Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, jag hoppas för allt i världen att vår färg kommer att räcka! Det är ju tänkt att det ska bli en hink per strykning. Så då ser man ju ganska tydligt om det kommer att räcka, efter första strykningen iafJag håller på och målar mina boxgaller och allt annat i metall på boxarna. En sabla massa pinnar (galler) är det och självklart tog färgen slut när det bara var halva shettisboxen kvar att måla
Så nu måste jag åka till stan igen och shoppa en burk färg. Målar med Hammerlite - inte direkt billigt färg och jag hoppades att en burk på 0,75 l skulle räcka. Så fel jag hade
/Lizzie
Åh, jag hoppas för allt i världen att vår färg kommer att räcka! Det är ju tänkt att det ska bli en hink per strykning. Så då ser man ju ganska tydligt om det kommer att räcka, efter första strykningen iaf
Idag har jag börjat måla boxplanken iaf. Tänkte att det kan vara smidigast innan de sitter på plats. Även själva sadelhängarna är målade, men inte klara.
Om jag förstår dig rätt har jag sett en del sådana stall och gillar det.
Typ såhär (lånad Bild):
Här regnar det också heeela tiden. Fast idag var faktiskt första dagen utan regn på evigheterVi åkte in till stan ikväll och köpte takreglar och takplåt till pållarnas vindskydd. Köpte då en burk färg till så nu är alla galler och u-balkar målade. Kommer behöva måla en gång till i morgon, sedan är det klart. Boxplanket oljar jag så det är träfärgat. Nu hoppas jag att det kan lugna ner sig vad gäller regnandet så vi bli klara med vindskyddet någon gång. Den här veckan har det varit helt hopplöst. Så fort gubben tagit ett grepp om skruvdragaren så har det börjat spöregna...
/Lizzie
Typ fast jag är livrädd för sådana galler Så jag tänker mig en vanlig boxvägg m vanlig box dörr i framkant. Något smart sätt o fodra oxå, jag vill ha grovfodret skyddat eftersom det blåser som fn här. Men så långt har jag inte kommit i mina drömmar
Men liksom känslan av o fixa mat o vatten o mocka som i ett vanligt stall.
Ska du ha ligghallen/boxen rakt fram då man kommer in då? (Försöker komma ihåg hur ditt stall såg ut ).Typ fast jag är livrädd för sådana galler Så jag tänker mig en vanlig boxvägg m vanlig box dörr i framkant. Något smart sätt o fodra oxå, jag vill ha grovfodret skyddat eftersom det blåser som fn här. Men så långt har jag inte kommit i mina drömmar
Men liksom känslan av o fixa mat o vatten o mocka som i ett vanligt stall.
Storbal hö brukar man kunna rubba iaf, ensilagebalarna vi får väger väl runt 500 kg, så det är svårare Hö rullar vi iaf in på logen, vi brukar få 4-8 åt gången. Sen välter vi upp den aktuella balen när det är dags att börja med den. Ensilage får vi ha ute, vi kan inte flytta de balarna för hand.Vi ska för första gången i år inte ta hem småbal hö då det krånglat med förvaring, vi ska istället köpa storbal av bonden. Men, det innebär att vi behöver tänka om i stallet. Är det någon av er som får storbal levererat? Hur har ni det förvarat i stallet isåfall? Någon smart lösning för att flytta på dem, de är ju så tunga.
sätt dem på pallar och ha en liten palltruck i stallet .Vi ska för första gången i år inte ta hem småbal hö då det krånglat med förvaring, vi ska istället köpa storbal av bonden. Men, det innebär att vi behöver tänka om i stallet. Är det någon av er som får storbal levererat? Hur har ni det förvarat i stallet isåfall? Någon smart lösning för att flytta på dem, de är ju så tunga.
Det där är inte vanlig johannesört, det är någon annan Hypericum. Var bor du? Jag vet tyvärr inte om de också ge fotosensiblitetsskador. För övrigt har jag (äkta) johannesört i min beteshage och jag kan säkert säga att hästarna inte äter den. Jag har också flera år plockat alla plantor eftersom jag trodde min hästs svåra mugg berodde på just den, men nu insett att det inte är den som gör skadorna, eftersom hon får dem ändå. Så just johannesört är jag inte särskilt rädd för längre.
Ja storbal hö är det, jag rubbar dem men det tar en stund att få den dit jag vill. Min stallkompis har problemrygg och ska inte flytta balar alls. Vi kommer att få en i taget, men behöver ha upp dem på nåt. Så funderar på att bygga nån ramp upp på en pall eller nåt. Men vet inte om vi får upp dem där.Storbal hö brukar man kunna rubba iaf, ensilagebalarna vi får väger väl runt 500 kg, så det är svårare Hö rullar vi iaf in på logen, vi brukar få 4-8 åt gången. Sen välter vi upp den aktuella balen när det är dags att börja med den. Ensilage får vi ha ute, vi kan inte flytta de balarna för hand.
I wish! Det lät smidigt, dock kör vi storbal på prov iår då vi hade problem förra året. Funkar det inte går vi tillbaka till småbal och då har vi en lastare i onödanstorbalar hö rullar vi in, är sällan vi har det då jag bara har hö på sommaren och då är det smidigare med småbalar.
har iofs också lastaren då man lyfter in dem.
(dvs köp en lastare !, otroligt smidigt att kunna hantera höbalar och gödselstack själv ^_^)