Riktigt mysigt ser det ut!! Gillade det skarpt!
PS Vårt stalltak såg ut som ert när vi köpte vårt ställe 2007. Säljaren hyrde skylift och sprutmålade taket svart, det ser forfarande mkt bra ut 8 år senare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi gjorde precis det för snart två år sedan. För vår del var boxinredningen bara en bråkdel av budgeten, största kostnaden var att bila bort det gamla och gjuta nytt golv. Även gödselstad och övrigt byggarbete, t ex nytt tak, var stora kostnader. Jag kanske kan hjälpa dig med uppskattningar om du ger lite mer detaljer om vad som ska göras.@Lovise
Tänker ni bygga egen inredning eller köpa färdig? Vad har du för ungefärlig budget för stallrenovering?
Jag har tittat på en liten gård med fin lada men där all inredning måste göras om från scratch då det bott kor där för cirka 20 år sen senast och undrar lite hur man ska budgetera.
Vi gjorde precis det för snart två år sedan. För vår del var boxinredningen bara en bråkdel av budgeten, största kostnaden var att bila bort det gamla och gjuta nytt golv. Även gödselstad och övrigt byggarbete, t ex nytt tak, var stora kostnader. Jag kanske kan hjälpa dig med uppskattningar om du ger lite mer detaljer om vad som ska göras.
Foderförvaring - tänk igenom den så det blir lätthanterligt! Tänk igenom hela logistiken, den dagliga och den för intag av foder, strö och annat. Hur tänker du med avlopp? Sadelkammare? Ventilation? Det sistnämnda är mycket viktigt, och kan kosta en del. Annars låter det ungefär som vårt projekt, förutom att vi ville ha högre takhöjd. (var 2.50-2,55, vi höjde till 3,10. Det löste vi genom att höja taket. Bila golvet gjorde vi för att det var så dåligt, vi hade eg tänkt att bila bort inredningen och sen gjuta på en dm ovanpå för att få det jämnt, men när arbetet var igång insåg vi att det inte skulle bli bra.Nu har jag bara kikat på gården utan mäklare, men ladan kom jag ju in i som jag ville
Byggnaden i sig ser bra ut inklusive tak. Takhöjden uppskattar jag som godkänd för de islandshästar jag tänker ha, så jag slipper bila golv. Två gödselrännor kommer att få gjutas igen och frågan är om foderbordet mitt i måste bilas bort. Vatten finns in till ladan, men rör måste förstås dras för nya vattenkoppar. Elen vågar jag inte uttala mig om. Fönster ser bra ut. Jag är ju nybörjare inom detta men den inredningen som fanns för korna måste ut och ca 4 boxar eller 2 boxar och en gruppbox måste byggas. Gödselplatta finns ej.
Till detta ska förstås hagar byggas och minst ett vindskydd en bit från ladan.
Har jag glömt något viktigt?
Foderförvaring - tänk igenom den så det blir lätthanterligt! Tänk igenom hela logistiken, den dagliga och den för intag av foder, strö och annat. Hur tänker du med avlopp? Sadelkammare? Ventilation? Det sistnämnda är mycket viktigt, och kan kosta en del. Annars låter det ungefär som vårt projekt, förutom att vi ville ha högre takhöjd. (var 2.50-2,55, vi höjde till 3,10. Det löste vi genom att höja taket. Bila golvet gjorde vi för att det var så dåligt, vi hade eg tänkt att bila bort inredningen och sen gjuta på en dm ovanpå för att få det jämnt, men när arbetet var igång insåg vi att det inte skulle bli bra.
@Jonaz
Vi kommer bygga egen inredning! Både till ligghallen och boxarna.
Vi har faktiskt inte direkt räknat på någon budget än. Det är först nu som vi har kunnat bestämma exakt hur vi ska göra eftersom takkonstruktionen inte varit fullt synlig förrän nu när vi brutit upp golvet uppifrån, och innertaket nerifrån. Och än har det inte kostat nåt alls eftersom vi bara har hunnit riva =)
Men precis som @warg säger så är det ju inte boxinredningen som är dyrast. Vi kommer också gjuta nytt golv samt att vi kommer behöva köpa en del stora bjälkar till nya innertaket.
Oj, mycket, mycket mer! Men vi hade iofs hantverkare till det mesta, men bara materialkostnaden går på långt över det. Har för mig att bara gjutningen av gödselplattan inkl grävning landade runt 50 tkr...Tack för bra synpunkter! Mycket är i dagsläget oklart...
Får man fråga vad kostnaden landade för er del? Ska man räkna på 50'? 100'? Eller mer?
Det kommer tillkomma en hel del ytterligare kostnader för den gård jag tittade på. Allt är inte stallrelaterat men bland annat ska kommunalt vatten och avlopp till och dusch och tvättstuga fixas. Jag försöker budgetera lite kostnader för att se om jag har råd i slutändan även om prislappen nu är helt okej med tanke på att det ingår mycket mark.
Oj, mycket, mycket mer! Men vi hade iofs hantverkare till det mesta, men bara materialkostnaden går på långt över det. Har för mig att bara gjutningen av gödselplattan inkl grävning landade runt 50 tkr...
Riktigt mysigt ser det ut!! Gillade det skarpt!
PS Vårt stalltak såg ut som ert när vi köpte vårt ställe 2007. Säljaren hyrde skylift och sprutmålade taket svart, det ser forfarande mkt bra ut 8 år senare.
Vi lade klinker direkt på cementgovet, snyggt och lätt att hålla rent.
Nu börjar det även hända synliga grejer hos oss Reglat alla väggar till sadelkammaren, isolerat och plastat 3 av 4 väggar Idag har vi tillbringat några timmar med att hämta hem råspont till tak och väggar i sadelkammaren som åker upp med start i morgon
Befintligt golv i hela byggnaden är gjutet och vi funderar på att behålla det så och bara lägga på ett finare ytlager och sedan måla med färg anpassad för underlaget för att få det lite mer lättstädat.
Vad har ni andra för golv i sadelkammaren?
Vad är det för plast ni har på väggarna?
Nu börjar det även hända synliga grejer hos oss Reglat alla väggar till sadelkammaren, isolerat och plastat 3 av 4 väggar Idag har vi tillbringat några timmar med att hämta hem råspont till tak och väggar i sadelkammaren som åker upp med start i morgon
Befintligt golv i hela byggnaden är gjutet och vi funderar på att behålla det så och bara lägga på ett finare ytlager och sedan måla med färg anpassad för underlaget för att få det lite mer lättstädat.
Vad har ni andra för golv i sadelkammaren?
Jag är väldigt nöjd med mitt klinkergolv! Lättstädat och snyggt.Vad har ni andra för golv i sadelkammaren?
Vad är det för plast ni har på väggarna?
Ang golv så vet i fasen. Jag hade velat ha typ grått laminat. Men vi har så dåligt med höjd i sadelkammaren, blir glad om vi får dit dörren, så den går att öppna trots balkarna (vanlig ytterdörr). Jag vill ju inte bygga upp golvet så mkt, men det hade verkligen behövts gjutas till så det blir jämnt. Hmm, inte lätt.
Jag är väldigt nöjd med mitt klinkergolv! Lättstädat och snyggt.
Från ett missfärgat betonggolv
Till detta snygga. Kan jag vara annat än nöjd?
Jag har klinker golv i sadelkammaren . Väldigt smidigt och lätt städat. Har en golv brunn där också så är super smidigt att svabba rent efter att man spillt saker eller gått in med leriga skor.Vad är det för plast ni har på väggarna?
Ang golv så vet i fasen. Jag hade velat ha typ grått laminat. Men vi har så dåligt med höjd i sadelkammaren, blir glad om vi får dit dörren, så den går att öppna trots balkarna (vanlig ytterdörr). Jag vill ju inte bygga upp golvet så mkt, men det hade verkligen behövts gjutas till så det blir jämnt. Hmm, inte lätt.
Jag har klinker golv i sadelkammaren . Väldigt smidigt och lätt städat. Har en golv brunn där också så är super smidigt att svabba rent efter att man spillt saker eller gått in med leriga skor.
Iofs så är det inte det bästa om man råkar tappa saker på det (har ngn billig fusk klinker så är en 2 plattor som är spruckna).
Och har man ljust golv så syns smutsen lättare. dvs man borde nog städa oftare..