Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men lite bilder kan jag bjuda på redan nu ju! Här är väggarna målade en gång, efter detta målade vi ännu en gång.

wpid-20150721_185044.jpg

Medan vi väntade på att färgen skulle torka sågade vi sadelhängare :)

wpid-20150721_195338.jpg

Och slipade en massa

wpid-20150721_195745.jpg

Ska bli så kul att snart få sätta upp sakerna på väggarna!! :D

Vi jobbar även parallellt med att höja taket i stallet vilket är ett riktigt häst jobb men de blir nog super när vi äntligen kan ta ner de befintliga låga gamla innertaket!

Jag vill se bilder på ert projekt @Martina_m !!

@Catrool @McFlurry
Ska fixa lite bilder, men inte så mkt att se ännu... :p

Går det bra att ha oljefärg på väggarna inne i stallet tros?
Vad var det man kan blanda i för att hästarna inte ska äta upp inredningen? Tänkte betsa/olja/lasyr lr nåt sånt på själva boxarna.

Vad var det man kan blanda i för att hästarna inte ska äta upp inredningen? Tänkte betsa/olja/lasyr lr nåt sånt på själva boxarna.
Jag har målat med tjära i mitt stall, alltså enbart tjära, och det ska ju vara avskräckande för tugg. Blir som en gyllenbrun lasyr.

@Catrool hur blev sadelhängarna förresten? Har oxå några såna på g hemma hos pappa, som fått i uppdrag att såga ut dem :D

Köpte bets och lack i går samt större plankor som de ska skruvad upp på. Kommer bild när de är klart! :)

Idag lägger vi nog golv, igår satt min sambo lister medan sista flytspacklet torkade :)

Jo kul att se utgångsläget på vad ni jobbar med !

@Catrool @McFlurry
Ska fixa lite bilder, men inte så mkt att se ännu... :p

Vi har kört med vanlig fasadfärg i vårt stall och det har fungerar jättebra - lätt att tvätta av och inget gnag någonstans, men då har vi iofs också metallprofiler på kanterna.

Vi har kört med vanlig fasadfärg i vårt stall och det har fungerar jättebra - lätt att tvätta av och inget gnag någonstans, men då har vi iofs också metallprofiler på kanterna.
Det blev fasadfärg, oljefärg för en bra täckning. Och lasyr i färgen till boxväggarna. Vi ska har en mur längst ner, sen råspont på resten av väggarna, och jag hade tänkt ha vitt hela vägen ner till muren.
Jag har haft en putsad vit vägg i ett stall jag stått i tidigare, och visst, det blev lite bajs på väggen när hästen tryckte upp rumpan där när han skulle bajsa. Men det lilla hade man ju kunnat skura bort.
Tänkte att jag kan väl måla över med brunt om det blir förfärligt. Är det en dum idé?

Men jäklar vad dyrt! 2,7 L lasyr, och 20 L färg och 10 L grundfärg för 5500!!! Men intalar mig själv att det här kommer bli super och hållbart! :

Ska se om jag kan fixa in bilder ikväll.

Det blev fasadfärg, oljefärg för en bra täckning. Och lasyr i färgen till boxväggarna. Vi ska har en mur längst ner, sen råspont på resten av väggarna, och jag hade tänkt ha vitt hela vägen ner till muren.
Jag har haft en putsad vit vägg i ett stall jag stått i tidigare, och visst, det blev lite bajs på väggen när hästen tryckte upp rumpan där när han skulle bajsa. Men det lilla hade man ju kunnat skura bort.
Tänkte att jag kan väl måla över med brunt om det blir förfärligt. Är det en dum idé?

Men jäklar vad dyrt! 2,7 L lasyr, och 20 L färg och 10 L grundfärg för 5500!!! Men intalar mig själv att det här kommer bli super och hållbart! :

Ska se om jag kan fixa in bilder ikväll.
Ja, färg är snordyrt! Gissa om jag blev glad häromdagen - vi skulle måla en vägg som "blivit kvar" och färgen räckte inte. Som tur var gick jag ner i källaren, där vi normalt inte förvarar färg. Där hittade jag 10 liter av den aktuella färgen!

Här kommer lite bilder.

Ursprungsläget :
DSC_0151_zpsqfpzyxg5.jpg

Rakt fram, bakom den röda väggen ska det bli sadelkammare.
Så här ser det ut i den, här har vi tagit bort lite plank mellan stall o sadelkammare.
DSC_0250_zpsimkkt97u.jpg

Här har vi börjat öppna för en ingång.
DSC_0212_zpsedtpf86v.jpg

Invigning av hästarna, de skulle skos :D
DSC_0525_zpsuogpts29.jpg

DSC_0527_zps3hpelkms.jpg

Nya ingången.
DSC_0575_zpsyhz0bszb.jpg

Och inne i stallet sätts det upp råspont
DSC_0585_zpsbdonlmeg.jpg

DSC_0577_zpsvrvah7yj.jpg

DSC_0588_zpsblxj49jw.jpg

Ytterpanel på plats och sista väggen med råspont på insidan. Här ska det sättas in två fönster oxå.
DSC_0598_zpsvldjeh8s.jpg

Det var allt för mig för den här gången :D

Här kommer lite bilder.

Ursprungsläget :
DSC_0151_zpsqfpzyxg5.jpg

Rakt fram, bakom den röda väggen ska det bli sadelkammare.
Så här ser det ut i den, här har vi tagit bort lite plank mellan stall o sadelkammare.
DSC_0250_zpsimkkt97u.jpg

Här har vi börjat öppna för en ingång.
DSC_0212_zpsedtpf86v.jpg

Invigning av hästarna, de skulle skos :D
DSC_0525_zpsuogpts29.jpg

DSC_0527_zps3hpelkms.jpg

Nya ingången.
DSC_0575_zpsyhz0bszb.jpg

Och inne i stallet sätts det upp råspont
DSC_0585_zpsbdonlmeg.jpg

DSC_0577_zpsvrvah7yj.jpg

DSC_0588_zpsblxj49jw.jpg

Ytterpanel på plats och sista väggen med råspont på insidan. Här ska det sättas in två fönster oxå.
DSC_0598_zpsvldjeh8s.jpg

Det var allt för mig för den här gången :D

Jättekul att få se bilder!! Ser super ut :) :)

Igår så utförde jag årets stalltvätt. Jag har väntat på en värmebölja, tyvärr förgäves ;). Det kommer ta tid för trät att torka, men det är bara metalldetaljer som behöver färg så idag ska jag shoppa färg.

Det var skönt att få det gjort - stalltvätten var välbehövlig...

/Lizzie

Igår så utförde jag årets stalltvätt. Jag har väntat på en värmebölja, tyvärr förgäves ;). Det kommer ta tid för trät att torka, men det är bara metalldetaljer som behöver färg så idag ska jag shoppa färg.

Det var skönt att få det gjort - stalltvätten var välbehövlig...

/Lizzie
Vi väntar också, men antar att vi väntar förgäves. Jag hade förberett för stalltvätt för fem veckor sedan, men då fick vi en häst på boxvila :-( . Nu är han ute, så nu får vi nog snart ta det ändå. Vi har ju dessutom inte så mycket trä, så det borde inte spela så jättestor roll.

Vi väntar också, men antar att vi väntar förgäves. Jag hade förberett för stalltvätt för fem veckor sedan, men då fick vi en häst på boxvila :-( . Nu är han ute, så nu får vi nog snart ta det ändå. Vi har ju dessutom inte så mycket trä, så det borde inte spela så jättestor roll.

Jag är inne på min sista semestervecka så jag ville få det gjort. Jag har inte tid att måla när jag väl börjar jobba och så ska vi dessutom bygga klart ett vindskydd den här veckan - vilket går sabla långsamt... Både pga av vädret och att mannen gärna hellre är i skogen och plockar kantareller ;).

/Lizzie

@Catrool Snyggt!
Jag har pysslat lite också. Jag funderade ju på plastbackar i mina hyllor, men tyckte alla jag hittade var fula och dyra. Men jag fick en idé. Jag åkte och köpte en stuvrulle tapet (rena fyndet, 50 kr, hade kostat över 900) och tapetserade några flyttkartonger. Så här blev det:
10996089_10207060684749161_6719719654967964559_n.jpg

@Catrool Snyggt!
Jag har pysslat lite också. Jag funderade ju på plastbackar i mina hyllor, men tyckte alla jag hittade var fula och dyra. Men jag fick en idé. Jag åkte och köpte en stuvrulle tapet (rena fyndet, 50 kr, hade kostat över 900) och tapetserade några flyttkartonger. Så här blev det:
10996089_10207060684749161_6719719654967964559_n.jpg
Skitsmart, snyggt och fyndigt! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 229
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve