Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, ridbana!!! Vi ska oxå bygga ridbana, men inte förens sadelkammaren är klar! Dela GÄRNA med dig av planer och uträkningar!!!! Vad ska du ha för underlag? Vilka lager (bärlager/markduk /topplager mm) kommer ni att ha?
Berätta gärna!!! :D

Under 15 cm matjord har vi sand så grävaren tar bort jorden och alla stenar som oväntat dök upp. Sen låter vi det vara så ett tag för att se ur tungt/djupt det blir. Får eventuellt toppa med stenmjöl.
ca 20x40 m

Alltså de finns ju den optimala toalettrullehållaren för detta! Det är lixom en "vanlig" enkel sådan bygel ni vet men i änden så är det en lite kortare bygel med magnet. När man byter rulle tar man loss ena sidan och sätter fast rullen och sedan sluter man den genom att sätta tillbaka andra änden med magneten, tada sluten saltstenshållare och de finns inget dem kan göra sig illa på :)
Hmm, du råkar inte ha någon bild :D?
Förstår inte riktigt.

Jag funderar annars på att bara göra en bygel i trä, och ha en rundstav som man trär igenom på ändarna och fäster på nåt vis.
Typ såhär fast i trä:
images

Ja du har ju sett vår ridbana i den andra tråden - men här kommer en snabbresumé i alla fall - kanske är det fler här i tråden som går i ridbanetankar?

Vi har genomsläpplig sandjord hos oss helt utan stora stenar. Marken av plan som det var (lutning 0,5 cm per meter i längsledd..) och vi behöll grässvålen och la matta och sedan stenmjöl direkt på det. Storlek ca 22x40/45. Markduk av lägre klass kostade ca 5000, stenmjölet (0-8) kostade ca 30 000 (en dryg mil till grustaget från oss) och arbetet med att sprida gruset (och lite förberedelser) ca 9000 kr. Vi fick mer grus än vad jag tror behövdes, upplever att lagret blev minst 15 cm? Men men, nu ligger det iaf på plats sedan i somras och vi är jättenöjda! Hur mycket det än regnar så bildas inte tillstymmelse till vattenpöl. Banan är fast, men den känns ändå som det sviktar och jag tycker att den får alldeles lagom hovspår. Ville absolut inte ha en djup bana.
Staket har det inte blivit ännu och inte heller någon belysning. Vi har en spotlight på husgaveln som når en bra bit ut och en portabel ridbanebelysning på ställning, vi kör på det så länge.

ridbana_zpsjzptsiis.jpg

Utsikt över ridbanan från vårt uterum

11949581_10153111225823499_739517572_n_zpsjhgeg9ey.jpg

Sladd + harv (kör mest med bara sladden)
Det lät ju som väldigt bra förutsättningar! Vi har kollat ut en plats, ena hörnet är lite blött och det växer vass där. Det är hyfsat plant, men det lutar nog så man måste jämna till det, gissar på 1m skillnad från ena änden till den andra. Och stenar bara kryllar det av, förhoppningsvis inget som behöver sprängas :p
Vi hade en plan på max 50000 för allt, men vet inte vad materialet och frakten av det kommer att kosta. Räknar med 9000 för duken. 20x40 (eller om jag har tur 22x40), vi får se hur ekonomin ser ut! Men om du gett 30' för 15 cm stenmjöl känns det som att vi får räkna om lite :(

Men om du gett 30' för 15 cm stenmjöl känns det som att vi får räkna om lite :(

Svårt att uppskatta tjockleken på banan. Men skulle ge 100 kr + moms per ton stenmjöl om de kunde köra med lastbil + släp - men 107 kr + moms blev det har jag för mig, när det visade sig att de inte kunde backa in med släp. Ska kolla räkningen så att jag inte säger fel.

Hmm, du råkar inte ha någon bild :D?
Förstår inte riktigt.

Jag funderar annars på att bara göra en bygel i trä, och ha en rundstav som man trär igenom på ändarna och fäster på nåt vis.
Typ såhär fast i trä:
images

Jag blri lite så där.....tänk om de skulle få in underkäken i där och fastna. Eller, kanske en fot (dock mindre troligt).

Det lät ju som väldigt bra förutsättningar! Vi har kollat ut en plats, ena hörnet är lite blött och det växer vass där. Det är hyfsat plant, men det lutar nog så man måste jämna till det, gissar på 1m skillnad från ena änden till den andra. Och stenar bara kryllar det av, förhoppningsvis inget som behöver sprängas :p
Vi hade en plan på max 50000 för allt, men vet inte vad materialet och frakten av det kommer att kosta. Räknar med 9000 för duken. 20x40 (eller om jag har tur 22x40), vi får se hur ekonomin ser ut! Men om du gett 30' för 15 cm stenmjöl känns det som att vi får räkna om lite :(
Plant och 1m höjd skillnad? !? Räknar ni det som plant vad är beteckningen på backe då :p?
Har typ 2dm höjd skillnad på längden på min 20*60 bana och tycker att den är lite väl sluttande :o.

Jag blri lite så där.....tänk om de skulle få in underkäken i där och fastna. Eller, kanske en fot (dock mindre troligt).
Hmm, om den sitter fast mot väggen känns det svårt att de skulle få in en underkäke där. Det blir ju dessutom inte så stort avstånd mellan väggen och själva pinnen som saltstenen ska hänga på. Vi får väl se hur det blir, kanske slutar med liggande saltstenshållare iaf ;)

Plant och 1m höjd skillnad? !? Räknar ni det som plant vad är beteckningen på backe då :p?
Har typ 2dm höjd skillnad på längden på min 20*60 bana och tycker att den är lite väl sluttande :o.
Haha, det är mycket berg och skog här. Vi har en åkerplätt kanske 2 ha som man inte ens vill rid längs med på för den sluttar, där är väl skillnaden 15-20 m, svårt att säga :p. Det är så svårt att avgöra, men där vi tänkt ha paddocken kan vi ju hoppas att det är mindre än 1 meter, det ser rakt ut, men jag litar inte på ögat ;). Så bättre att tro de lutar mer än vad det gör!

Igår isolerade jag och sambon minigrisarnas lilla hus + sänkte deras ingång + flyttade det till en mer vindskyddad plats. De har lite rinniga ögon vilket kan bero på drag, så vi har gjort vad vi kan nu för att göra huset dragfritt :) Grisarna tyckte vi jobbade alldeles för långsamt tydligen för plötsligt låg båda och sov i halmen vi städat ut från huset innan vi flyttade det :rofl:
12093806_196332844032259_811257565_n.jpg

Jag har renoverat lite i sadel/foderkammaren :banana:.
Kranen har ju läckt i nära nog ett år vilket har försökt lappa med div silvertejp och hinkar. Men då det de senaste veckorna har läckt mer och mer så fick allt åka ut nu :p. Och så skaffade jag en ny diskbänk och kran som nu hänger på väggen istället för att bestå av Ihop lappade ikea möbler :p.
Härligt att kunna sopa och skura under bänken nu och slippa mus boet under den gamla socklen :p.

Före;

Efter;
Älskar att jag hittat en plats för elementet ^_^. Innan så har det fått stå på bänken eller mitt på golvet= ivägen vad man än gör..

Jag har renoverat lite i sadel/foderkammaren :banana:.
Kranen har ju läckt i nära nog ett år vilket har försökt lappa med div silvertejp och hinkar. Men då det de senaste veckorna har läckt mer och mer så fick allt åka ut nu :p. Och så skaffade jag en ny diskbänk och kran som nu hänger på väggen istället för att bestå av Ihop lappade ikea möbler :p.
Härligt att kunna sopa och skura under bänken nu och slippa mus boet under den gamla socklen :p.

Före;

Efter;
Älskar att jag hittat en plats för elementet ^_^. Innan så har det fått stå på bänken eller mitt på golvet= ivägen vad man än gör..
Det är såna där små praktiska aspekter som är viktigast. Det ska vara lättanvänt och lättstädat. :) Det gör hela skillnaden.

Det är såna där små praktiska aspekter som är viktigast. Det ska vara lättanvänt och lättstädat. :) Det gör hela skillnaden.
Ja det är en väldigt stor lättnad att nu kunna stända ordentligt ^_^. En annan härlig sak är att jag byggde in förlängning sladden till elementet så att den går bakom bänken istället för att hänga ner över hela bänken :p.
Det dumma med att bygga nytt är att man sällan vet exakt hur man vill ha det :p. Varpå man lätt bygger in sig själv i små hörn.

Vi byggde ridbana för ett år sen med hjälp av entreprenör. Vi hade också en sluttning på ca 1 m på 40 m ridbanelängd. Det blev rätt många kubik fyllnadsmaterial innan det var tillräckligt plant... En annan sak att tänka på är att höjer man ena änden 1 m så krävs det rätt rejäla slänter för att det ska bli stabilt - ridbanan tar alltså mer plats. För oss var räta vinklar viktiga, vi förstod på entreprenören att alla inte resonerade så - en del prioriterade större ridyta istället. Gräva ner där det är för högt är ett dåligt alternativ - vi hade ett hörn som var lite högre som vi tog ner 1 dm, men det är ungefär så mycket man kan ta ner utan att försämra banans dränerande egenskaper. Vi lade sedan ner dränering i bärlagret, två olika mellanlager och sen ett topplager. Vi valde att lägga en ram av slipers runt banan och avstå från staket - med två vuxna som mest rider dressyr kändes det onödigt med staket, och det blev dessutom väldigt snyggt. Vi satte upp rejäl belysning på 8 m höga stolpar eftersom vi under stor del av året måste rida när det är mörkt.
Det är inget billigt bygge, ca 200 tkr för banan, har för mig att det var ca 35 för belysningen exkl elinstallationen och sen slipers, växter runt osv för några tiotusingar till... Men vi har en bra bana som går att rida på i princip alla årets dagar under förutsättning att den sköts väl.

Snart flyttar vi till vår gård. I vinter kommer stallet få hålla bara våra höns och kaniner. Men när våren kommer ska vi börja stängsla in skogen så att vi kan ta hem hästarna också. Under sommaren ska vi bygga en ligghall, för jag vill inte ha hästar på box. Vi ska ordna termobar och fixa foderplats och foderförvaring. Lite småpyssel. :)

Vårt höja-taket-projekt går framåt!

Vilka härliga och stora fönster =)
Hur planerar ni att göra mellan nya taket och den murade väggen? Vi har liknande och väljer just nu mellan att låta det vara som det är (lite naturlig ventilation mellan bräderna) eller spika inner-panel (som nog är snyggare).

Vilka härliga och stora fönster =)
Hur planerar ni att göra mellan nya taket och den murade väggen? Vi har liknande och väljer just nu mellan att låta det vara som det är (lite naturlig ventilation mellan bräderna) eller spika inner-panel (som nog är snyggare).
Vi murade upp då vi höjde taket. Kändes bäst och snyggast så man inte bara har 40cm plank som sticker ner. Eller ett fult hål in till ladan :p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 256
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar