Jag är nu otroligt less på vatten som fryser i stallet. Nu menar jag alltså inte vattenledningarna utnan vattnet i hinkarna. Jag ser till att hästarna har ljummet vatten att dricka kl 21.30-22 när jag fodrar kväll sedan är de tokfryst kl 06 när jag kommer ut och fodrar på morgonen. Jag antar att de inte håller sig flytande så värst länge. Nya stallet är isolerat men kommer inte hålla frostfritt vid allt för många minus.
Så nu funderar vi på hur vi ska lösa detta inför nästa vinter. Vi kommer ha vattenledningar i nya stallet som är isolerade och med värmekabel så förhoppningsvis ska vi klara vattnet inne i stallet. Inkommande vatten går in i foderkammaren där det kommer va uppvärmt.
Vattenhoarna inne i boxarna är av aluminium med stödfunktion av galvaniserad metall. Jag är nu inne på om vi kan bygga in värmeslingor i dessa tråg? Min sambos tanke är isåfall att lägga värmslingor exempelvis i botten och sedan täcka dessa så inte hästarna kan komma åt. Alt att gömma värmeslingorna i de galvaniserade ihåliga rören som går runt hela vattenhon.
Vad tror ni "får" man göra något liknande? Eller är de bara att lägga ner den tanken och inse att de kommer frysa!?
Vattenhon ser ungefär ut som denna fast det är ingen hörnmodell utan rak montering på 18 liter.