Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi äntligen kommit iväg till ikea så jag kunde inhandla mina schabrakhängare, så nu har jag också fått lite mer ordning bland grejerna! Blev riktigt nöjd =)
img_5884.jpg

img_5882.jpg

Övrigt stallarbete går också framåt, vi har nu bilat bort allt upphöjt tegelgolv och gjort hål i golvet för att kunna gjuta fast stolpskor till de nya stolparna.
img_5837.jpg

I morgon eller på fredag får vi leverans av en del av bjälkarna till nya innertaket samt en pall med lecablock så vi kan höja väggen mellan stallet och logen :)
img_5785.jpg

I går började vi med taket ordentligt och har kommit en bit på vägen även om det så klart är mycket jobb kvar. Jag är sjukligt höjdrädd så att vara med i detta rbete var en riktig utmaning för min del, men de gick även om jag darrade kraftigt i benen nä'r jag gick på stegen :P

wpid-20150804_155252.jpg
Shit vilket jobb!!!
Bra jobbat! Jag är inte höjdrädd men tycker ändå det är döläskigt att stå på stege och jobba!

Shit vilket jobb!!!
Bra jobbat! Jag är inte höjdrädd men tycker ändå det är döläskigt att stå på stege och jobba!

Tack! :)
Ja jag litar inte på stegar! Det gamla innertaket sitter fortfarande kvar så vi kan stå på de och jobba med det nya innertaket. Dock så är gamla innertaket loossat från väggarna på vissa ställen så jag tycker det känns sjukt ostabilt även om min sambo springer runt där uppe som en liten apa och säger att det inte är någon fara så är jag inte helt övertygad :P

Så mycket fint alla pysslar med! Det kliar i fingrarna av att kolla i denna tråd, man vill bara sätta igång med en massa projekt :D

Jag tvättade stallet i måndags, tur jag har ett ganska litet stall så jag hann allt på en dag, mina är inne nattetid hela sommaren (en med fång, en mörkrädd och en tjockis) så får anpassa mig lite.

Blev så rent och fräscht :love:

image.jpg1_zpsgqhfxc9q.jpg

image.jpg2_zpsmkszhyrg.jpg

image.jpg3_zpsexng93ju.jpg

image.jpg5_zpsoaiiemym.jpg

image.jpg4_zpsbor80xcw.jpg

Herr vit fick gummimatta under krubba/vattenhink-delen av boxen för han grisar ner så betonggolvet är svårt att rengöra. Tänkte lägga i hela boxen men den var lite hal i sidled så ville inte riskera att han halkade när han reser sig.

Nästa projekt är att göra nya fönster! Har kollat på köalternativ men vi bygger nog egna i plast så vi slipper ha galler (en box har så redanför pålle plockade ner gallren själv) och så blir de som är mot gården öppningsbara :)

Så mycket fint alla pysslar med! Det kliar i fingrarna av att kolla i denna tråd, man vill bara sätta igång med en massa projekt :D

Jag tvättade stallet i måndags, tur jag har ett ganska litet stall så jag hann allt på en dag, mina är inne nattetid hela sommaren (en med fång, en mörkrädd och en tjockis) så får anpassa mig lite.

Blev så rent och fräscht :love:

image.jpg1_zpsgqhfxc9q.jpg

image.jpg2_zpsmkszhyrg.jpg

image.jpg3_zpsexng93ju.jpg

image.jpg5_zpsoaiiemym.jpg

image.jpg4_zpsbor80xcw.jpg

Herr vit fick gummimatta under krubba/vattenhink-delen av boxen för han grisar ner så betonggolvet är svårt att rengöra. Tänkte lägga i hela boxen men den var lite hal i sidled så ville inte riskera att han halkade när han reser sig.

Nästa projekt är att göra nya fönster! Har kollat på köalternativ men vi bygger nog egna i plast så vi slipper ha galler (en box har så redanför pålle plockade ner gallren själv) och så blir de som är mot gården öppningsbara :)
Du behöver fortfarande galler för fönstret även om du har plast, tro mig, står med ett utsparkat gjutjärn galler med plexiglas som kräver att man hackar ut hela fönstret från sten väggen för att sättning ett nytt. Det andra fönstret kunde vi limma ihop som tur var.
Så galler är väldigt bra att ha för att skydda fönstret :p.
Och det blir förresten vassa skärvor av plexiglas också, stora vassa skärvor..

Vi tänkte sätta rätt klena fönster som det vi har i plast nu, fäst utifrån så om man slår till det så ramlar det ut. Det är isåfall ett huvud som skulle kunna slå ut det, mina tjocka pensionärer skulle aldrig få upp en hov dit. Får sätta upp galler om det flyttar in en lite smidigare häst :p bor typ granne med bruksbalken så kanske får kolla med dem, tycker det blir så mörkt med galler, fast iofs med nya fönster som inte är 60 år gamla så kanske det blir ljusare ändå :D får se hur vi gör :angel:

Vi tänkte sätta rätt klena fönster som det vi har i plast nu, fäst utifrån så om man slår till det så ramlar det ut. Det är isåfall ett huvud som skulle kunna slå ut det, mina tjocka pensionärer skulle aldrig få upp en hov dit. Får sätta upp galler om det flyttar in en lite smidigare häst :p bor typ granne med bruksbalken så kanske får kolla med dem, tycker det blir så mörkt med galler, fast iofs med nya fönster som inte är 60 år gamla så kanske det blir ljusare ändå :D får se hur vi gör :angel:
ska ni skaffa öppningsbara fönster så går det ju öppningsbara fönster med galler. så att hästen kan titta ut då fönstret står öppet.

Ja jag vet att det finns, det är lite under funderarstadiet, vi kommer nog göra dem själva iallafall, blir så dyrt att köpa så många fönster när måtten är lite olika på alla också, gammal lada :)

Ja jag vet att det finns, det är lite under funderarstadiet, vi kommer nog göra dem själva iallafall, blir så dyrt att köpa så många fönster när måtten är lite olika på alla också, gammal lada :)
är det trä stall så är det i alla fall enklare att byta fönster till större än i ett murat ;).

Fråga till alla er händiga,
Tror ni att man kan ordna egen schabrak hängare genom att ta en grövre bräda, borra hål med jämna mellanrum och limma i rundstav i trä?

Har ju schabrak hängare som fungerar men de är inte så smidiga, hänger innanför varrandra och inte bredvid.
Och då jag ska fortsätta min renovering av grovsadelkammaren lite nu i samband med målning så känner jag för att bygga ut schabrak förvaringen lite :p.
Rund stavarna blir då lika långa som schabraken och brädan de är fästa i blir ca 4cm. Kan det gå? eller kommer det att bli för tungt med schabraken på och gå isönder?

Fråga till alla er händiga,
Tror ni att man kan ordna egen schabrak hängare genom att ta en grövre bräda, borra hål med jämna mellanrum och limma i rundstav i trä?

Har ju schabrak hängare som fungerar men de är inte så smidiga, hänger innanför varrandra och inte bredvid.
Och då jag ska fortsätta min renovering av grovsadelkammaren lite nu i samband med målning så känner jag för att bygga ut schabrak förvaringen lite :p.
Rund stavarna blir då lika långa som schabraken och brädan de är fästa i blir ca 4cm. Kan det gå? eller kommer det att bli för tungt med schabraken på och gå isönder?

Jag tänker mig något liknande. Sambon ska kolla på d. Vill liksom gärna ha trä o kunna bestämma avstånd, längd o form osv själv. Inte gillat några sådär på rak arm jag sett till 100 %. Tänker mig dock inte riktigt så långa stavar som schabraken. Kanske 2/3. Så är de ju styvare.

Jag tänker mig något liknande. Sambon ska kolla på d. Vill liksom gärna ha trä o kunna bestämma avstånd, längd o form osv själv. Inte gillat några sådär på rak arm jag sett till 100 %. Tänker mig dock inte riktigt så långa stavar som schabraken. Kanske 2/3. Så är de ju styvare.

Tror inte heller man kan göra rundstav lika långa som schabraken men 2/3 och ordentligt tjocka runda stavar typ ala sopkvast borde gå vi var inne på de först innan vi hittade dessa :)

Alltså, förlåt men jag känner mig lite korkad. Varför schabrakhängare? Vad är syftet(syften)? Vad är bättre med det än att ha de liggandes på en hylla? :-/

Alltså, förlåt men jag känner mig lite korkad. Varför schabrakhängare? Vad är syftet(syften)? Vad är bättre med det än att ha de liggandes på en hylla? :-/

Haha. Mitt syfte är nog för att jag tycker att det är kul att byta schabrak ofta och då är det lättare/roligare om de hänger lite snyggt. Ligger alla i en hög måste man ju ta det översta för annars trillar allt ner på golvet bara :p

Vi fick leverans med byggmaterial i går! Lecablock till höjningen av väggen mellan stallet och logen (kommer bli fyra nya rader när det är klart):
img_5922.jpg

Och tio tio-meterslånga limträbalkar till stommen för nya taket! Vi var fyra stycken som hjälptes åt att lyfta upp alla på det gamla taket, 100kg styck väger dem! Men nu är vi igång på riktigt! :banana:
img_5914.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17