Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick ryggskott i måndags (svimmade dessutom av smärtan så att ambulansen fick komma...) så här händer inte så mycket :( Stackars sambon är en sån kämpe, han får sköta allt på gården + jobba hemifrån + laga all mat, dessutom kämpar han på med fårnätet som ska spännas och fästas på stolparna. Och jag ligger i sängen och kan inte hjälpa till med någonting :(
Åh, fy fasen! Hoppas du mår bättre nu! Jag har haft det en gång för några år sedan, och jag var helt väck i 2 dagar och trodde att ryggraden smulades sönder när jag satte mig på toaletten. Tack och lov är det enda gången.
Krya på dig!

Sambon har varit superduktig och fått klart fårstängslet så idag hade fåren sin utepremiär hos oss :D
11373927_1649211885325013_644407781_n.jpg
Vad är det för får?
Vi har Värmlandsfår, och de är ju så små och är sjukt rymningsbenägna. Så vi funderar fortfarande på hur vi ska stängsla så det funkar för både får och hästar. Tips?

Vad är det för får?
Vi har Värmlandsfår, och de är ju så små och är sjukt rymningsbenägna. Så vi funderar fortfarande på hur vi ska stängsla så det funkar för både får och hästar. Tips?

Finns det ngt annat än fårstängsel för rymningsbenägna får? (om ens det?)

Våra grannar har både får och hästar och de har satt fårstängsel och så eltrådar på distansisolatorer innanför det.

Vill man komma ännu längre från fårstängslet så kanske det hade fungerat att sätta dubbla rader med stolpar och så de inre häst-eltrådarna såpass högt upp att fåren kan beta fram till fårstängslet?

Åh, fy fasen! Hoppas du mår bättre nu! Jag har haft det en gång för några år sedan, och jag var helt väck i 2 dagar och trodde att ryggraden smulades sönder när jag satte mig på toaletten. Tack och lov är det enda gången.
Krya på dig!
Tack! Det är ärftligt tyvärr och min pappa hade det mycket (han lever inte längre, därav ordet hade) så jag kommer nog få det fler gånger i livet...

Vad är det för får?
Det är värmlandsfår :D Säljaren sa dock att hon bara haft ett rymningsbenäget får lite då och då, på hennes typ 20 år med rasen. Så börjar en rymma tas den helt enkelt bort. Så jag hoppas de håller sig innanför staketet ;) Nu har vi fårnät för att säljaren rekommenderade det, men många och täta trådar med rejält med ström i borde ju hålla de inne också? :)

Alltså jag har sett typ världens finaste får, Valais blacknose sheep heter dem, helt fantastiska :love: En vacker dag när vi är klara med bygge och alls vill jag ha sånna på gården samt dvärghöns med fjäderdun på fötterna :love:

Igår fick nästan jag också ryggskott, man får va försiktig när man har dålig rygg. Att stå under nya taket på innetaket ( ca 110-120 ickeståhöjd) med böjd rygg och bära saker är inte att rekomendera. Men vi fick upp lite av innertaket iaf! :)

wpid-20150816_133634.jpg

Och sedan fick vi hämtat 2 av 5 balkar som blir bärande för taket

wpid-20150816_154223.jpg

Alltså jag har sett typ världens finaste får, Valais blacknose sheep heter dem, helt fantastiska :love: En vacker dag när vi är klara med bygge och alls vill jag ha sånna på gården samt dvärghöns med fjäderdun på fötterna :love:

Igår fick nästan jag också ryggskott, man får va försiktig när man har dålig rygg. Att stå under nya taket på innetaket ( ca 110-120 ickeståhöjd) med böjd rygg och bära saker är inte att rekomendera. Men vi fick upp lite av innertaket iaf! :)

Ja, de är väldigt gulliga :love: Jag tycker dock att det är kul med lantraser för dels är de mer anpassade till att "klara sig själva" och dels för att en hjälper till att bevara gamla svenska raser och på det viset även svensk kulturhistoria :)

Och du, var för tusan försiktig med ryggen!!! :p

Ja, de är väldigt gulliga :love: Jag tycker dock att det är kul med lantraser för dels är de mer anpassade till att "klara sig själva" och dels för att en hjälper till att bevara gamla svenska raser och på det viset även svensk kulturhistoria :)

Och du, var för tusan försiktig med ryggen!!! :p

Jag håller helt med dig och jag önskar att jag va lika förälskad i en Svensk lantras som jag är i dessa :p

Finns det ngt annat än fårstängsel för rymningsbenägna får? (om ens det?)

Våra grannar har både får och hästar och de har satt fårstängsel och så eltrådar på distansisolatorer innanför det.

Vill man komma ännu längre från fårstängslet så kanske det hade fungerat att sätta dubbla rader med stolpar och så de inre häst-eltrådarna såpass högt upp att fåren kan beta fram till fårstängslet?
Usch. Nä det finns nog inte det :p.

Vi funderar oxå på att ha det så, fårstängsel och sen pinnar som distanser med eltråd på.

Usch. Nä det finns nog inte det :p.

Vi funderar oxå på att ha det så, fårstängsel och sen pinnar som distanser med eltråd på.

Vi flyttar till en liten gård i oktober där det redan finns fårstängsel runt alla hagarna, och eftersom att vi vill ha även får sedan så kommer jag också lösa det så.
Med distansisolatorer och eltråd innanför stängslet :).

Alla ni som bygger och har er. Hur mkt tid har ni över till hästarna egentligen? Jag har lite dåligt samvete att jag inte lägger så mkt tid på hästarna, speciellt på min gamla dåre :o. Han behöver stimuleras för att hållas trevlig, annars blir han så tjurig och tvär :p.

När man väl håller på så vill man ju bli klar, och då tänker jag, "Det är bättre att jag blir klar med den här nu, så får hästarna mer tid sen", typ så. Och förhoppningsvis så får de ju det. När stallet är klart och sadelkammaren som vi inte ens börjat med (drömmer mig bort) så kommer allt bli så mkt smidigare, när allt fungerar och finns på plats.

Intalar mig själv att hästarna mår bra av att gå i hagen och skrota ibland! :angel:

Alla ni som bygger och har er. Hur mkt tid har ni över till hästarna egentligen? Jag har lite dåligt samvete att jag inte lägger så mkt tid på hästarna, speciellt på min gamla dåre :o. Han behöver stimuleras för att hållas trevlig, annars blir han så tjurig och tvär :p.

När man väl håller på så vill man ju bli klar, och då tänker jag, "Det är bättre att jag blir klar med den här nu, så får hästarna mer tid sen", typ så. Och förhoppningsvis så får de ju det. När stallet är klart och sadelkammaren som vi inte ens börjat med (drömmer mig bort) så kommer allt bli så mkt smidigare, när allt fungerar och finns på plats.

Intalar mig själv att hästarna mår bra av att gå i hagen och skrota ibland! :angel:

Vi håller på och bygger en lösdriftshall till mina pållar som måste vara klar innan vintern. Så just nu får mina pållar gå och skrota i hagen. Planen var att bygget skulle bli klart under semester, men idogt regnande satte käppar i hjulen! Alltså liter vi på kvällarna efter jobbet - och förhoppningsvis hinner vi klart i augusti.

Eftersom jag precis köpt ytterligare en häst (en åring) gör det inget att pållarna går och skrotar i hagen ett tag - då lär de känna varadra ordentligt...

/Lizzie

Vi bygger mest på helgerna så då hinner jag med både bygget och hästarna. Jag har två hästar, men den ena är bara fem år och den andra är halvpensionär så de motioneras ju inte varje dag. De går även ute på bete så det är ingen mockning eller annat för mig, vilket ju underlättar också så klart.
Om vi planerar in bygge på en vardag försöker jag lägga in en vilodag då, eller kanske bara rider en kortis. Oftast är jag hemma en timme innan min sambo, så då hinner jag oftast fixa hästarna lagom tills att han har kommit hem och lagat mat :)

Igår fick båda hästarna vila och vi la fyra timmar på att gjuta klart stolpskorna så nu ska vi strax resa upp de nya stolparna! :D

Tror inte alls hästarna mår dåligt av att gå och skrota lite heller, det blir ju oftast ingen bra ridning om man ska stressa heller då är det bättre de får vila lite mer istället :) Så tänker jag iaf!
Sedan bygger vi också mest på helgerna nu när semestern är över så på vardagarna efter jobbet blir det häst/ rinding och helger bygge :) Min sambo grejjar lite grann på vardagarna också när jag fixar med hästarna :)

Mina går fortfarande på bete vilket också ger betydligt mer tid på vardagarna precis som @Lovise skriver :)

@Martina_m Tycker inte du behöver ha dåligt samvete över huvud taget :) Nu är det sommar och det är många som låter hästarna vila längre perioder då. Det hade kanske varit annorlunda om det varit mitt i vinter med mycket snö/ruskväder för då kanske inte hästarna hade velat röra sig så mycket i hagen.

Tycker det är supersvårt att hinna med ibland när det är mycket att greja med. Men jag tar in hästarna dagtid (varmt ute + inte bli för feta) och när de ändå står inne känns det inte så tidskrävande att skritta ut en sväng eller träna lite från marken. Vissa perioder, när vi jobbar precis hela dagen har de dock fått stå. Annars känns det skönt att hålla igång hyfsat så att det inte blir så lång igångsättning "när allt är klart".

Det skulle kanske kunna funka om du lyckas få underlaget under den nya duken packat och jämnt så att det påverkar topplagret så lite som möjligt. Hyra en sån där vibrator-platta-grej kanske?
Har nu bestämt att vi ska "göra om" underlaget lite mer. Dvs jämna av, gräva dränering och sedan fylla på material. Men även utgå från det befintliga så gott det går. Funderar på om vi behöver lägga bärlager eller om vi bara kan padda det som är, lägga matta och nytt stenmjöl? Det är fast och fint nu, men försämras det om det läggs på ett nytt lager med bara stenmjöl?
Vill nu göra det ordentligt så den håller länge.
Om vi bara lägger stenmjöl, hur tjockt ska det vara över mattan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 238
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar