Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har halm till hästarna och även om det kanske finns ngt som suger upp kisset bättre så byter jag aldrig bort det. Tycker om att hästarna har ngt att plocka med då höet tar slut, och bönderna häromkring tar inte emot gödsel med spån i. Haft halm i flera flera år och tycker att det inte finns ngt som slår det som strö, varken ekonomiskt eller som bädd :).

Har inte haft torv sen jag såg att både ponnyn och halvblodet glatt rotade runt efter rötter i det. Då båda haft kolik så är jag skit nojig över att de ska få igen. Så torven åkte ut väldigt snabbt igen.
Halm pellets tycker jag inte suger upp ngt, och spån pellets dammar så fort det blir torrt. Har det till hönsen då det är lättmockat. men funderar på att gå över till halm där då det dammar som bara den..

Men halmpellets, ska det blötas upp och svälla? Har aldrig testat det. Men det känns som man missar grejen med att det ska vara torrt och säga upp i boxen då.

Jag var väldig motståndare till torv tidigare, så var vi tvungna att ha det på den nya ridskolan som byggdes i min hemkommun. Det är inte alls mörkt. Beror nog iof på stallet. Lätt att göra en bädd, som är det enda som funkar för min häst. Väldigt lättmockat, bajsen gräver inte ner sig. Men det dammar, och det är sååå drygt när man måste strö! Nu har jag övergått till att bara mosa balen lite grann, så fixar hästarna resten själva.

Jag hade kutterspån när jag bodde i Skåne. Fy fasen. Tog ju evigheter att mocka i. På första stället hade han en box på bara 3x3 m utan att kunna kolla ut över dörren. Det var dyngsurt och jag strödde nästan varannan dag!!!
På nästa ställe fick han större box 3x4 +kunna kolla ut. Där höll det sig riktigt torrt faktiskt, men basen grävde gärna ner sig i spåret.

Sågspån känns som ett alternativ om torven ska bort tror jag....

Ja både halm och spånpellets måste blötas så de sväller. Men alltså när pelletsen får vatten på sig så sväller de och blir finfördelade och är inte alls blöta :) När jag hade detta så la jag pelletsen i en skottkärra, på med en kanna vatten och seda fixade jag hösilagepåsar och när jag kom tillbaka hade det svällt klart och var då 3 ggr så stor hög i kärran :) När hästarna kissar blir det en kaka av spånet/halmpelletsen som man sedan kan lyfta ut. Jag tyckte min valack kissade för mycket för spånpellets iaf för de blev blött, men de kanske har att göra med vilken pellets man har och just de faktum att min valack kissar mycket och på exakt samma ställe hela tiden.

Ja både halm och spånpellets måste blötas så de sväller. Men alltså när pelletsen får vatten på sig så sväller de och blir finfördelade och är inte alls blöta :) När jag hade detta så la jag pelletsen i en skottkärra, på med en kanna vatten och seda fixade jag hösilagepåsar och när jag kom tillbaka hade det svällt klart och var då 3 ggr så stor hög i kärran :) När hästarna kissar blir det en kaka av spånet/halmpelletsen som man sedan kan lyfta ut. Jag tyckte min valack kissade för mycket för spånpellets iaf för de blev blött, men de kanske har att göra med vilken pellets man har och just de faktum att min valack kissar mycket och på exakt samma ställe hela tiden.
Hmm, då kanske det inte är så bra att göra botten om man har pellets. Låter ju annars smidigt. Jag har ju haft en riktig pissenisse, men han har blivit mkt bättre och framförallt nu när han är ute mkt mer nu när jag får bestämma själv över tider för in och utsläpp.
Jag får väl kanske hålla mig till min älskade torv och städa stallet lite oftare :p tur det bara är två boxar!

Nu börjar vi komma en bit. Sadelkammaren blir i två delar - Den inre ska isoleras och användas till ja, typ enbart sadlar :D Den blir ca 2,5 x 1.7m. Inser att jag inte har så mycket grejer som kräver värme, äger inga träns (rider i repgrimma). Möjligt att kraftfodret får vara där inne också! Yttre delen har en blytung garderob (liggande) för täcken, schabrak mm. Blir även en himla massa krokar + påsförvaring.

I vilket fall, inre delen är på gång. Det hängande taket är uppreglat, väggarna är delvis reglade. Golvet isolerat, dörrkarmen på plats. Räknar med att ha det färdigt innan februari. Visserligen bara för katternas skull, sen ska allt målas och inredas framåt våren.

1236225_10205439267447593_6065867850443114396_n.jpg

Hmm, då kanske det inte är så bra att göra botten om man har pellets. Låter ju annars smidigt. Jag har ju haft en riktig pissenisse, men han har blivit mkt bättre och framförallt nu när han är ute mkt mer nu när jag får bestämma själv över tider för in och utsläpp.
Jag får väl kanske hålla mig till min älskade torv och städa stallet lite oftare :p tur det bara är två boxar!

Ja smidigt är det att mocka vill jag lova, de blir ju typ fint sågspån så man får med sig minimalt med spån i kärran när man mockar :) Ja gillar du torv så är de la bara att fortsätta och städa på :P

Idag har vi frigjort två boxar till hästarna och även gjort plats för hö och halm i stallgången. Sen gjorde vi i ordning i sadelkammaren, sorterade upp saker urkartonger och gjorde ordning hyllor för saker som ska hämtas med storhästen. Barnen får en låg hylla med sina saker så att dom enkelt kan hämta saker till ponnyn. :) Sadelkammaren är inredd sen innan och jag är väl inte helt nöjd med hur dom placerat sadelhängare och så. Eventuellt flyttar vi om lite eller så får det duga sålänge. Vi använder inte så mycket utrustning ändå, ponnyn har änsålänge bara en grimma. :o

Idag har vi frigjort två boxar till hästarna och även gjort plats för hö och halm i stallgången. Sen gjorde vi i ordning i sadelkammaren, sorterade upp saker urkartonger och gjorde ordning hyllor för saker som ska hämtas med storhästen. Barnen får en låg hylla med sina saker så att dom enkelt kan hämta saker till ponnyn. :) Sadelkammaren är inredd sen innan och jag är väl inte helt nöjd med hur dom placerat sadelhängare och så. Eventuellt flyttar vi om lite eller så får det duga sålänge. Vi använder inte så mycket utrustning ändå, ponnyn har änsålänge bara en grimma. :o

Bilder!! :D :D

Åh, jag har ett dilemma. Hade ju hittat en ponny som jag och barnen fastnat för. Skimmelskäck (blir vit) som är ung och ganska tunn så ingen vacker syn men han är inkörd och inriden. Så blev jag plötsligt erbjuden en häst som är fin i hullet, svart med vita tecken, maffigt byggd och ngt större, ett par åt äldre men bara riden. Den kostar 2500 kr mer men både dottern och min man tycker att vi ska köpa den istället. Den ser helt klart bättre ut men den är ju fin i hullet och fotad av duktig fotograf så det är ju lite orättvist att bara se till bilder. Och utsidan är inte allt. Båda är importer (från hästhandlare med gott rykte) så jag kan inte åka och titta, och nu vet jag inte vilken jag ska välja. :eek:

Tog lite bilder i morse iaf vid 5-tiden när jag var uppe och vattnade djuren innan jobbet. Få se nu om det funkar...

I de tre närmaste boxarna bor just nu kaniner, vi får se om det får vara så eller om vi flyttar kaninerna längst bort och har hästarna närmast hitåt istället.
12552860_1717286528502004_3896478047869734764_n.jpg

Andra hållet. Bakom det gröna skynket är en box till, har använts som fölbox. Just nu bor hönsen där. Sadelkammaren är längst bort i gången. Det var för dåligt ljus för att få en bra bild därinne i morse.
12552683_1717286518502005_6874321165679171722_n.jpg

Hö och halm kommer att stå längs väggen mitt emot boxarna här. Har räknat att det får plats 4 balar hö (100kg st) och 4 balar halm (100 kg st) där - hoppas jag. Vi har tur för vi får köpa av en nära grannbonde och han sa att han kan köra ut hur ofta vi vill helt gratis för det är så nära, så han tyckte att vi bara skulle ta några balar i taget och låta resten stå hos honom. Jag ska försöka hinna ta bort alla skyltarna från väggen också... Om man går genom öppningen där kommer man till andra stallet som vi ska riva ut och göra verkstad av. Längst in där finns vattenrummet.
12509548_1717286511835339_4363056721367836325_n.jpg

Åh, jag har ett dilemma. Hade ju hittat en ponny som jag och barnen fastnat för. Skimmelskäck (blir vit) som är ung och ganska tunn så ingen vacker syn men han är inkörd och inriden. Så blev jag plötsligt erbjuden en häst som är fin i hullet, svart med vita tecken, maffigt byggd och ngt större, ett par åt äldre men bara riden. Den kostar 2500 kr mer men både dottern och min man tycker att vi ska köpa den istället. Den ser helt klart bättre ut men den är ju fin i hullet och fotad av duktig fotograf så det är ju lite orättvist att bara se till bilder. Och utsidan är inte allt. Båda är importer (från hästhandlare med gott rykte) så jag kan inte åka och titta, och nu vet jag inte vilken jag ska välja. :eek:

Tog lite bilder i morse iaf vid 5-tiden när jag var uppe och vattnade djuren innan jobbet. Få se nu om det funkar...

I de tre närmaste boxarna bor just nu kaniner, vi får se om det får vara så eller om vi flyttar kaninerna längst bort och har hästarna närmast hitåt istället.

Andra hållet. Bakom det gröna skynket är en box till, har använts som fölbox. Just nu bor hönsen där. Sadelkammaren är längst bort i gången. Det var för dåligt ljus för att få en bra bild därinne i morse.

Hö och halm kommer att stå längs väggen mitt emot boxarna här. Har räknat att det får plats 4 balar hö (100kg st) och 4 balar halm (100 kg st) där - hoppas jag. Vi har tur för vi får köpa av en nära grannbonde och han sa att han kan köra ut hur ofta vi vill helt gratis för det är så nära, så han tyckte att vi bara skulle ta några balar i taget och låta resten stå hos honom. Jag ska försöka hinna ta bort alla skyltarna från väggen också... Om man går genom öppningen där kommer man till andra stallet som vi ska riva ut och göra verkstad av. Längst in där finns vattenrummet.

Fantastiskt snyggt!

/Lizzie

Fantastiskt snyggt!

/Lizzie
Åh tack. :) Ja vi gillade den här delen bäst så inredningen i det andra stallet ska vi försöka sälja om det går. Jag gillar att man kan ta bort väggarna mellan dom här boxarna (det är tjocka plankor som ligger löst mellan två rännor) så att man kan göra dubbelboxar tex om man vill. Eller ändra höjden på mellanväggarna.

@tintilar Jättefint stall, murade boxar är så snyggt! Ang höförvaringen - tänk på att stallmiljön är förödande för hö. Jag skulle inte vilja ha hö för mer än en vecka i taget i stallet.

Okej, varför då? :) Tack för info, detta visste jag inte.
Hästarna avger fukt, och även med bra ventilation är luften i stallet fuktigare än på andra ställen. Hö och halm, men ffa hö, drar åt sig fukten och det bildas mögel, särskilt i "kortändarna" på stråna.

Det måste ju bero på stallmiljön. De allra flesta stall har ju hö i stallet.
Har de? De flesta jag känner till har höförvaringen i ett annat utrymme? Sen är det ju alltid svårare att lagra hö i ett fuktigare klimat än i ett torrare, men eftersom hästarna avger fukt menar jag att stallet alltid är olämpligt för förvaring av torrhö - även om luftväxlingen är utmärkt.

Hästarna avger fukt, och även med bra ventilation är luften i stallet fuktigare än på andra ställen. Hö och halm, men ffa hö, drar åt sig fukten och det bildas mögel, särskilt i "kortändarna" på stråna.
Okej. I detta fall är det bara 2 hästar som kommer att stå i stallet så det kanske hade varit värre om det var fullt i alla boxarna. Jag kanske ska ta bara 2 balar åt gången istället, så att det tar slut fortare. Hästarna kommer att stå inne från 6 feb-1 maj som längst, sen blir det bete och till hösten lösdrift. Men då kanske det är bäst att ha hästarna i andra änden på stallet iaf, så att de står så långt ifrån balarna som möjligt. Hela byggnaden är ca 150 kvm invändigt och den bortre stalldelen är tom på djur, där ska gubbarna som sagt ha verkstad.

Okej. I detta fall är det bara 2 hästar som kommer att stå i stallet så det kanske hade varit värre om det var fullt i alla boxarna. Jag kanske ska ta bara 2 balar åt gången istället, så att det tar slut fortare. Hästarna kommer att stå inne från 6 feb-1 maj som längst, sen blir det bete och till hösten lösdrift. Men då kanske det är bäst att ha hästarna i andra änden på stallet iaf, så att de står så långt ifrån balarna som möjligt. Hela byggnaden är ca 150 kvm invändigt och den bortre stalldelen är tom på djur, där ska gubbarna som sagt ha verkstad.
Det låter klokt - och du kan hålla koll på höet genom att titta noga på kortändarna på balen, där snittytan är.

Åh vad fint!! Ska du försöka göra lösdriften inne i stallet, eller har du en annan plan?

Ang. ponnyvalet är det nog bara du själv som kan välja men jag skulle definitivt inte köpa nån utan att ha tittat på dem, seriös försäljare eller ej. Att den ena är både inkörd och inriden hade jag sett som ett stort plus!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 814
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar