Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då är det mer en slad än en harv ni har i nuläget låter det som, eller? Inga harvpinnar som går ner alltså? Men det har ändå fungerat för att hålla banan lagom lös?

Jag vill också hellre ha en hårdare bana, men eftersom vi inte har traktor och någon riktig harv så hoppas jag ju att det ska räcka med bil/ponny + en lättare, hemmagjord vändbar (sladd på ena sidan och harv på andra sidan) harv-sladd.

Jo vi har pinnar ner i backen, de sista armeringsjärnen är bockade neråt och stenens tyngd gör att dom går ner nån cm vilket räcker så länge iaf :)

Bil eller ponny borde vara fullt tillräckligt :)

Hur ser din ut? Har du bilder?

Jag har ingen bild just nu, men ladan har åstak, höjden i nock = 4 m. 2,8 m där taket slutar (vad det nu heter).
Den befintliga öppningen på kortsidan är ca 2.6 m hög. Gjuten platta.
Bakom och på sidorna är det skog, men undanröjt runtom där den ska byggas ut. Framför (åt det hållet öppningen är) är det helt fritt.
Tänker att ca 5 hästar ska få plats, men vill ha det så rymligt och luftigt som möjligt.

Hur skulle det tex vara att ha en L-formad ligghall? Någon som har?

Jag hade nog förlängt byggnaden i så fall och haft tre öppningar - en längst ut på vardera långsida och en på mitten. L-formad skulle nog bli bra det också, men återigen då med tre öppningar. Det man ska tänka på är ju ev vindriktning. Vi som var så begränsad av hur hagen låg och övriga byggnade låg hade tur - vi bor så att det sgs alltid blåser från havet = från väster och vi har öppningen åt norr (annars rekommenderas generellt sett söder). Det är sällan som det är nordanvind, men är det det så bryts den av vår yttre lösdrift.

Det som är godkända mått/häst tycker jag är för lite. Våra 35 kvm tycker jag är lagom för två hästar, den yttre lösdriften byggde vi för att vi hade tidigare hade tre hästar.

Ingång till inre lösdriften från vår uppstallningsplats:
stallet%202013_zpsxliakf6u.jpg

Fotat från inre lösdriften ut mot den yttre. Den inre har som jag skrev innan öppningen på kortsidan vilket ju inte är optimalt. Den yttre är långsmal och har som sagt tre öppningar, man ser lite av mittenöppningen:
DSC_0963_zps218306aa.jpg

(sätter upp en gummimatta mellan inre och yttre lösdriften om jag vill vara ifred när jag mockar... Vi har ytterligare en matta som gör att öppningen kan bli ordentligt tillstängd ifall så önskas, man kan skönja fästena för gummimattorna till vänster i öppningen)

Nu är det snart klart i sadelkammaren!

wpid-2015-07-31-23-35-08-jpg.jpeg

wpid-20150731_163807.jpg

wpid-2015-08-02-14-16-17-jpg.jpeg

wpid-2015-08-02-16-58-31-jpg.jpeg

Lite dålig bild eftersom detta blev klart nu sent ikväll, men jag är så glad över dessa hängarna till mina älskade schabrak :love:

wpid-20150802_215332.jpg
Himla snyggt!!! Åh, vill oxå ha en sadelkammare!!!
Jag undviker helst att lägga gjorden över sadeln, och funderar hur jag ska förvara den istället på ett smidigt sätt. Normalt brukar jag hänga den över kroken som finns under en vanlig sadelhängare i metall. Men ska ha så som @Catrool och då försvinner ju den möjligheten. Någon som har en fiffig lösning?

För övrigt är själva stallets innerväggar klara nu, och de har blivit grundmålade. Fasen vilken tid det tar (det oxå :p). Idag har vi iof lagt några timmar på att hämta den här godingen
DSC_0719_zpsv5nxqkf2.jpg

DSC_0711_zpshlsygwog.jpg

Efter mkt om och men så är vi äntligen kattägare till en underbar liten kattunge :D

Imorgon ska vi på och måla första strykningen av vitt i stallet!

Jag undviker helst att lägga gjorden över sadeln, och funderar hur jag ska förvara den istället på ett smidigt sätt. Normalt brukar jag hänga den över kroken som finns under en vanlig sadelhängare i metall. Men ska ha så som @Catrool och då försvinner ju den möjligheten. Någon som har en fiffig lösning?

För övrigt är själva stallets innerväggar klara nu, och de har blivit grundmålade. Fasen vilken tid det tar (det oxå :p). Idag har vi iof lagt några timmar på att hämta den här godingen
DSC_0719_zpsv5nxqkf2.jpg

DSC_0711_zpshlsygwog.jpg

Efter mkt om och men så är vi äntligen kattägare till en underbar liten kattunge :D

Tack! :)

Sjukt söt katt!! :)

Angående sadelgjordar så va jag inne på att sätta upp krokar på väggen där sadelgjorden kan hänga rakt ner men det blir väldigt skymmande så tror jag lagt ner den idén. Hade det bara vart en gjord så hade det väl vart lugnt men de är ju fler än så!

DSC_0719_zpsv5nxqkf2.jpg

DSC_0711_zpshlsygwog.jpg

Men åååh vilken sötnos!
Vi kommer sätta upp en hatthylla på en vägg. Stången som man normalt hänger galgar på kommer vi testa att hänga sadelgjordarna över. Just nu använder vi en av sadelhängarna till alla sadelgjordar men det känns ju lite onödigt. Det finns krokar på hatthyllan också, så ett alternativ är ju att hänga gjordarna på krokarna i spännena.

DSC_0719_zpsv5nxqkf2.jpg

DSC_0711_zpshlsygwog.jpg

Lite beroende på hur man bygger sadelhängarna så kan de ju gå att göra så sadelgjorden får plats under sadeln också typ över "träbiten" som är som stöd under ?

Tack! :)

Sjukt söt katt!! :)

Angående sadelgjordar så va jag inne på att sätta upp krokar på väggen där sadelgjorden kan hänga rakt ner men det blir väldigt skymmande så tror jag lagt ner den idén. Hade det bara vart en gjord så hade det väl vart lugnt men de är ju fler än så!
Hm, ja de är ju allt lite besvärliga de där gjordarna. Jag har ju bra gjort själva sadeldelen på sadelhängarna än så länge, så kan ju se om jag kan få plats med någon krok under.Jag kanske oxå ger upp tanken :p

Jag har mina gjordar hängande, för de långa så har jag 2 krokar bredvid varandra som jag hänger upp gjorden i spännena på.

Dressyr gjordarna går inte att ha så men där har jag böjt till en bit ståltråd då ayt det blir 2 krokar i spännena som går ihop till en ring som jag hänger på en krok.
Tar mycket mindre plats än att ha dem hängande övrigt sadeln. Och gjordarna får hänga fritt efter tvätt och torka upp :).

Vissa gjordar hänger ju helt klart bäst lite rundade så jag vill både kunna hänga dem på krokar o över typ en sadel hängare. Spec korta gjordar har ju ofta något under spännena som mn får ta hänsyn till oxå.

Jag vill ha typ 3-4 sadelhängare/häst. 2 sadlar, 1 till sele/däckel/gjord o så vill jag nog faktiskt ha möjlighet o ha några extra sadlar hemma. Som ska provas, säljas o dyl. Sen om det får plats är en annan femma :p

Vill dock ha hängare som bossarna vilar lite hyfsat jämnt på.

Supersnyggt, bra jobbat!!
Ett sånt ställe ni har/håller på att få! Vilket är nästa projekt?

Tack känns fantiastiskt att äntligen ha en ordentlig sadelkammare och inte behöva bära allt innifrån huset och trilla i trappen :P

Senaste dagarna har vi finputsat i sadelkammaren samt spikat råspont i foderrummet så nu är det också snart klart för inflytt även där.

Därefter är det dags för själva stallet, vi håller på att lyfta innertaket samt att alla väggar ska isoleras och sedan på med råspont även där så det är ett relativt stort projekt :) En dörr ska flyttas också.

Så här är tanken, måtten för sadelkammare mm är inte riktigt korrekta för de måtten va inte så viktiga. Utgången mellan två boxarna är utgång för gödsel och nödutgång.

stallritning-20150803.png

Därefter är det dags för själva stallet, vi håller på att lyfta innertaket samt att alla väggar ska isoleras och sedan på med råspont även där så det är ett relativt stort projekt :) En dörr ska flyttas också.

Blir säkert kalas! Vilken är tidsplanen?
Vad blir det i utrymmet i mitten som du inte har skrivit något på? *nyfiken* :)

@Martina_m Kanske du kan göra likadana trähängare som till tränsen fast bredare och längre och ha över sadelhängarna, så att sadelgjorden hänger liksom över framvalvet. Om du förstår hur jag menar, var svårt att förklara i ord kände jag :p

Vill man bara hänga sadel gjordarna över ngt så är en sadelbock ju väldigt smidigt för det.
Kommer ihåg nu också att jag jobbade i ett stall där de hade en bjälke typ mitt i rummet som de hängde gjordarna på.

Så det kan man ju göra om man har rum för det. Annars är det smidigt att hänga dem på väggen bara :).

@Martina_m Kanske du kan göra likadana trähängare som till tränsen fast bredare och längre och ha över sadelhängarna, så att sadelgjorden hänger liksom över framvalvet. Om du förstår hur jag menar, var svårt att förklara i ord kände jag :p

Jag tänkte göra så fast till tömkörningsgjorden samma stil som tränshängarna fast större modell och djupare :) Borde funka till sadelgjordar också! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 233
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar