Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad skönt att höra! :-) Jag är så pass osäker själv ännu på vad som blir bäst att göra att jag har grubblat halva natten. :-)

Nä bygga nytt ska ni ju inte behöva göra med alla era byggnader och det är ju dessutom både praktiskt och mysigt att ha hästarna nära inpå :) Förmodligen ska ni inte ens behöva lyfta upp eventuella höbalar på loftet, men ni får väl prova er fram efterhand? Vi förvarar våra småbalar på lastpallar i marknivå i ett relativt öppet utrymme, och de håller sig jättebra - men då är de fläktade på släktgårdens höloft innan de kommer till oss.

Är lite jobbigare att få mus invasion i en ladubyggnad än i en ligghall 20m bort.
Så även om ni har gott om byggnader så hade jag satt upp en ligghall. Fyllt logen med halm, loftet med hö och renoverat stalldelen :).
Tycker att man alltid har för lite plats när man väl börjar fylla på med saker oavsett hur mycket förråd man än har :).

Är lite jobbigare att få mus invasion i en ladubyggnad än i en ligghall 20m bort.
Så även om ni har gott om byggnader så hade jag satt upp en ligghall. Fyllt logen med halm, loftet med hö och renoverat stalldelen :).
Tycker att man alltid har för lite plats när man väl börjar fylla på med saker oavsett hur mycket förråd man än har :).

Jag lovar att uppdatera när vi väl börjar göra nåt. :-)

Men ärligt talat får du gärna berätta mer om det där med musinvasion, jag undrar om jag missat något? Jag växte upp på landet så det är inte nytt för mig med möss (när jag var liten hoppade en mus ut på mig i ansiktet när jag öppnade ett köksskåp hemma en gång, blääärgh!). Men här ser jag inte riktigt faran. Fodret ska vara utanför hallen, oavsett var jag lägger den. Om möss använder sig av värmen i permanentbädden hos hästarna så är det förstås ohygieniskt på en mängd sätt, men invasion känns lite hårt. Och då oroar mig ju möjligen för hästarna, och den risken är ju samma oavsett var hallen ligger.

Foder och förvaring får ju mussäkras och musbekämpas så klart, men det finns tydliga spår att mössen redan hittat dit. De kommer nog oavsett var hästarna har sin ligghall tänker jag. Tänker du att mössen ska leta sig in i bostadshuset eller vad är det för fara du ser och som jag missar?

För mig är risk för musinvasion ett udda argument för att smälla upp en dyr byggnad man egentligen inte behöver!
Ett par katter vore nog en billigare och smidigare investering ;)
Och är man väldigt rädd för möss så ska man inte fylla sin loge med halmbalar heller BTW :)

För mig är risk för musinvasion ett udda argument för att smälla upp en dyr byggnad man egentligen inte behöver!
Ett par katter vore nog en billigare och smidigare investering ;)
Och är man väldigt rädd för möss så ska man inte fylla sin loge med halmbalar heller BTW :)

Min drömbild är att vagnslidret mellan logen och stallet ska inredas som isolerad sadelkammare - och ett utmärkt hängställe för ett par katter. Det finns en del katter på katthem som har svårt att hitta hem för att de inte är så tama och tycker att människor är lite konstiga och en sån individ skulle hemskt gärna få jaga möss i vår lagård och välja om den vill vara inne i huset eller bara hänga i sadelkammare och stall. Den kan få ett gott kattliv och vi kan slippa musinvasion. :-)

Vi kommer inte bygga någon ny byggnad, om inte annat så för att jag skulle ha väldigt svårt att få min fru att se poängen med det - jag är den som planerar stallet men jag är inte ensam i projektet. Vi vill använda de byggnader vi har, ändra så lite som möjligt och samtidigt få det så lättarbetat och praktiskt som möjligt. Dessutom är det fina gamla hus så vi vill också förstöra nuvarande inredning så lite det går. Inte helt enkelt ekvation, ärligt talat.

Ironiskt nog skulle garaget vara suveränt som lösdrift. Men där står ju bilen... Och det är den enda byggnaden som försäkringen godtar att vi ställer motorer i, så det får nog fortsätta vara garage.

Skulle hämta hem boxdörrarna från föräldrarna idag. Först gjorde vi klart dem, det lilla som var kvar, sen skulle de in i bilen. Men fasen alltså, de gick inte in i bilen. :(
Snopet, jag var helt övertygad att min stora Saab skulle fixa det där, men nä.

Vidare har min sambo äntligen flyttat hit på heltid, lgh i Skåne är överlämnad och han har jobbat sin sista dag där nere. Hans nästa jobb börjar om en månad och det betyder en månads jobb med gården :D

Tanken var att det ska byggas paddock, men grävmaskinen har pajat, igen.... Undrar om det kommer bli så mkt ridning i höst och vinter.. Men jag har å andra sidan tänk lääääänge nu, hur jag ska lösa mitt lastbekymmer. Går hästen bara in i släpet, så är det ju inga problem , närmsta ridklubb med ridhus ligger 6 km från oss.

Mest bara lite tankar från mig... Allt tar ju alltid längre tid än man tror ;)

Skulle hämta hem boxdörrarna från föräldrarna idag. Först gjorde vi klart dem, det lilla som var kvar, sen skulle de in i bilen. Men fasen alltså, de gick inte in i bilen. :(
Snopet, jag var helt övertygad att min stora Saab skulle fixa det där, men nä.

Vidare har min sambo äntligen flyttat hit på heltid, lgh i Skåne är överlämnad och han har jobbat sin sista dag där nere. Hans nästa jobb börjar om en månad och det betyder en månads jobb med gården :D

Tanken var att det ska byggas paddock, men grävmaskinen har pajat, igen.... Undrar om det kommer bli så mkt ridning i höst och vinter.. Men jag har å andra sidan tänk lääääänge nu, hur jag ska lösa mitt lastbekymmer. Går hästen bara in i släpet, så är det ju inga problem , närmsta ridklubb med ridhus ligger 6 km från oss.

Mest bara lite tankar från mig... Allt tar ju alltid längre tid än man tror ;)

Snopet med dörrarna!!

Håller med; mycket tar så mycket längre än man tror från början! Vi kämpar på med innertaket som snart snart är äntligen är klart. Sjukt jobbig arbetsställning och helt klart de jobbigaste med detta bygge men blir nog bra när vi väl är klara! :)

Snopet med dörrarna!!

Håller med; mycket tar så mycket längre än man tror från början! Vi kämpar på med innertaket som snart snart är äntligen är klart. Sjukt jobbig arbetsställning och helt klart de jobbigaste med detta bygge men blir nog bra när vi väl är klara! :)
Ja, väldigt snopet. Vi får köra dit med släpet. Får passa på att ta kompressorn då oxå, som pappa fixat till oss. Kan ju vara super att ha när man bor på gård :D

Det måste vara underbart när taket är klart! Vad blir nästa projekt?

Ja, väldigt snopet. Vi får köra dit med släpet. Får passa på att ta kompressorn då oxå, som pappa fixat till oss. Kan ju vara super att ha när man bor på gård :D

Det måste vara underbart när taket är klart! Vad blir nästa projekt?

När taket är klart och de gamla innertaket rivet så ska vi flytta en dörr sedan kommer släkt och vänner och spikar råspont på alla innerväggar sen är vi klara för i år typ och hästarnas gamla boxar flyttar in i nya delen :) Nästa år gjuter vi på nytt golv och bygger ihop den nya boxinredningen mha det lokala sågverket :)

Ska vid ena insläppet bygga ett trästaket med tillhörande grind. Vad tror ni blir bäst?

Bygga en gångjärnsgrind eller en grind med slanor?

Det är i en passage mellan sommar-vinterhage och grinden kommer bara användas på sommaren så snö och annat kommer inte påverka användbarheten.
Inget krusidull, enkelt och stilrent ska de va :D

Ska vid ena insläppet bygga ett trästaket med tillhörande grind. Vad tror ni blir bäst?

Det är i en passage mellan sommar-vinterhage och grinden kommer bara användas på sommaren så snö och annat kommer inte påverka användbarheten.
Det är ju lite av en smaksak - båda varianter har för- och nackdelar. En grind kan ju vara snyggare, men risken är ju att den blir nerhängd i gångjärnen, särskilt om den är bred. Slanor är enkelt att bygga, men en del hästar lär sig att dra dem åt sidan med tänderna. Ska grinden till och från stå helt öppen? Då är ju slanor lätta att ta bort. En gångjärnsgrind kan man haspa upp i öppet läge. Ska man ofta ta ut en häst, medan de andra är kvar? Med en del hästar är det lättare att höja en slana och låta dem gå under, men med andra är det lättare att låta dem smita ut genom en grind.

har 3 gångjärns trägrindar alla har satt sig rejält... så kör du på slanor ^_^ mycket enklare stilrent även efter 5 år ;)

Det är ju lite av en smaksak - båda varianter har för- och nackdelar. En grind kan ju vara snyggare, men risken är ju att den blir nerhängd i gångjärnen, särskilt om den är bred. Slanor är enkelt att bygga, men en del hästar lär sig att dra dem åt sidan med tänderna. Ska grinden till och från stå helt öppen? Då är ju slanor lätta att ta bort. En gångjärnsgrind kan man haspa upp i öppet läge. Ska man ofta ta ut en häst, medan de andra är kvar? Med en del hästar är det lättare att höja en slana och låta dem gå under, men med andra är det lättare att låta dem smita ut genom en grind.

Jag tycker grind är snyggt men det lutar nog åt slanor ändå

Grindhålet kommer inte bli så brett men det kommer nog bli smidigare med slanor och göra sej bättre här och med vår hästar. Däremot behöver jag lösa det så de inte öppnar själva:cautious: för det lär de lära sej snabbt..

Grindhålet kommer inte bli så brett men det kommer nog bli smidigare med slanor och göra sej bättre här och med vår hästar. Däremot behöver jag lösa det så de inte öppnar själva:cautious: för det lär de lära sej snabbt..
Ha en elastisk el grind på insidan, dvs där ni t ex spänner upp den över 3 stolpar så att den i outspädd läge bara hänger på de första 2. då slipper man elgrindar läggs på marken och blir överväxta.
Har det på alla mina grindar är väldigt smidigt. Hade dock inte velat ha det utan slanor eller grind. Då de bara töjs ut mer och mer om en häst bestämmer sig för att gå igenom.

Det går ju att sätta en hasp även på en slana, eller ännu hellre en karbinhake.

Jag har fotat hästarnas framtida boende!
11934582_402051936670391_1603750934_n.jpg

Det är ingen inredning i det nu, vi håller på att gjuta golvet.

Vilken typ av skivor ska en välja till sadelkammaren? Den kommer att vara i hörnet direkt in till höger i stallet, så det är två väggar som ska upp.

Vilken typ av skivor ska en välja till sadelkammaren? Den kommer att vara i hörnet direkt in till höger i stallet, så det är två väggar som ska upp.
Jag hade valt ngn form av trä panel på de 2 väggarna, åtminstone på insidan så att man enkelt kan skruva upp hängare osv. Är lagom jobbigt om man vill ändra på sadelkammaren efter några är och allt är skruvat i putsen :p.

Håller med @Buck!

Vi har kört med råspont som vi sedan målat vitt innuti sadelkammaren, riktigt nöjd :) Lite jobb att få upp men jag tror man får igen de med riden :)

Har ni andra uppvärmd sadelkammare? Det är en sån där grej jag gärna vill få till men inte vet om det är så prioriterat som jag tror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar