Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är de bra? Vi har öppningsbarkrubba på våra boxar och jag har satt lådorna under dem så hästarna når dem inte. Vilket mysigt stall du har btw. :)

Ja dem är suveräna, de va de första jag köpte typ när vi flyttade in :p:D
Som de är nu har jag mest benskydd i lådorna på boxarna men får vi plats sedan så tänker jag kanske att vi kan ha två per häst, en med benskydd och en med hästens borstar, vi får se de är ju rätt bra storlek så de tar ju verkligen inte mycket plats varken på bredden eller djupet! Tycker även dem är snygga speciellt om man märker upp dem med namn.

Tack vi står just nu i min sambos blivande garange medans vi renoverar en annan del av ladan till nytt stall :) Just nu har vi dock knött in ännu en box vid uppställningsplatsen efter att bildern togs så det är lite trängre nu än på bilden :p

Ja dem är suveräna, de va de första jag köpte typ när vi flyttade in :p:D
Som de är nu har jag mest benskydd i lådorna på boxarna men får vi plats sedan så tänker jag kanske att vi kan ha två per häst, en med benskydd och en med hästens borstar, vi får se de är ju rätt bra storlek så de tar ju verkligen inte mycket plats varken på bredden eller djupet! Tycker även dem är snygga speciellt om man märker upp dem med namn.

Tack vi står just nu i min sambos blivande garange medans vi renoverar en annan del av ladan till nytt stall :) Just nu har vi dock knött in ännu en box vid uppställningsplatse efter att bildern togs så det är lite trängre nu än på bilden :p
Så har jag också. Mina hästar har jag i 3 av stallets 6 boxar och resten av familjen har de andra 3 boxarna. (Märkligt hur det kan bli :o:D ) Så jag har borstar i två lådor och benskydd och lindor i den tredje.

Hahah härligt att de kunnat gå i sommarehagen så länge, de har ju faktist nästan vart midsommarväder fram tills nu ändå så passar ju rätt bra ;)

Härligt att de börjar närma sig försigt i sadelkammaren! Hur går tankarna kring golvet ? vad har ni för alternativ? :)
Haha, ja det är tur vi haft sommarhagen. Problemet med den är det växer vass på stor del, alltså är den ganska blöt nu. Och därför är det också just sommarhagen. Den står under vatten på många ställen. Men den är ganska stor, så har bara blivit lerig på vissa stigar, speciellt genom vassen. Annars är det fortfarande gräs i den. Men risk är ju att den blir söndertrampad om vi inte blir klara med vinterhagen nån gång! Idag ska förhoppningsvis de sista stolparna ner, ska tydligen bli minusgrader så man får ju passa på innan dess ;)

Tjoho! Inflyttade och börjar komma i ordning lite inomhus. Hösilage hämtat, halm hämtas imorgon (bonden gick med på det, om han fick sovmorgon :D) och på lördag kommer pållarna! Sambon och jag är ganska så överens om hur vi ska utnyttja uthuset nu när vi kunnat gå runt, fundera och mäta. I uthuslängan blir det sadelkammare till vänster (en yttre sadelkammare som "groventré", oisolerad för tex täcken, grimmor mm, och en inre med diskbänk, foder, sadlar osv som kräver värme). Höförråd i mitten och tvättstuga + snickarbod till höger, dvs samma tänk där med inre delen isolerad = tvättstuga, och yttre delen snickarbod, där finns även trappan till loftet. Lilla uthuset till höger i bilden blir uppbindningsutrymme.

Helst vill jag börja fixa på en gång, men tydligen ska man packa upp flyttkartonger först :o:p

Lite bilder utifrån! Huset :)
10649458_10205366757874899_3776115692190469992_n.jpg

Garage och blivande hage, har turen att det står stolp till ca halva hagen som är i bra skick :)
1374921_10205366757474889_3838337362506736667_n.jpg

Uthus!
1910205_10205366758034903_6050737016056772682_n.jpg

Och en bonusbild där vi spenderat nyårsaftons-kvällen :love:
944029_10205374967120125_3060644268196766333_n.jpg

GOTT NYTT ÅR! :banana:

Tjoho! Inflyttade och börjar komma i ordning lite inomhus. Hösilage hämtat, halm hämtas imorgon (bonden gick med på det, om han fick sovmorgon :D) och på lördag kommer pållarna! Sambon och jag är ganska så överens om hur vi ska utnyttja uthuset nu när vi kunnat gå runt, fundera och mäta. I uthuslängan blir det sadelkammare till vänster (en yttre sadelkammare som "groventré", oisolerad för tex täcken, grimmor mm, och en inre med diskbänk, foder, sadlar osv som kräver värme). Höförråd i mitten och tvättstuga + snickarbod till höger, dvs samma tänk där med inre delen isolerad = tvättstuga, och yttre delen snickarbod, där finns även trappan till loftet. Lilla uthuset till höger i bilden blir uppbindningsutrymme.

Helst vill jag börja fixa på en gång, men tydligen ska man packa upp flyttkartonger först :o:p

Lite bilder utifrån! Huset :)
10649458_10205366757874899_3776115692190469992_n.jpg

Garage och blivande hage, har turen att det står stolp till ca halva hagen som är i bra skick :)
1374921_10205366757474889_3838337362506736667_n.jpg

Uthus!
1910205_10205366758034903_6050737016056772682_n.jpg

Och en bonusbild där vi spenderat nyårsaftons-kvällen :love:
944029_10205374967120125_3060644268196766333_n.jpg

GOTT NYTT ÅR! :banana:

Åh va kul att äntligen fått flyttat in! :) Ser jättefint ut! :)

Bygger nytt stall sen ett tag tillbaka. Nu har vi hemma börjat diskutera vilket material vi ska ha i innertaket. Råspont eller vit korrigerad plåt. Finns det några fördelar med ena eller andra materialet. Jag vill helst ha plåt medan maken tycker råspont.

Bygger nytt stall sen ett tag tillbaka. Nu har vi hemma börjat diskutera vilket material vi ska ha i innertaket. Råspont eller vit korrigerad plåt. Finns det några fördelar med ena eller andra materialet. Jag vill helst ha plåt medan maken tycker råspont.
tycker att det blir mer kondens på plåttak, samt att smuts syns mer på ett vitt plåttak än omålat trä :p.

sen tänker jag att det lätt blir ett fint musbo i ett plåttak, med alla fina veck att gömma sig från katten i :/.

fast jag har aldrig haft det själv så kan inte göra mer än att spekulera om kring det, har spontade bräder i mitt innertak då loftet är ovanför.

Vi har korrigerad plåt i vårat tak. Det var dock grönt när vi flyttade in på gården men målade om det.

Vi har precis takhöjd så det är godkänt och har ingen som helst kondens i taket så det beror nog mer på stallets luftegenskaper.

Vi har mycket möss i stallet. Dock verkar de mest hålla till i väggarna men säkert uppe i taket också.

Jag har inte märkt på tre år att det skulle bli skitigt i taket för att det är vitt. Men, så har vi vitt i hela stallet och vi har inte tyckt att det är hemskt skitigt alls. Bara där den ena trycker upp rumpan för att bajsa men där är det kalkat så det kalkas lätt över varje år.

Vi håller på att renovera vår lada och vi stod också och valde mellan råspont eller plåt. Jag ville ha vitt tak och efter mycket velande valde vi tillsut vitt plåttak.
Vi valde plåten för att det är ett mer tåligt material samt att det är enklare att sätta upp plåt på 85 kvm i takhöjd än råspont. Det känns också som om det är enklare att hålla rent i längden och behöver lixom inte målas om på samma sätt.

För att dra el i ett stall behöver inte elektrikerna ha någon speciell utbildning, dom ska bara ha koll på vad som är godkänt. Finns ingen speciell utbildning för att dra el i stall, våtrum mm

Som en vanlig person så får man dra all all kable själv, sätta upp armaturer mm men man får inte koppla in det i centralen.

Kul att många fortfarande jobbar och sliter trots kylan! Vi har varit lite "lata" och tagit det ganska lugnt med stallrenoveringen ett tag, men lite har vi fått gjort i alla fall!

Vi har påbörjat bygget av torkrum/förvaringsrum inne i stallet, skalet är i princip klart nu men det fattas dörr, tak och lister mm.

Utsidan (det har tidigare varit en box, därav de blåa murarna undertill) :

img_7469.jpg

Insidan:
img_7515.jpg

Sen har vi målat brädor och slipat, svetsat och målat en massa stål och än är vi inte riktigt klara med det sistnämnda men till helgen blir vi nog klara, och då kommer vi kunna sätta upp boxdörrar till min ligghall samt bygga upp en box inne i stallet.
img_9511.jpg

Så här ska det ju bli om ni minns!
ritning.jpg

Det är alltså torkrummet nere till höger vi byggt nu, och boxen bredvid är på gång. Ligghallen är klar när som på boxdörrar (det blir två i stället för en som på bilden). =)

Nu är äntligen den första boxväggen uppe!
Det kommer blir ännu bättre sedan när även väggarna är målade vita och takstolen klädd och laserad i samma nyans som boxinredningen, men kul att äntligen få se det uppe! :)

2016-01-05-12-38-25.jpg

2016-01-05-12-39-05.jpg

Så här blir det lätt när man gör något för första gången, man missbedömer lite här och där... Som här tex där satte vi skivan fel insåg vi när boxväggen kom på plats.. men men jag tänker måla lite snyggt där i samma/lika färg som skivan så kanske man inte stör sig så mycket på de, det är ju iaf på insidan boxen :) (vi kunde inte hålla oss utan var bara tvungna att sätta upp en krubba så snart väggen va uppe :p )

20160105_125705-1.jpg

Nu är äntligen den första boxväggen uppe!
Det kommer blir ännu bättre sedan när även väggarna är målade vita och takstolen klädd och laserad i samma nyans som boxinredningen, men kul att äntligen få se det uppe! :)

2016-01-05-12-38-25.jpg

2016-01-05-12-39-05.jpg

Så här blir det lätt när man gör något för första gången, man missbedömer lite här och där... Som här tex där satte vi skivan fel insåg vi när boxväggen kom på plats.. men men jag tänker måla lite snyggt där i samma/lika färg som skivan så kanske man inte stör sig så mycket på de, det är ju iaf på insidan boxen :) (vi kunde inte hålla oss utan var bara tvungna att sätta upp en krubba så snart väggen va uppe :p )

20160105_125705-1.jpg
Wow!! Blir ju jättebra! Åh vad kul att ni kommit så långt nu att boxväggarna är på gång!
Vad blev det för färg på boxväggarna? Himla snyggt iaf :)!

Wow!! Blir ju jättebra! Åh vad kul att ni kommit så långt nu att boxväggarna är på gång!
Vad blev det för färg på boxväggarna? Himla snyggt iaf :)!

Tack känns så himla kul att äntligen få komma igång med boxarna ! :)

Jag valde tillslut en mörkbrun lasyr för utomhusbruk från Byggmax och jag har laserat varje bräda 2 gånger :)

Tack känns så himla kul att äntligen få komma igång med boxarna ! :)

Jag valde tillslut en mörkbrun lasyr för utomhusbruk från Byggmax och jag har laserat varje bräda 2 gånger :)
Himla snyggt!
Jag köpte brun träolja på byggmax för att olja in balkarna i taket i sadelkammaren. Blev faktiskt himla bra! Inte alls så ljust som jag först trodde. Och eftersom den lasyren vi använde till boxar och sadelhängare i princip är slut så tänkte jag använda den oljan till kommande projekt som grindar till hage, borstlådor, hyllor och lite annat smått och gott :)! Vi får se vad man orkar med. Har iaf köpt sprayfärg till att måla garderoberna. Har två st, men de är slitna och ojämnt solblekt vita :p. Så hoppas att det ska bli bättre iaf!

Hur kom det sig att det blev stående plank förresten? Hur tjocka är de? :)

@Catrool har varit och snokat hos oss såklart, och kunde inte låta bli att ha stående plank hon med! :D
img_8688.jpg

Så grymt bra smak alla har i den här tråden!!

Hahaha ja precis de va därför jag valde " mörkbrun" och inte "mellanbrun" som ni för då hade det ju blivit för uppenbart att vi hade härmat er ;)

Nej @Martina_m skämt och sido vi valde stående för hållbarheten, de blir bara 1,4 meter långa istället för över 2 meter yttervägg och 3,5 meter mellanväggar om de skulle varit liggande. Just de stående hade min sambo bestämt redan när vi började skissa på inredningen innan vi hade flyttat in. Kanske ett det går emot den andra liggande råsponten vi har överallt, men så fick de bli. Våra är 45 mm tjocka och 120 mm breda :) U-profilerna är byggda som en ram och kapade så de sitter ihop, förutom överdelen den är löstagbar och skruvad så man kan "plocka" ut en bräda om något behöver bytas.

Hahaha ja precis de va därför jag valde " mörkbrun" och inte "mellanbrun" som ni för då hade det ju blivit för uppenbart att vi hade härmat er ;)

Nej @Martina_m skämt och sido vi valde stående för hållbarheten, de blir bara 1,4 meter långa istället för över 2 meter yttervägg och 3,5 meter mellanväggar om de skulle varit liggande. Just de stående hade min sambo bestämt redan när vi började skissa på inredningen innan vi hade flyttat in. Kanske ett det går emot den andra liggande råsponten vi har överallt, men så fick de bli. Våra är 45 mm tjocka och 120 mm breda :) U-profilerna är byggda som en ram och kapade så de sitter ihop, förutom överdelen den är löstagbar och skruvad så man kan "plocka" ut en bräda om något behöver bytas.
Tror snarare att det bryter av snyggt mot resten som är liggande!
Det blir nog lättare att byta ut om någon bräda behöver bytas oxå! (Gode gud, låt våra boxväggar hålla länge!!!!)
Vi har en mellanvägg på nästa 4 m, och den sitter bara iträdd i u-profilerna i vägg och stolpe. Faktiskt mer stabilt än vad jag kunde föreställa mig tack och lov. Tur man har hyfsat snälla hästar :p Men den ska fästas på mitten med ett plattjärn i golvet. Ska bara komma på hur vi smidigast och med minst radie bockar det i 90 grader. :)

@Lovise och @Catrool, jag vill se mer bilder från era stall! ni måste lova att uppdatera :D

Funderar på diskusionen om val av material till innertaket, plåt vs råspont.

Jag måste ha dubbelgipsat tak för att få det godkänd av försäkringsbolaget med tanke på branskyddet. Stallet ska ju vara en egen brandcell. Detta var jag tvungen att undersöka och kola med försäkringen för att få tillstånd av länsstyrelsen att bygga stallet.

Menar ni att det skulle vara ok med bara plåt vs råspont, eller ska ni ha gips under?

Funderar på diskusionen om val av material till innertaket, plåt vs råspont.

Jag måste ha dubbelgipsat tak för att få det godkänd av försäkringsbolaget med tanke på branskyddet. Stallet ska ju vara en egen brandcell. Detta var jag tvungen att undersöka och kola med försäkringen för att få tillstånd av länsstyrelsen att bygga stallet.

Menar ni att det skulle vara ok med bara plåt vs råspont, eller ska ni ha gips under?

Detta beror ju helt på vad som finns runt i kring/ ovanför stallet, tex om du har höskulle ovan innertaket på stallet. Det beror även på om du har andra verksamheter i byggnaden eller inte. Tex om du har höskulle ovanför taket då måste du ha brandskydd 60 minuter i taket. Har du en lada i samma byggnad eller ett personalrum med typ kök/ kaffekokare osv så måste dessa tillhöra olika brandceller, en enkel sadelkammare kan dock vara i samma brandcell som stallet.

Tex för ett djurstall som bara innehåller djur och ligger minst 30 m från andra byggnader
ställs inga särskilda krav på brandskydd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII