Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis hämtat alla våra täcken som varit inlämnade på tvätt och lagning. De blev jättefina, och skönt att kunna få trasiga täcken lagade så de hänger med ett tag till. Vi har ju hästar som går rätt hårt åt varandras täcken. Jag passade på och köpte vacuumpåsar och håller nu på att packar och suger. Det blir ju verkligen jättebra! Täckena tar mycket mindre plats, och det är hyfast lätt att leta bland dem.

Vi flyttade precis in på en gård i norduppland, precis som i för tio dagar sedan. Det finns stall, lagård och 8 hektar mark, en del hövall och en del skog. Men det var väl en 50 år sedan det var djur där sist verkar det som, så herregud vilken massa jobb som måste göras innan några hästar kan flytta in.

Vi vill ha lösdrift och kommer förmodligen använda det gamla stallet till sjukbox och skötselplats och jag hoppas att logen ska fungera som ligghall. Men det är trägolv i den, så det är inte helt självklart hur vi ska lösa det.

Vi flyttade precis in på en gård i norduppland, precis som i för tio dagar sedan. Det finns stall, lagård och 8 hektar mark, en del hövall och en del skog. Men det var väl en 50 år sedan det var djur där sist verkar det som, så herregud vilken massa jobb som måste göras innan några hästar kan flytta in.

Vi vill ha lösdrift och kommer förmodligen använda det gamla stallet till sjukbox och skötselplats och jag hoppas att logen ska fungera som ligghall. Men det är trägolv i den, så det är inte helt självklart hur vi ska lösa det.

Roligt! Hoppas du vill bjuda på lite bilder också! :)

Välkommen hit! Och bilder vill vi ha! Såna här projekt är så spännande!

11888100_10207260906194572_936651833392376171_n.jpg

Tjugo vintertäcken!

11888100_10207260906194572_936651833392376171_n.jpg

Tjugo vintertäcken!
Smart :up:
Har du gjort det förr? Tänkte om du vet om det blir någon skillnad på täckena efter att ha bott sådär en hel vår/sommar/höst?

Jag tänkte också hoppa in i tråden, ska läsa ikapp den strax...
Jag har en pytteliten "gård" där vi har 1 häst och 1 ponny, bara på en hektar. Men eftersom jag alltid har lämnat iväg mina hästar på sommarbete så var det något vi räknade med att fortsätta göra när vi köpte "gården" för 26 år sen. Så av naturliga skäl så köper jag in allt foder... :angel: och jag har världens bästa bönder som jag handlar av :love:.

20(!!!! :eek:) vintertäcken! Hur många hästar har du? :D
Smart iaf! Det får ju tom plats några till :)!
Fyra hästar med olika storlekar, och det är noga räknat 16 utetäcken av olika sorter och fyra stalltäcken
stalltäcken. Tyvärr har vi täckesmarodörer , men jag

20(!!!! :eek:) vintertäcken! Hur många hästar har du? :D
Smart iaf! Det får ju tom plats några till :)!
Fyra hästar med olika storlekar, och det är noga räknat 16 utetäcken av olika sorter och fyra stalltäcken
. Tyvärr har vi täckesmarodörer , jag har precis lämnat in ett gäng trasiga och fått dem lagade och då blev det en försvarlig bunt.

. Tyvärr har vi täckesmarodörer , jag har precis lämnat in ett gäng trasiga och fått dem lagade och då blev det en försvarlig bunt.
Haha, du är väl förberedd inför vintern nu då! Jag har i alla år alltid bara haft en häst. Men nu var jag ju tvungen att köpa en till som sällskap ;). Helt annan modell av häst än min gamla, men de har samma storlek i allt jag testat än så länge :up:, sån tur, för det trodde jag verkligen inte. Så de kan ju ha samma täcken, men jag passade på att dyka ner i @the_connemara s tillsalu-påse och det blev tre fina täcken till den nya herren. Men alla får plats i en garderob iaf, så jag hoppas att de håller täckena hela, annars får jag ta efter din metod :)

20150615_170620.jpg

Så här ser själva byggnaden ut, det är lite förråd, en lagård från 60-talet och ett stall med gamla spiltor, och så en stor loge med trägolv.

20150720_160607.jpg

Så här tjusigt och välskött är det på baksidan för tillfället. Den förfallna muren hör till en gödselplatta som jag tror kommer gå att rädda.

20150720_162903.jpg

Det här är logen jag funderar på att ha till lösdrift (när jag löst frågan om golvet).

20150720_160412.jpg

Och så här ser det gamla stallet ut. Det är nog schysst på flera sätt men fullt av bråte och behöver målas om. Passar inte så bra för lösdrift men tanken är sjukbox och skötseplats, som jag funderar nu.

20150720_160756.jpg

Om logen blir lösdrift så är det dessa svarta dörrar som blir ingång, och eventuellt tar jag upp en till ingång vid sidan om för att det ska finnas två. Allt gräset ska ersättas med dränerad grusplan...

20150720_160752.jpg

Med ryggen mot byggnaden ser man detta, som ska bli hagar. Vi äger skogen i bakgrunden, och det finns mer mark på sidorna. Så lite stängselstolp står också på att-göra-listan. :-)

20150615_170620.jpg

Så här ser själva byggnaden ut, det är lite förråd, en lagård från 60-talet och ett stall med gamla spiltor, och så en stor loge med trägolv.

20150720_160607.jpg

Så här tjusigt och välskött är det på baksidan för tillfället. Den förfallna muren hör till en gödselplatta som jag tror kommer gå att rädda.

20150720_162903.jpg

Det här är logen jag funderar på att ha till lösdrift (när jag löst frågan om golvet).

20150720_160412.jpg

Och så här ser det gamla stallet ut. Det är nog schysst på flera sätt men fullt av bråte och behöver målas om. Passar inte så bra för lösdrift men tanken är sjukbox och skötseplats, som jag funderar nu.

20150720_160756.jpg

Om logen blir lösdrift så är det dessa svarta dörrar som blir ingång, och eventuellt tar jag upp en till ingång vid sidan om för att det ska finnas två. Allt gräset ska ersättas med dränerad grusplan...

20150720_160752.jpg

Med ryggen mot byggnaden ser man detta, som ska bli hagar. Vi äger skogen i bakgrunden, och det finns mer mark på sidorna. Så lite stängselstolp står också på att-göra-listan. :-)
Ser ju jättehärligt ut! :)
Var i landet ligger det?

20150615_170620.jpg

20150720_160607.jpg

20150720_162903.jpg

20150720_160412.jpg

20150720_160756.jpg

20150720_160752.jpg

Jag hade inte offrat en så fin loge till lösdrift.
Är ju perfekt med trägolv så att hö och halm kan stå torrt + att det är perfekt med den typen av loge att parkera släpet i om det får plats :).
Hade byggt en lösdrift ute i hagen istället och byggt om spiltorna till skötselplats.
Att ha en så stor permanent bädd i logen kommer locka till sig ohyra i form av möss och råttor om du har otur. Så jag hade behållit det som loge och byggt en lösdrift som står fritt i hagen istället.

Är ju perfekt med trägolv så att hö och halm kan stå torrt + att det är perfekt med den typen av loge att parkera släpet i om det får plats :).
Hade byggt en lösdrift ute i hagen istället och byggt om spiltorna till skötselplats.
Att ha en så stor permanent bädd i logen kommer locka till sig ohyra i form av möss och råttor om du har otur. Så jag hade behållit det som loge och byggt en lösdrift som står fritt i hagen istället.

Fast att permanent bädd lockar till sig råttor och möss är väl en risk oavsett var man har lösdriften? Jag tror att vi kommer få mus-problem, hur allvarliga de blir beror nog på grannens katt... Och på vår egen foderhantering. Vilken byggnad som än blir lösdrift tänker jag mig att foderplats kommer vara utanför.

Och jag tycker logar är perfekta lösdrift (och boxar)! Varför slå bort foderbord, jämna golv och höja tak, eller bygga nytt när man redan har den perfekta platsen, ofta färdigventilerad med glespanel och allt :)

Och jag tycker logar är perfekta lösdrift (och boxar)! Varför slå bort foderbord, jämna golv och höja tak, eller bygga nytt när man redan har den perfekta platsen, ofta färdigventilerad med glespanel och allt :)

Åh vad skönt att höra! :-) Jag är så pass osäker själv ännu på vad som blir bäst att göra att jag har grubblat halva natten. :-)

Det är jättebra att få höra andras tankar, både för och emot mina egna, för jag är ju ännu i det allra första stadiet av funderande. Sen när jag börjat såga och spika är det förmodligen mycket tråkigare att få höra "men varför gjorde ni inte så här istället?"

Jag gillar idén med logen som lösdrift för att den har just glespanel och högt i tak, så ventilationen borde vara bra, och det är stora dörrar åt två håll så det blir lätt att traktormocka. Jag gillar inte att den har trägolv, och jag tror det blir jättebökigt om jag skulle göra hela logen till lösdrift. Tanken är att använda ungefär hälften, det blir fortfarande runt nånstans runt 7x7 meter åt tre hästar så gott om plats.

Mellan logen och stallet finns något som jag tror varit ett vagnslider, där jag funderar på att ha sadelkammaren.

Saken är den att vi har förköpt oss något. Vi har ett hus som står på 3000 kvm trädgårdstomt och utöver det har vi lagården på runt 400 kvm totalt, plus ett dubbelgarage plus tre andra byggnader med olika funktion. Vi har varsitt kontorsjobb och ett barn, och kommer liksom inte fylla den här jordbruksfastigheten med alla funktioner den en gång hade. I lagården finns plats för sexton mjölkkor - och sen finns det alltså stall också.

Jag vet inte heller om vi kommer fodra med hö eller ensilage, och det blir ju lite olika krav på förvaring. Är det ensilage tänker jag mig att det blir bra med stora rundbalar i logen bredvid lösdriften, eftersom fukt inte blir en lika stor fara som med hö. Så kan vi rulla ut balarna till fodringsplats utanför logen. Blir det hö finns det en (jättestor) höskulle, vars stora nackdel är att man måste få upp höet fyra meter men annars vore det suveränt. Plus, som sagt, flera outnyttjade utrymmen som kan användas till lite vad som helst, utom som lösdrift för hästar.

Det jag inte vill göra är att bygga nya byggnader när vi inte använder de vi har. Så småningom vore det nog bra med ett vindskydd i hagen, men det som enklast blir närmaste hagen mot logen gränsar mot skogen så första läget är att låta hagen gå upp i skogen så hästarna får skydd av träden. Det är om jag vill stängsla hövallarna som är lite längre bort från skogen och utan skydd som det blir aktuellt med nån byggnation.

Och så vill jag ha hästarna nära. Lagården ligger på tomten mer eller mindre, och jag har ingen lust att traska iväg ut i naturen för den dagliga skötseln. Målet är att jag ska behöva göra så lite som möjligt med skötseln omkring hästarna på vardagarna; lösdrift, fri tillgång på hö, och thermobar med flottör är planen. I värsta fall (kräksjuka, jobbdeadlines osv) ska det dagliga bestå av att räkna att alla hästarna har fyra ben var, typ....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar