Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang schabrakhållare så vill jag ha översikt o lätt kunna ta det jag vill ha. Mina ska bara vara till rena schabrak o ffa till de som används ofta. Byter typ varje gång på sommaren :)
Ja, jag har hellre de rena framme och stuvar in de som väntar på tvätt i ett skåp :-) (eller i en tvättpåse som hänger på väggen...)

Vi har köpt färdiga, men planerar att byta ut fönstren mot sådana med integrerade galler. Vi har fönstren öppna 8-9 månader om året, så det vore ju fint om hästarna kunde titta ut då också!

Låter smart med integrerade galler! Fönstrena som är insatta av tidgare ägare är för små för hästarna att stoppa ut huvudet tyvärr ( avlång smala) så vi satsar på fasta galler. Hade jag valt själv hade jag såklart valt större fönster men nu sitter det nya i väggen så då kör vi på de :)

Om någon gjort egna fönstergaller tar jag gärna emot bilder och utvärdering så klart! Alt utvärdering av inköpta :)

Låter smart med integrerade galler! Fönstrena som är insatta av tidgare ägare är för små för hästarna att stoppa ut huvudet tyvärr ( avlång smala) så vi satsar på fasta galler. Hade jag valt själv hade jag såklart valt större fönster men nu sitter det nya i väggen så då kör vi på de :)

Om någon gjort egna fönstergaller tar jag gärna emot bilder och utvärdering så klart! Alt utvärdering av inköpta :)
I förra stallet satt det hemmagjorda som var fästa på gångjärn, dvs öppningsbara. Jättebra för att man kunde komma åt och göra rent i fönstersmygen - men totalt livsfarligt eftersom en spark underifrån kunde få dem att hoppa av gångjärnen. Jag tog bort gångjärnen och skruvade upp dem dikt an mot väggen - vilket gör rengöringen besvärlig... De var dessutom lite för klena tyckte jag. I nuvarande stall köpte vi färdiga galler från samma leverantör som boxarna. Kraftiga och bra, men med samma rengöringsproblem (det är ytterligare en anledning till att byta till integrerade).

I förra stallet satt det hemmagjorda som var fästa på gångjärn, dvs öppningsbara. Jättebra för att man kunde komma åt och göra rent i fönstersmygen - men totalt livsfarligt eftersom en spark underifrån kunde få dem att hoppa av gångjärnen. Jag tog bort gångjärnen och skruvade upp dem dikt an mot väggen - vilket gör rengöringen besvärlig... De var dessutom lite för klena tyckte jag. I nuvarande stall köpte vi färdiga galler från samma leverantör som boxarna. Kraftiga och bra, men med samma rengöringsproblem (det är ytterligare en anledning till att byta till integrerade).

Oj ja de lät farligt!

Ja de är ju det där med rengöring jag vet att jag stått och föröskt putsa och göra rent fönstrena i diverse inhyrningsstall alla med samma problem.
Jag tänker att vi svetsar ihop en ram med så grova gärn vi bara "kan" sedan är tanken att man ska kunna ta loss dem på typ sommaren när man tvättar stallet osv men inte vara så lätt att ta ner att man gör det dagligdax för att putsa fönster, de skulle utmana hållbarheten och de är de inte värt!

Oj ja de lät farligt!

Ja de är ju det där med rengöring jag vet att jag stått och föröskt putsa och göra rent fönstrena i diverse inhyrningsstall alla med samma problem.
Jag tänker att vi svetsar ihop en ram med så grova gärn vi bara "kan" sedan är tanken att man ska kunna ta loss dem på typ sommaren när man tvättar stallet osv men inte vara så lätt att ta ner att man gör det dagligdax för att putsa fönster, de skulle utmana hållbarheten och de är de inte värt!
Jag funderar på om det skulle gå att göra någon slags ram som gallret vilar i - tre kanter och så sticker man i gallret uppifrån? Sen får man eventuellt göra en spärr i överkant, men det borde inte behövas om kanterna är lika höga som fönstret. Har man dessutom en hel kant i nederkant träffar ju en eventuell spark den och inte själva gallret.

Jag funderar på om det skulle gå att göra någon slags ram som gallret vilar i - tre kanter och så sticker man i gallret uppifrån? Sen får man eventuellt göra en spärr i överkant, men det borde inte behövas om kanterna är lika höga som fönstret. Har man dessutom en hel kant i nederkant träffar ju en eventuell spark den och inte själva gallret.

Om jag förstår dig rätt så borde det ju funka om man har så pass högt i tak att man kan sticka i och ur gallret uppifrån, men ja för vår delska nog inte de vara någhra problem. Smart ide, så länge inte de gör gallren svagare av att de inte sitter fastsvetsade?

Om jag förstår dig rätt så borde det ju funka om man har så pass högt i tak att man kan sticka i och ur gallret uppifrån, men ja för vår delska nog inte de vara någhra problem. Smart ide, så länge inte de gör gallren svagare av att de inte sitter fastsvetsade?
Ja, det kräver tillräcklig takhöjd (och jag skulle nog släppa sidokanterna någon dm från toppen av gallret för att göra det hela smidigare, borde vara stabilt nog ändå) Jag har aldrig haft några galler fastsvetsade, utan de har varit skruvade i väggen - dvs betydligt klenare fästen än vad en sån ram skulle bli.

Härligt att det är så nära klart nu!

Jag har också suttit och klurat på detta med galler för fönstren.. Verkar ju inte riktigt som om något sorts galler egentligen håller för en väl riktad hästspark även om man köper färdiga så det lutar åt att vi gör egna och svetsar ihop. Hur tänker ni?

I mitt stall sitter det armeringsjärn (rutnät ca 7*7 gissar jag) för fönstren, fästa med märlor i väggen. Inte optimalt men mina hästar står rätt still och är inte inne mycket. Har planer på att byta fönstren nästa eller nästnästa år så då blir det andra galler också.

Vi har låtit en smed tillverka våra fönstergaller - tror att rutorna är 4 x 4 cm och det är fastsvetsat på en ram. Ramen har hål och vi har skruvat fast den - vilket ju då gör det svårt att rengöra som ni skrev ovan. Ska klura ut en lösning på hur man kan ta ner det utan att behöva skruva i samma skruvhål igen. Annars är jag mkt nöjd med dem! De släpper igenom mer ljus än vad ett stående och ett liggande galler hade gjort (enligt beräkningar från Bygga Häststall-bibeln) och de känns mkt stabila. Har inte haft ngn hästhov in dem so far, det som det sägs finns risk för är att traktarmar på skorna fastnar vid maximal otur.

Har för mig att vi betalade 10 000 kr för skjutdörr inkl galler och skenor + 5 galler + ett gäng måttsågade U-profiler... kan man svetsa själv blir förstås plånboken gladare.

stallet%202013_zpsxliakf6u.jpg

Vi har rejäla av samma typ som mellan boxar och de håller ordentligt.
Våra sitter mot fönsterkarmen sen är det ca 1 dm in till fönstret så det går bra att spola rent där emellan.

Martina, blir det galler mellan boxarna eller lämnar du det öppet?
För du gör egna väggar och använder inte klara om jag förstår det rätt?

Härligt att det är så nära klart nu!

Jag har också suttit och klurat på detta med galler för fönstren.. Verkar ju inte riktigt som om något sorts galler egentligen håller för en väl riktad hästspark även om man köper färdiga så det lutar åt att vi gör egna och svetsar ihop. Hur tänker ni?
Ja, fast det är säkert 100 punkter till innan det är klart på riktigt :p
*Mellanväggen ska sättas fast i golvet
*Galler för fönster
*boxdörrar
*järnbit uppe på boxväggarna så de inte äter upp väggarna. Och ev på stolparna.
*Boxgaller
*krubbor (var på Börjes förra helgen, men de var ju så klart slut då, så får bli en utflykt dit igen :D)
*ytterdörr
*belysning (Vad har ni för belysning?)

Sen kanske vi är klara :D

Svärfar får svetsa ihop lite armeringsjärn. So. Du säger, det är väl inget som är säkert egentligen, men det håller min klåfingriga och slickande häst borta från fönstren iaf!

Senast ändrad:
Vi har rejäla av samma typ som mellan boxar och de håller ordentligt.
Våra sitter mot fönsterkarmen sen är det ca 1 dm in till fönstret så det går bra att spola rent där emellan.

Martina, blir det galler mellan boxarna eller lämnar du det öppet?
För du gör egna väggar och använder inte klara om jag förstår det rätt?
Ja, vi har gjort egna boxväggar med spontade 40 mm plankor iträdda i u-profiler.
Tanken är att vi ska ha två järnrör liggandes som boxgaller. Både över mellanväggen och de främre boxväggarna. Mest bara för att skilja av.

Tack för allas utvärderingar och åsikter gällande fönster och galler :D

Tror vi kommer köra på samma material som det blir till gallren i boxarna och sedan göra en ram som vi fäster runt fönstren i väggen på så vis hamnar dem på bra avstånd från fönstret också :)

Vi har ett "litet" stallprojekt hemma.

Byggnaden är 9 * 9,5 meter invändigt, så ganska liten. Ursprungligen kostall, sedan ombyggt till 5 ponnyboxar + sadelkammare. Vi gör om så det blir två 9,5 kvm + en fölbox 13 kvm + sadelkammare. Foder får plats ute i ladan.

Vi har rivit ut all inredning, det var rätt stadiga plankor i boxarna men vi ska gjuta om delar av golvet, så allt behövde tas ut.

Sedan har vi tagit ner taket, för det ska höjas (var 2.20 till lägsta bjälken) - det var mycket välbehövligt för det var enormt murket överallt. Får se om vi lägger på nytt golv eller bara bjälkar, jag är lite sugen på att ha öppet upp i nock men samtidigt är det praktiskt att lägga hö och halm på ett loft... Vi börjar med bjälkarna i alla fall.

Ångrar lite att jag inte tagit bilder på hur det såg ut från början! Men har en bild på när vi höll på med takrivningen: https://instagram.com/p/5-LehUERJR/?taken-by=tnjmtld

Får dokumentera bättre framöver :)

Byggnaden är 9 * 9,5 meter invändigt, så ganska liten. Ursprungligen kostall, sedan ombyggt till 5 ponnyboxar + sadelkammare. Vi gör om så det blir två 9,5 kvm + en fölbox 13 kvm + sadelkammare. Foder får plats ute i ladan.

Vi har rivit ut all inredning, det var rätt stadiga plankor i boxarna men vi ska gjuta om delar av golvet, så allt behövde tas ut.

Sedan har vi tagit ner taket, för det ska höjas (var 2.20 till lägsta bjälken) - det var mycket välbehövligt för det var enormt murket överallt. Får se om vi lägger på nytt golv eller bara bjälkar, jag är lite sugen på att ha öppet upp i nock men samtidigt är det praktiskt att lägga hö och halm på ett loft... Vi börjar med bjälkarna i alla fall.

Ångrar lite att jag inte tagit bilder på hur det såg ut från början! Men har en bild på när vi höll på med takrivningen: https://instagram.com/p/5-LehUERJR/?taken-by=tnjmtld

Så spännande! Jag lyckas dock inte se bilden :(

Jag kunde se den! Fortsätt att fota, det är kul att ha bilder på hela processen efteråt.

Slänger in en paddockfråga...
På gården finns en paddock som tidigare ägare gjort. Tror att det är duk + grus på gräs. Den är okej förutom att där växer en del gräs, men på ett par ställen är det lerigt och på några andra ställen har duken krupit upp. Går det att åtgärda utan att göra om hela?
Ännu en paddockfråga! Vi behöver även fylla upp med något då den lutar för mycket. Som mest är det 30 cm som behövs. Vilket material är lämpligt? Nu ligger stenmjöl och det kommer vi ha överst sen också.

Ännu en paddockfråga! Vi behöver även fylla upp med något då den lutar för mycket. Som mest är det 30 cm som behövs. Vilket material är lämpligt? Nu ligger stenmjöl och det kommer vi ha överst sen också.
Svårigheten är ju att man bör fylla upp under själva ridbanan, så banans olika lager är jämntjocka ovanpå fyllningen. Gör man så an man fylla med vilken schaktmassa som helst. Men det är ju ett rätt ambitiöst jobb, nästan som att anlägga en ny ridbana. Jag vet dock inte om det går att använda något mellanlager att fylla upp med, risken är ju att banan blir ojämn i underlaget.

Svårigheten är ju att man bör fylla upp under själva ridbanan, så banans olika lager är jämntjocka ovanpå fyllningen. Gör man så an man fylla med vilken schaktmassa som helst. Men det är ju ett rätt ambitiöst jobb, nästan som att anlägga en ny ridbana. Jag vet dock inte om det går att använda något mellanlager att fylla upp med, risken är ju att banan blir ojämn i underlaget.
Hm.. Här är stenmjöl på matta direkt på gräs om det är nån skillnad...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 236
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar