Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å här är en bild från hagen där det nyss var uppgrävt.
Dränerat och toppat med natursand.
Utanför lösdriften har vi fyllt på med makadam.

12107199_635725956530627_3300448186796021071_n.jpg

Den tilltänkta ridbanan är fortfarande ett "stenröse"
Jag väntar till nästa vecka då min pappa kommer för inspektion.
Han har gjort massor av ridbanor så hans åsikt känns tillförlitlig :D
Tyvärr bor han 60 mil bort och kan inte ta med sin grävmaskin...

Fin hage:) Ser så trivsamt ut med en blandning av träd och öppna ytor, för att inte nämna dränerade ytor utan lera:heart
Vilka höjder har du på trådarna och hur höga är hästarna?

Fler väggar på plats runt ligghallen =)
img_8688.jpg

img_8691.jpg

Där det är öppet kommer det bli dörrar. Är otroligt nöjd! :love::D
Superfint! Hur många hästar har du? Jag har själv lösdrift och tyvärr för min del hade det inte funkat med en ingång, även om den är bred som din, mitt sursto hade ställt sig i dörrhålet och inte släppt in någon:D

Superfint! Hur många hästar har du? Jag har själv lösdrift och tyvärr för min del hade det inte funkat med en ingång, även om den är bred som din, mitt sursto hade ställt sig i dörrhålet och inte släppt in någon:D

Tack!
Jag har två egna hästar (och en hyresgäst). Jag hade gärna haft två ingångar men det fick räcka med att såga upp en dörr i väggen här. Mina två har tidigare gått bra på lösdrift tillsammans och kunnat hållas sams så jag tror och hoppas att de kommer kunna göra det nu med trots att det bara blir en dörr. Även hyresgästen är en bra häst så det är en bra flock (tre ston; 5, 10, 24 år).

Ingen av dem är någon inomhus-häst heller så jag tror mer att de fajtas om höbalen (ute) än att stå inne :P

Fin hage:) Ser så trivsamt ut med en blandning av träd och öppna ytor, för att inte nämna dränerade ytor utan lera:heart
Vilka höjder har du på trådarna och hur höga är hästarna?

Tack! Den fungerar riktigt bra som lösdriftshage nu när de slipper leran mellan logen och vattenbaljan.
Tror den högsta tråden är på 130-140 cm.
Den grå är 170 och den fläckiga är en islänning på cm 140 å så är shettisen bakom 1 meter.

img_8688.jpg

img_8691.jpg

Blir fantastiskt fint. :D Hur stor blir ligghallen?

Jag har också tänkt ha öppet mellan hallen och resten av stallet, jag tycker att det blir väldigt trevligt att ha det så. Men våra planer har ändrats då vi måste bygga en ny ligghall istället för att använda en del av stallet som du, och då finns inte pengar till samma standard, varpå jag undrar om det blir svårt att hålla temperaturen i stallet som vi vill ha den. Jag är visserligen van vid kallstall men vårt stall är välisolerat så vi funderade på om man kanske skulle hålla frostfritt därinne. Svårt.

Blir fantastiskt fint. :D Hur stor blir ligghallen?

Jag har också tänkt ha öppet mellan hallen och resten av stallet, jag tycker att det blir väldigt trevligt att ha det så. Men våra planer har ändrats då vi måste bygga en ny ligghall istället för att använda en del av stallet som du, och då finns inte pengar till samma standard, varpå jag undrar om det blir svårt att hålla temperaturen i stallet som vi vill ha den. Jag är visserligen van vid kallstall men vårt stall är välisolerat så vi funderade på om man kanske skulle hålla frostfritt därinne. Svårt.

Tack, den blir 38,5 kvm =) Ca 3.6x10.7. Ja jag är väldigt nöjd över den här lösningen, där ligghallen är en del av stallet. Men det är ju inte alltid man kan använda de befintliga byggnaderna som man vill, man får göra det bästa av situationen helt enkelt.

Jag hade ju lovat lite bilder från oss!
Ljuddämparlådan till fläkten. Utluften kommer alltså upp i högra änden och går ut i vänstra.
12049598_10207627542120241_7196176160667259234_n.jpg

Några bilder från sadelkammaren:
12065761_10207627542320246_4674048850716015357_n.jpg

12046907_10207627542480250_2352591596812844814_n.jpg

12122752_10207627542800258_6977765065611503388_n.jpg

12065845_10207627542960262_8335672071747852977_n.jpg

11227765_10207627543240269_8279119814771615134_n.jpg

"Täckesrummet", dvs genomgångsrummet mellan stallet och foderrummet, utanför sadelkammaren:
12191039_10207627543640279_2333823784094100111_n.jpg

Nya hyllan i stallet:
12063794_10207627543960287_3886735650121413646_n.jpg

Jag hade ju lovat lite bilder från oss!
Ljuddämparlådan till fläkten. Utluften kommer alltså upp i högra änden och går ut i vänstra.
12049598_10207627542120241_7196176160667259234_n.jpg

Några bilder från sadelkammaren:
12065761_10207627542320246_4674048850716015357_n.jpg

12046907_10207627542480250_2352591596812844814_n.jpg

12122752_10207627542800258_6977765065611503388_n.jpg

12065845_10207627542960262_8335672071747852977_n.jpg

11227765_10207627543240269_8279119814771615134_n.jpg

"Täckesrummet", dvs genomgångsrummet mellan stallet och foderrummet, utanför sadelkammaren:
12191039_10207627543640279_2333823784094100111_n.jpg

Nya hyllan i stallet:
12063794_10207627543960287_3886735650121413646_n.jpg

Tack för bild på ljuddämparlådan till fläkten! Vi har nu bestämt oss för att ha en fläkt på ena kortsidan som går rätt ut och sedan tillufft vid varje fönster i boxarna, läst på lite idag hur man ska dimensionera och hittat en passande fläkt som uppfyller alla de kriterierna. Min sambo får sedan hitta en passande temp. styrd varvtalscentral till fläkten som styr de hela :)

Kul att se bilder! Fina sadel och tärningshängare! Roligt att många av oss har gjort liknande modeller men ändå så har vi alla i princip gjort lite olika och egna designer, kul! :)

img_8688.jpg

img_8691.jpg

Sjukt snyggt! Sån lösdrift vill jag med ha :D

Är det någon som kan hjälpa mig med en lista med grejer att köpa inför flytt? Det känns som att det borde vara mer. Hagar/stall står färdigt, så det är mer övergången inackorderad -> eget stall.

Aggregat, skottkärra, diverse grepat, spade, kvast, ja vad mer kan tänkas? :)

Är det någon som kan hjälpa mig med en lista med grejer att köpa inför flytt? Det känns som att det borde vara mer. Hagar/stall står färdigt, så det är mer övergången inackorderad -> eget stall.

Det hänger ju en hel del på hur behoven ser ut i just ditt stall. Mitt råd är att tänka igenom vad som kan underlätta arbetet och sen köpa grejer av bra kvalitet. Vi har stor glädje av t ex en skrinda till höet och en handtruck för att flytta storbalar och annat. En bra hövåg kan vara bra att ha - eller så har man en som är inbyggd i hövagnen. Kvast - köp en som passar bra till den typ av golv ni har - och byt ut den när den är utsliten! Vi har en mjuk och en hård, båda med rejäl bredd. En stängseltestare om du inte redan har det, redskap som passar att användas som ni tänkt. En rejäl skyffel tycker jag kan vara en bra sak att ha, även om jag inte använder det i den dagliga mockningen. Hos oss är en lövblås en bra grej - dels för att blåsa bort löv från ridbanan och innergården, men jag kan även blåsa av stallgångarna om jag inte har tid att sopa.

;)

Jordningsspett x flera till aggregatet. Extra staketmaterial som tråd, isolatorer, stolp, handtag etc behöver man ha hemma. Hästar har en förmåga att krascha staket vid fel tillfällen ;).

Jag har också två skottkärror eftersom den ena har en förmåga att befinna sig ute trädgården någonstans.

Vattentunna till hagen. Jag har också dunkar som jag kör vatten i.

Klubba att slå ner stolp med

Ordentligt spett för att kunna spetta stolphål etc.

Hinkar - man kan aldrig får för mycket av hinkar... allt från foderhinkar till modell större.

Extra grimskaft för att ha till uppbindning i stallet.

Det är vad jag kommer på så lite snabbt!

/Lizzie

;)

Jordningsspett x flera till aggregatet. Extra staketmaterial som tråd, isolatorer, stolp, handtag etc behöver man ha hemma. Hästar har en förmåga att krascha staket vid fel tillfällen ;).

Jag har också två skottkärror eftersom den ena har en förmåga att befinna sig ute trädgården någonstans.

Vattentunna till hagen. Jag har också dunkar som jag kör vatten i.

Klubba att slå ner stolp med

Ordentligt spett för att kunna spetta stolphål etc.

Hinkar - man kan aldrig får för mycket av hinkar... allt från foderhinkar till modell större.

Extra grimskaft för att ha till uppbindning i stallet.

Det är vad jag kommer på så lite snabbt!

/Lizzie
Massor av vattenslang! Jag använder helst 3/4-tum eftersom jag är otålig av mig! Och till det behöver man en stor mängd kopplingar... Sen har vi köpt en sån där lockig slang med ett riktigt bra duschmunstycke till spolspiltan också.

Fixa saker enkelt. Dvs kör inte vatten i dunkar, ta ut slang som ligger frostfritt. Det är mitt tips:)

Och kolla antalet jordspett, de flesta har för få. Jag har haft 2 spett i alla år (16 år), men nu läste jag på och jag ska ha 6 spett, så det har jag nu.

Något jag alltid saknar (o alltid köper fler av på Gekås :D) är små "handborstar" o städa med. Alltså en typ viska fast m handtag. Så kan jag ha renare (tex o sopa hyllor osv i sadelkammaren), lite skitigare o sopa kanter osv ute i stallet, en o sopa av löv från hösilagebalen innan jag öppnar ny, en o städa hölådan ute med, o några ännu "grisigare" man kan ha till lite leriga grejer osv. Har även ngra o städa ytor jag ska måla (det är de som är slut nu) efter att man skrubbat m sådan där hård borste.

Instämmer med hinkar, foderstunnor, höpåsar osv. Förvaring helt enkelt, behövs alltid känns det som. Samma med vattenbaljor (både isolerade m värme o vanliga i både hage o box), har alltid på lager för helt plötslig har hästen (alltid min häst) mosat den. Eller så köper man en ny fodersort o har inget o hälla upp den i. Eller som jag som har mineraler på säck men vill ha en liten smidig hink vid foderbordet att ta ur varje dag.

Äsch :D man kommer på vad man behöver efterhand, börja med det nödvändigaste och känn efter vad du behöver efterhand som behovet kommer :).
Kan ju vara att fd ägaren har lämnat gamla redskap och vatten slang t ex, så då är det onödigt att köpa allt nytt på en gång.

Aggregat, vattenhinkar, kvast och grep är ju bra att ha från början. Och man kan klara sig med endast det i många många år :p.
Men köp när behovet kommer istället för att sen stå med "fel" saker som bara hamnar i bra att ha/skräp hörnet. (Alla gårdar har minst ett sånt hörn/rum ;).)

Visst ska man gör så mycket som möjligt för att underlätta stallet, men vet man inte vad man behöver i just detta stallet eller hur man kommer att röra sig i stallet så är det lite dumt att smälla upp för mycket permanenta saker första året :)

Äsch :D man kommer på vad man behöver efterhand, börja med det nödvändigaste och känn efter vad du behöver efterhand som behovet kommer :).
Kan ju vara att fd ägaren har lämnat gamla redskap och vatten slang t ex, så då är det onödigt att köpa allt nytt på en gång.

Aggregat, vattenhinkar, kvast och grep är ju bra att ha från början. Och man kan klara sig med endast det i många många år :p.
Men köp när behovet kommer istället för att sen stå med "fel" saker som bara hamnar i bra att ha/skräp hörnet. (Alla gårdar har minst ett sånt hörn/rum ;).)

Visst ska man gör så mycket som möjligt för att underlätta stallet, men vet man inte vad man behöver i just detta stallet eller hur man kommer att röra sig i stallet så är det lite dumt att smälla upp för mycket permanenta saker första året :)
Jag både håller med och inte håller med om sista stycket. Ja, det är dumt att skaffa en massa prylar på måfå. Men jag menar att man visst kan veta i förväg vad man behöver och hur man kommer röra sig i stallet. I alla fall hos oss är allt sånt noggrant genomtänkt. Men vi kan ju naturligtvis inte veta vad som behövs hos någon annan :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 262
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark