Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir säkert kalas! Vilken är tidsplanen?
Vad blir det i utrymmet i mitten som du inte har skrivit något på? *nyfiken* :)

Tidsplanen är att göra klart tak och väggar till vintern och flytta med befintlig boxinredning in till nya stallet. Sedan lägger vi på ny betong och bygger ny boxinredning nästa år när hästarna går ut på bete i juni-juli.

Idag finns boxar uppställda i den delen som är markerad som garage på ritningen , litet och osiolerat men det fungerar så läge :) När hästarna flyttar ut till nya stalldelen får sambon sitt dubbelgarage :)

Utrymmet mellan hölogen och stallet är ett förråd typ :)

Åh vilken rolig tråd.
Nu har jag läst en massa och fått inspiration.

Jag bor på en liten gård med en gaaaammal ladugård.
När vi flyttade hit så var jag gravid och för att hästarna snabbt skulle få tak över huvudet så blev det lösdrift på logen istället för boxar.

I sommar har vi bytt tak och målat utsidan.

11269503_585270881576135_802013539149016985_n.jpg

11703258_871835986220673_4301060005039407530_n.jpg

11040371_872361096168162_1951822550049704834_n.jpg

Så här såg det ut när vi flyttade in...

404614_159016960868198_606568432_n.jpg

Lite skillnad? :D

Tanken är att det ska bli boxar i nästa del av logen och verkstad, sadelkammare och garage i gamla ladugårdsdelen.
Nu har jag sadelkammaren i det gamla mjölkrummet. Väldigt litet och fuktigt :p

Åh vilken rolig tråd.
Nu har jag läst en massa och fått inspiration.

Jag bor på en liten gård med en gaaaammal ladugård.
När vi flyttade hit så var jag gravid och för att hästarna snabbt skulle få tak över huvudet så blev det lösdrift på logen istället för boxar.

I sommar har vi bytt tak och målat utsidan.

11269503_585270881576135_802013539149016985_n.jpg

11703258_871835986220673_4301060005039407530_n.jpg

11040371_872361096168162_1951822550049704834_n.jpg

Så här såg det ut när vi flyttade in...

404614_159016960868198_606568432_n.jpg

Lite skillnad? :D

Tanken är att det ska bli boxar i nästa del av logen och verkstad, sadelkammare och garage i gamla ladugårdsdelen.
Nu har jag sadelkammaren i det gamla mjölkrummet. Väldigt litet och fuktigt :p

Vilken skillnad! :D

Jag hade nog förlängt byggnaden i så fall och haft tre öppningar - en längst ut på vardera långsida och en på mitten. L-formad skulle nog bli bra det också, men återigen då med tre öppningar. Det man ska tänka på är ju ev vindriktning. Vi som var så begränsad av hur hagen låg och övriga byggnade låg hade tur - vi bor så att det sgs alltid blåser från havet = från väster och vi har öppningen åt norr (annars rekommenderas generellt sett söder). Det är sällan som det är nordanvind, men är det det så bryts den av vår yttre lösdrift.

Det som är godkända mått/häst tycker jag är för lite. Våra 35 kvm tycker jag är lagom för två hästar, den yttre lösdriften byggde vi för att vi hade tidigare hade tre hästar.

Ingång till inre lösdriften från vår uppstallningsplats:
stallet%202013_zpsxliakf6u.jpg

Fotat från inre lösdriften ut mot den yttre. Den inre har som jag skrev innan öppningen på kortsidan vilket ju inte är optimalt. Den yttre är långsmal och har som sagt tre öppningar, man ser lite av mittenöppningen:
DSC_0963_zps218306aa.jpg

(sätter upp en gummimatta mellan inre och yttre lösdriften om jag vill vara ifred när jag mockar... Vi har ytterligare en matta som gör att öppningen kan bli ordentligt tillstängd ifall så önskas, man kan skönja fästena för gummimattorna till vänster i öppningen)

Vad mysigt det ser ut! Och fint stall!! Jag ska fundera och skissa lite på nån L-form tror jag! :)

Nu är det snart klart i sadelkammaren!

wpid-2015-07-31-23-35-08-jpg.jpeg

wpid-20150731_163807.jpg

wpid-2015-08-02-14-16-17-jpg.jpeg

wpid-2015-08-02-16-58-31-jpg.jpeg

Lite dålig bild eftersom detta blev klart nu sent ikväll, men jag är så glad över dessa hängarna till mina älskade schabrak :love:

wpid-20150802_215332.jpg

Gu va fint!!!
Kommer ha lite sadelkammarprojekt i höst. Den byggdes och målades förra sommaren, och i år ska den bli färdig är tanken! Vi ska måla taket vitt, sätta upp lister. Lägga klinker - funderar på något i stil med Catrools, kanske lite ljusare, typ samma färg som betonggolvet. Och det ska platsbyggas skåp längs den väggen där garderoberna står. Någon som har platsbyggd förvaring och vill dela med sig av bilder? Vill mkt gärna ha inspiration! :)

Så här ser sadelkammaren ut idag:

Kommer ha lite sadelkammarprojekt i höst. Den byggdes och målades förra sommaren, och i år ska den bli färdig är tanken! Vi ska måla taket vitt, sätta upp lister. Lägga klinker - funderar på något i stil med Catrools, kanske lite ljusare, typ samma färg som betonggolvet.

Kul med sadelkammarprojekt, det låter som att det kommer att bli riktigt snyggt!

Och det ska platsbyggas skåp längs den väggen där garderoberna står. Någon som har platsbyggd förvaring och vill dela med sig av bilder? Vill mkt gärna ha inspiration! :)

Har delat fotot tidigare så du kanske redan har sett, men här är den ena av våra två platsbyggda garderober. Befintlig dörr, fönstret, skåpsluckan (som blev över från vår köksrenovering) och byxhängarna fick bestämma måtten och så här blev det:
s033.jpg

Jag är faktiskt riktigt nöjd med alla 'facken'. Det är kanon med luft under schabraken, där har jag ibland en eller två ikeapåsar med smutsiga schabrak i väntan på tvätt. På hyllan högst upp har jag lagt diverse prylar som jag nästan aldrig använder, men ändå vill ha kvar. På de öppna hyllorna förvarar jag flaskor och smågrejer - hade jag haft fler skåpsluckor skulle jag ha satt dit dem. Bakom luckan finns kompresser, bomull och bandage etc. Gillar min lösning för spön och sadelgjordar och byxhängarna är verkligen superbra! Tre stycken istället för två hade varit rätt bra kanske... men jag har definitivt schabrak så att jag klarar mig (innan vår stora utrensning hade jag och frun en över 1 meter hög hög med schabrak. Sweet lord).
Draperi eller dörr är ett måste för min del, lugnare för ögat om man inte ser alla prylar - och lite mindre damm på dem också.

Nu är det snart klart i sadelkammaren!

wpid-2015-07-31-23-35-08-jpg.jpeg

wpid-20150731_163807.jpg

wpid-2015-08-02-14-16-17-jpg.jpeg

wpid-2015-08-02-16-58-31-jpg.jpeg

Lite dålig bild eftersom detta blev klart nu sent ikväll, men jag är så glad över dessa hängarna till mina älskade schabrak :love:

wpid-20150802_215332.jpg
Vad är det för hängare du har till schabraken? Ser bra ut :).

Har länge tänkt byta mina schabrak hängare (torkställnig) till byxhängare, men har nästan bara sett sånna därsista biten sticker uppåt och måste sitta i en garderob..

Vad är det för hängare du har till schabraken? Ser bra ut :).

Har länge tänkt byta mina schabrak hängare (torkställnig) till byxhängare, men har nästan bara sett sånna därsista biten sticker uppåt och måste sitta i en garderob..

Tittade på lite olika hängare och valde tillslut byxhängare från Jula då de kändes mest stabila. Vi köpte bara själva hängaren och inga stativ eller konsoller som fanns att köpa till för att placera in den i en garderob och få dem utdragbara. Själva byxhängarna har vi sedan skruvat fast i väggen, ena sidan i en garderob och eftersom vi har två stycken efter varandra så byggde vi en liten stötta i mitten av några träbitar som jag betsade i samma färg som övriga hängare.

Kan ta en bättre bild i kväll, de var rätt mörkt när jag tog den där bilden :så den blev inte så bra :)

I början av tråden diskuterade vi väggar i stallet i boxarna, någon hade plastskivor uppskruvade, någon tänkte råspont. Vi har råspont överallt men jag funderar på att sätta upp formplywood/lantbruksplywood inne i boxarna mot yttervägg. Skivorna är 1,2 meter höga och 2,5 meter breda så tanken är då att ha 1,2 meter formplywood svart/mörkbrun och sedan fortsätta upp med råspont till taket på 3,7 meter som målas i en ljus färg. Jag hoppas sedan kunna matcha färgen påskivorna och fånga upp de i dem yttre boxväggarna sedan så det blir lite enhetligt.

Vad tror ni om detta? Hur har ni andra gjort?

Billigast blir ju att köra råspont hela vägen, men hur är detta att underhålla när hästarna trycker upp rumpan mot väggen ? En mörkare behandlad lantbruksplywood känns mer lättunderhållen även om det blir dyrare.

@Martina_m du var inne på någon sorts skivmaterial i början men nu har du kört råspont hela vägen, eller?

I början av tråden diskuterade vi väggar i stallet i boxarna, någon hade plastskivor uppskruvade, någon tänkte råspont. Vi har råspont överallt men jag funderar på att sätta upp formplywood/lantbruksplywood inne i boxarna mot yttervägg. Skivorna är 1,2 meter höga och 2,5 meter breda så tanken är då att ha 1,2 meter formplywood svart/mörkbrun och sedan fortsätta upp med råspont till taket på 3,7 meter som målas i en ljus färg. Jag hoppas sedan kunna matcha färgen påskivorna och fånga upp de i dem yttre boxväggarna sedan så det blir lite enhetligt.

Vad tror ni om detta? Hur har ni andra gjort?

Billigast blir ju att köra råspont hela vägen, men hur är detta att underhålla när hästarna trycker upp rumpan mot väggen ? En mörkare behandlad lantbruksplywood känns mer lättunderhållen även om det blir dyrare.

@Martina_m du var inne på någon sorts skivmaterial i början men nu har du kört råspont hela vägen, eller?
Jag tror att det är klokt. Vi har plastskivor och det har vi inte ångrat en sekund, trots att det strulade när vi satte upp dem

Igår körde vi på in på småtimmarna och gjorde 3:e och sista strykningen på väggarna! Kl 02 hade vi tvättat penslarna och gick in, men så skönt att vara klar med väggarna.
Idag har stolparna blivit målade oxå, en strykning till och sen ska det börja sättas in inredning.
DSC_0771_zpsvhe2i4ic.jpg

DSC_0768_zpsl60qyoys.jpg

DSC_0767_zpsxc6mes3z.jpg

@Catrool
Yes, det blev råspont i hela stallet. Men vi har en mur längst ner, så det blir ju inte att det kommer i kontakt med torven.
Folk har ifrågasatt liggande panel, vit färg och påstått att det inte är så praktiskt. Men nä, det är fasen inte praktiskt att ha häst :p :D

Igår körde vi på in på småtimmarna och gjorde 3:e och sista strykningen på väggarna! Kl 02 hade vi tvättat penslarna och gick in, men så skönt att vara klar med väggarna.
Idag har stolparna blivit målade oxå, en strykning till och sen ska det börja sättas in inredning.
DSC_0771_zpsvhe2i4ic.jpg

DSC_0768_zpsl60qyoys.jpg

DSC_0767_zpsxc6mes3z.jpg

@Catrool
Yes, det blev råspont i hela stallet. Men vi har en mur längst ner, så det blir ju inte att det kommer i kontakt med torven.
Folk har ifrågasatt liggande panel, vit färg och påstått att det inte är så praktiskt. Men nä, det är fasen inte praktiskt att ha häst :p :D

Skitskyggt!! :)

Vad mysigt det ser ut! Och fint stall!! Jag ska fundera och skissa lite på nån L-form tror jag! :)

Funderar på nåt sånt här...

Har inte skrivit ut mått, men utbyggnaden (den övre), ca 5*10 m. Det skulle förstås kunna vara en till öppning uppe till höger, men då blir det ju inte lika bra vindskydd. Blir det för lång "tunnel" utan utgång annars?

DSC_0771_zpsvhe2i4ic.jpg

DSC_0768_zpsl60qyoys.jpg

DSC_0767_zpsxc6mes3z.jpg

@Catrool

Är stolparna ner i backen målade/betsade eller vad har du använt? Jag tänker mig något liknande till vår boxinredning sedan :)

I går började vi med taket ordentligt och har kommit en bit på vägen även om det så klart är mycket jobb kvar. Jag är sjukligt höjdrädd så att vara med i detta rbete var en riktig utmaning för min del, men de gick även om jag darrade kraftigt i benen nä'r jag gick på stegen :P

wpid-20150804_155252.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17