Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ju valt lösningar som gör att underhållsbehovet ska vara minimalt, så vi har inte så mycket som måste göras med de delar som vi renoverat. Däremot hittar man ju nya projekt.... I år har det t ex handlat rätt mycket om trädgård för min del.

Det blir plank/brädor med 45mm tjocklek som material till boxväggarna @Catrool
Just nu har vi planerat att ha dem stående till en höjd av ca 140cm. Sen blir det u-profiler runt om =)

12006187_10207419975091195_12173075678184583_n.jpg

Vi har stuvat in första laddningen hösilage idag på morgonen. Vi får balarna hemkörda, och de sätter dem på pall - sen drar vi dem på plats med palldragare. Svettigt och kräver precision, men ändå smidigt! Schabrakhögen ovanpå är vår "katt-tron". Vi hade lite problem med möss och ev även råttor förra året, då det var helt stängt till foderrummet så katterna inte kom in. Nu har de fått en kattlucka, och det är tydligen jättebra att ligga högt och slappa - då kan man bara explodera ner och ta en mus när den dyker upp. Perfekt kattlliv! Vi har redan sett att det gått en del gnagare...

Nej vi tänkte inte det, tror det blir tillräckligt stabilt ändå och om det ändå skulle gå sönder är det lättare att byta :)

Mmm vi står i valet och kvalet hur vi ska göra. Sambon tycker att de blir mer stabilt med spontat och jag tänker lite som er att det blir jobbigt om man måste byta en osv.. Sedan är det inte helt enkelt att få tag på spontat som är 40-45 tjocka!

Mmm vi står i valet och kvalet hur vi ska göra. Sambon tycker att de blir mer stabilt med spontat och jag tänker lite som er att det blir jobbigt om man måste byta en osv.. Sedan är det inte helt enkelt att få tag på spontat som är 40-45 tjocka!

När jag va liten byggde vi stall, hade brädor som va 45 tjocka utan spont.
Hade 2 st mega stora ardenrar inhyrda i 2 år varav den ena va en riktig surkärring o sparka så fort man skulle ta ut nån häst eller fodra osv. I dom andra boxarna hade vi nått halvblod o nån ponny.
Sålde gården efter några år och sist jag va där för ca 5 år sen så va det samma brädor enligt ägarna, då va det 9 år sen vi byggde. Vet dock inte om dom har kvar samma idag.
Så det är nog hållbart om man väljer så tjockt, men eller utan spont :)

När jag va liten byggde vi stall, hade brädor som va 45 tjocka utan spont.
Hade 2 st mega stora ardenrar inhyrda i 2 år varav den ena va en riktig surkärring o sparka så fort man skulle ta ut nån häst eller fodra osv. I dom andra boxarna hade vi nått halvblod o nån ponny.
Sålde gården efter några år och sist jag va där för ca 5 år sen så va det samma brädor enligt ägarna, då va det 9 år sen vi byggde. Vet dock inte om dom har kvar samma idag.
Så det är nog hållbart om man väljer så tjockt, men eller utan spont :)

Tack låter absolut hållbart! :)

Det min sambo är "orolig" för är att brädorna ska "slå" sig om de blir fuktiga och att de ska bli springor och ojämt som han inte tycker är så snyggt. Detta slipper man då om de är spontat :) Någon som tänkt på detta?

Det min sambo är "orolig" för är att brädorna ska "slå" sig om de blir fuktiga och att de ska bli springor och ojämt som han inte tycker är så snyggt. Detta slipper man då om de är spontat :) Någon som tänkt på detta?

Mmm, vi har ospontat och lade våra att torka länge och väl innan vi satte de i väggarna. Trots det har de torkat extremt mycket till och lämnat nästan 3-5 cm glapp i överkant som vi fått fixa till.

Jag har bara haft spontat - tidigare med trä, nu med plastplank. Det är inte alltför svårt att montera eller ens att ersätta en trasig planka även om det är spontat. Plastplanken lär ju knappast slå sig heller...

Jag har spontade 4,5cm bräder i boxarna, Liggande. Hästen har hitintills sparkat isönder 3 bräder, detta genom att de ligger lösa i U profiler och rör sig med sparken vilket leder till att spontningen knäcks och brädan får sprickor som tillslut gör att brädan är kluven på mitten :D.
Har man inte spontade bräder så är risken för att de knäcks så här mindre, då det tillåter mer rörelse. men har man inte en idiotisk häst med självskade beteende så är spontat nog det bästa.

Inget av träet i stallet har slått sig. Om man inte räknar med att hästen böjde plåt ramen som dörren sitter i.. Detta trots att det regnade in ett bra tag. Träet var gammalt och hade legat i en lada i många många år så var snustorrt.

Jag har spontade 4,5cm bräder i boxarna, Liggande. Hästen har hitintills sparkat isönder 3 bräder, detta genom att de ligger lösa i U profiler och rör sig med sparken vilket leder till att spontningen knäcks och brädan får sprickor som tillslut gör att brädan är kluven på mitten :D.
Har man inte spontade bräder så är risken för att de knäcks så här mindre, då det tillåter mer rörelse. men har man inte en idiotisk häst med självskade beteende så är spontat nog det bästa.

Inget av träet i stallet har slått sig. Om man inte räknar med att hästen böjde plåt ramen som dörren sitter i.. Detta trots att det regnade in ett bra tag. Träet var gammalt och hade legat i en lada i många många år så var snustorrt.

Tänk på att bestämmelserna säger att du måste bygga stallet så det håller för sparkar.

Tänk på att bestämmelserna säger att du måste bygga stallet så det håller för sparkar.
Ja det gjorde vi. Men så var en konstant sparkande fux fia som siktar på all plåt som finns i boxen inte ngt vi räknat med.

Är alltså att hon böjt ut U profilen ngt som gjort att brädan fått mer rum att röra sig i, vilket lett att den knäckts. Sparkar hon rakt på träet så rubbar hon inte det en mm.
Men tydligen så är hon musikaliskt lagd och siktar på allt som låter högt, = plåten. nuförtiden så är det minimalt med sparkar. Är bara när hon är uttråkad och vill ut/ha mat. Men bor rakt ovanför och har blivit så väl dressera att jag vaknar bara hon reser sig i boxen :/. Men inte till 5 väckarklockor på högsta volym..

Ja det gjorde vi. Men så var en konstant sparkande fux fia som siktar på all plåt som finns i boxen inte ngt vi räknat med.

Är alltså att hon böjt ut U profilen ngt som gjort att brädan fått mer rum att röra sig i, vilket lett att den knäckts. Sparkar hon rakt på träet så rubbar hon inte det en mm.
Men tydligen så är hon musikaliskt lagd och siktar på allt som låter högt, = plåten. nuförtiden så är det minimalt med sparkar. Är bara när hon är uttråkad och vill ut/ha mat. Men bor rakt ovanför och har blivit så väl dressera att jag vaknar bara hon reser sig i boxen :/. Men inte till 5 väckarklockor på högsta volym..

Haha, ja, de lär oss snabbt. Att vi ska ha så svårt att lära dem lika snabbt förstår jag bara inte.

Haha, ja, de lär oss snabbt. Att vi ska ha så svårt att lära dem lika snabbt förstår jag bara inte.
Fast hon flyttade en hel vägg hos förra ägaren ;) och rev en tegelvägg hos dennes tränare.
Här har hon "bara" demolerat 4 galler, 2 fönster (ett innan fick upp gallret och ett då gallret var på lagning), 3 bräder, en box dörr och en hel del puts från väggen :p.
Kan tilläggas att det är samma häst som gick från att inte kunna vara ute mer än 3h om dagen till att inte vilja vara inne mer än 6h.
Tur att hon är söt i alla fall :p

Jag köpte på en lokal bygghandlare (som säljer virke, sten, betong och sånt där), de har egen hyvlare eller vad det heter. De bad mig att först köpa u-järn, ta med ett så skulle de sponta och hyvla i rätt tjocklek. U-järnen var nog 42 mm. Så de hyvlade brädorna till 40 mm för att de skulle gå i lite lätt. Det blev rätt dyrt dock. Betalade strax över 3000 kr för 16 st på 4,2 m.

Jag är glad att vi tog spontade. Trä vrider sig och böjer sig ganska lätt, trä är ett förrädiskt material :devil:.
Utan spontant hade boxväggarna blivit ojämna, nån bräda böjd åt ena hållet, och den andra åt andra hållet.
Nu har vi en bräda som ligger överst på vår långa mellanvägg (4 m) som inte riktigt vill ligga an utan går i en båge uppåt. Men det ska på något järn längst upp på boxväggarna, och troligtvis något som håller ihop dem på mitten. Jag vill iaf inte ens tänka på hur krabbig det hade blivit utan sponten.

Här går det ganska sakta, stallet har stått still ett tag. De nedrans boxdörrarna var ju någon mm för bred, eller en iaf. Så den ska slipas ner lite i ena kanten i helgen. Men ytterdörren är på plats, dock inte målad ännu.

DSC_0263_zpsixodzupq.jpg

Och min älskade sambo sliter med sadelkammaren. Eller med alla sneda väggar, reglar och golv. Haha, finns inte något som är rakt. Och sen en jäkla balk som eg inte verkar ha någon funktion, mer än att ev hålla stabiliteten. Den är jäkligt mkt i vägen iaf, och ni förstår nog mitt dilemma att inte vilja bygga så mkt på höjden på golvet.

DSC_0260_zpss3ycmzhu.jpg

DSC_0266_zpsq0ozkcut.jpg

Jag köpte på en lokal bygghandlare (som säljer virke, sten, betong och sånt där), de har egen hyvlare eller vad det heter. De bad mig att först köpa u-järn, ta med ett så skulle de sponta och hyvla i rätt tjocklek. U-järnen var nog 42 mm. Så de hyvlade brädorna till 40 mm för att de skulle gå i lite lätt. Det blev rätt dyrt dock. Betalade strax över 3000 kr för 16 st på 4,2 m.

Jag är glad att vi tog spontade. Trä vrider sig och böjer sig ganska lätt, trä är ett förrädiskt material :devil:.
Utan spontant hade boxväggarna blivit ojämna, nån bräda böjd åt ena hållet, och den andra åt andra hållet.
Nu har vi en bräda som ligger överst på vår långa mellanvägg (4 m) som inte riktigt vill ligga an utan går i en båge uppåt. Men det ska på något järn längst upp på boxväggarna, och troligtvis något som håller ihop dem på mitten. Jag vill iaf inte ens tänka på hur krabbig det hade blivit utan sponten.

Tack då får jag ge min sambo rätt och köra spontat ! :)

Vi har liggande 45- reglar i väggen till vår lösdrift. Ingen har slagit sig, men det har ju blivit springor på några mm mellan varje (vi lät dem inte ligga o torka först). Längst ned har vi tryckta reglar eftersom vi har bädd. Allt är målat med fasader o än på 8 år har vi inte behövt byta ut ngn. Men då har ju min spark-häst helt gett sig med att sparka sedan vi flyttade hit - innan dess förstörde hon ett antal boxväggar m både spontat o ospontat, det senare helt klart lättare att byta. Men har man stående i profil skulle jag nog köra spontat ändå, så de inte börjar röra sig när de har torkat.

Rekommenderar fö gummimatta m luftspalt bakom till sparkisar.

Vi har liggande 45- reglar i väggen till vår lösdrift. Ingen har slagit sig, men det har ju blivit springor på några mm mellan varje (vi lät dem inte ligga o torka först). Längst ned har vi tryckta reglar eftersom vi har bädd. Allt är målat med fasader o än på 8 år har vi inte behövt byta ut ngn. Men då har ju min spark-häst helt gett sig med att sparka sedan vi flyttade hit - innan dess förstörde hon ett antal boxväggar m både spontat o ospontat, det senare helt klart lättare att byta. Men har man stående i profil skulle jag nog köra spontat ändå, så de inte börjar röra sig när de har torkat.

Rekommenderar fö gummimatta m luftspalt bakom till sparkisar.
Ska vara en grov gummimatta då, har haft 2 lager med industri golv gummimattan (sånna man sätter maskiner på) och ändå så har hästen sparkat av x antal skor och haft sönder putsen bakom.
Bästa för min häst var mer utevistelse och mycket hö inne :p. Släpper ut hemmet vid 5 tiden vissa morgnar för att hon inte ska ha en chans att ens börja :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 249
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30