Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej på er!

Vi har klarat oss bra den här gången! Sist flög delar av taket och vi var strömlösa i typ 3 dagar men nu klarade vi oss helt!

Hur går det med era byggen/ renoveringar? :)

Vi hade strömlöst i 10 timmar eller nåt, men inga andra bekymmer. Ingen snö än heller, men drygt 100 mm regn de senaste 14 dagarna, så hagarna är rätt tråkiga. Eller eg är vi lyckligt lottade - den lilla hagen är hårdgjord, så där blir det max 5 cm gegga ovanpå, skogshagen är stor, men där är det en gång från grinden ner till skogen som förstås blir söndertrampad, ffa vid grinden. Men om hästarna bara väljer att stå någon annanstans så är det gräs. Ridbanan har klarat sig bra, det blir ju pölar när det kommer 30 mm i stöten, men de försvinner så fort regnet slutar.

Vi märkte inget av stormen direkt. En dörr på ladan blåste upp. :) Annars går det framåt, har byggt hage och vi har köpt belysning till stallet, som ska upp i helgen om det går som det ska.

Elvattenkoppar, någon här som har det? :) När vi ändå bygger nytt kommer vi satsa på det för att slippa bära vatten hela vintern. Även med thermobar måste man ju fylla på, om man inte skaffar flottör. Tanken är vattenkopp med flottör så hästarna aldrig står utan vatten, hade en sån i förra lösdriften jag stod och den fungerade kanon med många minusgrader.

Någon som kan rekommendera ett bra märke?
Har haft elvattenkopp på en lösdrift och den var inte bra. Vattnet blev snabbt dåligt i den pga den lilla mängden vatten som stod med alldeles för hög temp. Nu har vi en thermobar med samma funktion och den är superbra. Den fyller på själv, men det står mer vatten i den och tempen är precis över nollan så att det inte fryser men det är fortfarande kallt.

Här i Örebro län är det klass 2-varning för stormen Helga - så vi får se hur natten blir. Än så länge är det lugnt och hästarna är ute. Har beredskap för att sluta tidigare ifall stormen kommer i em. Jag vill inte ha hästarna ute vid klass 2-varning. Vid tidigare stormar av klass 2 så har halva stalltaket blåst ner i hagen (tegelpannor). Det finns en del träd som kan blås omkull också, och när det stormar så står hästarna gärna under just dessa träden.

/Lizzie

Här i Örebro län är det klass 2-varning för stormen Helga - så vi får se hur natten blir. Än så länge är det lugnt och hästarna är ute. Har beredskap för att sluta tidigare ifall stormen kommer i em. Jag vill inte ha hästarna ute vid klass 2-varning. Vid tidigare stormar av klass 2 så har halva stalltaket blåst ner i hagen (tegelpannor). Det finns en del träd som kan blås omkull också, och när det stormar så står hästarna gärna under just dessa träden.

/Lizzie

Vi har också klass 2 varning och det blåser redan hård vind och skulle bli som värst runt lunch, våra hästar är ute och jag är lite nervös över det men vår granne har koll så inget händer med staket eller de träd som står i hagen om de skulle blåsa upp riktningt ordentligt.

Vi har också klass 2 varning och det blåser redan hård vind och skulle bli som värst runt lunch, våra hästar är ute och jag är lite nervös över det men vår granne har koll så inget händer med staket eller de träd som står i hagen om de skulle blåsa upp riktningt ordentligt.

Jag kom iväg från jobbet strax innan kl 16 och det blåste som fasen på vägen hem. Vi såg rester från träd som blåst över vägen, men hunnit bli bortforslade. Jag var lite orolig över hur det skulle vara hemma. Dock var det inte så farligt. Ett plommonträd hade blåst omkull, men inga andra skador än så länge. Hästarna stor och tryckte inne i lösdriftshallen - smarta djur. Dock fick pållarna snabbt komma in och käka sin em-mat inne. Det var inge svårt att få in de små liven i alla fall ;)

/Lizzie

Vi roade oss igår med att sätta vägg- och takpanel i sadelkammaren. Blir bra!
12317418_1658107531126978_528368890_n.jpg

Och så är en hage klar:
12331406_1665190620423407_1151421395_n.jpg

Spännande! Jättefina fönster i sadelkammaren :)
Tack! Det är likadana i hela stallet (utom det andra fönstret i sadelkammaren som är bytt till ett fult...)! Tyvärr är de rejält slitna :( Får se om vi orkar fixa till dem eller om vi byter. De får hålla ett tag till i alla fall.

Såhär i tråkvädret sitter jag och försöker planera stallet som ska byggas om. Vad har ni valt för mått? På boxar, boxdörrar?
Velar mellan fyra normalstora eller tre riktigt stora boxar...

Såhär i tråkvädret sitter jag och försöker planera stallet som ska byggas om. Vad har ni valt för mått? På boxar, boxdörrar?
Mitt stall var från början fem ponnyboxar. Nu blir det tre boxar, två på 10 och en på 13 kvm plus en uppställningsplats. Har sån standardinredning från Kellfri, tror boxdörrarna är 1,20 meter i bredd.

Mitt stall var från början fem ponnyboxar. Nu blir det tre boxar, två på 10 och en på 13 kvm plus en uppställningsplats. Har sån standardinredning från Kellfri, tror boxdörrarna är 1,20 meter i bredd.
Vi har fyra boxar - två på 12 kvm, en på 14 kvm och en på 17 kvm. Vi hade lätt kunnat få plats med en- två lika stora boxar till, men tänkte att risken är stor att man "fyller stallet" och fyra hästar är fullt tillräckligt för oss.

Tack för svar! Det blir nog tre boxar på 10 kvm! Uppställningsplats har jag :). Vet inte hur jag fått för mig att dörrarna måste vara 2.20, jag blir helt snurrig av alla mått !!

Vi har fyra boxar - två på 12 kvm, en på 14 kvm och en på 17 kvm. Vi hade lätt kunnat få plats med en- två lika stora boxar till, men tänkte att risken är stor att man "fyller stallet" och fyra hästar är fullt tillräckligt för oss.

Du har rätt, jag har nu tre hästar så det får bli tre boxar :). Har en till Box, men den har en egen ingång m två halvdörrar och lite för liten men den får vara kvar ifall att :). Sen går ju mina ute dygnet runt på lösdrift men jag vill kunna ta in alla om det stormar eller för att torka upp.

Vad är normalstora och vad är riktigt stora?
Mina boxar är 3x4 m. Och jag hade inte velat ha mindre. Mina hästar är 156 resp 162 i mankhöjd. Med mindre boxar hade det blivit så mkt skitigare och blötare i boxen. Och jag vet att mina hästar ligger ner varje natt, och då är det skönt att veta att det finns gott om plats.

Minimum för mig är 4*3 kvm. Har det nu och hade gärna haft 4*4kvm så att hästarna får ytterligare lite mer sväng rum :p.

Vi har också 4*3 m till en 155 cms o en D-ponny. Vill absolut INTE ha mindre. Vi har tom börjat öppna mellan (hade några liggande slanor) för boxarna känns så smala på 3 m hållet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar