Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här hemma sinade brunnen i helgen. Inget vatten och hästarna kommer på lördag. Kul jul. :D

Men fodret kom iaf idag och jag har flyttat bort kaninerna från hästarnas boxar. Så det har varit en bra dag. :)
Åh fy, vi var med om samma sak med vattnet i höstas. Ingen regn på flera månader. Fick komma en tankbil och fylla på, 5-6 kubik tror jag det blev. Sen regnade det typ varje dag i en månad efter det :p.
Men vattnet har iaf inte tagit slut igen efter det. Tack och Lov!
Hoppas det löser sig för er utan att behöva fylla på (tråkiga pengar).

Åh fy, vi var med om samma sak med vattnet i höstas. Ingen regn på flera månader. Fick komma en tankbil och fylla på, 5-6 kubik tror jag det blev. Sen regnade det typ varje dag i en månad efter det :p.
Men vattnet har iaf inte tagit slut igen efter det. Tack och Lov!
Hoppas det löser sig för er utan att behöva fylla på (tråkiga pengar).
Ja, vi ska prova trycka den. Vi frågade säljaren innan vi köpte om vattnet räckt (dom hade ju varit 2 familjer och 10 hästar där) och det hade aldrig varit några problem. Vi är två familjer och inga hästar så det känns lite konstigt måste jag säga. Men men, det är bara att utgå ifrån att det är ett sammanträffande att brunnen sinade HELT, dvs helt tom, nu bara ett par månader efter att dom flyttade trots att den hållt för flera ggr högre tryck i alla år innan. :grin:

Inre sadelkammaren är klar, elementet och ventilationen på plats, imorgon ska väven upp på gipsskivorna och sen ska det målas :) Idag slängde jag upp tre garderober längs kortsidan i yttre sadelkammaren. Blev kanon! Det ska för ett draperi så småningom. Det dröjer innan väggarna i yttre kan målas om från den hemska gula färgen dock ;) Väggarna blir ljusgrå, dörren till inre blir mörkgrå. Sen blir inredningen vit/svart och som avbrytning tror jag det blir lite röda detaljer, eller ljusgrönt. Svåra beslut :D

Har ni något förslag på vad jag kan använda pytteutrymmet till vänster om garderoberna till? Det är ca 20 cm. Kommer väl sluta med att det hamnar nån kvast där, om jag inte hittar nån bättre lösning :)

img_3574.jpeg

Har ni något förslag på vad jag kan använda pytteutrymmet till vänster om garderoberna till? Det är ca 20 cm. Kommer väl sluta med att det hamnar nån kvast där, om jag inte hittar nån bättre lösning :)

img_3574.jpeg

På det utrymmet skulle jag stoppa in min hopvikbara sadelbock som jag bara använder vid lädervård. Jag har ett hopfällbart vädringsställ som jag också skulle trycka in i det utrymmet. Bra att ha smalt ställe att placera dylika prylar på så de inte ramlar omkull och inte är i vägen när de inte används.

/Lizzie

Inre sadelkammaren är klar, elementet och ventilationen på plats, imorgon ska väven upp på gipsskivorna och sen ska det målas :) Idag slängde jag upp tre garderober längs kortsidan i yttre sadelkammaren. Blev kanon! Det ska för ett draperi så småningom. Det dröjer innan väggarna i yttre kan målas om från den hemska gula färgen dock ;) Väggarna blir ljusgrå, dörren till inre blir mörkgrå. Sen blir inredningen vit/svart och som avbrytning tror jag det blir lite röda detaljer, eller ljusgrönt. Svåra beslut :D

img_3574.jpeg
Kvast, mopp, I hopfällbar sadelbock och andra saker som bara är ivägen annars

Jag fortsätter uppräkningen på prylar att ha i pytteutrymmet med longerpisk och körspön!

Eller så sätter du en plyfa skiva ca 15cm in och sätter pinnar/ benskyddshängare och några hyllplan på den :).

Så får man en smidig förvaring för benskydden och slipper en smal ränna som det bara kommer att samlas massa skit i :p

Använder inte benskydd, och spön/carrotstick kommer finnas direkt innanför dörren då det används varje dag ;) Men ihopfällbar putsbock var smart! Har massor utrymme jag inte vet vad jag ska fylla upp med, så jag tänkte sätta upp en fast sadelhängare till puts, men frågan är hur ofta det används :D

Använder inte benskydd, och spön/carrotstick kommer finnas direkt innanför dörren då det används varje dag ;) Men ihopfällbar putsbock var smart! Har massor utrymme jag inte vet vad jag ska fylla upp med, så jag tänkte sätta upp en fast sadelhängare till puts, men frågan är hur ofta det används :D
putsa gör man ju varje dag eller hur;).
men har du plats över så är ju täckes hängare/tork alltid en bra investering.

putsa gör man ju varje dag eller hur;).
men har du plats över så är ju täckes hängare/tork alltid en bra investering.

Nä, snarare en gång per år haha! Jag använder inte täcken heller :D Hästarna har vindskydd att gå in i vid dåligt väder. Har ett par regntäcken sen de stod på box och inte hade något skydd i hagen, samt ett par fleece och flugtäcken. Har ett torkskåp att torka i när de eventuellt används var tredje år ;)

img_3574.jpeg
Ställ en cd-hylla där, så kan du ha smågrejer som ofta behövs lättillgängliga. (Finns billigt på Blocket.)
http://www.ikea.com/PIAimages/0251890_PE390715_S5.JPG

Nä, snarare en gång per år haha! Jag använder inte täcken heller :D Hästarna har vindskydd att gå in i vid dåligt väder. Har ett par regntäcken sen de stod på box och inte hade något skydd i hagen, samt ett par fleece och flugtäcken. Har ett torkskåp att torka i när de eventuellt används var tredje år ;)
... kapa av en bit av sadelkammaren och ge till mig? verkar som att du har alldeles för mycket och stackars lilla jag har bara 6kvm som svämmar över av blöta täcken och leriga benskydd :angel:

hade jag haft en större sadelkammare och bara haft sadel och träns där, då hade jag satt upp fina sadelhängare med gott om plats emellan, sen många fina tränshängare så att man kan ha tränsen hängande på vars en utan att de behöver trängas. sen hade jag satt en putsbock i mitten och en fåtölj eller 2 i ett hörn, med bokhylla och te/kaffekokare :p.
allt man behöver i stallet dvs ^_^.

Ja jag kanske ska ge bort lite ;) Inre är ca 5 kvm, där blir det 6 sadelhängare (behöver 4 själv, men hoppas ha en inackordering senare!), några krokar för de få träns jag har (ehum, en kapson är nog det enda i läder, annars rider jag alltid i repgrimma!), en arbetsbänk där kraftfodret får plats under, och hyllor över så jag använder utrymmet upp till tak. Skulle gärna ha en stol/fotölj men det får faktiskt inte plats haha. Yttre är 7-8 kvm och ja, hittills ska det bara in ett torkskåp, de tre garderoberna på bilden ovan, och en vägg med krokar för grimmor, rep mm och en såndär plastspöhållare :D Har fått höra att jag har ganska lite saker till mina hästar, utgår lite från att less is more :p

Tack för tipset om CD-hyllan, en sån får det bli! Har jag tur får jag plats med bootsen där! :)

Ja jag kanske ska ge bort lite ;) Inre är ca 5 kvm, där blir det 6 sadelhängare (behöver 4 själv, men hoppas ha en inackordering senare!), några krokar för de få träns jag har (ehum, en kapson är nog det enda i läder, annars rider jag alltid i repgrimma!), en arbetsbänk där kraftfodret får plats under, och hyllor över så jag använder utrymmet upp till tak. Skulle gärna ha en stol/fotölj men det får faktiskt inte plats haha. Yttre är 7-8 kvm och ja, hittills ska det bara in ett torkskåp, de tre garderoberna på bilden ovan, och en vägg med krokar för grimmor, rep mm och en såndär plastspöhållare :D Har fått höra att jag har ganska lite saker till mina hästar, utgår lite från att less is more :p

Tack för tipset om CD-hyllan, en sån får det bli! Har jag tur får jag plats med bootsen där! :)

går ju också att bygga en hylla/ hängare där för att ha ridstövlar/ ridskor :)

Här hemma arbetas det för fullt med att förbereda gjutning av plattan till vårt stall. Om allt går enligt plan bygger vi ett stall från Bruksbalken i vår. Mycket att tänka på bara, ett steg i taget. Jättekul att följa denna tråden, längtar tills jag kan inreda min sadelkammare!

Vi ska förhoppningsvis hinna med i år att bygga några gästboxar. Vi vill kunna ha kurser både vår och höst så det känns viktigt då några kan komma långt ifrån.

Det blir runt 5 boxar och eftersom jag redan har fyra så blir det förprövning och inspektion.

Här jobbas det vidare! Jag jobbar natt, ganska oregelbundet och har haft mycket ledighet, i samband med att sambon haft hemstudier så vi har hunnit med massor. Nu är han påväg till skolan (veckopendlar) en vecka igen och jag är själv, då blir det att måla för fullt!

Idag fick vi upp väven på gipsskivorna och tapetserade en fondvägg av en spillrulle, blev kanonsnyggt!
img_3616.jpeg

img_3614.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering