Catrool
Trådstartare
Alltså, förlåt men jag känner mig lite korkad. Varför schabrakhängare? Vad är syftet(syften)? Vad är bättre med det än att ha de liggandes på en hylla? :-/
Snyggt iaf!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, förlåt men jag känner mig lite korkad. Varför schabrakhängare? Vad är syftet(syften)? Vad är bättre med det än att ha de liggandes på en hylla? :-/
Anmäler mig till tråden och delar med mig av lite småplock jag fixat i stallet i år.
FÖRE:
EFTER:
Och så eftersom jag förstått att förvaring och lösningar är populärt i tråden så delar jag med mig av min benlindeförvaring. Ska även testa å göra en djupare för benskydd.
Kan förstå om man vill ha det till använda schabrak för att de ska torka om de blivit svettiga. Men rena schabrak borde väl vara torra. Men förstår absolut poängen om man har olika schabrak varje ridpass och lätt ska kunna nå "vilket som helst i högen".Torkar snabbt, håller sig raka, lätt att ta ett schabrak utan att man får hela schabrak högen över sig och blir inte ett lika fint mus bo .
Jösses! Megajobb! Jag är inte avundsjuk på er eller @Catrool som ska höja tak, vilket jobb! Ni är jätteduktiga! Jag hade nog inte vågat mig på den utmaningen, men så är både jag och sambon nybörjare på allt det där med renovering och byggen.Haha. Mitt syfte är nog för att jag tycker att det är kul att byta schabrak ofta och då är det lättare/roligare om de hänger lite snyggt. Ligger alla i en hög måste man ju ta det översta för annars trillar allt ner på golvet bara
Vi fick leverans med byggmaterial i går! Lecablock till höjningen av väggen mellan stallet och logen (kommer bli fyra nya rader när det är klart):
Och tio tio-meterslånga limträbalkar till stommen för nya taket! Vi var fyra stycken som hjälptes åt att lyfta upp alla på det gamla taket, 100kg styck väger dem! Men nu är vi igång på riktigt!
Visst överlever man utan schabrakhängare, och tror mest att det blivit lite modernt (de snygga dyra schabraken ska ju hänga ordentligt )Kan förstå om man vill ha det till använda schabrak för att de ska torka om de blivit svettiga. Men rena schabrak borde väl vara torra. Men förstår absolut poängen om man har olika schabrak varje ridpass och lätt ska kunna nå "vilket som helst i högen".
Tänkte bara eftersom det verkar så populärt så blev jag nyfiken varför det är så poppis och om jag missat poängen med det hela
Blir det inte märken på schabraken efter galgarna?Så mycket det händer hos många nu!
Ang schabrakhängare - vi har satt upp en gardinstång i taket och hänger schabraken där med byxgalgar. Det är snyggt och översiktligt och vi kan använda hyllor och skåp till annat. Utrymmet i taket blir ju en bonus.
Det syns ju inte under sadeln (väl? Kanske beror på hur man hänger dem)Blir det inte märken på schabraken efter galgarna?
Jag gjorde som du tänkt med undantag att jag använde armeringsjärn som jag kapade i lagom längd och målade med metallfärg.Fråga till alla er händiga,
Tror ni att man kan ordna egen schabrak hängare genom att ta en grövre bräda, borra hål med jämna mellanrum och limma i rundstav i trä?
Har ju schabrak hängare som fungerar men de är inte så smidiga, hänger innanför varrandra och inte bredvid.
Och då jag ska fortsätta min renovering av grovsadelkammaren lite nu i samband med målning så känner jag för att bygga ut schabrak förvaringen lite .
Rund stavarna blir då lika långa som schabraken och brädan de är fästa i blir ca 4cm. Kan det gå? eller kommer det att bli för tungt med schabraken på och gå isönder?
Nej, det blir det inte. Vi använder såna där som klämmer mellan två långa pinnar.Blir det inte märken på schabraken efter galgarna?
Tänkte också lite på att göra i järn men det kostar ju lite mer + så måste man svetsa = ngt jag inte kan göra själv.Jag gjorde som du tänkt med undantag att jag använde armeringsjärn som jag kapade i lagom längd och målade med metallfärg.
Har hållt fint för mig, gjorde en ställning med 3 rader och det får plats ca 30 schabrak, skruvade fast det i väggen.
Tänkte också lite på att göra i järn men det kostar ju lite mer + så måste man svetsa = ngt jag inte kan göra själv.
Tack !!! Nu har jag en ny häst oxå, och vet inte hur han beter sig. Men en travare, och de brukar ju faktiskt vara renliga, men man vet ju inteSupersnyggt stall @Martina_m! Alla förutsätter att man har väggbajsande hästar. Min häst stodi helvitt stall och det var lite stänk av smuts efter ett år men det vita gör det väldigt ljust och trevligt.
Plywood är dock hemskt bekvämt att skura rent.
Tack !!! Nu har jag en ny häst oxå, och vet inte hur han beter sig. Men en travare, och de brukar ju faktiskt vara renliga, men man vet ju inte
Jag får väl ha en skurhink nära till hands annars
Jag hoppas få ihop boxdörrar i veckan, och sen måste jag fixa galler för fönstren på något vis. Sen är det redo att börja användas
Vi har köpt färdiga, men planerar att byta ut fönstren mot sådana med integrerade galler. Vi har fönstren öppna 8-9 månader om året, så det vore ju fint om hästarna kunde titta ut då också!Härligt att det är så nära klart nu!
Jag har också suttit och klurat på detta med galler för fönstren.. Verkar ju inte riktigt som om något sorts galler egentligen håller för en väl riktad hästspark även om man köper färdiga så det lutar åt att vi gör egna och svetsar ihop. Hur tänker ni?