Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
10300111_10206991336175490_3217528134415813581_n.jpg

Så här blev väggen i vårt täckesrum... Det kommer stå en hylla för hela den här väggen, och att putsa i den kändes som dyrt och onödigt. Så vi valde att göra så här. Tidigare var väggen vit upptill och svart nertill, men säkert 50 år sedan den målades, minst... Mer foton kommer när hyllan och grejerna är på plats.

Så här blev väggen i vårt täckesrum... Det kommer stå en hylla för hela den här väggen, och att putsa i den kändes som dyrt och onödigt. Så vi valde att göra så här. Tidigare var väggen vit upptill och svart nertill, men säkert 50 år sedan den målades, minst... Mer foton kommer när hyllan och grejerna är på plats.

Var ligger täckesrummet i förhållande till sadelkammaren? Hur stor är täckesrummet?

Jag tycket väggen är riktigt fräck nästan synd att ställa hyllor för :p

Vad innebär förresten täckesrum för dig? Torkrum eller förvaring ? Både och?

Vi bygger torkrum med avfuktare för täcken och diverse som blir blött. Planerar att ha hängare i taket så täckena torkar ordentligt.

Vad innebär förresten täckesrum för dig? Torkrum eller förvaring ? Både och?

Vi bygger torkrum med avfuktare för täcken och diverse som blir blött. Planerar att ha hängare i taket så täckena torkar ordentligt.
En avfuktare är väldigt bra att ha även om man inte planerar att ha täcken på tork så ofta :). Speciellt om man ska ha uppvärmt.
(Min sadelkammare är inte så rolig då det är mycket fuktigt ute. Trots 2 stora torrbollar och element blir det fuktigt så fort man öppnar dörren höst-vinter-vår...)

@FlipTheFrog "Täckesrum" är kanske ett överdrivet ord... Det är utrymmet utanför sadelkammaren, mellan stallet och foderrummet. Det är drygt 3 m långt och 2 brett om jag bara gissar sådär.
@Catrool Här har vi bara förvaring av täcken och annat, vi har ett annat utrymme där vi kan hänga våta täcken i taket på täckesgalgar. Behövs det sätter vi en kupévärmare under i någon timme.

Gåsboxen är klar (nästan)! Ursäkta att vi inte är så bra på spikraka linjer och sådär ;)
Det som inte är helt klart är panelen som vi satt där denna dörren satt innan;
received_10153015596532671_55ac066cddf2b3441bbbcdcc.jpg

Fin va? ;) Den var ihoplappad med EU-pallar längs hela nedersta delen.
Nu ser det ut såhär, så det som ska till är de smala täckande brädorna i springorna (vet ej den korrekta termen) ;
dsc_0294_55ac06c2ddf2b343c4350613.jpg

Panelen på hela den längan ska bytas ut, för den är som synes i väldigt dåligt skick och på vissa delar har förra ägaren skruvat upp plåtplattor för att täcka det. SÅ fult...

På insidan är det väldigt svårfotat för boxen är stor, men här är några bilder;
dsc_0299_55ac06d888e59d5277c91f79.jpg

dsc_0290_55ac06942a6b22606fbcfaf8.jpg

Här är inne i boxen men när bilden togs var inte ytterväggen klar
dsc_0284_55ac067fe087c33d7dd22b62.jpg

Och, slutligen, en bild på tre nöjda gäss (Akka, Mårten och Kajsa) första gången inne i boxen :D ;
dsc_0310_55ac06692a6b2260829b8133.jpg

Snabbfråga om vatten! Vi håller på och dra vatten till stallet och jag funderar på vad för slags tvättställ vi ska ha. I stallgången, hade först tänkt ett lågt typ städskrubbsmodell, men kan det vara nån poäng att ha ett högre? Vad har ni i era stall?

Snabbfråga om vatten! Vi håller på och dra vatten till stallet och jag funderar på vad för slags tvättställ vi ska ha. I stallgången, hade först tänkt ett lågt typ städskrubbsmodell, men kan det vara nån poäng att ha ett högre? Vad har ni i era stall?
Ska du ha det till ngt annat än att tvätta händerna så rekomenderat jag lågt städskrubbs tvättställ. Så att man kan fylla vatten i hinkar, vattenkannor, ha vatten slang därifrån, och även lägga saker på tork på gallret.
Jag har i stallgången bara en kran, inget avlopp under.. skit dumt då kranen läcker. Får ha en hink under men den hjälper ju inte direkt.
I sadelkammaren så har jag ett köks handfat en en liten och en stor balja, hade hellre haft en enda stor så att man får plats med att diska benskydd och prega ner hela dressyr sadelgjorden för att skuras :).

Ska du ha det till ngt annat än att tvätta händerna så rekomenderat jag lågt städskrubbs tvättställ. Så att man kan fylla vatten i hinkar, vattenkannor, ha vatten slang därifrån, och även lägga saker på tork på gallret.
Jag har i stallgången bara en kran, inget avlopp under.. skit dumt då kranen läcker. Får ha en hink under men den hjälper ju inte direkt.
I sadelkammaren så har jag ett köks handfat en en liten och en stor balja, hade hellre haft en enda stor så att man får plats med att diska benskydd och prega ner hela dressyr sadelgjorden för att skuras :).

Japp, blev en sån. Utslagsback som det tydligen heter!
Är för övrigt oerhört lycklig över att det nu finns vatten (som dessutom kommer vara frostfritt) i stallet och ut till lösdriften!! Hejdå bära dunkar och dra slangar hitochdit!

Ha ha kul att höra även om jag kanske inte helt håller med :D ;) Idag målar vi!

Köpte även klinkers i går anpassat för garage så hoppas de håller! :)
Åh, vill se bilder!!!! Längtar tills vi ska måla, nu sätter vi upp råspont på innerväggarna i stallet, tar ju en evig tid för det ska ju dit fönster och sånt oxå, och just det, ALLA ska tydligen komma på besök och det ska kollas på hästar, och sen ska det vara kaffe, och skrikande och tjuriga ungar ska ha uppmärksamhet, döda möss ska begravas, fårboxar som ska tömmas, ja idag blev det väl 2 timmar i stallet för att bygga, men då tog skruven slut. Suck...

Imorgon ska vi hämta torktumlare, mer spontade brädor, och massa skruv. Besök ska skickas hem om det dyker upp några (vi tycker så klart väldigt mkt om våra gäster, men de har en tendens att bara dyka upp utan någon som helst förvarning, och vi vill kunna bjuda hem de när vi har tid med dem ;) ). På måndag är folk välkomna igen, men den här helgen är bara min, min sambos och vår gårds helg! Och hästarna så klart! :D Någon som känner igen sig?

Åh, vill se bilder!!!! Längtar tills vi ska måla, nu sätter vi upp råspont på innerväggarna i stallet, tar ju en evig tid för det ska ju dit fönster och sånt oxå, och just det, ALLA ska tydligen komma på besök och det ska kollas på hästar, och sen ska det vara kaffe, och skrikande och tjuriga ungar ska ha uppmärksamhet, döda möss ska begravas, fårboxar som ska tömmas, ja idag blev det väl 2 timmar i stallet för att bygga, men då tog skruven slut. Suck...

Imorgon ska vi hämta torktumlare, mer spontade brädor, och massa skruv. Besök ska skickas hem om det dyker upp några (vi tycker så klart väldigt mkt om våra gäster, men de har en tendens att bara dyka upp utan någon som helst förvarning, och vi vill kunna bjuda hem de när vi har tid med dem ;) ). På måndag är folk välkomna igen, men den här helgen är bara min, min sambos och vår gårds helg! Och hästarna så klart! :D Någon som känner igen sig?

Ha ha å vad jag känner igen mig!!! Jag visste inte att vi kände så mycket folk egentligen men hela semester har de avlöst varandra, väldigt trevligt men vi vill ju bygga också :p

Lovar komma med bilder om ett par dagar då vi lagt klinker, vi har flytspacklat golvet en gång och de behöver göras igen men först primer sedan vänta att de torkar sedan spackel sedan vänta ett dygn SEN går vi äntligen lägga klinker, evigt väntande på att saker ska torka :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 229
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve