Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej vi tänkte inte det, tror det blir tillräckligt stabilt ändå och om det ändå skulle gå sönder är det lättare att bytaDem blir inte spontant?
Nej vi tänkte inte det, tror det blir tillräckligt stabilt ändå och om det ändå skulle gå sönder är det lättare att byta
Mmm vi står i valet och kvalet hur vi ska göra. Sambon tycker att de blir mer stabilt med spontat och jag tänker lite som er att det blir jobbigt om man måste byta en osv.. Sedan är det inte helt enkelt att få tag på spontat som är 40-45 tjocka!
När jag va liten byggde vi stall, hade brädor som va 45 tjocka utan spont.
Hade 2 st mega stora ardenrar inhyrda i 2 år varav den ena va en riktig surkärring o sparka så fort man skulle ta ut nån häst eller fodra osv. I dom andra boxarna hade vi nått halvblod o nån ponny.
Sålde gården efter några år och sist jag va där för ca 5 år sen så va det samma brädor enligt ägarna, då va det 9 år sen vi byggde. Vet dock inte om dom har kvar samma idag.
Så det är nog hållbart om man väljer så tjockt, men eller utan spont
Tack låter absolut hållbart!
Det min sambo är "orolig" för är att brädorna ska "slå" sig om de blir fuktiga och att de ska bli springor och ojämt som han inte tycker är så snyggt. Detta slipper man då om de är spontat Någon som tänkt på detta?
Jag har bara haft spontat - tidigare med trä, nu med plastplank. Det är inte alltför svårt att montera eller ens att ersätta en trasig planka även om det är spontat. Plastplanken lär ju knappast slå sig heller...Tack låter absolut hållbart!
Det min sambo är "orolig" för är att brädorna ska "slå" sig om de blir fuktiga och att de ska bli springor och ojämt som han inte tycker är så snyggt. Detta slipper man då om de är spontat Någon som tänkt på detta?
Jag har spontade 4,5cm bräder i boxarna, Liggande. Hästen har hitintills sparkat isönder 3 bräder, detta genom att de ligger lösa i U profiler och rör sig med sparken vilket leder till att spontningen knäcks och brädan får sprickor som tillslut gör att brädan är kluven på mitten .Tack låter absolut hållbart!
Jag har spontade 4,5cm bräder i boxarna, Liggande. Hästen har hitintills sparkat isönder 3 bräder, detta genom att de ligger lösa i U profiler och rör sig med sparken vilket leder till att spontningen knäcks och brädan får sprickor som tillslut gör att brädan är kluven på mitten .
Har man inte spontade bräder så är risken för att de knäcks så här mindre, då det tillåter mer rörelse. men har man inte en idiotisk häst med självskade beteende så är spontat nog det bästa.
Inget av träet i stallet har slått sig. Om man inte räknar med att hästen böjde plåt ramen som dörren sitter i.. Detta trots att det regnade in ett bra tag. Träet var gammalt och hade legat i en lada i många många år så var snustorrt.
Ja det gjorde vi. Men så var en konstant sparkande fux fia som siktar på all plåt som finns i boxen inte ngt vi räknat med.Tänk på att bestämmelserna säger att du måste bygga stallet så det håller för sparkar.
Ja det gjorde vi. Men så var en konstant sparkande fux fia som siktar på all plåt som finns i boxen inte ngt vi räknat med.
Är alltså att hon böjt ut U profilen ngt som gjort att brädan fått mer rum att röra sig i, vilket lett att den knäckts. Sparkar hon rakt på träet så rubbar hon inte det en mm.
Men tydligen så är hon musikaliskt lagd och siktar på allt som låter högt, = plåten. nuförtiden så är det minimalt med sparkar. Är bara när hon är uttråkad och vill ut/ha mat. Men bor rakt ovanför och har blivit så väl dressera att jag vaknar bara hon reser sig i boxen :/. Men inte till 5 väckarklockor på högsta volym..
Fast hon flyttade en hel vägg hos förra ägaren och rev en tegelvägg hos dennes tränare.Haha, ja, de lär oss snabbt. Att vi ska ha så svårt att lära dem lika snabbt förstår jag bara inte.
Jag köpte på en lokal bygghandlare (som säljer virke, sten, betong och sånt där), de har egen hyvlare eller vad det heter. De bad mig att först köpa u-järn, ta med ett så skulle de sponta och hyvla i rätt tjocklek. U-järnen var nog 42 mm. Så de hyvlade brädorna till 40 mm för att de skulle gå i lite lätt. Det blev rätt dyrt dock. Betalade strax över 3000 kr för 16 st på 4,2 m.Mmm vi står i valet och kvalet hur vi ska göra. Sambon tycker att de blir mer stabilt med spontat och jag tänker lite som er att det blir jobbigt om man måste byta en osv.. Sedan är det inte helt enkelt att få tag på spontat som är 40-45 tjocka!
Jag köpte på en lokal bygghandlare (som säljer virke, sten, betong och sånt där), de har egen hyvlare eller vad det heter. De bad mig att först köpa u-järn, ta med ett så skulle de sponta och hyvla i rätt tjocklek. U-järnen var nog 42 mm. Så de hyvlade brädorna till 40 mm för att de skulle gå i lite lätt. Det blev rätt dyrt dock. Betalade strax över 3000 kr för 16 st på 4,2 m.
Jag är glad att vi tog spontade. Trä vrider sig och böjer sig ganska lätt, trä är ett förrädiskt material .
Utan spontant hade boxväggarna blivit ojämna, nån bräda böjd åt ena hållet, och den andra åt andra hållet.
Nu har vi en bräda som ligger överst på vår långa mellanvägg (4 m) som inte riktigt vill ligga an utan går i en båge uppåt. Men det ska på något järn längst upp på boxväggarna, och troligtvis något som håller ihop dem på mitten. Jag vill iaf inte ens tänka på hur krabbig det hade blivit utan sponten.
Tack låter absolut hållbart!
Ska vara en grov gummimatta då, har haft 2 lager med industri golv gummimattan (sånna man sätter maskiner på) och ändå så har hästen sparkat av x antal skor och haft sönder putsen bakom.Vi har liggande 45- reglar i väggen till vår lösdrift. Ingen har slagit sig, men det har ju blivit springor på några mm mellan varje (vi lät dem inte ligga o torka först). Längst ned har vi tryckta reglar eftersom vi har bädd. Allt är målat med fasader o än på 8 år har vi inte behövt byta ut ngn. Men då har ju min spark-häst helt gett sig med att sparka sedan vi flyttade hit - innan dess förstörde hon ett antal boxväggar m både spontat o ospontat, det senare helt klart lättare att byta. Men har man stående i profil skulle jag nog köra spontat ändå, så de inte börjar röra sig när de har torkat.
Rekommenderar fö gummimatta m luftspalt bakom till sparkisar.