd med bygget så här långt :D

/Lizzie

Tjusigt!
Ska ni hästarna ute dygnet runt eller bara vindskydd på dagarna?
Är ny i tråden så har inte läst tidigare inlägg :)

Tjusigt!
Ska ni hästarna ute dygnet runt eller bara vindskydd på dagarna?
Är ny i tråden så har inte läst tidigare inlägg :)

Tack :)

Vi ska prova att ha hästarna ute dygnet runt. I dörröppningen ska det bli en köldridå uppsatt - slipper ju insekter på sommaren och att det snöar in på vintern.

Jag har stall i logen med en takhöjd på 7 m. Alltså är det lika kallt inne som ute. Funkar det för hästarna så får de vara ute. Än så länge har vi haft bra väder så det funkar för kusarna att vara ute utan vindskyddet - men vi bygger för brinnande livet ;) Jag vill verkligen ha det klart innan höstrusket kommer. Även om det går att lägga på täcken så behöver de torrt underlag att vila på.

/Lizzie

Tack :)

Vi ska prova att ha hästarna ute dygnet runt. I dörröppningen ska det bli en köldridå uppsatt - slipper ju insekter på sommaren och att det snöar in på vintern.

Jag har stall i logen med en takhöjd på 7 m. Alltså är det lika kallt inne som ute. Funkar det för hästarna så får de vara ute. Än så länge har vi haft bra väder så det funkar för kusarna att vara ute utan vindskyddet - men vi bygger för brinnande livet ;) Jag vill verkligen ha det klart innan höstrusket kommer. Även om det går att lägga på täcken så behöver de torrt underlag att vila på.

/Lizzie

Okej :)
Vi har själv precis byggt en ligghall på 5*6m som vi ska inviga om ett par veckor när hästarna flyttar hem. Hästarna har tidigare gått på lösdrift men inte i min ägo så är väldigt nyfiken på hur det kommer fungera och vilka skillnader det blir gemfört med att ha på box.

Vart i landet bor du?

Jag har laddat upp med dubbel uppsättning täcke till båda så jag kan hänga in på tork vid flera dagar med regn.
Funderar på att fixa en termobalja, avvaktar dock lite då jag bor i södra Skåne och inte brukar ha problem med fruset vatten i hagen ;)
Fixat så utfodring av grovfoder går att ha både inne och ute.

Är det något mer en bekvämlig varmstallsmänniska bör tänka på? ;)
Eller om nån sitter på lite tips.

Vi har själv precis byggt en ligghall på 5*6m som vi ska inviga om ett par veckor när hästarna flyttar hem. Hästarna har tidigare gått på lösdrift men inte i min ägo så är väldigt nyfiken på hur det kommer fungera och vilka skillnader det blir gemfört med att ha på box.

Vart i landet bor du?

Jag har laddat upp med dubbel uppsättning täcke till båda så jag kan hänga in på tork vid flera dagar med regn.
Funderar på att fixa en termobalja, avvaktar dock lite då jag bor i södra Skåne och inte brukar ha problem med fruset vatten i hagen ;)

Avfuktare (riktig, inte bara torrbollar) + uppvärmt rum att hänga upp täcken för tork.
Termobar + frostfritt vatten i närheten.

Bor i Skåne och är hade aldrig velat ha hästarna på lösdrift vintertid utan ett riktigt torkrum för täcken. har kallstall och då man hänger upp täckena på tork i stallgången så blir det ofta mer fukt på insidan än det var på utsidan efter en natt. Så en riktig avfuktare hjälper väldigt mycket även om man inte har värme.

Jag har börjat plugga, och läser just nu en kurs i projektmetodik. Vi har blivit tillsagda att komma på ett eget projekt som vi ska sätta upp mål och grejer för. Och hur bra blir inte det, när vi ska bygga paddock!?!! :D det kommer mitt projekt att handla om alltså. Så nu behöver jag lite input, stort till litet. Alla era erfarenheter om att bygga paddock. Hur lång tid tog var och en av momenten sas? Gräva? Jämna? Dränera? Lägga på lager, bygga staket, sätta dit lysen? Ja, allt som måste fixas helt enkelt!

Jag har jättesvårt att föreställa mig hur lång tid det kan tänkas ta att bara gräva bort grässvålen exempelvis. Så vore så tacksam för era erfarenheter.

Kort info. Det ska bli 20*40 m (ev 21-21 m bred). Det handlar lite om ekonomi och yta där...
Det ska bli en ordentlig gjord bana för att den ska hålla så stor del av året som möjligt! Men samtidigt inte någon lyxvariant.Utan helt enkelt så billig som möjlig utan att tumma för mkt på kvalitet. Billig OCH bra liksom ;):p.
Topplaget hade jag tänkt mig stenmjöl 0-4 (kanske 0-8, ska undersöka lite närmre där).
Vi har förhoppningsvis egen grävmaskin, just nu är den lite krabbig med kylningen, men den borde ju bli lagad nån gång. Om ni har hyrt in grävning, får ni gärna ange vad det kostat på ett ungefär.

Vart i landet bor du?

Jag bor strax växter om Örebro - Närke alltså. Kan bli riktigt kallt under vintern, framför allt januari och februari. Termobalja ska införskaffas till vintern för att slippa hålla på och tina frusna vattenhinkar. Jag har precis skaffat en häst till och har nu 3 stället för 2 hästar. Känns som om termobalja kommer bli en väl värd investering.

Jag har täcken till min vuxna ridhäst och shettisen, även om shettisen inte fryser i första taget. Den tredje pållen är en åring och henne tänkte jag ha utan täcken till att börja med. Kylan är jag inte orolig för när det gäller hästarna - får de bara grovfoder så klarar de sig. Däremot så är blåsten rent mördande - och vindskyddet/lösdrifthallen är rejält bygge för att stå emot stormarna som kommer.

Jag har tillgång till uppvärmd sadelkammare och möjlighet att torka täckena. Förhoppningsvis så kommer mina pållar uppskatta hallen och söka skydd där när det är uselt väder.

/Lizzie

/Lizzie

Usch. Nä det finns nog inte det :p.

Vi funderar oxå på att ha det så, fårstängsel och sen pinnar som distanser med eltråd på.

Delvis KL, det var flera här som pratade om fårnät-stängsel...

Grattis till Fåren! Får är trevliga djur.

Lite sent kanske, men fårnät är dyrt och dåligt för att stängsla för får, och passar dessutom inte till hästar. Nätet saggar alltid efter något år (stolparna rör sig med årstiderna) och då kommer också eltråden att röra sig.

För 20 år sedan så "hade man fårnätstängsel", och många som inte lärt sig använda/bygga elstängsel till får använder fortfarande fårnät än idag (eller har kvar reparerade versioner av stängsel man satte upp för 20 år sedan.
Många fårhållare, i synnerhet med små hobbybesättningar, är lite konservativa och har därför fårnät, och andra lite snåla på aggregat och utförande för elstängsel med rymningar som följd, och det skapar misstro mot elstängsel.
2 eltrådar, monterade på låga plaststolpar, och ett litet klent batteriaggregat håller INTE får inne. Förutom möjligen "tunga köttraser", som just flyttats till återväxtbete med massor med mat...

Numera så går alla rekommendationer ut på att använda elstängsel. Även för rovdjursskydd. De som är väldigt hotade av samtliga rovdjur (björn, varg, lo) , bygger kombistängsel med fårnät och ett flertal eltrådar, både utanför stängslet och innanför stängslet, nere vid marken och över stängslet, men det är lite överdrivet om man "bara" riskerar strövargar eller har lodjur i trakten. De byggena är dyra och svåra, framförallt förarbetet (skapa bred, välröjd och jämnad stängselgata).

Att stängsla med flertrådiga elstängsel (minst 4 helst 5 trådar), med lägsta tråden på 20-30 cm, och översta tråden på 120 cm, håller definitivt både hästar och får inne. Men det krävs ordentligt med ström, och ett genomtänkt bygge. Men ändå är det betydligt lättare att få ett bra resultat än med fårnät.
Jag har använt den typen av stängsel de senaste 10-12 åren (20 tackor, 4 baggar samt deras lamm, genbank allmogefår, 5-6 hästar), och har absolut inga problem med rymmande får, eller svårt att hålla hästarna inne.
Vi har idag ca 5000 meter "ytterstängsel" som hägnar 12 hektar betesmark, innanför finns en del lite enklare stängsel för att avdela i olika fållor.

Nu menar jag inte att alla ska ha rovdjursskyddande stängsel, men ett bra normalstängsel för får är "nästan" likadant som ett rovdjursstängsel. Man kan förenkla lite genom att skippa en av trådarna t.ex, och nöja sig med 4 trådar, och göra lite enklare lösningar vid diken än att lägga trumma, ha en smalare "stängselgata" med träd och stenar lite närmare stängslet m.m.
Vi har bott mitt i ett Lodjursrevir med föryngringar (deras "bo" finns 3-4 km från oss), och regelbundet haft lodjursspår utanför stängslen, men ingen har tagit sig in. Vi har också sett spår av strövarg några gånger, vår granne såg vargen i våras, men vargen har hållit sig utanför stängslen.

Man ska använda HT-tråd (galvad försträckt tråd som leder ström bra), som spänns med hjälp av fjädrar, och göra stadiga hörn i form av parallellogram. Många volt och joule på elaggregatet, samt ordentlig jordning. Stängslet man bygger blir väldigt lätt att underhålla (fysiskt stängsel), men man måste röja gräs under nedersta tråden flera gånger per säsong, annars tappar elaggregatet kraften.
Har man fårnät med extra eltrådar nertill, så måste man också röja regelbundet...

De tunnare kvalitéerna av HT-tråd går av om häst får panik och måste fly, och eftersom den är försträckt och spänd, så är skador ovanligt. Har hänt oss ett fåtal gånger.

Läs viltskadecenters råd om stängsling. Där finns beskrivningar på hur man gör bra hörn, och hur man löser olika problem vid stängselbygget. På länken nedan hittar man till en PDF- med handfasta byggråd...

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...r-pa-husdjur/permanenta-atgarder-mot-rovdjur/

Det här är nog den bästa och modernaste publikationen om "stängsel för små idisslare" som finns att hitta just nu. Men som sagt, man kan förenkla lite, om rovdjursskydd inte är det viktigaste, utan att hålla får och hästar inne.

Delvis KL, det var flera här som pratade om fårnät-stängsel...

Grattis till Fåren! Får är trevliga djur.

Lite sent kanske, men fårnät är dyrt och dåligt för att stängsla för får, och passar dessutom inte till hästar. Nätet saggar alltid efter något år (stolparna rör sig med årstiderna) och då kommer också eltråden att röra sig.

För 20 år sedan så "hade man fårnätstängsel", och många som inte lärt sig använda/bygga elstängsel till får använder fortfarande fårnät än idag (eller har kvar reparerade versioner av stängsel man satte upp för 20 år sedan.
Många fårhållare, i synnerhet med små hobbybesättningar, är lite konservativa och har därför fårnät, och andra lite snåla på aggregat och utförande för elstängsel med rymningar som följd, och det skapar misstro mot elstängsel.
2 eltrådar, monterade på låga plaststolpar, och ett litet klent batteriaggregat håller INTE får inne. Förutom möjligen "tunga köttraser", som just flyttats till återväxtbete med massor med mat...

Numera så går alla rekommendationer ut på att använda elstängsel. Även för rovdjursskydd. De som är väldigt hotade av samtliga rovdjur (björn, varg, lo) , bygger kombistängsel med fårnät och ett flertal eltrådar, både utanför stängslet och innanför stängslet, nere vid marken och över stängslet, men det är lite överdrivet om man "bara" riskerar strövargar eller har lodjur i trakten. De byggena är dyra och svåra, framförallt förarbetet (skapa bred, välröjd och jämnad stängselgata).

Att stängsla med flertrådiga elstängsel (minst 4 helst 5 trådar), med lägsta tråden på 20-30 cm, och översta tråden på 120 cm, håller definitivt både hästar och får inne. Men det krävs ordentligt med ström, och ett genomtänkt bygge. Men ändå är det betydligt lättare att få ett bra resultat än med fårnät.
Jag har använt den typen av stängsel de senaste 10-12 åren (20 tackor, 4 baggar samt deras lamm, genbank allmogefår, 5-6 hästar), och har absolut inga problem med rymmande får, eller svårt att hålla hästarna inne.
Vi har idag ca 5000 meter "ytterstängsel" som hägnar 12 hektar betesmark, innanför finns en del lite enklare stängsel för att avdela i olika fållor.

Nu menar jag inte att alla ska ha rovdjursskyddande stängsel, men ett bra normalstängsel för får är "nästan" likadant som ett rovdjursstängsel. Man kan förenkla lite genom att skippa en av trådarna t.ex, och nöja sig med 4 trådar, och göra lite enklare lösningar vid diken än att lägga trumma, ha en smalare "stängselgata" med träd och stenar lite närmare stängslet m.m.
Vi har bott mitt i ett Lodjursrevir med föryngringar (deras "bo" finns 3-4 km från oss), och regelbundet haft lodjursspår utanför stängslen, men ingen har tagit sig in. Vi har också sett spår av strövarg några gånger, vår granne såg vargen i våras, men vargen har hållit sig utanför stängslen.

Man ska använda HT-tråd (galvad försträckt tråd som leder ström bra), som spänns med hjälp av fjädrar, och göra stadiga hörn i form av parallellogram. Många volt och joule på elaggregatet, samt ordentlig jordning. Stängslet man bygger blir väldigt lätt att underhålla (fysiskt stängsel), men man måste röja gräs under nedersta tråden flera gånger per säsong, annars tappar elaggregatet kraften.
Har man fårnät med extra eltrådar nertill, så måste man också röja regelbundet...

De tunnare kvalitéerna av HT-tråd går av om häst får panik och måste fly, och eftersom den är försträckt och spänd, så är skador ovanligt. Har hänt oss ett fåtal gånger.

Läs viltskadecenters råd om stängsling. Där finns beskrivningar på hur man gör bra hörn, och hur man löser olika problem vid stängselbygget. På länken nedan hittar man till en PDF- med handfasta byggråd...

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...r-pa-husdjur/permanenta-atgarder-mot-rovdjur/

Det här är nog den bästa och modernaste publikationen om "stängsel för små idisslare" som finns att hitta just nu. Men som sagt, man kan förenkla lite, om rovdjursskydd inte är det viktigaste, utan att hålla får och hästar inne.

Vilket bra och informativt inlägg. Vi har precis köpt gård och planerar att ha allmogegetter för mjölk och genbank i framtiden, så ditt inlägg är till stor hjälp i fråga om staketbygge för mig. Tack! :)

I helgen har vi fått bort resten av det gamla taket i vårt stall! Man får lite kyrksals-känsla när man går in där nu :D
Det är lite lockande att ha det öppet upp till nock, men tror det blir minst lika bra sen när vi lägger på nytt tak, då kan man ju använda utrymmet där uppe också =)
IMG_6460_zpspa1xzttq.jpg

IMG_6457_zpsndptv3bc.jpg

Känns inte helt omöjligt att hinna klart med själva ligghallsdelen innan oktobers slut nu faktiskt! Ska kontakta betongföretag i veckan och få offert på golvet.

I helgen har vi fått bort resten av det gamla taket i vårt stall! Man får lite kyrksals-känsla när man går in där nu :D
Det är lite lockande att ha det öppet upp till nock, men tror det blir minst lika bra sen när vi lägger på nytt tak, då kan man ju använda utrymmet där uppe också =)
IMG_6460_zpspa1xzttq.jpg

IMG_6457_zpsndptv3bc.jpg

Känns inte helt omöjligt att hinna klart med själva ligghallsdelen innan oktobers slut nu faktiskt! Ska kontakta betongföretag i veckan och få offert på golvet.
Vad kul! Du får gärna säga vad du får offert sen, har själv ett liknande golv att fixa i mitt blivande stall. Om än inte lika stort :). Eller ska ni behålla foderbordet i mitten?

Man får lite kyrksals-känsla när man går in där nu :D
Det är lite lockande att ha det öppet upp till nock, men tror det blir minst lika bra sen när vi lägger på nytt tak, då kan man ju använda utrymmet där uppe

Va läckert! :love: Apropå "kyrkkänsla", det vore grymt snyggt med ett stort fönster där ljuset kommer in. Tex av vindnät eller sått sådant. Men då måste du ju ge upp iaf en del av det tilltänkta innertaket och det är det kanske inte värt..? Tack för inspirationen iaf :)

Vilket bra och informativt inlägg. Vi har precis köpt gård och planerar att ha allmogegetter för mjölk och genbank i framtiden, så ditt inlägg är till stor hjälp i fråga om staketbygge för mig. Tack! :)
Nu vet jag inte så mycket om getter, annat än att de klättrar och hoppar "bättre än får", så för getter så vill man antagligen höja den översta tråden lite, och se till att det inte finns "klätterstenar" och jordhögar för nära stängslet på insidan...

Nu vet jag inte så mycket om getter, annat än att de klättrar och hoppar "bättre än får", så för getter så vill man antagligen höja den översta tråden lite, och se till att det inte finns "klätterstenar" och jordhögar för nära stängslet på insidan...
Ja, dom hoppar ordentligt högt, och de ska ha högt staket. Men det viktigaste är att ha ordentliga och bra hagar åt dom med bra bete, då har dom ingen anledning att ta sig ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?