Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu enklare är att ställa på ett tefat, sånt plast som ungarna åker i pulkabacken på, och dra allt som ska någonstans på. Går väldigt lätt, med ett spännband får man med sig förvånansvärt mycket på ett tefat. Har använt för att dra gödsel på också, mockat i ikeakassar och ställt på, och spänt för min mycket dragvillige schäfer när det varit för mycket snö för att dra skottkärran igenom.
Haha, jag vidhåller att just vatten är lättare att dra i dunkar, men för alla andra grejer är ett tefat bra!

Tusen tack :)

Hur mkt varmvatten fyller du på med varje dag? Vi har inget varmvatten i stallet och för närvarande inte i huset heller. :p jag kokar vatten till kaninerna och hönsens vatten i vattenkokare uppe i stallet.

Hur stora vattenbaljor har ni alla i hagen? För en ponny och en nsv, hur stor behöver jag? Hur mkt dricker dom under dagen tro? Hade tänkt ta med två hinkar med vatten på morgonen ut att fylla baljan med (eller ställa ut som bara). Men det kanske blir för lite?

Vet ni förresten hur mkt hö ett sf-nät rymmer? Funderar på om jag ska ha ett eller två.
Har 2 halvblod och de får ca 3 vattenkannor på morgonen. Sen har de vars 2 vattenhinkar i stallet över natten.

Har de ute mellan kl 5 och 22 då jag jobbar. 8-23 då jag är ledig. Ger frukost hö ute och lunch hö kl 15, hade nog använt lunch grind om jag inte hade kunnat ge dem själv :).

Vattnet ute fryser ganska direkt och inne fryser det också efter hand. men de har i alla fall en chans att dricka sig otörstiga då de går ut och kommer in.
Får mycket vatten i kraften också.
Hö får mina 3 gånger om dagen, och de har ofta kvälls hö kvar då man tar ut dem och frukost hö kvar då man ger lunch. Så har inget behov av fler fodringar eller hö nät.

Har skickat gubben att köpa en dunk nu. Han får köpa två 12-liters hinkar till stallet och sen bygger vi en isolerad balja till hagen. Har en 80 liters rund hemma så ev köper vi en 40 liters och ställer i, eller så köper vi två fyrkantiga.

Har förresten också höet i lådor :)

Har ett fint nät i botten så att hö böss och regn faller igenom :), så blir det inte en äcklig sörja i botten då det regnat :p

Ska ni bara ha två lager gips eller även isolering?

Vårt stall måste också vara en egen brandcell då vi har loge bredvid där vi ska ha hö/halmförvaring. Vi behöver alltså ha råspont/plåt, isolering och sedan råspont igen.

Det gamla loftet (golv/tak) får vara kvar, dubbelgips ska vara tak I stalldelen. Igen speciell isolering krävdes här då dubbelgips ger 60 min brandskydd.

För att väggen ut till foderförvaringen ska vara ok, så ska det vara dubbelgips och en speciell isolering som är antibrandbehandlad + virke m.m.. Eller så ska man mura upp väggen.

Ja, länstyrelsen har varit väldigt petiga och ville ha in utlåtande från försäkringsbolaget.

Okej. Jag hittar nog. :) Tänkte att det kunde vara bra att veta om jag skulle behöva göra så, jag hoppas att det inte ska behövas.

Vad har ni isolerat med? Vilken stl är det på baljorna? :) Vi ska nog bygga något sånt och ha låda med nät i som det känns nu.

Vet tyvärr inte exakt litet men kanske 60 eller strax under :) Vi har isolerat med frigolit och vanlig ullisolering. Viktigt att få bra isolering underifrån :)

Idag har vi fått massa snö äntligen! Ingen plog har vi heller så jag snickrade ihop en liten plog och så fick gammelhästen (25år) dra! Behöver justera plogen lite, och förlänga draglinorna, men hej vad det gick! Vet inte vem som tyckte det var roligast, jag eller hästen. :)

img_7559.jpg

Har ni traktor och plog, ni som behöver ploga? Eller nåt annat? Vi har traktor och kommer väl antagligen fixa ett plogblad så småningom.

Idag har vi fått massa snö äntligen! Ingen plog har vi heller så jag snickrade ihop en liten plog och så fick gammelhästen (25år) dra! Behöver justera plogen lite, och förlänga draglinorna, men hej vad det gick! Vet inte vem som tyckte det var roligast, jag eller hästen. :)

img_7559.jpg

Har ni traktor och plog, ni som behöver ploga? Eller nåt annat? Vi har traktor och kommer väl antagligen fixa ett plogblad så småningom.
Kul! Jag har sålt den ena inkörda hästen, men insåg just att vi faktiskt har en till som är inkörd. Men vi saknar däremot loksele för tillfället. Men med de vinddrivor vi har här hade det nog varit svårt att hästploga ändå. Vi har plog till fyrhjulingen.

img_7559.jpg

Åh, så kul med inkörd häst! Jag har ju ingen häst alls, och ingen traktor, så vi skottar för hand än så länge :p Kommer det riktigt mycket snö har våra två närmsta grannar traktorer. Men vägen vi bor vid skottas bra så bilen står nere vid den, då blir det bara några meter att skotta :)

Vi fick lite kaos när vi flyttade ut hästarna, hade helt förlitat mig på fodergrinden vi köpt. Jobbar natt så är borta 12h i sträck och vi fick smällkallt -20 från tidigare runt 0. Snäll sambo som är julledig (veckopendlar annars) har fodrat sena kvällar och tidiga mornar, då grinden var trasig vid leverans. Fånghästar som inte kan ha fri tillgång men likväl behöver mat ofta i sån kyla. De går på lösdrift.

Inte hunnit skaffa thermobar men har isolerad vattentunna (hemgjord), fyller på 10 L varmvatten 3 ggr per dag och lägger en 5L-dunk med hett vatten i, dels värmer den vattnet och dels rör den sig när hästarna dricker så det inte fryser så lätt. Men visst, -20 pallar den inte, men -10 :)

Idag kom äntligen en fungerade fodergrind, är på jobbet nu och känner mig lugn att de får mat om någon timme, sambon får sova i fred :) Han åker dessutom på sön kväll så en himla tur att den kom idag!

Hästarna verkar trivas kanon! Vi har börjat isolera sadelkammaren, skönt att komma igång :)

Vi fick lite kaos när vi flyttade ut hästarna, hade helt förlitat mig på fodergrinden vi köpt. Jobbar natt så är borta 12h i sträck och vi fick smällkallt -20 från tidigare runt 0. Snäll sambo som är julledig (veckopendlar annars) har fodrat sena kvällar och tidiga mornar, då grinden var trasig vid leverans. Fånghästar som inte kan ha fri tillgång men likväl behöver mat ofta i sån kyla. De går på lösdrift.

Inte hunnit skaffa thermobar men har isolerad vattentunna (hemgjord), fyller på 10 L varmvatten 3 ggr per dag och lägger en 5L-dunk med hett vatten i, dels värmer den vattnet och dels rör den sig när hästarna dricker så det inte fryser så lätt. Men visst, -20 pallar den inte, men -10 :)

Idag kom äntligen en fungerade fodergrind, är på jobbet nu och känner mig lugn att de får mat om någon timme, sambon får sova i fred :) Han åker dessutom på sön kväll så en himla tur att den kom idag!

Hästarna verkar trivas kanon! Vi har börjat isolera sadelkammaren, skönt att komma igång :)

Puh jobbigt med så mycket strul, men tur att det gick bra iaf! Är de inte alltid så när det måste fungera!

Minns när vi flyttade in på gården för ett år sedan då kom stormen, delar av taket flög av på huset, strömlösa i 3 dagar och på morgonen stod hela grannskapet och undrade vad de skulle göra med alla träd som låg i deras trädgård eftersom dem kom från vår skog. Ha ha vi hade ju lixom inte ens en motorsåg då! :D Tur det visade sig att vi hade snälla grannar :)

Här sprack ett vattenrör i hönsstallet igår kväll pga kylan. Som tur var upptäckte vi det snabbt så vi kunde stänga av vattnet. Och som tur var hade jag för en gångs skull tagit in djurens vattenautomater/hinkar och fyllt för att serva sambon lite som brukar vara snäll och gå upp på morgonen för att fixa djuren. Fick tips av en granne om en kille i grannbyn som kom och hjälpte oss idag. Varken jag eller sambon har lagat kopparrör innan liksom :p Men nu såg sambon hur han gjorde och kan kanske klara det själv om det händer i framtiden. Sen åkte vi till Biltema och köpte en jäkla massa rörisolering, för här är riktigt dåligt isolerat på många ställen och på vissa inte alls. Förrförra ägaren har lindat in rören i husisolering (stenull eller vad det heter) och papp och fäst det med ståltråd. Det är lika stolligt som det låter :p Vi skulle såklart ha tagit tag i det där tidigare men ni vet hur det blir, det är så mycket som alltid behöver fixas.

Men, det är aldrig tråkigt att bo på landet iaf, alltid händer det nått ;)

Här sprack ett vattenrör i hönsstallet igår kväll pga kylan. Som tur var upptäckte vi det snabbt så vi kunde stänga av vattnet. Och som tur var hade jag för en gångs skull tagit in djurens vattenautomater/hinkar och fyllt för att serva sambon lite som brukar vara snäll och gå upp på morgonen för att fixa djuren. Fick tips av en granne om en kille i grannbyn som kom och hjälpte oss idag. Varken jag eller sambon har lagat kopparrör innan liksom :p Men nu såg sambon hur han gjorde och kan kanske klara det själv om det händer i framtiden. Sen åkte vi till Biltema och köpte en jäkla massa rörisolering, för här är riktigt dåligt isolerat på många ställen och på vissa inte alls. Förrförra ägaren har lindat in rören i husisolering (stenull eller vad det heter) och papp och fäst det med ståltråd. Det är lika stolligt som det låter :p Vi skulle såklart ha tagit tag i det där tidigare men ni vet hur det blir, det är så mycket som alltid behöver fixas.

Men, det är aldrig tråkigt att bo på landet iaf, alltid händer det nått ;)

Puh tur ni såg det i tid och att det fanns någon i närheten som kunde hjälpa er! :)

Ja :) Men den killen som hjälpte oss tog typ 1000 inkl moms och så, så det var inte svart. Innan vi fick tag i honom ringde vi avloppsjouren och fick via de tag på en kille som jobbar med "rörjour", han skulle ta 4000 kr extra pga att det var helg - helt galet dyrt. Så tur vi kollade med grannarna först ;)

Nu har vi nästan en box på plats i stallet. :) Boxdörren är inte upphängd (den ska inte ens vara där utan på ligghallen), men vi var ju tvungna att se hur det skulle bli! Är väldigt nöjd :love:
img_9862.jpg

img_9863.jpg
img_9867.jpg

Torkrummet/förvaringsrummet där inne till höger har fått utsidan i samma färg som boxarna också.

Sen åkte vi till Biltema och köpte en jäkla massa rörisolering, för här är riktigt dåligt isolerat på många ställen och på vissa inte alls. Förrförra ägaren har lindat in rören i husisolering (stenull eller vad det heter) och papp och fäst det med ståltråd. Det är lika stolligt som det låter :p Vi skulle såklart ha tagit tag i det där tidigare men ni vet hur det blir, det är så mycket som alltid behöver fixas.;)

Kan annars rekommendera värmekabel. Vi har haft en sedan vi flyttade in 2007 och den har fungerat felfritt.

Kan annars rekommendera värmekabel. Vi har haft en sedan vi flyttade in 2007 och den har fungerat felfritt.
Tack för tips :) Vi ska dock spara ihop till en vattenmantlad kamin så då kommer inte de rören användas alls :) Nu har vi pelletsbrännare en bra bit från huset och så går rören genom stallet och det var där röret hade spruckit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 938
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar