Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har haft elvattenkopp på en lösdrift och den var inte bra. Vattnet blev snabbt dåligt i den pga den lilla mängden vatten som stod med alldeles för hög temp. Nu har vi en thermobar med samma funktion och den är superbra. Den fyller på själv, men det står mer vatten i den och tempen är precis över nollan så att det inte fryser men det är fortfarande kallt.Elvattenkoppar, någon här som har det? När vi ändå bygger nytt kommer vi satsa på det för att slippa bära vatten hela vintern. Även med thermobar måste man ju fylla på, om man inte skaffar flottör. Tanken är vattenkopp med flottör så hästarna aldrig står utan vatten, hade en sån i förra lösdriften jag stod och den fungerade kanon med många minusgrader.
Någon som kan rekommendera ett bra märke?
Här i Örebro län är det klass 2-varning för stormen Helga - så vi får se hur natten blir. Än så länge är det lugnt och hästarna är ute. Har beredskap för att sluta tidigare ifall stormen kommer i em. Jag vill inte ha hästarna ute vid klass 2-varning. Vid tidigare stormar av klass 2 så har halva stalltaket blåst ner i hagen (tegelpannor). Det finns en del träd som kan blås omkull också, och när det stormar så står hästarna gärna under just dessa träden.
/Lizzie
Vi har också klass 2 varning och det blåser redan hård vind och skulle bli som värst runt lunch, våra hästar är ute och jag är lite nervös över det men vår granne har koll så inget händer med staket eller de träd som står i hagen om de skulle blåsa upp riktningt ordentligt.
Spännande! Jättefina fönster i sadelkammarenVi roade oss igår med att sätta vägg- och takpanel i sadelkammaren. Blir bra!
Och så är en hage klar:
Tack! Det är likadana i hela stallet (utom det andra fönstret i sadelkammaren som är bytt till ett fult...)! Tyvärr är de rejält slitna Får se om vi orkar fixa till dem eller om vi byter. De får hålla ett tag till i alla fall.Spännande! Jättefina fönster i sadelkammaren
Såhär i tråkvädret sitter jag och försöker planera stallet som ska byggas om. Vad har ni valt för mått? På boxar, boxdörrar?
Velar mellan fyra normalstora eller tre riktigt stora boxar...
Jag har redan en lösdrift .Jag hade tänkt utanför boxen och gjort en lösdrift + sjukbox istället
Mitt stall var från början fem ponnyboxar. Nu blir det tre boxar, två på 10 och en på 13 kvm plus en uppställningsplats. Har sån standardinredning från Kellfri, tror boxdörrarna är 1,20 meter i bredd.Såhär i tråkvädret sitter jag och försöker planera stallet som ska byggas om. Vad har ni valt för mått? På boxar, boxdörrar?
Vi har fyra boxar - två på 12 kvm, en på 14 kvm och en på 17 kvm. Vi hade lätt kunnat få plats med en- två lika stora boxar till, men tänkte att risken är stor att man "fyller stallet" och fyra hästar är fullt tillräckligt för oss.Mitt stall var från början fem ponnyboxar. Nu blir det tre boxar, två på 10 och en på 13 kvm plus en uppställningsplats. Har sån standardinredning från Kellfri, tror boxdörrarna är 1,20 meter i bredd.
Mitt stall var från början fem ponnyboxar. Nu blir det tre boxar, två på 10 och en på 13 kvm plus en uppställningsplats. Har sån standardinredning från Kellfri, tror boxdörrarna är 1,20 meter i bredd.
Vi har fyra boxar - två på 12 kvm, en på 14 kvm och en på 17 kvm. Vi hade lätt kunnat få plats med en- två lika stora boxar till, men tänkte att risken är stor att man "fyller stallet" och fyra hästar är fullt tillräckligt för oss.
Vad är normalstora och vad är riktigt stora?Såhär i tråkvädret sitter jag och försöker planera stallet som ska byggas om. Vad har ni valt för mått? På boxar, boxdörrar?
Minimum för mig är 4*3 kvm. Har det nu och hade gärna haft 4*4kvm så att hästarna får ytterligare lite mer sväng rum .Såhär i tråkvädret sitter jag och försöker planera stallet som ska byggas om. Vad har ni valt för mått? På boxar, boxdörrar?