Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då hade nog jag velat göra höjningen under mattan för att kunna ha ett jämntjockt stenmjölslager.
Om det ska vara enklast möjligt och inte kräva grävare.. Kan vi inte lika gärna fylla på med tex 0-35 där det behövs, lägga ny matta där och sedan stenmjöl så det kommer i nivå med resten?

Om det ska vara enklast möjligt och inte kräva grävare.. Kan vi inte lika gärna fylla på med tex 0-35 där det behövs, lägga ny matta där och sedan stenmjöl så det kommer i nivå med resten?
Menar du ovanpå stenmjölslagret? Det känns som om det skulle kunna bli instabilt + att det väl är en sluttning, inte ett hål? Dvs det finns en övergång att hantera. Däremot skulle det ju kanske kunna funka att skrapa bort topplagret där det behöver fyllas ut, fylla, lägga ny duk (men återigen, svårighet i själva övergången) och sen lägga på topplagret igen.

Menar du ovanpå stenmjölslagret? Det känns som om det skulle kunna bli instabilt + att det väl är en sluttning, inte ett hål? Dvs det finns en övergång att hantera. Däremot skulle det ju kanske kunna funka att skrapa bort topplagret där det behöver fyllas ut, fylla, lägga ny duk (men återigen, svårighet i själva övergången) och sen lägga på topplagret igen.
Det är nog sant, tänkte inte riktigt på det med övergången..
Då kanske det är bäst att lägga ny duk över hela och nytt lager stenmjöl. Om vi först jämnar av så gått det går med det underlaget som ligger?
Tack för engagemang! :)

Det är nog sant, tänkte inte riktigt på det med övergången..
Då kanske det är bäst att lägga ny duk över hela och nytt lager stenmjöl. Om vi först jämnar av så gått det går med det underlaget som ligger?
Tack för engagemang! :)
Det skulle kanske kunna funka om du lyckas få underlaget under den nya duken packat och jämnt så att det påverkar topplagret så lite som möjligt. Hyra en sån där vibrator-platta-grej kanske?

Ni som har schabrakhängare i rak pinne/byxhängare modell!
Hur brett mellan hängarna har ni och hur långa är de :)?

Har räknat på 7cm mellan hängarna och de sticker ut ca 40 cm. Så att det bara är 2/3 av mitt största schabrak, vilket var den magiska siffran som var ngn cm innan schabraket vek sig.

Men vad har ni?
Min pappa tror att rund järnen (10mm) kommer att böja sig av schabrakens tyngd med åren och vill göra en böj. Dvs vika järnet på mitten och ha 2 hål som man sticker in järnet i. Känns överkurs för mig dock :o.. vad tror ni?

Ni som har schabrakhängare i rak pinne/byxhängare modell!
Hur brett mellan hängarna har ni och hur långa är de :)?

Har räknat på 7cm mellan hängarna och de sticker ut ca 40 cm. Så att det bara är 2/3 av mitt största schabrak, vilket var den magiska siffran som var ngn cm innan schabraket vek sig.

Men vad har ni?
Min pappa tror att rund järnen (10mm) kommer att böja sig av schabrakens tyngd med åren och vill göra en böj. Dvs vika järnet på mitten och ha 2 hål som man sticker in järnet i. Känns överkurs för mig dock :o.. vad tror ni?

Jag tog 8 mm på armeringsjärnen, och de är nog mellan 50-60 cm långa. Finns inte en chans att mina järn skulle böja sig av schabrakets tyngd. Har suttit uppe i ca 2 år och de hänger precis likadant som när jag gjorde den. Tror jag ränkade på 6-7 cm mellan cc-mått på pinnarna. Däremot var det viktigt för min hängare att förankras väl, både i väggen och reglarna som har pinnarna mot sidoreglarna, annars ville själva regeln vrida sig neråt (med pinnarna). :)

I dag kommer en kontrollant från länsstyrelsen och mäter upp de marker som vi har ansökt om gårdsstöd för. Vi har ju mätt ordentligt och gjort enligt konstens alla regler så vitt vi vet, men man vet ju aldrig om hon som kommer ut har andra åsikter. Spännande i alla fall! :)

I dag kommer en kontrollant från länsstyrelsen och mäter upp de marker som vi har ansökt om gårdsstöd för. Vi har ju mätt ordentligt och gjort enligt konstens alla regler så vitt vi vet, men man vet ju aldrig om hon som kommer ut har andra åsikter. Spännande i alla fall! :)

Håller tummarna att allt går bra!

/Lizzie

Jag fick ryggskott i måndags (svimmade dessutom av smärtan så att ambulansen fick komma...) så här händer inte så mycket :( Stackars sambon är en sån kämpe, han får sköta allt på gården + jobba hemifrån + laga all mat, dessutom kämpar han på med fårnätet som ska spännas och fästas på stolparna. Och jag ligger i sängen och kan inte hjälpa till med någonting :(

Jag fick ryggskott i måndags (svimmade dessutom av smärtan så att ambulansen fick komma...) så här händer inte så mycket :( Stackars sambon är en sån kämpe, han får sköta allt på gården + jobba hemifrån + laga all mat, dessutom kämpar han på med fårnätet som ska spännas och fästas på stolparna. Och jag ligger i sängen och kan inte hjälpa till med någonting :(

Uch stackare!! Jag har haft rätt mycket ryggskott genom åren och kan oftast inte ens rära benen i början. Hoppas verkligen du blir bättre snart!
Diklofenac, smärtstillande och försök röra på dig så snart den värsta smärtan lagt sig, de är den bästa medicinen!

Uch stackare!! Jag har haft rätt mycket ryggskott genom åren och kan oftast inte ens rära benen i början. Hoppas verkligen du blir bättre snart!
Diklofenac, smärtstillande och försök röra på dig så snart den värsta smärtan lagt sig, de är den bästa medicinen!
Tack!
Ja, det är den varianten jag kör på. Första två dagarna fick jag hänga på min sambo varje gång jag behövde upp, nu kan jag iaf gå på toaletten själv och gå omkring en del med hjälp av ett par gångstavar :p

Tack!
Ja, det är den varianten jag kör på. Första två dagarna fick jag hänga på min sambo varje gång jag behövde upp, nu kan jag iaf gå på toaletten själv och gå omkring en del med hjälp av ett par gångstavar :p

Va bra! Kryckor är flrvpnadsvärt behändigt när man har ryggskott faktiskt! :)

Har Högtryckstvättat stallet idag :p, skulle bara tvätta av en yttervägg egentligen men så var det en bajsfläck på golvet och så såg jag hur smutsiga box väggarna var i nederkant osv.. = jag tvättade typ halva boxarna. (Halm i andra änden :/ så kunde inte ta hela).
Har aldrig blivit att jag tvättat stallet innan mer än att skura vid krubban. så var rejält svart :yuck:

Har Högtryckstvättat stallet idag :p, skulle bara tvätta av en yttervägg egentligen men så var det en bajsfläck på golvet och så såg jag hur smutsiga box väggarna var i nederkant osv.. = jag tvättade typ halva boxarna. (Halm i andra änden :/ så kunde inte ta hela).
Har aldrig blivit att jag tvättat stallet innan mer än att skura vid krubban. så var rejält svart :yuck:
Haha det där är en typiskt grej jag kan göra. "Jag ska bara fixa lite här" och en halvtimme senare har en dratt igång världens projekt :rofl:

Haha det där är en typiskt grej jag kan göra. "Jag ska bara fixa lite här" och en halvtimme senare har en dratt igång världens projekt :rofl:
Har börjat ordna grovsadelkammaren också :p målat en vägg och satt upp krokar, är bara schabrakhängare som ska byggas. En hylla och alla andra väggar ska målas också .. men tar en vägg I taget :p.

Så bedrövlig :(. Krya på dig!

/Lizzie

Sambon har varit superduktig och fått klart fårstängslet så idag hade fåren sin utepremiär hos oss :D
11373927_1649211885325013_644407781_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 237
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar