Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad fint!! Ska du försöka göra lösdriften inne i stallet, eller har du en annan plan?

Ang. ponnyvalet är det nog bara du själv som kan välja men jag skulle definitivt inte köpa nån utan att ha tittat på dem, seriös försäljare eller ej. Att den ena är både inkörd och inriden hade jag sett som ett stort plus!
Jag ville gärna ha ligghallen i stallet men det går inte. Vi kommer att bygga ut stallet med en ligghall men med en dörr mellan stall och hall som kan man hålla stängd. Stallet är välisolerat och eftersom att grabbarna ska ha verkstad i ena delen vill vi kunna ha en behaglig temperatur därinne på vintern.

Tack för tankarna kring ponnyköpet. Ja den är inkörd, inriden och billigare. Så förnuftet säger ju att det vore klokare. Men det kommer att krävas lite eftertanke innan vi bestämmer oss. Min man vill helt klart ha den andra, ingen tvekan för honom.

Åh, jag har ett dilemma. Hade ju hittat en ponny som jag och barnen fastnat för. Skimmelskäck (blir vit) som är ung och ganska tunn så ingen vacker syn men han är inkörd och inriden. Så blev jag plötsligt erbjuden en häst som är fin i hullet, svart med vita tecken, maffigt byggd och ngt större, ett par åt äldre men bara riden. Den kostar 2500 kr mer men både dottern och min man tycker att vi ska köpa den istället. Den ser helt klart bättre ut men den är ju fin i hullet och fotad av duktig fotograf så det är ju lite orättvist att bara se till bilder. Och utsidan är inte allt. Båda är importer (från hästhandlare med gott rykte) så jag kan inte åka och titta, och nu vet jag inte vilken jag ska välja. :eek:

Tog lite bilder i morse iaf vid 5-tiden när jag var uppe och vattnade djuren innan jobbet. Få se nu om det funkar...

I de tre närmaste boxarna bor just nu kaniner, vi får se om det får vara så eller om vi flyttar kaninerna längst bort och har hästarna närmast hitåt istället.
12552860_1717286528502004_3896478047869734764_n.jpg

Andra hållet. Bakom det gröna skynket är en box till, har använts som fölbox. Just nu bor hönsen där. Sadelkammaren är längst bort i gången. Det var för dåligt ljus för att få en bra bild därinne i morse.
12552683_1717286518502005_6874321165679171722_n.jpg

Hö och halm kommer att stå längs väggen mitt emot boxarna här. Har räknat att det får plats 4 balar hö (100kg st) och 4 balar halm (100 kg st) där - hoppas jag. Vi har tur för vi får köpa av en nära grannbonde och han sa att han kan köra ut hur ofta vi vill helt gratis för det är så nära, så han tyckte att vi bara skulle ta några balar i taget och låta resten stå hos honom. Jag ska försöka hinna ta bort alla skyltarna från väggen också... Om man går genom öppningen där kommer man till andra stallet som vi ska riva ut och göra verkstad av. Längst in där finns vattenrummet.
12509548_1717286511835339_4363056721367836325_n.jpg

Åh verkligen jättesnyggt stall! :love:

För att hänga på diskussionen om foder, får man ens ha så mycket foder/strö inne i stallet? Hade för mig det var något med en dagsgiva eller något sånt? Kan ha fel, men värt att kolla upp! :)

"Grovfoder och strö ska lagras i utrymmen som är skilda från stallet. Torrt foder måste lagras fuktfritt, så att det inte möglar. Mest lättarbetat blir det om stall och lagringsutrymme är i samma plan men om man vill utnyttja en befintlig skulle för hö och halm så är naturligtvis detta ett alternativ."

suck...

"Grovfoder och strö ska lagras i utrymmen som är skilda från stallet. Torrt foder måste lagras fuktfritt, så att det inte möglar. Mest lättarbetat blir det om stall och lagringsutrymme är i samma plan men om man vill utnyttja en befintlig skulle för hö och halm så är naturligtvis detta ett alternativ."

suck...

Ah Sorry! :(

Jättesnyggt stall! Ska vi byta? Tyvärr ska jag vara lite tråkig och påpeka vissa saker...
Andra hållet. Bakom det gröna skynket är en box till, har använts som fölbox. Just nu bor hönsen där.
Hoppas att hönsen inte ska bo kvar när pållarna flyttar in. Höns dammar och hästar är dammkänsliga.

Hö och halm kommer att stå längs väggen mitt emot boxarna här. Har räknat att det får plats 4 balar hö (100kg st) och 4 balar halm (100 kg st) där - hoppas jag.
Enligt LBK (Lantbrukets Brandkommitte) så får man inte ha så mycket hö/halm i stallet. Grundregeln säger
att man högst får lagra ett dagsbehov av hö och halm inne i stallet. Bra info finns här: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html

Om man går genom öppningen där kommer man till andra stallet som vi ska riva ut och göra verkstad av.
Också här har LBK en hel del att säga. Stall respektive verkstad måste vara egna brandceller se info här http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen

Jättesnyggt stall! Ska vi byta? Tyvärr ska jag vara lite tråkig och påpeka vissa saker...

Hoppas att hönsen inte ska bo kvar när pållarna flyttar in. Höns dammar och hästar är dammkänsliga.

Enligt LBK (Lantbrukets Brandkommitte) så får man inte ha så mycket hö/halm i stallet. Grundregeln säger
att man högst får lagra ett dagsbehov av hö och halm inne i stallet. Bra info finns här: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html

Också här har LBK en hel del att säga. Stall respektive verkstad måste vara egna brandceller se info här http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen
Sitter i telefon med jbv nu :) Det låter inte så farligt. Återkommer.

Hönsen kommer att bo kvar i boxen i vinter. Hästar får bo i samma byggnad som höns och dessutom har hönsboxen en nätvägg som hindrar att det dammar in i resten av stallet - jag avskyr när de blir dammit nämligen så det har jag ordnat för min egen del men också för kaninerna som bor i stallet. Kaniner är nämligen mycket känsliga för damm och bör inte bo tillsammans med höns - de ska flytta ut i sommar är tanken, detta är en tillfällig lösning. :) Ska tilläggas också att hästarna endast kommer att vara installade i 2,5 månad så det är inte en livstid.

Enligt jbv får jag förvara hö och halm i stallgången. Det finns enligt dom inga regler som dom känner till som hindrar detta, sålänge hästens utrymme uppfyller godkända mått trots balarna. Och det gör det. Jag ska kontakta LBK också, men troligen är det en rekommendation och inte en regel. Återkommer. :)

Om man får ha en ligghall inne i stallet, eller 15 halmade boxar och 30 fodersäckar stående förberedda för morgon- och kvällsfodring, så borde det vara tillåtet att ha några balar ståendes i stallgången eller en tom box. Men jag kan ha fel. :) Inväntar svar från LBK.

Senast ändrad:
Enligt jbv får jag förvara hö och halm i stallgången. Det finns enligt dom inga regler som dom känner till som hindrar detta, sålänge hästens utrymme uppfyller godkända mått trots balarna.
Intressant! I jbv:s broschyr "Bra att veta om mindre häststallar" står det under rubriken övrigt:
"LBK:s grundregel är att man högst får lagra ett dagsbehov av hö och halm inne i
stallet. Det krävs alltså som regel särskilda och brandtekniskt avgränsade utrymmen
för lagring av foder och strö. Från hygienisk synpunkt är detta också att
föredra eftersom fuktig stalluft kan bidra till mögeltillväxt, mm."

Så tydligen bryr sig inte jbv men väl LBK...

Intressant! I jbv:s broschyr "Bra att veta om mindre häststallar" står det under rubriken övrigt:
"LBK:s grundregel är att man högst får lagra ett dagsbehov av hö och halm inne i
stallet. Det krävs alltså som regel särskilda och brandtekniskt avgränsade utrymmen
för lagring av foder och strö. Från hygienisk synpunkt är detta också att
föredra eftersom fuktig stalluft kan bidra till mögeltillväxt, mm."

Så tydligen bryr sig inte jbv men väl LBK...
Ja, jag läste också den broshyren. Det är en rekommendation iaf, men de kunde inte hitta något som tydde på att det var en regel eller fanns ngt förbud. Men som sagt, LBK ska få svara på den fråga också. Regler kan vara kluriga och det finns tom regler som förbjuder saker som en annan regel tillåter. :cautious: Jag håller på med köttkaniner och nystat i såna här djungler tidigare. Jag är mycket tacksam att ni informerar! Jag är noga med att följa vad som gäller och det är viktigt att ha koll, ffa om man får besök av inspektörer för dom har inte alltid det kan man säga. :D

@tintilar kolla vad ditt försäkringsbolag säger om att förvara så mycket hö och halm i ett stall och även vad som säger om verkstaden. Hade varit jäkligt surt att inte få ut något på försäkringen om olyckan är framme.

@tintilar kolla vad ditt försäkringsbolag säger om att förvara så mycket hö och halm i ett stall och även vad som säger om verkstaden. Hade varit jäkligt surt att inte få ut något på försäkringen om olyckan är framme.
Absolut, det har jag tänkt göra. :) Men detta gäller som sagt bara i 2,5 månad så jag tror att jag kommer att förvara det så även om försäkringsbolaget misstycker. Men det kan vara bra att veta iaf.

Absolut, det har jag tänkt göra. :) Men detta gäller som sagt bara i 2,5 månad så jag tror att jag kommer att förvara det så även om försäkringsbolaget misstycker. Men det kan vara bra att veta iaf.

Hade jag aldrig vågat! Fast har ni pengar till att köpa in nya hästar, bygga nytt stall mm utan att få ut något på försäkringen så kan ni alltid chansa!

Hade jag aldrig vågat! Fast har ni pengar till att köpa in nya hästar, bygga nytt stall mm utan att få ut något på försäkringen så kan ni alltid chansa!
Förståerligt! Men jag har ingen användning för ett stall om jag inte kan förvara foder i det tyvärr. Eftersom att mina hästar kommer att gå utomhus året om, dygnet runt. Då måste jag kunna använda stallet som foderförvaring.

Som julafton!
Vi har bestämt oss för fiberavjämning till golvet i sadelkammaren. Läste på förpackningen att golvet ska var 10-25 grader. Alltså ganska kört i den här vintern, så golvet får fixas till till våren/sommaren istället och sadelkammaren blev alltså plötsligt inflyttningsbar!!!
Åkte till Biltema för att byta elementet, råkade köpa ett på 400 V, bytta till ett med 230 V. Samma som @Catrool, den med glas.
Upp med nyinköpta elementet och sen ÄNTLIGEN upp med träns- och sadelhängare!!!! Tjoho! Var ju även tvungen att hänga in (de galet smutsiga och stela) sadlarna och tränsen! Imorgon blir det till att städa/börja inreda sadelkammare! :D

DSC_1343_zpscssbqale.jpg

DSC_1348_zpsta5z5ogg.jpg

Som julafton!
Vi har bestämt oss för fiberavjämning till golvet i sadelkammaren. Läste på förpackningen att golvet ska var 10-25 grader. Alltså ganska kört i den här vintern, så golvet får fixas till till våren/sommaren istället och sadelkammaren blev alltså plötsligt inflyttningsbar!!!
Åkte till Biltema för att byta elementet, råkade köpa ett på 400 V, bytta till ett med 230 V. Samma som @Catrool, den med glas.
Upp med nyinköpta elementet och sen ÄNTLIGEN upp med träns- och sadelhängare!!!! Tjoho! Var ju även tvungen att hänga in (de galet smutsiga och stela) sadlarna och tränsen! Imorgon blir det till att städa/börja inreda sadelkammare! :D

DSC_1343_zpscssbqale.jpg

DSC_1348_zpsta5z5ogg.jpg

Wow vad snyggt de blir, älskar bjälkarna i taket! :) :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar