Aha, det visste jag inte. Detta var iaf väldigt gammalt och slitet och råttorna sprang emellan rören och hade det nog riktigt mysigt... Nu är det fixat iafLåter inte alls stolligt, det var så dom isolerade rör förut!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha, det visste jag inte. Detta var iaf väldigt gammalt och slitet och råttorna sprang emellan rören och hade det nog riktigt mysigt... Nu är det fixat iafLåter inte alls stolligt, det var så dom isolerade rör förut!
Aha, det visste jag inte. Detta var iaf väldigt gammalt och slitet och råttorna sprang emellan rören och hade det nog riktigt mysigt... Nu är det fixat iaf
Hur gör ni andra?
TackHoppas att råttorna ger fasen i isoleringen nu och att rören håller tätt
Tack, ja jag tror faktiskt att den där ponnyn får kolla hem till mig. Ska ge besked i morgon. Tyvärr kan jag inte använda stallet som hall, delvis för att jag då måste hägna om vilket är svårt nu i kylan (det är grusplan framför stallet dessutom, hårt) men också för att stallet måste hålla frostfritt pga att vi har andra djur där samt verkstad.@tintilar
Klart att du ska ha den där ponnyn
Ut med dem när du åker och ge dem frukosten i hagen - för det första så sover ju hästar ändå inte några 8 timmar per natt som vi människor utan mer utspritt över dagen, så någon nattvila stör du ju inte men framförallt så måste du ju tänka på dig själv också! Har du så tidiga morgnar redan så gör så gör det så smidigt som du kan för dig själv.
Det finns ingen möjlighet att göra en tillfällig liggdel i ditt 100 kvm-stall och koppla ihop öppningen med hagen? Så kan de gå in och ut som de själva vill?
Vi kör på lösdrift, värmeslinga, thermobar och fri tillgång på halm och gräsfröhalm, tidigare hade vi magnetgrind också men den behövs inte längre. Det är da shit tycker jag. Hoppas du tar ponnyn, får hem hästarna och att du får ordning på det så som du vill ha det så snart som möjligt
Apropå kostnader så skulle jag säga att månadskostnaden per häst för grovfoder och strö för vår del är runt 500 kr för höet och 50 kr för halmen under vinterhalvåret. Men det är ju väldigt individuellt det där.
Kan du inte ha en lång slang att släpa ut till hagen istället? Och sen snurra in slangen i det frostfria rummet?Hallå där, skulle behöva lite tips och råd och hjälp att komma på hur jag ska lösa vardagen nu i vinter.
Vi köpte gård i höstas och planerade att ta hem hästen i vår och under sommaren bygga en ligghall, större hagar och köpa thermobar och ha lösdrift nästa vinter. Men så blev jag nu erbjuden att köpa en ponny som är nästan allt det jag vill ha för ett väldigt bra pris. Isf måste jag ta hem min nuvarande häst nu plus ponnyn och ha dom båda på egna gården i vinter trots att inget är ordnat för det. Så blev det 20 minusgrader dessutom.
Jag ska besluta mig nu i slutet på veckan om ponnyn, egentligen idag. Och i så fall kommer han i början på februari. Då kommer jag att behöva ha båda hästarna installade resten av vintern, tom april, sen finns bete. Något jag inte planerat för eller vet helt än hur jag ska lösa. Så nu behöver jag lite tips och råd från er med erfarenhet.
Vi har kallvatten i stallet endast, vattenrummet håller frostfritt men inte varmt. Stallet är isolerat men det är ca 100 kvm så jag vet inte om två hästar kommer att kunna hålla plusgrader där, ffa om de går ute mycket. Sadelkammaren är inte uppvärmd. Till hagen måste jag bära vatten.
Jag jobbar 3 dgr i veckan, då är jag hemifrån 06.30-17.30. Då måste hästarna bara ute 05.40-19.00 ungefär. Min syster kommer ibland att kunna fodra/vattna vid 14 men inte alltid. Övriga dagar är jag ledig och kan välja lite som jag vill. Jag hoppas att det ska gå bra för dom att gå ut så tidigt när jag jobbar. Känns som att man kommer att störa nattvilan men jag har inte så mkt val. Alternativet är att väcka dom vid 05.40 med frukost och sen ta ut dom när jag åker en timme senare, är det bättre tro?
Skulle det funka att jag släpar med varsin vattenhink med nytt vatten ut och in morgon och kväll? Eller behöver dom mer vatten än så? (Nsv 155 och maxad b-ponny).
Foder sen, har tänkt köpa slowfeeding-nät och sätta ut, två stycken. Tyvärr är dom nuvarande hagarna helt öppna, dvs det finns inga träd att fästa näten i. Hur löser jag detta? Jag har en gungställning som man kanske kan använda, men då måste den förankras på något sätt. Eller kan man använda en stolpe bara? Har lite stolp som ligger men vet inte om man får ner dom i backen nu, bor i Uppland så kylan har precis kommit.
Andra funderingar? Nåt jag inte tänkt på? Behöver få lite perspektiv på detta innan jag bestämmer mig så att jag vet vad jag gör. Har inte haft häst installad och utan thermobar på över 10 år.
Hur gör ni andra?
Våra hästar (de som inte går på lösdrift) går ut 05 och tas in vid 19 om det inte är väldigt dåligt väder, då tas de in tidigare.Hallå där, skulle behöva lite tips och råd och hjälp att komma på hur jag ska lösa vardagen nu i vinter.
Vi köpte gård i höstas och planerade att ta hem hästen i vår och under sommaren bygga en ligghall, större hagar och köpa thermobar och ha lösdrift nästa vinter. Men så blev jag nu erbjuden att köpa en ponny som är nästan allt det jag vill ha för ett väldigt bra pris. Isf måste jag ta hem min nuvarande häst nu plus ponnyn och ha dom båda på egna gården i vinter trots att inget är ordnat för det. Så blev det 20 minusgrader dessutom.
Jag ska besluta mig nu i slutet på veckan om ponnyn, egentligen idag. Och i så fall kommer han i början på februari. Då kommer jag att behöva ha båda hästarna installade resten av vintern, tom april, sen finns bete. Något jag inte planerat för eller vet helt än hur jag ska lösa. Så nu behöver jag lite tips och råd från er med erfarenhet.
Vi har kallvatten i stallet endast, vattenrummet håller frostfritt men inte varmt. Stallet är isolerat men det är ca 100 kvm så jag vet inte om två hästar kommer att kunna hålla plusgrader där, ffa om de går ute mycket. Sadelkammaren är inte uppvärmd. Till hagen måste jag bära vatten.
Jag jobbar 3 dgr i veckan, då är jag hemifrån 06.30-17.30. Då måste hästarna bara ute 05.40-19.00 ungefär. Min syster kommer ibland att kunna fodra/vattna vid 14 men inte alltid. Övriga dagar är jag ledig och kan välja lite som jag vill. Jag hoppas att det ska gå bra för dom att gå ut så tidigt när jag jobbar. Känns som att man kommer att störa nattvilan men jag har inte så mkt val. Alternativet är att väcka dom vid 05.40 med frukost och sen ta ut dom när jag åker en timme senare, är det bättre tro?
Skulle det funka att jag släpar med varsin vattenhink med nytt vatten ut och in morgon och kväll? Eller behöver dom mer vatten än så? (Nsv 155 och maxad b-ponny).
Foder sen, har tänkt köpa slowfeeding-nät och sätta ut, två stycken. Tyvärr är dom nuvarande hagarna helt öppna, dvs det finns inga träd att fästa näten i. Hur löser jag detta? Jag har en gungställning som man kanske kan använda, men då måste den förankras på något sätt. Eller kan man använda en stolpe bara? Har lite stolp som ligger men vet inte om man får ner dom i backen nu, bor i Uppland så kylan har precis kommit.
Andra funderingar? Nåt jag inte tänkt på? Behöver få lite perspektiv på detta innan jag bestämmer mig så att jag vet vad jag gör. Har inte haft häst installad och utan thermobar på över 10 år.
Hur gör ni andra?
Om det är barmark kan jag tycka att slang är ett alternativ, men är det snö tycker jag att det är mycket lättare att dra ut ett par dunkar än att hålla på och baxa med slangen fram och tillbaka.Kan du inte ha en lång slang att släpa ut till hagen istället? Och sen snurra in slangen i det frostfria rummet?
Jag har mina ute dygnet runt, de får mat morgon + kväll, mest på kvällen och sen käkar de i stort sett hela natten, på morgonen sover de en stund innan de får mat igen. Sen får de ett par kg hö igen och vilar sen stora delar av förmiddagen. Egentligen har jag fri tillgång, men de äter inte gammal mat så jag får mäta ut hur mycket de får i sig.
Att de ska vara ute för länge är inget att oroa sig för, sätt upp lunchgrindar om du bekymrar dig för maten. Har ni gård med lite mark kanske du kan hugga lite sly och slänga in i hagen, att gå och pilla med grenar är ofta väldigt poppis.
Det blir nog tyvärr för bökigt med slang. Men detta är bara tillfälligt. I höst kommer vi att ha ordnat med utkast och hagen kommer att gå ända fram till stallet. Det är bara en kort period nu som det blir omständligt, sen kommer våren och då drar vi slang tills vi gjort utkast och dragit om hagarna.Kan du inte ha en lång slang att släpa ut till hagen istället? Och sen snurra in slangen i det frostfria rummet?
Jag har mina ute dygnet runt, de får mat morgon + kväll, mest på kvällen och sen käkar de i stort sett hela natten, på morgonen sover de en stund innan de får mat igen. Sen får de ett par kg hö igen och vilar sen stora delar av förmiddagen. Egentligen har jag fri tillgång, men de äter inte gammal mat så jag får mäta ut hur mycket de får i sig.
Att de ska vara ute för länge är inget att oroa sig för, sätt upp lunchgrindar om du bekymrar dig för maten. Har ni gård med lite mark kanske du kan hugga lite sly och slänga in i hagen, att gå och pilla med grenar är ofta väldigt poppis.
Vilket mysigt filmklipp!2,5 grad ute och bara massa snöslask. När det äntligen snöade i lördags hann det bara bli söndag så var det töväder. Idag har jag varit ledig, så vad gör man då? Jo, man skurar boxar och fönster i stallet. Har man varit envis med att ha vita väggar får man väl försöka hålla dem rena oxå! Och det blev väldigt rent och fint faktiskt! Men jag har väl funderat över mitt val att ha torv, både en och två gånger. Jag tycker absolut att det är det bästa att ha i boxarna. Lätt att mocka och ligger på plats. Men det går inte att undvika att det dammar när man öppnar en ny bale. Det blir en brun hinna över hela stallet.
Jag skulle kunna byta till sågspån, har en bekant som har eget såg. Men då ska det packas sopsäckar och hämtas, vilket är sådär 5-6 mil enkel resa (så går det när man flyttar från sin hemkommun och alla kontakter finns liksom kvar där ). Men det är ändå ett alternativ.
Vad har ni för strö i era boxar. Bra/dåligt med det?
Försöker bjuda på en film från i lördags! Med en häst som vilat i några veckor, men som uppförde sig sådär härligt så man bara blir varm i hela kroppen! Pigg men såååå snäll!
Vi har halmbädd. Jag tycker att det är bäst, hästarna har alltid något att plocka med och det är väldigt lättmockat om man sköter den rätt. Jag provade spånpellets en sväng och tyckte att det var väldigt lättmockat och bra tills mina handleder sa upp sig av allt skakande.2,5 grad ute och bara massa snöslask. När det äntligen snöade i lördags hann det bara bli söndag så var det töväder. Idag har jag varit ledig, så vad gör man då? Jo, man skurar boxar och fönster i stallet. Har man varit envis med att ha vita väggar får man väl försöka hålla dem rena oxå! Och det blev väldigt rent och fint faktiskt! Men jag har väl funderat över mitt val att ha torv, både en och två gånger. Jag tycker absolut att det är det bästa att ha i boxarna. Lätt att mocka och ligger på plats. Men det går inte att undvika att det dammar när man öppnar en ny bale. Det blir en brun hinna över hela stallet.
Jag skulle kunna byta till sågspån, har en bekant som har eget såg. Men då ska det packas sopsäckar och hämtas, vilket är sådär 5-6 mil enkel resa (så går det när man flyttar från sin hemkommun och alla kontakter finns liksom kvar där ). Men det är ändå ett alternativ.
Försöker bjuda på en film från i lördags! Med en häst som vilat i några veckor, men som uppförde sig sådär härligt så man bara blir varm i hela kroppen! Pigg men såååå snäll!
2,5 grad ute och bara massa snöslask. När det äntligen snöade i lördags hann det bara bli söndag så var det töväder. Idag har jag varit ledig, så vad gör man då? Jo, man skurar boxar och fönster i stallet. Har man varit envis med att ha vita väggar får man väl försöka hålla dem rena oxå! Och det blev väldigt rent och fint faktiskt! Men jag har väl funderat över mitt val att ha torv, både en och två gånger. Jag tycker absolut att det är det bästa att ha i boxarna. Lätt att mocka och ligger på plats. Men det går inte att undvika att det dammar när man öppnar en ny bale. Det blir en brun hinna över hela stallet.