Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fäster en dem precis över sadeln så tar det ju ingen extraplats på väggen hellerJag tänkte göra så fast till tömkörningsgjorden samma stil som tränshängarna fast större modell och djupare Borde funka till sadelgjordar också!
Blir säkert kalas! Vilken är tidsplanen?
Vad blir det i utrymmet i mitten som du inte har skrivit något på? *nyfiken*
Åh vilken rolig tråd.
Nu har jag läst en massa och fått inspiration.
Jag bor på en liten gård med en gaaaammal ladugård.
När vi flyttade hit så var jag gravid och för att hästarna snabbt skulle få tak över huvudet så blev det lösdrift på logen istället för boxar.
I sommar har vi bytt tak och målat utsidan.
Så här såg det ut när vi flyttade in...
Lite skillnad?
Tanken är att det ska bli boxar i nästa del av logen och verkstad, sadelkammare och garage i gamla ladugårdsdelen.
Nu har jag sadelkammaren i det gamla mjölkrummet. Väldigt litet och fuktigt
Ah, smart!!! Det hade ju kunnat funka!@Martina_m Kanske du kan göra likadana trähängare som till tränsen fast bredare och längre och ha över sadelhängarna, så att sadelgjorden hänger liksom över framvalvet. Om du förstår hur jag menar, var svårt att förklara i ord kände jag
Jag hade nog förlängt byggnaden i så fall och haft tre öppningar - en längst ut på vardera långsida och en på mitten. L-formad skulle nog bli bra det också, men återigen då med tre öppningar. Det man ska tänka på är ju ev vindriktning. Vi som var så begränsad av hur hagen låg och övriga byggnade låg hade tur - vi bor så att det sgs alltid blåser från havet = från väster och vi har öppningen åt norr (annars rekommenderas generellt sett söder). Det är sällan som det är nordanvind, men är det det så bryts den av vår yttre lösdrift.
Det som är godkända mått/häst tycker jag är för lite. Våra 35 kvm tycker jag är lagom för två hästar, den yttre lösdriften byggde vi för att vi hade tidigare hade tre hästar.
Ingång till inre lösdriften från vår uppstallningsplats:
Fotat från inre lösdriften ut mot den yttre. Den inre har som jag skrev innan öppningen på kortsidan vilket ju inte är optimalt. Den yttre är långsmal och har som sagt tre öppningar, man ser lite av mittenöppningen:
(sätter upp en gummimatta mellan inre och yttre lösdriften om jag vill vara ifred när jag mockar... Vi har ytterligare en matta som gör att öppningen kan bli ordentligt tillstängd ifall så önskas, man kan skönja fästena för gummimattorna till vänster i öppningen)
Nu är det snart klart i sadelkammaren!
Lite dålig bild eftersom detta blev klart nu sent ikväll, men jag är så glad över dessa hängarna till mina älskade schabrak
Kommer ha lite sadelkammarprojekt i höst. Den byggdes och målades förra sommaren, och i år ska den bli färdig är tanken! Vi ska måla taket vitt, sätta upp lister. Lägga klinker - funderar på något i stil med Catrools, kanske lite ljusare, typ samma färg som betonggolvet.
Och det ska platsbyggas skåp längs den väggen där garderoberna står. Någon som har platsbyggd förvaring och vill dela med sig av bilder? Vill mkt gärna ha inspiration!
Vad är det för hängare du har till schabraken? Ser bra ut .Nu är det snart klart i sadelkammaren!
Lite dålig bild eftersom detta blev klart nu sent ikväll, men jag är så glad över dessa hängarna till mina älskade schabrak
Vad är det för hängare du har till schabraken? Ser bra ut .
Har länge tänkt byta mina schabrak hängare (torkställnig) till byxhängare, men har nästan bara sett sånna därsista biten sticker uppåt och måste sitta i en garderob..
Jag tror att det är klokt. Vi har plastskivor och det har vi inte ångrat en sekund, trots att det strulade när vi satte upp demI början av tråden diskuterade vi väggar i stallet i boxarna, någon hade plastskivor uppskruvade, någon tänkte råspont. Vi har råspont överallt men jag funderar på att sätta upp formplywood/lantbruksplywood inne i boxarna mot yttervägg. Skivorna är 1,2 meter höga och 2,5 meter breda så tanken är då att ha 1,2 meter formplywood svart/mörkbrun och sedan fortsätta upp med råspont till taket på 3,7 meter som målas i en ljus färg. Jag hoppas sedan kunna matcha färgen påskivorna och fånga upp de i dem yttre boxväggarna sedan så det blir lite enhetligt.
Vad tror ni om detta? Hur har ni andra gjort?
Billigast blir ju att köra råspont hela vägen, men hur är detta att underhålla när hästarna trycker upp rumpan mot väggen ? En mörkare behandlad lantbruksplywood känns mer lättunderhållen även om det blir dyrare.
@Martina_m du var inne på någon sorts skivmaterial i början men nu har du kört råspont hela vägen, eller?
Igår körde vi på in på småtimmarna och gjorde 3:e och sista strykningen på väggarna! Kl 02 hade vi tvättat penslarna och gick in, men så skönt att vara klar med väggarna.
Idag har stolparna blivit målade oxå, en strykning till och sen ska det börja sättas in inredning.
@Catrool
Yes, det blev råspont i hela stallet. Men vi har en mur längst ner, så det blir ju inte att det kommer i kontakt med torven.
Folk har ifrågasatt liggande panel, vit färg och påstått att det inte är så praktiskt. Men nä, det är fasen inte praktiskt att ha häst
Tack jag tror faktiskt att det kan bli riktigt bra!Skitskyggt!!
Vad mysigt det ser ut! Och fint stall!! Jag ska fundera och skissa lite på nån L-form tror jag!
Igår körde vi på in på småtimmarna och gjorde 3:e och sista strykningen på väggarna! Kl 02 hade vi tvättat penslarna och gick in, men så skönt att vara klar med väggarna.
Idag har stolparna blivit målade oxå, en strykning till och sen ska det börja sättas in inredning.
@Catrool
Yes, det blev råspont i hela stallet. Men vi har en mur längst ner, så det blir ju inte att det kommer i kontakt med torven.
Folk har ifrågasatt liggande panel, vit färg och påstått att det inte är så praktiskt. Men nä, det är fasen inte praktiskt att ha häst