Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor i Hörby. Vet inte heller riktigt vad det är för växter. Hästarna bor inte här än, det har inte funnits djur på gården på över 5 (-10)år. Betena ska snart putsas och jag är rädd att de sprids om jag inte plockar en del först? Jag har alltså ingen aning om hästarna kommer att äta av dem....
Spruta med Round-up. Funkar finfint

Storbal hö brukar man kunna rubba iaf, ensilagebalarna vi får väger väl runt 500 kg, så det är svårare:D Hö rullar vi iaf in på logen, vi brukar få 4-8 åt gången. Sen välter vi upp den aktuella balen när det är dags att börja med den. Ensilage får vi ha ute, vi kan inte flytta de balarna för hand.

I stallet jag stod inhyrd i rullade vi också. Jag vet inte vad dem vägde men det var iaf storbals mått och lite torrare hösilag, 300-400kg brukar väl vara vanligt. I stallet fanns det verktyg i form av handtag med en böjd spets på. Om man var två stycken så tog man en sådan i varje hand och högg in o balen sedan kunde man dra runt balen för att hamna rätt och sedan rulla den. Himla smidigt, men de går ju bara att använda på just den balen man ska använda för stunden för det går ju hål i plasten när man hugger.

Hur gör ni när det växer olämpliga växter i hagarna? Så här ser det ut i en av våra hagar....

Jag hade hellre plockat för hand än att spruta round up. Skulle aldrig vilja ha gift där mina djur ska gå sen!

Var i Hörby bor du förresten? Jag bor själv i Kölleröd, sydöst om Hörby :)

Känner lite som @McFlurry angående att spruta roundup på betet @Narcissa. Provar nog den tråkiga vägen och plockar dem för hand och ser om det går att hålla tillbaka dem.

Bor några hundra meter från Frosta RF :)

Vi ska för första gången i år inte ta hem småbal hö då det krånglat med förvaring, vi ska istället köpa storbal av bonden. Men, det innebär att vi behöver tänka om i stallet. Är det någon av er som får storbal levererat? Hur har ni det förvarat i stallet isåfall? Någon smart lösning för att flytta på dem, de är ju så tunga. :o:p
Vi lägger varje bal på pall och drar med palldragare - funkar jättebra!

@escade Jag hade absolut inte sprutat, det dödar ju allt. Dessutom tycker jag inte man ska underskatta hästens roll som betesdjur, det är mycket sällan de äter giftiga växter.
Jag tar bara bort uppenbara risker, som till exempel idegran som är dödligt i liten mängd. Har till exempel smörblommor på en liten del i beteshagen, men har aldrig gjort något åt blommorna, ingen häst äter dem.

Vi tänker bygga uteboxar/utestall brevid vårt gamla stall för att ha nära till skötselplats och vatten. Det gamla stallet ligger intill grannens tomt. De är glada för att vi ska ta hit hästar, men det kanske finns regler för hur nära tomtgränsen man får placera stall? Gissar att det är kommunen man ska fråga? Gården är en lantbruksfastighet.

Nu har fåren äääntligen flyttat till vår gård :love:
dsc_6018_55bcc02d2a6b226114372209.jpg

Idag har jag och Kaprifol varit på en helt otroligt lyckat tripp hem till @Catrool och våldgästat deras paddock! Vi har inte ridit i paddock sen flytten så med tanke på det gick det väldigt bra. Lite ouppmärksam giraff i början (men de bilderna behöver ni ju inte se:p) men sen glimtade det allt till och vi mindes lite sedan träningarna i våras i alla fall! :love: Och allt gick super med lastning och körning också, så är superdupernöjd!
img_6388.jpg

img_6482.jpg

Idag har jag och Kaprifol varit på en helt otroligt lyckat tripp hem till @Catrool och våldgästat deras paddock! Vi har inte ridit i paddock sen flytten så med tanke på det gick det väldigt bra. Lite ouppmärksam giraff i början (men de bilderna behöver ni ju inte se:p) men sen glimtade det allt till och vi mindes lite sedan träningarna i våras i alla fall! :love: Och allt gick super med lastning och körning också, så är superdupernöjd!
img_6388.jpg

img_6482.jpg

Äh. La ju detta i fel tråd ju :P

Ska bygga om och bygga ut en liten lada till ligghall...

Så ser den ut idag, och jag har inte helt bestämt hur den ska byggas ut, så vill ha tips! Göra en öppning på andra kortsidan och bygga ut bakom? Eller bygga ut åt sidorna? Göra öppning/-ar på långsidorna? Bygga ut bakom? Hur hade ni gjort? :)

Göra en öppning på andra kortsidan och bygga ut bakom? Eller bygga ut åt sidorna? Göra öppning/-ar på långsidorna? Bygga ut bakom? Hur hade ni gjort? :)

Det beror ju på hur byggnaden ser ut och hur det ser ut runt omkring!
Hur många hästar ska använda ligghallen?

Generellt sätt så rekommenderas det att man har två öppningar in á minst två meter, helt placerade längst ut på samma långsida.

Vi har en inre och en yttre lösdrift och det är vi nöjda med faktiskt! Den inre (ca 35 kvm) har bara en öppning på kortsidan (tyvärr, men det gick inte att göra annat) och den yttre (ca 45 kvm) har tre öppningar. Den inre har halmpermanentbädd medan den yttre är förhöjd och grusad. Hästarna gillar att stå på den yttre och spana ut, den inre används mest när de tar skydd för insekter och när de vill ligga ner.

Vi kan lägga till lite info att underlaget är stenmjöl 0-8 och 0-4 mm samt att måtten är 30x40m då passar inlägget även in här ;) hi hi! :)

Och jag som just har fått en ridbana där hemma undrar nyfiket hur du tycker att stenmjölet är att rida på? Vad har du för harv/sladd till den och hur ofta behöver den harvas/sladdas?

Och jag som just har fått en ridbana där hemma undrar nyfiket hur du tycker att stenmjölet är att rida på? Vad har du för harv/sladd till den och hur ofta behöver den harvas/sladdas?

Jag är nöjd!
Vi la på extra stenmjöl i våras för jag tyckte den var lite väl hård. Jag vill absolut inte ha djupt och tungt underlag så stenmjöl passar mig ypperligt.
Man behöver harva den med jämna mellanrum för att den inte ska bli för kompakt, hur ofta beror helt på väder och användning så jättesvårt att säga men en gång i veckan blir det ju iaf men vi använder den ju inte så ofta :)

Vi har byggt en egen harv/sladd av armeringsjärn , lastpall och en sten. Vi kommer väl tids nog köpa in en riktig garv men så länge kungar den bra :)

Vi har byggt en egen harv/sladd av armeringsjärn , lastpall och en sten.

Då är det mer en slad än en harv ni har i nuläget låter det som, eller? Inga harvpinnar som går ner alltså? Men det har ändå fungerat för att hålla banan lagom lös?

Jag vill också hellre ha en hårdare bana, men eftersom vi inte har traktor och någon riktig harv så hoppas jag ju att det ska räcka med bil/ponny + en lättare, hemmagjord vändbar (sladd på ena sidan och harv på andra sidan) harv-sladd.

Det beror ju på hur byggnaden ser ut och hur det ser ut runt omkring!
Hur många hästar ska använda ligghallen?

Generellt sätt så rekommenderas det att man har två öppningar in á minst två meter, helt placerade längst ut på samma långsida.

Vi har en inre och en yttre lösdrift och det är vi nöjda med faktiskt! Den inre (ca 35 kvm) har bara en öppning på kortsidan (tyvärr, men det gick inte att göra annat) och den yttre (ca 45 kvm) har tre öppningar. Den inre har halmpermanentbädd medan den yttre är förhöjd och grusad. Hästarna gillar att stå på den yttre och spana ut, den inre används mest när de tar skydd för insekter och när de vill ligga ner.

Hur ser din ut? Har du bilder?

Jag har ingen bild just nu, men ladan har åstak, höjden i nock = 4 m. 2,8 m där taket slutar (vad det nu heter).
Den befintliga öppningen på kortsidan är ca 2.6 m hög. Gjuten platta.
Bakom och på sidorna är det skog, men undanröjt runtom där den ska byggas ut. Framför (åt det hållet öppningen är) är det helt fritt.
Tänker att ca 5 hästar ska få plats, men vill ha det så rymligt och luftigt som möjligt.

Hur skulle det tex vara att ha en L-formad ligghall? Någon som har?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar