Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool Snyggt!
Jag har pysslat lite också. Jag funderade ju på plastbackar i mina hyllor, men tyckte alla jag hittade var fula och dyra. Men jag fick en idé. Jag åkte och köpte en stuvrulle tapet (rena fyndet, 50 kr, hade kostat över 900) och tapetserade några flyttkartonger. Så här blev det:
10996089_10207060684749161_6719719654967964559_n.jpg

Snyggt!!

/Lizzie

Golvläggning pågår! Wie!

wpid-20150727_134507.jpg

Alla plattor på plats med fix under. Fog måste dock vänta med i 24h.
wpid-20150728_093240.jpg

Lister i taket :

wpid-20150727_134438.jpg

Nu är de nära! :)
Snyggt! Verkligen prydligt!
Skulle oxå vilja ha något sånt golv, men vi måste snåla in så mkt det går på höjden. Hur högt blev ert golv mätt från betongen?
Vad blir det för typ av inredning i sadelkammaren sen? (skåp/hyllor/vägghylla?)
Så spännande!

@lizzie Ja, att vänta in sommaren är nog lönlöst detta året. Men väldigt snyggt stall. Det är så gulligt med små shettis-boxar :D

@warg Smart lösning! Jag gillar också att använda saker som egentligen är till för något helt annat och hitta en ny användning :)

@Catrool Det där blir ju kanonsnyggt! Så roligt att verkligen få planera och bestämma allt i sitt eget stall och hitta smarta lösningar som passar för en själv :)

Skulle oxå vilja ha något sånt golv, men vi måste snåla in så mkt det går på höjden. Hur högt blev ert golv mätt från betongen?
Så spännande!

Vi fick flytspackla två gånger då vi hade en del gropar och ojämnheter i befintlig betong. Så totalt ca 1 cm med flytspackel, 5mm fix (när den satt sig ) , 7 mm klinker så 2,2 cm från betongen totalt då :)

Vi har gjort egen sadel och tränshängare som jag har betsat i typ någon ekliknande bets. Har gjort 10 tränshängare och 6 sadel men sätter bara upp 4 sadelhängare till att börja med. Sedan blir det en vägg om 3 m med bara garderober. I nuläget blir det garderober jag köpt på blocket men vi kommer lite längre fram platsbygga djupahyllor och sätta in skjutdörrar på 3 meter. Utöver detta blir det några hyllor, egenbyggda hållare för spön och lindor på väggen i samma bets som de andra.

I mitten av rummet kommer det finnas en typ liten köksö med lådor under, avlastningsyta samt sittplats för att sätta på/ ta av stövlar. Intill detta en sadelbock för smörjning och en hängare i taket för att smörja träns.

De va nog allt :D :p

@lizzie Ja, att vänta in sommaren är nog lönlöst detta året. Men väldigt snyggt stall. Det är så gulligt med små shettis-boxar :D

@warg Smart lösning! Jag gillar också att använda saker som egentligen är till för något helt annat och hitta en ny användning :)

@Catrool Det där blir ju kanonsnyggt! Så roligt att verkligen få planera och bestämma allt i sitt eget stall och hitta smarta lösningar som passar för en själv :)

Tack!! Ja visst är de fantastiskt kul att få bestämma själv :D

Lite bilder på dagens arbete :)

wpid-2015-07-29-16-05-44-jpg.jpeg
wpid-20150729_155112.jpg

Nu ska vi bara vänta på att få gå in i rummet när fogen torkat för att sätta sista listerna och sedan in med inredningen! Jayyy!
Åh, vad kul! Vad fint det blir!
Jag har oxå slipat på sadelhängare idag. Ska även bli tränshängare, men det får bli en annan dag. Jag lämnade ju en beställning till pappa att såga ut sadelhängarna. Jag hade velat ha ett tvärt avslut längst bak, men det blir inte alltid som man tänkt sig när man lägger ansvaret på andra, så blev avrundat där bak.
Det är ju faktiskt himla kul att göra sina egna hängare :bump:!

Det är väldigt praktiskt med garderober, där man kan stänga dörren, stänga om smutsen (åt båda hållen :p).

2,2 cm är ju faktiskt inte så mkt. Kanske vi kan hitta en vettig läsning iaf.

Åh, vad kul! Vad fint det blir!
Jag har oxå slipat på sadelhängare idag. Ska även bli tränshängare, men det får bli en annan dag. Jag lämnade ju en beställning till pappa att såga ut sadelhängarna. Jag hade velat ha ett tvärt avslut längst bak, men det blir inte alltid som man tänkt sig när man lägger ansvaret på andra, så blev avrundat där bak.
Det är ju faktiskt himla kul att göra sina egna hängare :bump:!

Det är väldigt praktiskt med garderober, där man kan stänga dörren, stänga om smutsen (åt båda hållen :p).

2,2 cm är ju faktiskt inte så mkt. Kanske vi kan hitta en vettig läsning iaf.

Det går garanterat att komma under dem 2.2 cm också vi fick som sagt flytspackla rätt mycket.

Nä de blir inte alltid precis som man tänkt sig men de är ju lite charmen också, de är lite ruff och bytt med kärlek :) :)

Precis tanken med garderober att man kan stänga in röran :p

Tack @Catrool ! Tänkte googla bilder i morgon o visa sambon vilka hängare jag tänkte mig till tränsen, lånar din bild o visar :D

Jag har för övrigt alltid tyckt att lösdrift känns så tråkigt, utomhus o trist på vintern. Har därför aldrig lagt någon direkt tanke på det. Dagen innan vi åkte till min nya tränare fick jag dock en snilleblixt enligt mig själv.

Har ritat lite på ett drömstall för skoj skull o fick liksom yta över i kallutrymmet där jag tänkte boxarna skulle vara. Varför inte ha hela lösdriftsboxen I stallet med bara en stallgänget utanför? Mockar man med kärra så kör man in som i en box fast det finns bara ingen yttervägg på andra sidan. Sjukt smart tyckte jag o helt plötsligt kändes det ju supermysigt att hästarna kommer in i stallet i sin ligghall o inte ska gå in i någon hall mitt ute i hagen. Min häst älskar sin box o att stå på stall o det ser alltid så hemskt ut när de väljer o stå utanför befintligt skydd vid skitväder. Tänker att istället för yttervägg har man så att man kan stänga för så att det blir två stora boxar om man vill stänga dem inne vis behov.

Dröm då om min förvåning när jag hos tränaren fick se den ena mysiga ligghallen efter den andra med tillhörande hage inhysta i en stor lada precis som bilden i mitt huvud! SÅ vill jag ha min häst i framtiden!

Någon som har något liknande?

Tack @Catrool ! Tänkte googla bilder i morgon o visa sambon vilka hängare jag tänkte mig till tränsen, lånar din bild o visar :D

Jag har för övrigt alltid tyckt att lösdrift känns så tråkigt, utomhus o trist på vintern. Har därför aldrig lagt någon direkt tanke på det. Dagen innan vi åkte till min nya tränare fick jag dock en snilleblixt enligt mig själv.

Har ritat lite på ett drömstall för skoj skull o fick liksom yta över i kallutrymmet där jag tänkte boxarna skulle vara. Varför inte ha hela lösdriftsboxen I stallet med bara en stallgänget utanför? Mockar man med kärra så kör man in som i en box fast det finns bara ingen yttervägg på andra sidan. Sjukt smart tyckte jag o helt plötsligt kändes det ju supermysigt att hästarna kommer in i stallet i sin ligghall o inte ska gå in i någon hall mitt ute i hagen. Min häst älskar sin box o att stå på stall o det ser alltid så hemskt ut när de väljer o stå utanför befintligt skydd vid skitväder. Tänker att istället för yttervägg har man så att man kan stänga för så att det blir två stora boxar om man vill stänga dem inne vis behov.

Dröm då om min förvåning när jag hos tränaren fick se den ena mysiga ligghallen efter den andra med tillhörande hage inhysta i en stor lada precis som bilden i mitt huvud! SÅ vill jag ha min häst i framtiden!

Vet inte om jag förstår helt rätt hur du menar @the_connemara men
@Lovise bygger ju sin lösdrift in i stallet ? :)

Ja det låter ju lite som det som vi bygger :) @the_connemara Jag tycker också precis som du att det är väldigt o-mysigt och lite bökigt att ha en fristående hall bara som lösdrift, jag vill ju fortfarande ha stallmyset liksom!
Här rakt fram blir ligghallen, ända bort till väggen (boxen där ska bort). Sen öppnar vi upp en öppning i ytterväggen till vänster där hagen finns bakom, som även kommer kunna stängas vid behov. Sen blir det stallgång där foderbordet är, och på andra sidan blir det två boxar, torkrum och det gamla mjölkrummet blir/är sadelkammare.
img_5787.jpg

Vi har snart kommit förbi rivningsfasen och i nästa vecka kommer vi nog kunna bygga lite i stället!! Känns väldigt roligt, även om det är ganska kul att riva också :p
img_5790.jpg

Om jag förstår dig rätt har jag sett en del sådana stall och gillar det.
Typ såhär (lånad Bild):
stald%20006.jpg

Trevligt, men får man ha sådana galler? Känns riskabelt att hästarna fastnar?

Det är godkända galler. De är så stora att hästar kan sticka ut huvudena som kor har. Meningen är att man kan fodra på den här sidan gallret på backen.

Bogarna stoppar hästen. Sedan är det för brett för att fastna med hovarna. Skitbra!

Trevligt, men får man ha sådana galler? Känns riskabelt att hästarna fastnar?

Godkänt i DK iaf. Vet också en som har fått byggt en extra hög kant i botten för att förhindra att föl och unghästar går igenom. "Pinnarna" är ställbara så man kan själv reglera hur brett man vill ha emellan. Men som Efwa också sa, man blir nervös de första gångerna hästarna stoppar ut ett framben men inser sedan att de fastnar ju inte och de lär sig fort hur de kommer in igen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar