Och jag tycker logar är perfekta lösdrift (och boxar)! Varför slå bort foderbord, jämna golv och höja tak, eller bygga nytt när man redan har den perfekta platsen, ofta färdigventilerad med glespanel och allt
Åh vad skönt att höra! :-) Jag är så pass osäker själv ännu på vad som blir bäst att göra att jag har grubblat halva natten. :-)
Det är jättebra att få höra andras tankar, både för och emot mina egna, för jag är ju ännu i det allra första stadiet av funderande. Sen när jag börjat såga och spika är det förmodligen mycket tråkigare att få höra "men varför gjorde ni inte så här istället?"
Jag gillar idén med logen som lösdrift för att den har just glespanel och högt i tak, så ventilationen borde vara bra, och det är stora dörrar åt två håll så det blir lätt att traktormocka. Jag gillar inte att den har trägolv, och jag tror det blir jättebökigt om jag skulle göra hela logen till lösdrift. Tanken är att använda ungefär hälften, det blir fortfarande runt nånstans runt 7x7 meter åt tre hästar så gott om plats.
Mellan logen och stallet finns något som jag tror varit ett vagnslider, där jag funderar på att ha sadelkammaren.
Saken är den att vi har förköpt oss något. Vi har ett hus som står på 3000 kvm trädgårdstomt och utöver det har vi lagården på runt 400 kvm totalt, plus ett dubbelgarage plus tre andra byggnader med olika funktion. Vi har varsitt kontorsjobb och ett barn, och kommer liksom inte fylla den här jordbruksfastigheten med alla funktioner den en gång hade. I lagården finns plats för sexton mjölkkor - och sen finns det alltså stall också.
Jag vet inte heller om vi kommer fodra med hö eller ensilage, och det blir ju lite olika krav på förvaring. Är det ensilage tänker jag mig att det blir bra med stora rundbalar i logen bredvid lösdriften, eftersom fukt inte blir en lika stor fara som med hö. Så kan vi rulla ut balarna till fodringsplats utanför logen. Blir det hö finns det en (jättestor) höskulle, vars stora nackdel är att man måste få upp höet fyra meter men annars vore det suveränt. Plus, som sagt, flera outnyttjade utrymmen som kan användas till lite vad som helst, utom som lösdrift för hästar.
Det jag inte vill göra är att bygga nya byggnader när vi inte använder de vi har. Så småningom vore det nog bra med ett vindskydd i hagen, men det som enklast blir närmaste hagen mot logen gränsar mot skogen så första läget är att låta hagen gå upp i skogen så hästarna får skydd av träden. Det är om jag vill stängsla hövallarna som är lite längre bort från skogen och utan skydd som det blir aktuellt med nån byggnation.
Och så vill jag ha hästarna nära. Lagården ligger på tomten mer eller mindre, och jag har ingen lust att traska iväg ut i naturen för den dagliga skötseln. Målet är att jag ska behöva göra så lite som möjligt med skötseln omkring hästarna på vardagarna; lösdrift, fri tillgång på hö, och thermobar med flottör är planen. I värsta fall (kräksjuka, jobbdeadlines osv) ska det dagliga bestå av att räkna att alla hästarna har fyra ben var, typ....