Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på och målar mina boxgaller och allt annat i metall på boxarna. En sabla massa pinnar (galler) är det och självklart tog färgen slut när det bara var halva shettisboxen kvar att måla :meh:

Så nu måste jag åka till stan igen och shoppa en burk färg. Målar med Hammerlite - inte direkt billigt färg :angel: och jag hoppades att en burk på 0,75 l skulle räcka. Så fel jag hade :banghead:

/Lizzie

Jag håller på och målar mina boxgaller och allt annat i metall på boxarna. En sabla massa pinnar (galler) är det och självklart tog färgen slut när det bara var halva shettisboxen kvar att måla :meh:

Så nu måste jag åka till stan igen och shoppa en burk färg. Målar med Hammerlite - inte direkt billigt färg :angel: och jag hoppades att en burk på 0,75 l skulle räcka. Så fel jag hade :banghead:

/Lizzie
Åh, jag hoppas för allt i världen att vår färg kommer att räcka! Det är ju tänkt att det ska bli en hink per strykning. Så då ser man ju ganska tydligt om det kommer att räcka, efter första strykningen iaf :D

Idag har jag börjat måla boxplanken iaf. Tänkte att det kan vara smidigast innan de sitter på plats. Även själva sadelhängarna är målade, men inte klara.

Jättekul att följa denna tråd och se alla era projekt :) vi ska bygga två uteboxar så fort vi får gjutet en platta. Tills dess bygger vi hagar och gör i ordning vårt gamla stall så att det kan användas som skötselplats. Hoppas på att få hem hästen (+sällskap) till hösten, men tror inte att det blir förrän nästa år tyvärr.

Såhär ser stallet ut från dörren

Nu har vi rivit en boxvägg för att skapa mer stallgång

Stallet i en annan vinkel

Åh, jag hoppas för allt i världen att vår färg kommer att räcka! Det är ju tänkt att det ska bli en hink per strykning. Så då ser man ju ganska tydligt om det kommer att räcka, efter första strykningen iaf :D

Idag har jag börjat måla boxplanken iaf. Tänkte att det kan vara smidigast innan de sitter på plats. Även själva sadelhängarna är målade, men inte klara.

Vi åkte in till stan ikväll och köpte takreglar och takplåt till pållarnas vindskydd. Köpte då en burk färg till så nu är alla galler och u-balkar målade. Kommer behöva måla en gång till i morgon, sedan är det klart. Boxplanket oljar jag så det är träfärgat. Nu hoppas jag att det kan lugna ner sig vad gäller regnandet så vi bli klara med vindskyddet någon gång. Den här veckan har det varit helt hopplöst. Så fort gubben tagit ett grepp om skruvdragaren så har det börjat spöregna... :banghead:

/Lizzie

Om jag förstår dig rätt har jag sett en del sådana stall och gillar det.
Typ såhär (lånad Bild):
stald%20006.jpg

Typ fast jag är livrädd för sådana galler :p Så jag tänker mig en vanlig boxvägg m vanlig box dörr i framkant. Något smart sätt o fodra oxå, jag vill ha grovfodret skyddat eftersom det blåser som fn här. Men så långt har jag inte kommit i mina drömmar :p

Men liksom känslan av o fixa mat o vatten o mocka som i ett vanligt stall.

Nu blir det en sk. bildbomb ;)

Tidigt imorse såg utsikten genom köksfönstret ut såhär :love: när jag var uppe en sväng med valpen :
11800193_861384523898865_6948582426657350516_n.jpg

Under dagen har det hänt lite blandade smågrejer här på gården.

Vi har hängt upp buntar med brännässlor till vinterfoder åt djuren:
dsc_0387_55ba97c5e087c33d77e3a272.jpg

Den nya porten har äntligen blivit målad! :
dsc_0395_55ba979ee087c33d1a45fd88.jpg

Jag har byggt en grind till gässens hage som idag sattes upp:
dsc_0393_55ba978d2a6b226143108a43.jpg

(Sorry för att jag inte städade upp innan jag fotade eller beskar bilden ;) )

Gässens nya rede står nu på rätt plats:
dsc_0391_55ba97e3ddf2b343d4957b51.jpg

Och gässen var som vanligt nyfikna på vad som hände:
dsc_0390_55ba97d29606ee444e913e14.jpg

Sen hade vi även en gris på rymmen idag :p Vår ena minigris är väldigt brunstig och gav sig ut på galtjakt i byn. Hon passerade genom ena grannens hästhagar där deras två shettisar går och tog sen en sväng på en annan grannes gårdsplan där vi sen hittade henne. Som tur var kommer hon på inkallning! Och som tur är ska vi ändå hägna in hela tomten med fårstaket. Fåren ska vara inne i stallet en vecka (vi hämtar de på lördag) för att vi ska lära känna varandra och för att de ska förstå att de bor här. Så vi hade tänkt sätta staket under nästa vecka, men nu kommer vi börja med det imorgon istället. Inga fler grisar på rymmen härifrån inte ;)
Den skyldiga, Astrid minigris:
img_20150730_224413_55ba97b5ddf2b3447d5ba912.jpg

Vi åkte in till stan ikväll och köpte takreglar och takplåt till pållarnas vindskydd. Köpte då en burk färg till så nu är alla galler och u-balkar målade. Kommer behöva måla en gång till i morgon, sedan är det klart. Boxplanket oljar jag så det är träfärgat. Nu hoppas jag att det kan lugna ner sig vad gäller regnandet så vi bli klara med vindskyddet någon gång. Den här veckan har det varit helt hopplöst. Så fort gubben tagit ett grepp om skruvdragaren så har det börjat spöregna... :banghead:

/Lizzie
Här regnar det också heeela tiden. Fast idag var faktiskt första dagen utan regn på evigheter :p

Typ fast jag är livrädd för sådana galler :p Så jag tänker mig en vanlig boxvägg m vanlig box dörr i framkant. Något smart sätt o fodra oxå, jag vill ha grovfodret skyddat eftersom det blåser som fn här. Men så långt har jag inte kommit i mina drömmar :p

Jag har också varit livrädd för dom men har sett att det faktiskt fungerar bra och om man lägger grovfoder framför gallret är där många ätplatser. Fodring är väl lättast att skruva upp krubbor och uppbindningar så får de stå uppbundna när de äter sitt kraftfoder. Funkade super i det stallet jag stod i, extra plus också att alla unghästar/föl blev vande sig vid att stå uppbundna från att de var små. Där blev också satt en storbal framför gallret så blåste det inte bort så lätt :p

Haha det är kul att drömma åt andra… ;)

Ska du ha ligghallen/boxen rakt fram då man kommer in då? (Försöker komma ihåg hur ditt stall såg ut :p).
Då finns det kanske plats att ha ett litet foder bord på öppna kortsidan eller mot sadelkammaren väggen :).

Hade ett foder bord i ena boxen innan vi renoverade, väldigt smidigt för shettis grisen som vände upp och ner på boxen varje natt :). Var iofs en får box men hon fick plats hade gott om plats ändå :p.

Men risken med foder i ligghallen är att man får en soffpotatis som ligger och slöar i ligghallen och mumsar hö dagarna i ända..

Vi ska för första gången i år inte ta hem småbal hö då det krånglat med förvaring, vi ska istället köpa storbal av bonden. Men, det innebär att vi behöver tänka om i stallet. Är det någon av er som får storbal levererat? Hur har ni det förvarat i stallet isåfall? Någon smart lösning för att flytta på dem, de är ju så tunga. :o:p

Vi ska för första gången i år inte ta hem småbal hö då det krånglat med förvaring, vi ska istället köpa storbal av bonden. Men, det innebär att vi behöver tänka om i stallet. Är det någon av er som får storbal levererat? Hur har ni det förvarat i stallet isåfall? Någon smart lösning för att flytta på dem, de är ju så tunga. :o:p
Storbal hö brukar man kunna rubba iaf, ensilagebalarna vi får väger väl runt 500 kg, så det är svårare:D Hö rullar vi iaf in på logen, vi brukar få 4-8 åt gången. Sen välter vi upp den aktuella balen när det är dags att börja med den. Ensilage får vi ha ute, vi kan inte flytta de balarna för hand.

sätt dem på pallar och ha en liten palltruck i stallet :).
jag har mina hösilage balar stående ute, lyfter sen upp 2 åt gången på loftet där jag drar fram dem med palltruck.

grannen har också balarna stående ute, men han kör på att släpa fram balarna mot stallet med pickupen och välter sen in balen i stallet genom porten..

lag tycker att min lösning är smidigare ;), kräver dock en lastare..

storbalar hö rullar vi in, är sällan vi har det då jag bara har hö på sommaren och då är det smidigare med småbalar.
har iofs också lastaren då man lyfter in dem.

(dvs köp en lastare :p!, otroligt smidigt att kunna hantera höbalar och gödselstack själv ^_^)

Hur gör ni när det växer olämpliga växter i hagarna? Så här ser det ut i en av våra hagar....

Det där är inte vanlig johannesört, det är någon annan Hypericum. Var bor du? Jag vet tyvärr inte om de också ge fotosensiblitetsskador. För övrigt har jag (äkta) johannesört i min beteshage och jag kan säkert säga att hästarna inte äter den. Jag har också flera år plockat alla plantor eftersom jag trodde min hästs svåra mugg berodde på just den, men nu insett att det inte är den som gör skadorna, eftersom hon får dem ändå. Så just johannesört är jag inte särskilt rädd för längre.

Ormbunkar tycker jag är svårt att artbestämma, har aldrig haft i hagen, men om du misstänker att hästarna äter dem och skadas så är de inte svåra att gräva upp.

Jag bor i Hörby. Vet inte heller riktigt vad det är för växter. Hästarna bor inte här än, det har inte funnits djur på gården på över 5 (-10)år. Betena ska snart putsas och jag är rädd att de sprids om jag inte plockar en del först? Jag har alltså ingen aning om hästarna kommer att äta av dem....

Storbal hö brukar man kunna rubba iaf, ensilagebalarna vi får väger väl runt 500 kg, så det är svårare:D Hö rullar vi iaf in på logen, vi brukar få 4-8 åt gången. Sen välter vi upp den aktuella balen när det är dags att börja med den. Ensilage får vi ha ute, vi kan inte flytta de balarna för hand.
Ja storbal hö är det, jag rubbar dem men det tar en stund att få den dit jag vill. Min stallkompis har problemrygg och ska inte flytta balar alls. Vi kommer att få en i taget, men behöver ha upp dem på nåt. Så funderar på att bygga nån ramp upp på en pall eller nåt. Men vet inte om vi får upp dem där. :o:D

storbalar hö rullar vi in, är sällan vi har det då jag bara har hö på sommaren och då är det smidigare med småbalar.
har iofs också lastaren då man lyfter in dem.

(dvs köp en lastare :p!, otroligt smidigt att kunna hantera höbalar och gödselstack själv ^_^)
I wish! Det lät smidigt, dock kör vi storbal på prov iår då vi hade problem förra året. Funkar det inte går vi tillbaka till småbal och då har vi en lastare i onödan :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar