Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svårt de där med ventilationen, de flesta mindre stall jag vart i har ju fungerat just så som ni beskriver @Buck och @Efwa . Har ni isolerade eller oisolerade stall? Vi har ju isolerat vårat stall och då känns det som om det behövs lite "mer" än bara självdrag men det kanske det inte gör. Har läst lite grann och utsläpp via trumma i taket och insläpp via ventilation vid tak/fönster verkar vanligt. Vi har en takhöjd på 3,7 , men vet inte om det har betydelse men inbillar mig att luften ska bli bättre med högre till tak...

Jag gillar också att ha fler möjligheter och därför gärna hagar som går att dela av/ öppna upp beroende på väder och vind. De man får tänka på är väl bara att göra rel stora öppningar mellan hagarna alternativt grusa där för blir det för smalt och en passage som oftast används så kan det snabbt bli lerigt i passagen. Jag bygger så det är så enkelt som möjligt att skifta, ofta med vanlig grindöppning mellan hagarna så man kan välja att ha ena eller andra hagen alternativt öppna upps å de får tillgång till båda samtidigt.

Jag har kvar många "grindöppningar" så jag kan stänga av om jag behöver eller om man ska greja i nån hage osv. Men har oftast öppet överrallt :)

Svårt de där med ventilationen, de flesta mindre stall jag vart i har ju fungerat just så som ni beskriver @Buck och @Efwa . Har ni isolerade eller oisolerade stall? Vi har ju isolerat vårat stall och då känns det som om det behövs lite "mer" än bara självdrag men det kanske det inte gör. Har läst lite grann och utsläpp via trumma i taket och insläpp via ventilation vid tak/fönster verkar vanligt. Vi har en takhöjd på 3,7 , men vet inte om det har betydelse men inbillar mig att luften ska bli bättre med högre till tak...
Har kallstall. Väggarna är en blandning mellan cement block, leka och tegel :p. Takhöjden är godkänd för häst på 160cm.
Dvs det blir varmare än ute på vintern men är fortfarande minusgrader. Är sällan jag stänger till allt, ska vara då det är snöstorm för att inte hästarna ska bli översnöade. Och även då så är det tillräckligt med springor för att bli bra luft där inne :).

Har kallstall. Väggarna är en blandning mellan cement block, leka och tegel :p. Takhöjden är godkänd för häst på 160cm.
Dvs det blir varmare än ute på vintern men är fortfarande minusgrader. Är sällan jag stänger till allt, ska vara då det är snöstorm för att inte hästarna ska bli översnöade. Och även då så är det tillräckligt med springor för att bli bra luft där inne :).

Anade att det vara så, vårt stall blir ju rätt tätt nu därför vi ser på elterntaiven med fläkt och kontrollerade luftinsläpp ovanför varje fönster i värja box :)

Så har jag också i det stora hela. Stänger dock lite mer än @Buck om natten.

Vi har en ängsmark som ska bli vinterhagar. Jag funderar lite hur jag ska tänka.
Ytan är ca 8-9000 kvm. Sen lite skog runtomkring som jag tänkte utnyttja också. Ena sidan ängen är det en plätt blandskog (kanske bara 500 kvm som är ok för hästar att vistas på), andra sidan är det granskog, där lite mer kan hägnas in om man vill.
Min tanke är iaf att röja lite i granskogen så hästarna kan få lite skydd.

Men till min fråga, ska jag göra två vinterhagar och dela av ängen längs mitten, en med lite lövträd och en med granskog? Eller ska jag ha en stor hage över hela ängen, inkl gran och lövskogen? Och varför ;)?

Jag har helt varit inne på att ha två hagar att byta med, om det blir väldigt lerigt och så fryser det, för att slippa så gropiga hagar liksom. Men jag har två hästar, som iof gärna springer och busar en del, men frågan är hur lerigt kommer det att bli? Det verkar vara sandjord dessutom och uppe på en kulle. Kommer det kännas overkill att ha två hagar till två hästar (+en sommarhagen)?

Hur hade ni gjort? Och som sagt, varför ;)?
Mindre hagar, mer upptrampat är min erfarenhet. Även om man växlar. Jag hade haft en stor hage, ev två med stor öppning så att man kunde dela av om man måste. Men en stor hage och sen flera grindar är bättre tycker jag. Då kan man växla grind om det blir upptrampat där man brukar gå.

Gården vi köper har en massa små hagar och marken är helt förstörd. Vi kommer att ta bort alla avdelningar och göra en stor hage, samt hägna in en del skog och ha öppet dit med möjlighet att stänga mellan vid behov.

Delar du din äng blir den garanterat söndertrampad tror jag. Har du hela öppen håller den sannolikt bra.

Ny i tråden :) Precis köpt hus med lite mark och kommer flytta i årsskiftet. Första året hyr vi in oss i grannstallet (som står tomt och vi sköter själva), men under sommaren är tanken att fixa iordning så hästarna kan bo hemma. Så orkar ni läsa och ge tips, shoot! :D

I dagsläget finns, utöver huset såklart, ett garage (gjutet golv), ett litet förråd på ca 10 kvm (gjutet golv) och ett uthus på 60 kvm (förberett för utbyggnad, finns 20 kvm gjutet golv utanför). Uthuset är delat i tre delar, varav två idag är förråd (gjutet golv) och en del är vedbod (trägolv). Det finns loft, men golvet känns sisådär och tyngre grejer borde nog inte stå där, tex foder. Det är ca 2.15 i uthuset, så ska det användas till hästar måste loftet tas bort alt flyttas upp.

Så! Med dessa få uthus ska vi få plats med: Foderförvaring (4 storbal hö), sadelkammare, lösdrift på ca 40-50 kvm och sjukbox/uppbindningsplats. Vi har dessutom ingen tvättstuga inomhus (tvättmaskinen står i köket idag), så vi ska bygga tvättstuga utomhus. Förslagsvis i det lilla förrådet på 10 kvm, men hittar vi någon annan användning för förrådet får vi bygga något annat. Ca 20 kvm i anslutning till uthuset är gjutet och förberedd för utbyggnad. Vi behöver också plats för gräsklippare, ved och annat onödigt tycker hon som anses att stallet är viktigast :angel:

Jag och sambon har lite olika åsikter om vad som blir bäst ;) Jag vill helst bygga ut uthuset och blåsa rent det totalt. Använda 40 kvm till lösdrift, 10 kvm till sadelkammare, 10 kvm till en storbal för packning + upphängning för påsar och 20 kvm till uppbindingsplats som kan göras till sjukbox. Då behöver vi bygga förvaring för 3 storbal, ved och gräsklippare/förråd, om man räknar med att tvättstugan blir i lilla förrådet. Sambon anser istället att uthuset ska användas som förvaring och sadelkammare, och att vi ska bygga vindskydd, sjukbox/uppbindning och foderförvaring nytt istället.

Tankar och ideer? :)

Här är förövrigt en väldigt suddig bild över fastigheten, för att få en aning om hur byggnaderna ligger i förhållande till varann.
1 = Hus
2 = Garage
3 = Förråd, blivande tvättstuga
4 = Uthus, till vänster om uthuset finns gjuten platta för utbyggnad.
stall.jpg

Här är förövrigt en väldigt suddig bild över fastigheten, för att få en aning om hur byggnaderna ligger i förhållande till varann.
1 = Hus
2 = Garage
stall.jpg
Ved vill ni inte ha i ett av husen, fuktig ved i kallt futigt rum leder till mögel väldigt snabbt. (Talar av erfarenhet).
Vi har planer på att bygga en vedbod med gles panel på kortsidorna och öppet på långsidan. så att man bara kan ösa in veden huller om buller så att det får torka så.
Grannen har det så och det fungerar väldigt bra.
Ska bli ligghall i andra änden av vedboden då också :).

Så att ha ligghall och ved ute i hagen, tvättstuga i lilla huset och sen bygga ut stora huset till skötselplats och foder och så att en del där man kan köra in gräsklippare och ha ngn form av verkstad/ trädgårds skjul. Mini garage dvs :).

Precis så har vi tänkt med veden, väldigt mycket lättare att bygga väderskydd för ved! :)

Däremot att bygga fristående lösdrift kommer kosta mer än redskapsbod + foderförvaring + bygga ut uthus, därav att jag gärna använder uthuset som lösdrift. Plus att man slipper skotta sig ut till hagen för att ta sig ut med skottkärra och mocka som vi gör dagligen! Lättare att ha allt på samma ställe då, enbart fodret som står en bit bort och där behöver jag hämta en ny var 10-14 dag och rulla in i stallet :) Mysigt att kunna se/prata med hästarna om allt är i samma byggnad också.

Ska nämnas att ca 20 kvm av uthuset har källare under (delen längst åt höger, passande), så där vågar jag inte ha häst. Där kommer det nog bli sadelkammare + plats för foderpackning!

1 = Hus
2 = Garage
stall.jpg
Va roligt! :) Då är vi i samma fas. Vi flyttar nu i november och kommer att fokusera mkt på husen först, men hoppas att till sommaren kunna ta hem hästen och ordna med lösdrift inför vintern. Roligt att kunna följas åt. Ta bilder! :) Berätta mer.

Jag hade också blåst ut uthuslängan och byggt ut den delen som har platta. Tycker att din plan låter bra. :) Det man kan göra också är ju att bygga ligghallen utanför plattan så får man ännu mer utrymme för foder och förvaring. Men det beror ju på underlaget och hur mycket pengar man vill lägga. :) På vår gård kommer en stor del av stallet att byggas om till verkstad åt gubbarna (...) så vi kommer att ha ca 80 kvm stall med gjuten platta också. Det är i nuläget boxar där och stallet är välisolerat och nytt så därför vill vi inte riva ut det och bygga ligghall av det. Istället kommer vi att bygga en ligghall utanför mot stallet och ev öppna en dörr i väggen så att man kan gå mellan stallet och ligghallen. Så det blir egentligen bara 2 väggar och ett tak som ska upp då för att göra ligghallen. Ligghallen blir utan platta, men man kan ju gjuta en senare däri om man vill.

Senast ändrad:
Jag har isolerat stall och har precis så, trumma/skorsten i taket och insläpp via fönster (lätt att reglera). Det som är viktigt för att få ett självdrag att fungera är att skorstenen är tillräckligt hög, den måste gå ut en bra bit över taknock.
Våran fungerade bra men vi installerade ändå en fläkt i den med fuktvakt, det kan jag rekommendera :up:.
Som du säger så ger större luftvolym en bättre luftkvalité, så det är bara bra med rejäl takhöjd.

Precis så har vi tänkt med veden, väldigt mycket lättare att bygga väderskydd för ved! :)

Däremot att bygga fristående lösdrift kommer kosta mer än redskapsbod + foderförvaring + bygga ut uthus, därav att jag gärna använder uthuset som lösdrift. Plus att man slipper skotta sig ut till hagen för att ta sig ut med skottkärra och mocka som vi gör dagligen! Lättare att ha allt på samma ställe då, enbart fodret som står en bit bort och där behöver jag hämta en ny var 10-14 dag och rulla in i stallet :) Mysigt att kunna se/prata med hästarna om allt är i samma byggnad också.

Ska nämnas att ca 20 kvm av uthuset har källare under (delen längst åt höger, passande), så där vågar jag inte ha häst. Där kommer det nog bli sadelkammare + plats för foderpackning!
Då kan man ju kanske göra i ordning källaren till torkrum för täcken :). Beroende på hur stort där är dvs. Men med en ordentlig fuktslukare och ett element så kommer man långt :).
Och en 20 kvm stor sadelkammare låter väldigt härligt, jag hade dock haft ett rum för läder och foder som är uppvärmt och ett ouppvärmt för täckes förvaring.

Har det så själv (av utrymme skäl) och tycker att det är väldigt smidigt :). Så behöver man inte värma upp lika stort rum. Men är man å andra sidan duktigare än jag på att tvätta täcken och schabrak så är det kanske inte ngn risk att det stinker av otvättade täcken i sadelkammaren..

Jag har isolerat stall och har precis så, trumma/skorsten i taket och insläpp via fönster (lätt att reglera). Det som är viktigt för att få ett självdrag att fungera är att skorstenen är tillräckligt hög, den måste gå ut en bra bit över taknock.
Våran fungerade bra men vi installerade ändå en fläkt i den med fuktvakt, det kan jag rekommendera :up:.
Som du säger så ger större luftvolym en bättre luftkvalité, så det är bara bra med rejäl takhöjd.

Tack, just så har ja sett en del ritningar. Vi kanske ska börja så i år och se / mäta luftkvaliten i stallet i vinter och sedan utefter de bestämma oss för vad vi behöver till nästa år. Märker vi att lufgtkvaliten inte blir tillräckligt bra så får vi så klart sätta in nödvändig åtgärd redan i år.

Va roligt! :) Då är vi i samma fas. Vi flyttar nu i november och kommer att fokusera mkt på husen först, men hoppas att till sommaren kunna ta hem hästen och ordna med lösdrift inför vintern. Roligt att kunna följas åt. Ta bilder! :) Berätta mer.

Jag hade också blåst ut uthuslängan och byggt ut den delen som har platta. Tycker att din plan låter bra. :) Det man kan göra också är ju att bygga ligghallen utanför plattan så får man ännu mer utrymme för foder och förvaring. Men det beror ju på underlaget och hur mycket pengar man vill lägga. :) På vår gård kommer en stor del av stallet att byggas om till verkstad åt gubbarna (...) så vi kommer att ha ca 80 kvm stall med gjuten platta också. Det är i nuläget boxar där och stallet är välisolerat och nytt så därför vill vi inte riva ut det och bygga ligghall av det. Istället kommer vi att bygga en ligghall utanför mot stallet och ev öppna en dörr i väggen så att man kan gå mellan stallet och ligghallen. Så det blir egentligen bara 2 väggar och ett tak som ska upp då för att göra ligghallen. Ligghallen blir utan platta, men man kan ju gjuta en senare däri om man vill.
Kul, absolut att vi följs åt! :) Här är det ett tag kvar så jag längtar! ;) Första tanken var att bygga lösdriften på baksidan av uthuset. Tyvärr sluttar det och står ett stort träd där så det skulle behövas en hel del förarbeten. Jag vill ha en fyrväggars-lösdrift med två öppningar och plastridåer där, har tyvärr dålig erfarenhet av treväggars som blir blött och dant då det regnar/snöar in. Så det här blir förhoppningsvis bra :) Fönster gör vi utav vindnät så får vi ändå lite luft in!

Buck - Ska diskutera med sambon om det är möjligt, jättebra idé! Finns element och frostvakt där idag då någon vattengrejs står där inne ;) Men ifall att, är det någon som vet hur pass hållbart det är över källare? Kan man ha tex uppbindningsplats där?

Hur gör ni med ventilationen i era stall? Ni som har lösdrift och helt öppet där löser det sig väl kanske själv, men när man har stall med boxar är det ju ofta mer tillstängt? Har kollat på ett ventilationspaket på Granngården för 1-6 hästar som inte verkar finnas i lager men som kanske går att få tag i de olika komponenterna löst ( fläkt, styrningsdosa, sex st friskluftintag). Vad har ni/planerar andra?
Vi har det paketet + en egenbyggd ljuddämpningstrumma. Funkar utmärkt hos oss!

Luften blir inte bättre men det tar lite längre tid för den att bli dålig.

Va kul att höra någon som testat! Intressant med ljuddämpningstrumma! Hur har ni gjort en sådan? :)
Jag kan upp och fota när jag har lite bättre tid! Men enkelt så är det en vinkel från utluftsröret från stallet med en ca 3-4 m lång vågrät rektangulär låda, sen går "skorstenen" vidare upp från den bortre änden.

Jag kan upp och fota när jag har lite bättre tid! Men enkelt så är det en vinkel från utluftsröret från stallet med en ca 3-4 m lång vågrät rektangulär låda, sen går "skorstenen" vidare upp från den bortre änden.
Spännande!! Ser jättegärna foto när du har möjlighet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 260
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar