Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ledsen att jag bildbombar! Men nu är taket äntligen nere!!

wpid-20150922_1603292.jpg

wpid-20150922_1603401.jpg

Nu jobbar vi förfullt med att få ut allt bröte och i slutet av veckan börjar vi isolera för att kunna spika råspont på lördag :)

Vi flyttar till gård i årsskiftet. Till att börja med måste vi fokusera på boningshusen, men förhoppningen är ju att kanske ha möjlighet att ta hem hästen till sommaren. Innan det är möjligt måste vi se över staketen och hägna in ca 3 ha till. Samt bygga ligghall och ordna foderförvaring. Så det hoppas jag att vi ska få gjort under vår/sommar. Eftersom att gubbarna kommer att ha fullt upp med att bygga hus kommer jag och min syster att få göra detta på egen hand. Men kvinnor kan också. :)

Nu har en katt flyttat in hos oss :D En tvåårig hane som är duktig råttjägare (:up:), samt van vid hundar och att akta sig för bilar :up: I vintras fick vi två kattungar från min sambos föräldrar men de gick snart ute på 70-vägen som om det var bästa stället.... Så de fick flytta hem till min kompis. Nu har vi bättre förutsättningar denna gången så jag hoppas det ska gå bra! Hundarna ska bara vänja sig :)

Jag håller just nu på att välja ut en ny skottkärra. Är så totalt vrål trött på mitt elände! Så nu ska det bli en stor fin två-hjulig i plast. Blir den från Biltema, någon som har provat denna?

Åh sen har jag även börjat fundera på att spika ihop ett litet hus för material vid ridbanan. Vore så smidigt att ha något att ställa in koner, pressningar bommar och annat plock i. Tror den ska bli så nära ridbanan så jag kan ha dörrar direkt från ridbanan in i huset så jag slipper krypa genom staketet när det väl är på plats :D

Jag håller just nu på att välja ut en ny skottkärra. Är så totalt vrål trött på mitt elände! Så nu ska det bli en stor fin två-hjulig i plast. Blir den från Biltema, någon som har provat denna?

Åh sen har jag även börjat fundera på att spika ihop ett litet hus för material vid ridbanan. Vore så smidigt att ha något att ställa in koner, pressningar bommar och annat plock i. Tror den ska bli så nära ridbanan så jag kan ha dörrar direkt från ridbanan in i huset så jag slipper krypa genom staketet när det väl är på plats :D

Jag har en sådan som de har på biltema. Jag som mockar tycker den är jättebra. Rymmer mycket, stadig och lätt att köra men tung med mycket i.

De som tömmer den (mannen och sonen) hatar den. Vi har container och om du tittar på bilden på biltema så ser du att skottkärran har en stålram framtill som verkligen svårgör tömningen av kärran avsevärt.

En vanlig kärra har ju ingen sådan så kanten på containerna passar in mellan flaket och stålramen och är väldigt lätt att tömma. Men inte den här.

Så, jag skulle tänka minst två gånger extra om jag vore den som tömde den.

Jag har en sådan som de har på biltema. Jag som mockar tycker den är jättebra. Rymmer mycket, stadig och lätt att köra men tung med mycket i.

De som tömmer den (mannen och sonen) hatar den. Vi har container och om du tittar på bilden på biltema så ser du att skottkärran har en stålram framtill som verkligen svårgör tömningen av kärran avsevärt.

En vanlig kärra har ju ingen sådan så kanten på containerna passar in mellan flaket och stålramen och är väldigt lätt att tömma. Men inte den här.

Så, jag skulle tänka minst två gånger extra om jag vore den som tömde den.
Jag har bara provat granngårdens variant och den är ju snarlik och visst är dom lite meckiga att tömma. Hur upplever du hållbarheten?

Jag har bara provat granngårdens variant och den är ju snarlik och visst är dom lite meckiga att tömma. Hur upplever du hållbarheten?

Förutom att vissa skruvar skruvar ut sig själva så man måste skruva i dem och en skruv inte gick att få i (hålen passade inte i varandra) så ser och känns de lika nya ut som för tre år sedan när jag köpte dem.

Har kört med flera olika 2hjuliga skottkärror, avskyr alla! Att köra med är de ju bra så länge man inte fyller den (vilket man ju gärna gör).
Och det går väll an att tömma på en tom gödselplatta så länge det är rakt nedåt och man inte behöver skaka/ tippa extra för att få ut det sista.
Men nä, har hellre en modell mindre och ett hjul så att man kan manövrera den lättare, tippa ordentligt, och lasta upp en halvmeter med skit på utan att den blir aptung eller vinglig :p.

Har en enhjulig plast kärra själv, rymmer en hel del och är väldigt smidig :). Vet inte märket på den mer än att den är tillverkad i Italien. Är ju iofs en liten båge framför hjulet men det är inget som tar emot eller försvårar tömningen tycker jag (lite invänjning behövs iofs).
Sånna gamla hederliga gröna plåt kärror är däremot hemska! Att köra med. Även de små klena skottkärrorna som är super lätta men inte tar mer än 3 grep tag innan de är överfulla och välter.

Det enda de 2 huliganer stora skottkärrorna är bra till är att köra höselage i. Där är det väldigt bra med en stabil kärra att köra ut till hagarna med :)

Ledsen att jag bildbombar! Men nu är taket äntligen nere!!

wpid-20150922_1603292.jpg

wpid-20150922_1603401.jpg

Nu jobbar vi förfullt med att få ut allt bröte och i slutet av veckan börjar vi isolera för att kunna spika råspont på lördag :)
Wow, snyggt jobbat!
Haha, den där råsponten, man kommer ju drömma mardrömmar av den i framtiden! Vi har ju bara ett pyttestall, och det är jag tacksam för när det kommer till råsponten :p
För vår del är det isolering, plast och till slut råspont på schemat framöver. Åh, vad jag längtar till sadelkammaren är klar :).

Det där mer att bjuda hem släkt och vänner och bjuda på mat och dryck var en himla smart och trevlig idé :idea:

@Buck Och jag älskar tvåhjuliga skottkärror :D Så skönt att inte behöva hålla på att balansera tunga lass, utan det går att köra med en hand i princip. För mig med kass rygg är det :up:

Jag ska sluta tjata/fråga om staket och aluminiumtråd snart:angel: men hur skarvar ni? Bara snurrar?

Jag funderar på jordningen, om den ska göras bättre. Min pappa har planerat mitt stängsel från början, med "order" från mig såklart, men jag börjar fundera på om det är fel eller iaf förbättras. Just nu har vi ett jordspett ca 3 meter från elaggregatet, det går en sladd från aggregatet till jordspettet. Räcker det? Jag upplever att strömföringen försämras när det fryser, det är alltid då det "råkar" hända något med staketet, men när jag testar är det bra styrka i det.

Aggregatet är dessutom bara kopplat till den ena tråden, borde det inte kopplas till båda? Eller iaf sätta en tråd mellan trådarna för att leda?

Jag ska sluta tjata/fråga om staket och aluminiumtråd snart:angel: men hur skarvar ni? Bara snurrar?

Jag funderar på jordningen, om den ska göras bättre. Min pappa har planerat mitt stängsel från början, med "order" från mig såklart, men jag börjar fundera på om det är fel eller iaf förbättras. Just nu har vi ett jordspett ca 3 meter från elaggregatet, det går en sladd från aggregatet till jordspettet. Räcker det? Jag upplever att strömföringen försämras när det fryser, det är alltid då det "råkar" hända något med staketet, men när jag testar är det bra styrka i det.

Aggregatet är dessutom bara kopplat till den ena tråden, borde det inte kopplas till båda? Eller iaf sätta en tråd mellan trådarna för att leda?
Ja, vi snurrar bara trådarna, det finns ju inga aluminiumskarvar.
Det räcker sällan med ett jordspett, ett per joule som aggregatet är på är tumregeln. du drar bara en ledning vidare till nästa jordspett.
Vi låter matarledningen gå till en tråd som sitter mellan de båda trådarna - på så sätt är det lätt att ersätta den om den går av, och det blir inte hål i staketet.

Vi har usel jordning för tillfället, har iof sällan i elen över huvud taget. Hästarna håller sig där de ka ändå och fåren rymmer oavsätt :devil: :p
Men det går ju att gräva ner en jordkabel som liksom går längs marken. Och som warg säger, flera jordspett behövs, och det går liksom inte att ha för många. :)

Ja, vi snurrar bara trådarna, det finns ju inga aluminiumskarvar.
Det räcker sällan med ett jordspett, ett per joule som aggregatet är på är tumregeln. du drar bara en ledning vidare till nästa jordspett.
Vi låter matarledningen gå till en tråd som sitter mellan de båda trådarna - på så sätt är det lätt att ersätta den om den går av, och det blir inte hål i staketet.
Hmm... Måste försöka utläsa joulen då. Hur många meter mellan spetten? Och då bygga på med ledningar mellan spetten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 251
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar