Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för svar! :) Jag sitter och jämför mellan dom och Dina försäkringar. DF var väldigt mkt billigare i sin offert vilket gör mig orolig att den inte är lika bra. Deras variant heter Hästgård medan Länsförsäkringars variant heter Gårdsförsäkring. Förstår inte riktigt vad som skiljer dem åt eller vilken som är bäst. :/ Jättesvårt!

Vi har en gårdsförsäkring via Länsförsäkringar. Vi har de olika byggnaderna försäkrade i sitt fulla värde vilket innebär att om något brinner ner så kommer den ersättas/byggas upp igen i sin helhet. Sedan har vi djuren försäkrade var för sig. Utrustningen till hästarna täcks av gårds försäkringen. Vi är nöjda, en representant från länsförsäkringar kom ut och tittade och hade några mindre punkter vi behövde åtgärda inom 6 mån annars var allt Ok att försäkra :)

En mindre hörnkrubba där saltsten en ligger lös är inget alternativ? Hade jag haft en hörna fri så hade jag gjort så i alla fall :). Eller skitit i att ha saltsten i boxen och bara haft hängande ute + ge i maten.

ha den lös i krubba är nog den bästa idén tror jag. Om man nu känner att man vill ha den i boxen.

Jag har i hagen och sedan ger jag i maten, som det senare alternativet. Jag måste göra så för all saltsten jag sätter i boxarna blir uppätna på några dagar medan dem ute i hagen har fått vara i säkert 6-12 månader. Men man ser att de används.

Just salt har en tendens att okynnesätas av alla de hästar jag haft.

@tintilar Vi har samma försäkring som @Catrool. Inget att klaga på än så länge men har bara bott här i 11 månader. Men det var smidigt att Anticimex kom ut kostnadsfritt och lämnade sex lådor med råttgift när vi såg att vi fått in råttor i stallet. Jag har inga hästar, däremot höns, ankor, gäss, får, minigrisar, kaniner, en katt och två hundar :D Men det är bara hundarna och minigrisarna som är försäkrade, men de är försäkrade i Sveland respektive Agria.

Tänk att "lite" betong kan göra en så lycklig! :D
img_6742.jpg

Nu behövs "bara" ett lass grus utanför hästarnas ingång och väggar till ligghallen så kan hästarna få komma in!
(sen är det ju inte alltid så bara; stolparna ska kläs med skyddande brädor, brädor i mängder ska sågas, de ska hyvlas ner 1mm så de passar i u-profilerna och så ska allt sättas upp och dörrar ska göras....) :p

Tänk att "lite" betong kan göra en så lycklig! :D
img_6742.jpg

Nu behövs "bara" ett lass grus utanför hästarnas ingång och väggar till ligghallen så kan hästarna få komma in!
(sen är det ju inte alltid så bara; stolparna ska kläs med skyddande brädor, brädor i mängder ska sågas, de ska hyvlas ner 1mm så de passar i u-profilerna och så ska allt sättas upp och dörrar ska göras....) :p
Haha klassiker "Nej men det här kommer gå snabbt!" :D

Har en undring, vad har ni för försäkringar på era gårdar? Nöjda/missnöjda? Tips och råd? :) Försöker hitta en bra försäkring inför tillträdet på gården. Vi kommer ju inte att ha någon verksamhet utan bara egna djur och ev nån inhyrd häst. Lite getter, höns, kaniner, hästar.

Vilka försäkringsbehov har man på en gård? Vad ska man tänka på?

Vi har den via Dina, har bara ringt dem en gång då vi misstänkte att vi hade råttor i ena väggen i bostadshuset och det var inga som helst mothugg, jag fick nummer till Anticimex direkt och det skulle ingå utan knussel. :) Jag har inte jämfört med Länsförsäkringars men vad jag kan förstå av det @Catrool skrev så funkar den lika. Det kom ut en snubbe därifrån som kollade på hela gården och petade på nån punkt som skulle åtgärdas och satte värde på varje byggnad för sig. Även ersättning för hästutrustning ingår vid exempelvis brand, men då ska man ju förstås kunna styrka vad det är för utrustning man kräver ersättning för (typ bild på sadel). Vi har i princip allt försäkrat där (smidigast) förutom djuren och oss själva. De ringde och erbjöd oss en extra som täcker skada på annan person om mina hästar skulle typ sparka nån utomstående, vilken jag också tecknade. Den var som ett tillägg för just Hästgårdsförsäkringen om jag förstått det hela rätt och kostade typ ingenting. Kändes värt det med tanke på att jag dels har ett par hästar inhyrda och dels har en medryttare. :) Så hittills är vi nöjda! :)

Har en undring, vad har ni för försäkringar på era gårdar? Nöjda/missnöjda? Tips och råd? :) Försöker hitta en bra försäkring inför tillträdet på gården. Vi kommer ju inte att ha någon verksamhet utan bara egna djur och ev nån inhyrd häst. Lite getter, höns, kaniner, hästar.

Vilka försäkringsbehov har man på en gård? Vad ska man tänka på?
Vi har oxå länsförsäkringar. Men än så länge har jag ingen erfarenhet av den, vi tog över den från svärfar och ändrade bara bostadshuset från fritidshus till villa eller permanent boende eller vad de kallar det.

Vi har Dina på den här gården, hade LF på den förra. Detsom avgjorde för oss var att LF inte ansåg att de kunde ange ett pris innan vi tillträtt, dvs vi var tvungna att teckna en försäkring vi inte viste vad den skulle kosta. Detta trots att tidigare ägare hade gården försäkrad där...

Tack för alla svar. :) Det känns som att hästgårdsförsäkringen hos DF inte täcker lika mkt. Tex vägar, paddock, vattenanordningar och markskador men har har tillägg för hästrelaterade skador och utrustning. Vi ska ju inte ha en renodlad hästgård utan mer självhushåll. Men jag kanske har fel?

Vi har Dina på den här gården, hade LF på den förra. Detsom avgjorde för oss var att LF inte ansåg att de kunde ange ett pris innan vi tillträtt, dvs vi var tvungna att teckna en försäkring vi inte viste vad den skulle kosta. Detta trots att tidigare ägare hade gården försäkrad där...

De va ju välfigt dåligt av LF! Vi fick priser via offert innan vi flyttade in, förstår att ni inte tecknar något innan man vet pris!!

De va ju välfigt dåligt av LF! Vi fick priser via offert innan vi flyttade in, förstår att ni inte tecknar något innan man vet pris!!
De sa att de kunde ge ett ca-pris men inget exakt... jag blev rätt sur faktiskt. Jag har varit helkund hos LF i över 12 år, inkl bank, men i annat län. Detta + att de inte var särskilt hjälpsamma i nya länet med våra lån (hade dubbla gårdar under en period, vilket flera andra banker bedömde att vi klarade, och det gjorde vi ju också) gjorde att vi övergav dem helt. Dina kontaktade säljarna själva, gjorde ett besök och ga oss ett pris. De är dessutom anmärkningsvärt trevliga och hjälpsamma!

De sa att de kunde ge ett ca-pris men inget exakt... jag blev rätt sur faktiskt. Jag har varit helkund hos LF i över 12 år, inkl bank, men i annat län. Detta + att de inte var särskilt hjälpsamma i nya länet med våra lån (hade dubbla gårdar under en period, vilket flera andra banker bedömde att vi klarade, och det gjorde vi ju också) gjorde att vi övergav dem helt. Dina kontaktade säljarna själva, gjorde ett besök och ga oss ett pris. De är dessutom anmärkningsvärt trevliga och hjälpsamma!

Gud så tråkigt att bli bemött så dåligt, speciellt efter 12 års tid som kund. Förstår att ni bytte med de bemötandet!
Vi har bara blivit bemötta mycket väl, så vi hade väl tur eller så hade ni otroligt otur!

Jag
Gud så tråkigt att bli bemött så dåligt, speciellt efter 12 års tid som kund. Förstår att ni bytte med de bemötandet!
Vi har bara blivit bemötta mycket väl, så vi hade väl tur eller så hade ni otroligt otur!
Jag blev alltid bra bemött i tidigare länet - och iom att länen är olika bolag så de kanske oss som ny kund i nya länet. men trist iaf!

@Maja_Kandi
Vi har ju ingen produktiv skog på våran gård, det är ca 3 ha skog med sly och mycket gamla ekar. Den har ett stort värde för oss såklart, som skydd åt våra djur (både mot rovdjur, rovfåglar, väder, vind, sol) men vi behöver också slyet att utfodra våra getter med. Men det jag fick av DF är att skogen inte var försäkrad i den offert han skickat till oss för den klassas inte som produktiv skogsmark. Jag har skickat tillbaka frågan om det går att försäkra den ändå på något sätt och har inte fått svar än.

@Maja_Kandi
Med vatten tänker jag pump, vattenledningar under mark och så. Dessa saker skrev LF att deras försäkring täcker, men det stog det inget om på DF som jag kunde hitta. Så jag har frågat och inväntar svar.

När ni väljer försäkring till gården - är det några speciella punkter ni frågar om/tycker är viktiga? Vad måste ingå i en sån försäkring för er?

Åh, vilken lyx! Hoppas det klarar sig med det då!

Det var nästan för bra för att vara sant!
Det visads sig vara hur mycket sten som helst plus att sanden under matjorden inte alls var likadan som när vi grävde grunden till utbygget.
Så istället för en snart färdig ridbana har jag ett ökenlandskap med massa sten. Den största är ca 2 meter i diameter.... :crazy:

Grävarens förslag är att lägga duk och sen 15 cm 0,8 för en kostnad som är det dubbla mot vad jag tänkt mig.

Det var nästan för bra för att vara sant!
Det visads sig vara hur mycket sten som helst plus att sanden under matjorden inte alls var likadan som när vi grävde grunden till utbygget.
Så istället för en snart färdig ridbana har jag ett ökenlandskap med massa sten. Den största är ca 2 meter i diameter.... :crazy:

Grävarens förslag är att lägga duk och sen 15 cm 0,8 för en kostnad som är det dubbla mot vad jag tänkt mig.
Åh nej :( fasen vad typiskt! Speciellt när man tror att man har lite tur och kan spara in lite pengar på ridbanan.
Hur stor bana gör ni? Vad tror du att ni landar på för summa O_o?
Vi har som sagt inte ens börjat, men troligtvis blir det väl dyrare än beräknat :meh:. Men åå vad jag längtar. Är så trött på att rida ut i skogen hela tiden, speciellt eftersom hästen inte alltid är så övertygad om att gå rakt fram, utan backar ner i diken, in i träd, på stenar, ja det som finns. Det blir liksom tröttsamt i längden att bara bråka med honom. Tror att han saknar dressyrträningen nästan lika mkt som jag :up::D.
Lycka är att ha en ridbana ;)

Åh nej :( fasen vad typiskt! Speciellt när man tror att man har lite tur och kan spara in lite pengar på ridbanan.
Hur stor bana gör ni? Vad tror du att ni landar på för summa O_o?
Vi har som sagt inte ens börjat, men troligtvis blir det väl dyrare än beräknat :meh:. Men åå vad jag längtar. Är så trött på att rida ut i skogen hela tiden, speciellt eftersom hästen inte alltid är så övertygad om att gå rakt fram, utan backar ner i diken, in i träd, på stenar, ja det som finns. Det blir liksom tröttsamt i längden att bara bråka med honom. Tror att han saknar dressyrträningen nästan lika mkt som jag :up::D.
Lycka är att ha en ridbana ;)

Ja, projektet känns lite misslyckat just nu.
Ridbana var ju liksom inte prio 1 på ToDo listan.
20 x 40 blir den.
12500 kr för att ta bort matjorden (redan gjort)
Pris för duk, maskin och grus å så behövs det ju staket och lampor också :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar