Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle fylla den med packad halm eller torv om boxen kommer användas. All urin kommer rinna ner där, och då måste det finnas något som kan ta hand om det (torv) eller som är lätt utbytbart (packad halm). Undantaget är förstås om det är lutning på rännan så urinet rinner ut och kan tas omhand på annat ställe.
Smart! Torv känns lämpligt. Boxen kommer användas vid behov, riktigt dåligt väder och dylikt. Urin i grus är ju inte så smidigt.. Tack!

Här händer inte så mycket, mest småsaker. Sambon har ju börjat jobba igen och min rygg återhämtar sig fortfarande från ryggskottet. Kan göra saker men får pausa ofta. Jag har byggt en kaninbur iaf :)
10535078_1510231482601626_339032941_n.jpg

Vi har även fått råttor på gården... Inte kul alls men väntat. Som Anticimex-killen sa "Har man djur i stallet, har man råttor". Så nu står det lådor med råttgift och några fällor utplacerade lite överallt.

Om man har gård så skulle man ha grävmaskin! vi är så lyckligt lottade att vi har en granne vars son har en liten grävmaskin och han (sonen) är lycklig om han får projekt att göra. Så i helgen kom han över och grävde ur våra diken runt hagarna! :D

Min händiga sambo pratar oxå om att bygga mer tak utanför lösdriftshallen och det blir nog jättebra, jag ska bara se till att ta tag i det skittråkiga jobbet att tömma lösdriftshallen - tyvärr är den inte byggd så att man varken kommer in i den med traktor eller grävmaskin för att få ut det gamla :p Ska jag någonsin bygga en ny så vet jag precis vad som kommer att prioriteras - möjlighet att köra in med traktor och "skopa" ut bädden.

Vad roligt det är att följa era projekt!

Vi har köpt en liten gård där vi måste göra iordning ladan till ett välfungerande stall. I dagsläget finns ett par boxar men inte godkända. Det är väldigt konstigt gjort och kräver en del arbete för att få det bra, antingen får man gräva ur för golv eller höja taket... Men det får bli nästa års projekt, finns fungerande ligghall och planen är lösdrift även i framtiden.

Men det finns en gödselränna i en utav boxarna. Och jag funderar på vad som är bäst att fylla den med provisoriskt innan vi gjort iordning stallet, grus, sand?
Hade så innan vi renoverade, fyllde med gammalt tegel och hade spån över. Hästarna var väluppfostrade som inte kissade där som tur var :p. De hade sin bajshörna i andra änden :).blev äckligt men det dög att ha ngt år :).

Hade så innan vi renoverade, fyllde med gammalt tegel och hade spån över. Hästarna var väluppfostrade som inte kissade där som tur var :p. De hade sin bajshörna i andra änden :).blev äckligt men det dög att ha ngt år :).
Tack för tipset! :)
Det sluttar liite så risken är att det rinner ner där hur eller hur...

Tack för tipset! :)
Det sluttar liite så risken är att det rinner ner där hur eller hur...
är det ett utlopp på rännan så är det ju inget större problem, kan man ju ha ngn form av drännering som större stenar i botten, en bit matta och sen torv eller sand överst. så attd et rinner ut. annars så är tegelstenar bra då de är enkla att ta upp så att man kan rensa rännan med jämna mellanrum :)

är det ett utlopp på rännan så är det ju inget större problem, kan man ju ha ngn form av drännering som större stenar i botten, en bit matta och sen torv eller sand överst. så attd et rinner ut. annars så är tegelstenar bra då de är enkla att ta upp så att man kan rensa rännan med jämna mellanrum :)
Sant! Nä det ligger kvar, rinner inte iväg. Tror man haft kanske 4-5 kor i spiltor där innan. Så inte så stort :)

Vi är också nya gårdsägare. En liten rackare på 2 ha mark och 4 boxar, kallstall med dörrar utåt. En box kommer att användas som skötselplats och hovslagarplats. Utöver denna byggnad finns den gamla stallbyggnaden kvar med loge och gammal stalldel. Logen använder vi som foderförvaring och täckestork mm. Den gamla stalldelen gör vi om till verkstad. Den hade låg takhöjd så det var inget alternativ att ha hästarna i. Det finns också en uppvärmd sadelkammare i denna delen. Till hagen köper jag en thermobar till vintern är tanken men är mer fundersam över frostfritt vatten i stallet. Jag tänker att även om en ställer hinkarna på bädden och in mot hörnen i stallet (boxarna är byggda i rektangel med två dörrar på varje långsida) så lär ju vattnet frysa om det blir riktigt kallt, nu bor vi i sydvästra sverige och förra vintern var det knappt minusgrader alls men det kan en ju inte lita på händer denna vintern. Hur löser ni med kallstall och utan vattenkoppar frostfritt vatten?

Vi är också nya gårdsägare. En liten rackare på 2 ha mark och 4 boxar, kallstall med dörrar utåt. En box kommer att användas som skötselplats och hovslagarplats. Utöver denna byggnad finns den gamla stallbyggnaden kvar med loge och gammal stalldel. Logen använder vi som foderförvaring och täckestork mm. Den gamla stalldelen gör vi om till verkstad. Den hade låg takhöjd så det var inget alternativ att ha hästarna i. Det finns också en uppvärmd sadelkammare i denna delen. Till hagen köper jag en thermobar till vintern är tanken men är mer fundersam över frostfritt vatten i stallet. Jag tänker att även om en ställer hinkarna på bädden och in mot hörnen i stallet (boxarna är byggda i rektangel med två dörrar på varje långsida) så lär ju vattnet frysa om det blir riktigt kallt, nu bor vi i sydvästra sverige och förra vintern var det knappt minusgrader alls men det kan en ju inte lita på händer denna vintern. Hur löser ni med kallstall och utan vattenkoppar frostfritt vatten?

Jag löser vattenfrågan så här:

De får massor av vatten i maten, nästan 7-10 liter vatten, alltid lite varmare än ljummet (sommar som vinter). Detta får de tre gånger per dag, morgon inne, lunch ute och när de kommer in på kvällen. Det betyder att de redan där fått i sig mellan 20 och 30 liter vatten.

Sedan får de varmvatten i hinkarna inne så även det blir varmare än ljummet, ca 40-45 grader skulle jag tro, om inte lite varmare t.o.m. Detta blir vid intag och sista fodringen vid 23. Det räcker för dem.

Hästar dricker mer när vattnet är varmare men ska tydligen gilla kallt vatten bättre. Nu är mina såklart annorlunda än alla andra hästar och väntar till jag kommer med varmvattnet innan de dricker (även på sommaren), när de kommer in i stallet.

@Arveig
Grattis till gårdsköpet. :) Hoppas ni ska trivas där. Har ni letat länge? Kändes det rätt direkt? Jag är i gårdsköpartagen sen ett par år tillbaka, men det är svårt att hitta nåt man vill ha och har råd med tycker jag.

@Arveig
Grattis till gårdsköpet. :) Hoppas ni ska trivas där. Har ni letat länge? Kändes det rätt direkt? Jag är i gårdsköpartagen sen ett par år tillbaka, men det är svårt att hitta nåt man vill ha och har råd med tycker jag.
Tack . Vi har letat mer eller mindre seriöst i 3 år. Det fanns mycket med denna gården som är perfekt för oss. Nära till jobb, tätort, stallet i hyfsat skick osv. Samtidigt är det en del som var på minussidan också men vi prioriterade att vi kunde få med oss hästarna hit omgående utan att behöva bygga om massor.
Boningshuset är inte perfekt men såpass ok att det går att bo i utan en massa jobb därr också. Sen finns det såklart massor att göra innan vi får det som vi vill. Vi har prioriterat att fixa till ytterligare box och gödselplatta och nästa projekt blir isolerad verkstad och förhoppningsvis ridbana. I vinter när det inte är lika lockande att jobba ute får vi passa på att tapetsera och byta golv i männskobyn

De får massor av vatten i maten, nästan 7-10 liter vatten, alltid lite varmare än ljummet (sommar som vinter). Detta får de tre gånger per dag, morgon inne, lunch ute och när de kommer in på kvällen. Det betyder att de redan där fått i sig mellan 20 och 30 liter vatten.

Sedan får de varmvatten i hinkarna inne så även det blir varmare än ljummet, ca 40-45 grader skulle jag tro, om inte lite varmare t.o.m. Detta blir vid intag och sista fodringen vid 23. Det räcker för dem.

Hästar dricker mer när vattnet är varmare men ska tydligen gilla kallt vatten bättre. Nu är mina såklart annorlunda än alla andra hästar och väntar till jag kommer med varmvattnet innan de dricker (även på sommaren), när de kommer in i stallet.
Tack för svaret!

Vi har också kallstall just nu medans vi renoverar den nya stalldelen.
I vintras när det var många minusgrader så hällde jag i ljummet vatten i vattenhinkarna när dem kom in samt även vid kvällsfodring kl 22 så de alltid hade vatten medans dem åt sitt hösilage.. Vårat bottenfrös aldrig helt i hinkarna utan hade viss mornar en yta av is men inte botten fruset. Jag brukar även lägga i lite hösilage i vattnet som gör det svårare för vattnet att frysa.

Jag precis som någon mer påpekade ger jag alltid mat med en hel del vatten speciellt under vintern då får det kraftfoder med vatten 3 ggr per dag. I hagen har de isolerad vattentunna.

Vi har också kallstall just nu medans vi renoverar den nya stalldelen.
I vintras när det var många minusgrader så hällde jag i ljummet vatten i vattenhinkarna när dem kom in samt även vid kvällsfodring kl 22 så de alltid hade vatten medans dem åt sitt hösilage.. Vårat bottenfrös aldrig helt i hinkarna utan hade viss mornar en yta av is men inte botten fruset. Jag brukar även lägga i lite hösilage i vattnet som gör det svårare för vattnet att frysa.

Jag precis som någon mer påpekade ger jag alltid mat med en hel del vatten speciellt under vintern då får det kraftfoder med vatten 3 ggr per dag. I hagen har de isolerad vattentunna.
Våra får kraft när vi tar in dem. Ska prova ert tips.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effekten
Varmt är inte alltid bättre :)

Jag hade förut när jag inte hade vattenkoppar eller el i vattenledningarna och dessutom bodde längre norrut än jag gör idag en doppvärmare i stallet. Mycket användbart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?