Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att ha utkastade precis ovanför vattenkaret i hagen är min dröm :love:. Det och att ha en över varje hink i stallet :p, vet en som har det och det är otroligt smidigt! Värme slinga på rören också, så är ljummet och fint vatten som kommer på vintern ^_^ utan att ens behöva koka vatten eller springa fram och tillbaka till huset med vattenkannor!! :banana:

Tänk så mycket man sparar på ryggen :rofl:. Går dock inte i detta stallet.. får bli om/när jag skaffar egen gård..

Vi har det nu.

Så himla smidigt!

Idag blev det jobb igen! Tidigare vedboden, blivande höförrådet med trägolv som dels fattades på vissa ställen och dels lutade så man blev sjösjuk, har vi idag lyft upp! Helt galet vad skit som finns under... Imorgon ska vi lägga klart golvet och börja såga upp dörrhål för en dubbeldörr :)
img_3399.jpeg

img_3400.jpeg

Idag blev det jobb igen! Tidigare vedboden, blivande höförrådet med trägolv som dels fattades på vissa ställen och dels lutade så man blev sjösjuk, har vi idag lyft upp! Helt galet vad skit som finns under... Imorgon ska vi lägga klart golvet och börja såga upp dörrhål för en dubbeldörr :)
img_3399.jpeg

img_3400.jpeg
Ser inga bilder :(

Nu har vi fått upp den andra dörren till ligghallen, samt dörren till boxen =)
img_0021.jpg

Ni ser första dörren enkelt, sen är det en till allra längst in till vänster.
Och här under ser man boxens dörr. Den saknar dock en stålkant uppe och nere men om vi skulle hinna få upp dörren i tid fick vi skippa stålet, det sätter vi upp senare. Min man åker utomlands med jobbet idag och är borta i två veckor, och sen är jag borta en vecka så det var såhär eller ingen dörr på länge :)
img_0022.jpg

Så nu blir det lite paus för oss igen, men nu är det viktigaste på plats! Kanske väntar vi till våren tillochmed, det har varit RIKTIGT kallt att jobba i stallet med 10-15 minusgrader :)

Eftersom vi har så kallt (-20) så har vi fokuserat på att få klart foderkammaren som är lite mer isolerad och lite varmare än stalldelen :)

I dag har all färg torkat och eftersom jag inte kom till jobbet i morse pga snökaos så kunde jag fotografera på lunchen i dagsljus, med mobilkameran förvisso men blev inte så illa ändå :)

20160119_133157b.jpg

Platsbyggda hyllan :
20160119_132852.jpg

20160119_132924.jpg

Vi har inte gjort något åt golvet ännu, utan detta + torkrummet är enda stället med det gamla golvet kvar. Vi kommer ta det i slutet av vår renovering :)

Eftersom vi har så kallt (-20) så har vi fokuserat på att få klart foderkammaren som är lite mer isolerad och lite varmare än stalldelen :)

I dag har all färg torkat och eftersom jag inte kom till jobbet i morse pga snökaos så kunde jag fotografera på lunchen i dagsljus, med mobilkameran förvisso men blev inte så illa ändå :)

20160119_133157b.jpg

Platsbyggda hyllan :
20160119_132852.jpg

20160119_132924.jpg

Vi har inte gjort något åt golvet ännu, utan detta + torkrummet är enda stället med det gamla golvet kvar. Vi kommer ta det i slutet av vår renovering :)
Wow, Jättesnyggt!

20160119_133157b.jpg

Platsbyggda hyllan :
20160119_132852.jpg

20160119_132924.jpg

Snyggt! Tänk om man hade plats för nått sånt :D

Vi jobbar på, "bara" -10 här. Jag jobbar natt så är ledig minst 3-4 dagar i veckan, min pappa som är pensionär (och visserligen i ganska risigt skick, KOL) hjälper till, främst med kunskapen men envis som han är hjälper han till lite för mycket ;) Idag blev golvet i höförrådet klart. Vi har även isolerat två väggar i sadelkammaren, bara innerväggen som fattas!

Imorgon kör jag solo och isolerar taket i sadelkammaren, ovanifrån. Ta bort golvskivorna på loftet bara, isolera och sätta tillbaka :) Nästa vecka blir det att göra klart sadelkammaren och sätta dubbeldörrar till höförrådet!

img_3414.jpeg

img_3413.jpeg

20160119_133157b.jpg

Platsbyggda hyllan :
20160119_132852.jpg

20160119_132924.jpg

Wow!!! Superfint! Trodde det var bilder från huset först! Typ köket lr tvättstugan :)! Jag önskar att vi hade haft ett sånt fint kök iaf :D!

Ha ha Tack :D En kollega renoverade sin lägenhet så vi fick det mot att vi monterade ner de! :) Lite slitet men passade super i stallet!! :up::up:
Har ni varmvatten också?
Jag var och köpte en begagnad diskbänk igår. Jättegammal och sliten, men den fanns nära och var billig :p. Där kunde man bara koppla in en vattenslang. men en vacker dag önskar jag lite varmvatten om det går att lösa. ;) men funderar på vad det finns för enkla varmvattenberedare. Tänkte om du satt dig in i den där världen :)?

Har ni varmvatten också?
Jag var och köpte en begagnad diskbänk igår. Jättegammal och sliten, men den fanns nära och var billig :p. Där kunde man bara koppla in en vattenslang. men en vacker dag önskar jag lite varmvatten om det går att lösa. ;) men funderar på vad det finns för enkla varmvattenberedare. Tänkte om du satt dig in i den där världen :)?

Ännu har vi inget varmvatten men vi har avsatt plats för varmvattenberedare. Nu är min sambo inne på varmvattenberedare med fördelare ut till ett vattenburet element, jag är inte övertygad men vi måste hitta någon bra lösning även för uppvärmning. Jag kontaktade försäkringsbolaget och frågade om element till foderrummet som består av köket och några plastlådor med 15 kg pellets, svaret blev minnst IP54 och de är ju typ endast kamrörselement då som jag hittat. Då kom min sambo på iden med vattenburet till både foderkammare, sadelkammare och torkrum. Har inte kommit längre än till ide stadiet ännu men ska foska lite vidare i detta genom att bla fråga försäkringsbolaget vad dem säger i frågan. Antar att dem har nå krav på vattenberedaren också.

Jag är nu otroligt less på vatten som fryser i stallet. Nu menar jag alltså inte vattenledningarna utnan vattnet i hinkarna. Jag ser till att hästarna har ljummet vatten att dricka kl 21.30-22 när jag fodrar kväll sedan är de tokfryst kl 06 när jag kommer ut och fodrar på morgonen. Jag antar att de inte håller sig flytande så värst länge. Nya stallet är isolerat men kommer inte hålla frostfritt vid allt för många minus.

Så nu funderar vi på hur vi ska lösa detta inför nästa vinter. Vi kommer ha vattenledningar i nya stallet som är isolerade och med värmekabel så förhoppningsvis ska vi klara vattnet inne i stallet. Inkommande vatten går in i foderkammaren där det kommer va uppvärmt.

Vattenhoarna inne i boxarna är av aluminium med stödfunktion av galvaniserad metall. Jag är nu inne på om vi kan bygga in värmeslingor i dessa tråg? Min sambos tanke är isåfall att lägga värmslingor exempelvis i botten och sedan täcka dessa så inte hästarna kan komma åt. Alt att gömma värmeslingorna i de galvaniserade ihåliga rören som går runt hela vattenhon.

Vad tror ni "får" man göra något liknande? Eller är de bara att lägga ner den tanken och inse att de kommer frysa!?

Vattenhon ser ungefär ut som denna fast det är ingen hörnmodell utan rak montering på 18 liter.

20160105_125705-2.jpg

Jag är nu otroligt less på vatten som fryser i stallet. Nu menar jag alltså inte vattenledningarna utnan vattnet i hinkarna. Jag ser till att hästarna har ljummet vatten att dricka kl 21.30-22 när jag fodrar kväll sedan är de tokfryst kl 06 när jag kommer ut och fodrar på morgonen. Jag antar att de inte håller sig flytande så värst länge. Nya stallet är isolerat men kommer inte hålla frostfritt vid allt för många minus.

Så nu funderar vi på hur vi ska lösa detta inför nästa vinter. Vi kommer ha vattenledningar i nya stallet som är isolerade och med värmekabel så förhoppningsvis ska vi klara vattnet inne i stallet. Inkommande vatten går in i foderkammaren där det kommer va uppvärmt.

Vattenhoarna inne i boxarna är av aluminium med stödfunktion av galvaniserad metall. Jag är nu inne på om vi kan bygga in värmeslingor i dessa tråg? Min sambos tanke är isåfall att lägga värmslingor exempelvis i botten och sedan täcka dessa så inte hästarna kan komma åt. Alt att gömma värmeslingorna i de galvaniserade ihåliga rören som går runt hela vattenhon.

Vad tror ni "får" man göra något liknande? Eller är de bara att lägga ner den tanken och inse att de kommer frysa!?

Vattenhon ser ungefär ut som denna fast det är ingen hörnmodell utan rak montering på 18 liter.

20160105_125705-2.jpg

Jag har funderat på typ samma men vill ha plasthinkar. Vet fler som haft doppvärmare men vet inte om jag skulle våga. Å andra sidan är det ju gjorda för vatten och mina hästar dricker inte helt slut i hinkarna heller.

Men, mitt vatten är inte fruset på morgonen när jag kommer ner. Har kallstall, - 7 grader kallt i år ibland och ger sista mat 23 och samtidigt varmt vatten.

20160105_125705-2.jpg
Jag har svarta vattenbaljor på 45 liter i varje box. Tar bort isen, ca 0,5-1 cm har det varit nu när det varit 8-15 minus, precis innan jag tar in dem vid 18-19 tiden. Sen fyllt på med en hink varmvatten. Funderar på att göra sån där isolerad tunna till dem inne. Det är väl ett alternativ om vintern om ni inte hittar någon lösning för er aluminiumho. Att ha extra på vintern liksom.
Sen tror jag ju att den här vintern är ju lite extrem. Inte ofta det varit så här kallt så länge och med snö dessutom.
Men kämpa på, snart är det vår!!! Är så taggad på att sätta igång mina herrar!!!

Va kul att se allas bilder, va fint det blir. :)

Ni kan ju göra isolerade hinkar för innevatten annars. Det är ju ganska lätt gjort och håller iaf lite bättre än en enkel hink bara. :)

Idag har vi köpt grejer för att göra en värmebalja till hagen. Sen har vi bestämt att vi nog ska ordna flottör i sommar istället för att ha ett utkast vid karet. Vi har haft det i 5 år nu där vi haft hästen inhyrd på lösdrift och det är väldigt skönt att slippa fylla vatten. :o

20160121_185502.jpg

Tack allihopa för era tips :) Självklart kan jag ju ha isolerade tunnor på backen i boxarna när det är sådana kalla dagar som nu. Men helst hade jag velat lösa det med mina fina vattenhoar hela tiden :D :D

I morse hade vi -20,5 grader de är lixom inte att leka med! Men jag tror väl som @Martina_m att detta har vart extremt. "Vanliga" minusgrader som typ -5-7 de klarar man ju men -15-20 då blir de jobbigt!
@Efwa är inte så insatt i doppvärmare men antar vattnet inte får ta slut då. Mina dricker ju iprincip aldrig upp heller, men tänk om!

Idag är taket till sadelkammaren färdigisolerat, tog bort golvet på loftet, fyllde på och satte igen. Smidigt! Vi har även fått upp två av fyra inneväggar. Till helgen räknar vi med att alla innerväggar ska vara uppe, dvs så gott som färdigt! Det ska upp gipsskivor i taket också när vi är lite fler personer, tungt :) Sen är det bara att börja inreda :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 938
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar