Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller just nu på att välja ut en ny skottkärra. Är så totalt vrål trött på mitt elände! Så nu ska det bli en stor fin två-hjulig i plast. Blir den från Biltema, någon som har provat denna?
Åh sen har jag även börjat fundera på att spika ihop ett litet hus för material vid ridbanan. Vore så smidigt att ha något att ställa in koner, pressningar bommar och annat plock i. Tror den ska bli så nära ridbanan så jag kan ha dörrar direkt från ridbanan in i huset så jag slipper krypa genom staketet när det väl är på plats
Jag har bara provat granngårdens variant och den är ju snarlik och visst är dom lite meckiga att tömma. Hur upplever du hållbarheten?Jag har en sådan som de har på biltema. Jag som mockar tycker den är jättebra. Rymmer mycket, stadig och lätt att köra men tung med mycket i.
De som tömmer den (mannen och sonen) hatar den. Vi har container och om du tittar på bilden på biltema så ser du att skottkärran har en stålram framtill som verkligen svårgör tömningen av kärran avsevärt.
En vanlig kärra har ju ingen sådan så kanten på containerna passar in mellan flaket och stålramen och är väldigt lätt att tömma. Men inte den här.
Så, jag skulle tänka minst två gånger extra om jag vore den som tömde den.
Jag har bara provat granngårdens variant och den är ju snarlik och visst är dom lite meckiga att tömma. Hur upplever du hållbarheten?
Wow, snyggt jobbat!Ledsen att jag bildbombar! Men nu är taket äntligen nere!!
Nu jobbar vi förfullt med att få ut allt bröte och i slutet av veckan börjar vi isolera för att kunna spika råspont på lördag
Precis så jag tänkt. Har dock bara kört två-hjuling på plana golv hur är de i snö?@Buck Och jag älskar tvåhjuliga skottkärror Så skönt att inte behöva hålla på att balansera tunga lass, utan det går att köra med en hand i princip. För mig med kass rygg är det
Beror på hur mycket snö det handlar om, krävs ju dubbelt så bred skottning om man har otur .Precis så jag tänkt. Har dock bara kört två-hjuling på plana golv hur är de i snö?
Jag bor i Skåne, kan inte uttala mig så mycket om snölivetPrecis så jag tänkt. Har dock bara kört två-hjuling på plana golv hur är de i snö?
Ja, vi snurrar bara trådarna, det finns ju inga aluminiumskarvar.Jag ska sluta tjata/fråga om staket och aluminiumtråd snart men hur skarvar ni? Bara snurrar?
Jag funderar på jordningen, om den ska göras bättre. Min pappa har planerat mitt stängsel från början, med "order" från mig såklart, men jag börjar fundera på om det är fel eller iaf förbättras. Just nu har vi ett jordspett ca 3 meter från elaggregatet, det går en sladd från aggregatet till jordspettet. Räcker det? Jag upplever att strömföringen försämras när det fryser, det är alltid då det "råkar" hända något med staketet, men när jag testar är det bra styrka i det.
Aggregatet är dessutom bara kopplat till den ena tråden, borde det inte kopplas till båda? Eller iaf sätta en tråd mellan trådarna för att leda?
Vi har usel jordning för tillfället, har iof sällan i elen över huvud taget. Hästarna håller sig där de ka ändå och fåren rymmer oavsättJag ska sluta tjata/fråga om staket och aluminiumtråd snart men hur skarvar ni? Bara snurrar?
Jag funderar på jordningen, om den ska göras bättre. Min pappa har planerat mitt stängsel från början, med "order" från mig såklart, men jag börjar fundera på om det är fel eller iaf förbättras. Just nu har vi ett jordspett ca 3 meter från elaggregatet, det går en sladd från aggregatet till jordspettet. Räcker det? Jag upplever att strömföringen försämras när det fryser, det är alltid då det "råkar" hända något med staketet, men när jag testar är det bra styrka i det.
Aggregatet är dessutom bara kopplat till den ena tråden, borde det inte kopplas till båda? Eller iaf sätta en tråd mellan trådarna för att leda?
Hmm... Måste försöka utläsa joulen då. Hur många meter mellan spetten? Och då bygga på med ledningar mellan spetten?Ja, vi snurrar bara trådarna, det finns ju inga aluminiumskarvar.
Det räcker sällan med ett jordspett, ett per joule som aggregatet är på är tumregeln. du drar bara en ledning vidare till nästa jordspett.
Vi låter matarledningen gå till en tråd som sitter mellan de båda trådarna - på så sätt är det lätt att ersätta den om den går av, och det blir inte hål i staketet.