Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vill visa bilder på era sadelkammare? :)

Jag har planerat att göra egna sadel och tränshängare liknande som @Lovise. Sedan är tanken att ha garderober för skymd förvaring av diverse, byxhängare till schabraken, möbel för hjälmar/stövlar och spön och egna hållare för lindor; allt detta längst väggarna. Sedan planerar jag för en möbel i mitten av rummet med avläggningsyta, lådor och sadelbock samt hängare för smörjning av träns.

Någon som vill visa bilder på era sadelkammare? :).
Jag har massor av bilder på min blogg, från den gamla sadelkammaren till bygget av den nya fram till färdigt resultat. Eller färdigt... Rätt vad det är får jag väl för mig att ändra på något för att få det ännu bättre. Länk till bloggen finns på min profilsida, använd taggen "sadelkammare". För att hitta bilder på den gamla sadelkammaren får du nog göra en sökning. Jag har inte taggat alla inlägg tillbaka i tiden...

Just de påpekade min pappa när jag ville ha klinker att de går sönder om man tappar saker (vilket jag alltid gör hi hi).
Man kanske får välja nåt extra tåligt klinker om man väljer de som golv :)
Är ju bara ett stall så en sprucken platta här och där är ingen större katastrof ;). Fördelarna överväger nackdelarna.

Men golvvärme + klinker =:love:

Tycker att man aldrig blir färdig med sadelkammaren, är alltid ngt som kan förbättras eller göras annorlunda.
Har t ex bytt ur träns hängarna nu och näst står foder bordet på tur att byggas om.
:) men är roligt att man kan bygga om och ändra efterhand.

Jag har planerat att göra egna sadel och tränshängare liknande som @Lovise. Sedan är tanken att ha garderober för skymd förvaring av diverse, byxhängare till schabraken, möbel för hjälmar/stövlar och spön och egna hållare för lindor; allt detta längst väggarna. Sedan planerar jag för en möbel i mitten av rummet med avläggningsyta, lådor och sadelbock samt hängare för smörjning av träns.
Just nu målar vi vårt täckesrum, så sadelkammaren är rätt stökig... men jag ska fota så fort vi fått ordning igen!

Just nu målar vi vårt täckesrum, så sadelkammaren är rätt stökig... men jag ska fota så fort vi fått ordning igen!

Super då kanske vi tom får se täckesrummet också? :)

Vi lägger på nytt ytskikt i form av finare betong eller liknande och sedan får klinkers vänta lite men då är grundarbetet klart iaf och bara att lägga klinkers när vi är klara med stallet, vi får prioritera lite nu :)

Kul att följa era arbeten här! :D

Själv renoverar jag också stall, men smådjur- och fårstall ;) Så platsar inte här riktigt haha. Men det är som sagt kul att följa era stalls förändringar!

Låter fint! Hur stort utrymme har du att leka med?

Vi har en sadelkammare på ca 3 x 4,5 m. 9 st sadelhängare, två garderober - den ena med tre hyllplan för täcken (vintertäcken har vi dock i en garderob som står på ett annat ställe) och plats för två ikeakassar med tvätt längst ned. Andra garderoben syns nedan; medicinskåp, prylhyllor, schabrak i spön, schabrak på byxhållare och så plats för tvätt längst ner och diverse som inte används så ofta högst upp. Osv:

s009.jpg

s006.jpg

s015.jpg

s033.jpg

s028.jpg

PS

Så här såg det ut från början:
s013.jpg

Ytterväggen man ser fick vi riva bort och göra om helt och hållet.. Stegen står där täckesgarderoben på bilden ovan är nu.

Låter fint! Hur stort utrymme har du att leka med?

Vi har en sadelkammare på ca 3 x 4,5 m. 9 st sadelhängare, två garderober - den ena med tre hyllplan för täcken (vintertäcken har vi dock i en garderob som står på ett annat ställe) och plats för två ikeakassar med tvätt längst ned. Andra garderoben syns nedan; medicinskåp, prylhyllor, schabrak i spön, schabrak på byxhållare och så plats för tvätt längst ner och diverse som inte används så ofta högst upp. Osv:

s009.jpg

s006.jpg

s015.jpg

s033.jpg

s028.jpg

Jättefint!! Har smygkikat på några av dina bilder förr så fint med matchade sadelöverdrag och din garderob för spön och schabrak :love:

Vi har ca 3,7 x 4,5 meter att leka med :) Stallet rymmer 4 hästar så räknar med 8 sadelhängare och 10 träns hängare samt utrymme för en inhyrd och jag själv :) Sedan har vi separat förvaring av foder, torkrum för täcken och separat förvaring av täcken och annan säsongsutrustning :)

Möbeln i mitten ska inrymma sittplats för av och påklädnad av stövlar, smörj bock till sadel, tränshängare i taket för smörj samt avläggningsyta och lådor under.

Min är iofs en mini mini sadel/foderkammare. Men såhär ser den ut. (Får ta allt med panorama då det är för trångt gör att få med allt på bilder :rofl:)

Lägger till en bättre bild på stövel hängaren :). Väldigt nöjd med den ^_^

har schabrak, täcken osv i en annan ouppvärmd sadelkammare.

Det mesta har jag snickrat ihop själv men det är i stort behov av lite målning (bara så jobbigt att tömma och göra rent allt först...)

Super då kanske vi tom får se täckesrummet också? :)

Vi lägger på nytt ytskikt i form av finare betong eller liknande och sedan får klinkers vänta lite men då är grundarbetet klart iaf och bara att lägga klinkers när vi är klara med stallet, vi får prioritera lite nu :)
Jag ska fota det med! Just nu funderar jag lite på om vi ska ha plastbackar i hyllan i täckestrummet. Känner ni till var det finns hyfsat billiga rätt stora backar? Gärna med möjlighet till etikett på.

Jag ska fota det med! Just nu funderar jag lite på om vi ska ha plastbackar i hyllan i täckestrummet. Känner ni till var det finns hyfsat billiga rätt stora backar? Gärna med möjlighet till etikett på.
Jag tröttnade på plast backar så har istället tyg lådor från Ikea (antagligen menat för linne och täckes förvaring). Men man får plats med mycket mer och de tar mindre plats. Det jag har i mina 3 lådor nu var innan fördelat i 6 plastbackar och en träkista. (Man ser täckes förvaringen längst in på min nedersta bild i inlägget ovan, sen backarna längst hitåt.) Har bara saker som ska säljas och gamla läder saker i backarna nu.
har för på mer än ett år inte haft en enda mus som gnagt på tyglådorna. :) har iofs en duktig katt som fått gå över till att dra hem råttor från grannen och mullvad då mössen tagit slut :p.

Okej, jag skriver lite om mitt och sambons projekt här då :D

Just nu håller vi på att göra om ett gammalt kostall till ett fårstall och så bygger vi en box åt våra gäss i en annan del av våra stallbyggnader. Gässen finns redan på gården och fåren (vi ska bara ha en liten flock på fyra tackor) flyttar hit i slutet av juli/början av augusti.

Det gamla kostallet är ett väldigt litet sådant med endast åtta platser, gården är väldigt gammal så när här fanns kor var det med största sannolikhet endast för eget bruk så att säga. Såhär fint såg det ut när vi var på visning innan köpet ;) (säljaren städade dock bort det mesta innan vi fick tillträde till gården) :
img_20140905_100253_55a965122a6b2260d4820b9f.jpg

För att kunna utnyttja foderbordet som finns men samtidigt ge fåren så mycket yta som möjligt har vi "offrat" platserna längst bort så att fåren ska kunna röra sig mellan de två utrymmena.
dsc_0256_55a962d22a6b2260e5c9aed4.jpg

Som ni ser på bilden ovanför har vi gjort "huvudhål" (eller vad en ska kalla det :D ) för fåren så att de inte ska kunna ta sig upp på foderbordet. På bilden här nere ser ni bron också som vi byggt på foderbordet så att fåren ska kunna gå där utan att gå i rännorna som maten läggs i. Snart är allt färdigmålat första lagret och då behövs bara ett lager till, sen är det klart :)
dsc_0275_55a96330ddf2b344535b5afc.jpg

Gåsboxen har "växt" fram idag så jag har inte hunnit ta några bilder på den än :)

Okej, jag skriver lite om mitt och sambons projekt här då :D

Just nu håller vi på att göra om ett gammalt kostall till ett fårstall och så bygger vi en box åt våra gäss i en annan del av våra stallbyggnader. Gässen finns redan på gården och fåren (vi ska bara ha en liten flock på fyra tackor) flyttar hit i slutet av juli/början av augusti.

Det gamla kostallet är ett väldigt litet sådant med endast åtta platser, gården är väldigt gammal så när här fanns kor var det med största sannolikhet endast för eget bruk så att säga. Såhär fint såg det ut när vi var på visning innan köpet ;) (säljaren städade dock bort det mesta innan vi fick tillträde till gården) :
img_20140905_100253_55a965122a6b2260d4820b9f.jpg

För att kunna utnyttja foderbordet som finns men samtidigt ge fåren så mycket yta som möjligt har vi "offrat" platserna längst bort så att fåren ska kunna röra sig mellan de två utrymmena.
dsc_0256_55a962d22a6b2260e5c9aed4.jpg

Som ni ser på bilden ovanför har vi gjort "huvudhål" (eller vad en ska kalla det :D ) för fåren så att de inte ska kunna ta sig upp på foderbordet. På bilden här nere ser ni bron också som vi byggt på foderbordet så att fåren ska kunna gå där utan att gå i rännorna som maten läggs i. Snart är allt färdigmålat första lagret och då behövs bara ett lager till, sen är det klart :)
dsc_0275_55a96330ddf2b344535b5afc.jpg

Gåsboxen har "växt" fram idag så jag har inte hunnit ta några bilder på den än :)
Älskar huvudhålen :D :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 227
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve