Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är mkt värt att slippa onödigt slit.
Jag vill ha in vattnet i stallet och i sadelkammaren. Och varmvatten i sadelkammaren.

Ladugården ligger vägg i vägg med stallet, så isf skulle det väl bli slang i taket typ, ca 10-15 m. Oftast är det plusgrader där inne, iom att fåren är där under vintern. Om vi ska bo kvar är dock mitt krav att fåren måste flytta :devil:. Och då finns ju risk att det inte håller plusgrader där hela vintern. Sen får man väl se det positivt om man har vatten 340 dagar om året ;). Inte hela världen alltså.
Kanske värt att lägga en slant på ändå. :idea:

Då är det ju egentligen "bara" rör och kopplingar osv och inget grävjobb det är ju betydligt enklare :) Vi har valt isolerade rör i stallet och tänker testa utan värme eftersom stallet är rätt bra isolerat. Tanken är att de dagar per år de är dunder kallt så stänger vi av vattnet inne i stallet och har då vatten i foderkammaren som är uppvärmd. Fryser det för lätt så installerar vi en värmekabel i rören helt enkelt på samma sätt vi har gjort från stallet ner i backen :)

Då är det ju egentligen "bara" rör och kopplingar osv och inget grävjobb det är ju betydligt enklare :) Vi har valt isolerade rör i stallet och tänker testa utan värme eftersom stallet är rätt bra isolerat. Tanken är att de dagar per år de är dunder kallt så stänger vi av vattnet inne i stallet och har då vatten i foderkammaren som är uppvärmd. Fryser det för lätt så installerar vi en värmekabel i rören helt enkelt på samma sätt vi har gjort från stallet ner i backen :)
Låter klokt. Så var tanken här oxå isf, att ha vanligt isolerade rör. Och indraget till sadelkammare där det är värme på. Så tänkte att det borde hålla sig hyfsat där inne även om det skulle frysa ute i stallet. Men nog klokt som du nämnde att kunna stänga av vattnet i stallet! Ska ha det i åtanke om vi gör något här.

@Martina_m
Vårat vatten låg i rummet bredvid stallet. Vi satte helt sonika varmvattenberedaren i samma rum och borrade hål i väggen så vattenledningen går genom väggen i taket och ner i stallet där vi vill ha det.

Väggen var tjock murad vägg men det gick galant.

Ledningarna är isolerade och fryser faktiskt inte men själva blandaren fryser ibland och då tar vi fram varmluftspistolen. ;)

Ni som är lite kloka, hur hade ni gjort ett lock till en liten brunn/håla i en box?
Har kopplingar til vattnet i ena boxen och det tidigare plåt locket är förstört. Så behövs ngt nytt. Men vad ska man lägga över? Trä? Gjuta ngt? Tjockare järn/plåt?

Nu är vårt nya stall klart att börja flyttas in i! :banana: Och godkänt på besiktningen av länsstyrelsen blev det också. Svårt att tro att allt är klart, har stått och målat och fixat så många sena kvällar. Så glad att ha varmvatten i vinter också :) Nu är det rätt mycket kvar att göra ändå, sadelkammaren ska ju inredas också bl a. Tänkte bara sätta upp hängare osv så får jag fixa mer förvaring sen. Phu! *lite trött*

Nu är vårt nya stall klart att börja flyttas in i! :banana: Och godkänt på besiktningen av länsstyrelsen blev det också. Svårt att tro att allt är klart, har stått och målat och fixat så många sena kvällar. Så glad att ha varmvatten i vinter också :) Nu är det rätt mycket kvar att göra ändå, sadelkammaren ska ju inredas också bl a. Tänkte bara sätta upp hängare osv så får jag fixa mer förvaring sen. Phu! *lite trött*
Bilder!!!!! :bump:
Måste vara en härlig känsla när det äntligen är dags!!

Härligt!!
Håller med @Martina_m Bilder!! :)

Grattis! Vi sliter också varenda kväll och man blir lite trött ;)

/Lizzie

@Martina_m @Catrool Ska ta några bilder när hästarna kommit in tänkte jag, ser så tomt och tråkigt ut annars :D Första hästen fick komma in i box och stallgång idag, bara för att titta lite och börja vänja sig! :)
@lizzie Tack! Ja visst blir man trött...har målat så armarna höll på att ramla av :crazy:

@Martina_m
Jag har mitt stall i en gammal ladugårdsbyggnad (fd. mjölkstall fram till 50/60-talet, typ, sedan renoverat som häststall på 00-talet) som inte hade varmvatten när jag flyttade in, däremot kallvatten. Kallstall eftersom de tagit bort innertaket till fd loftet så där är många meter i takhöjd.

Har frostvakt på alla vattenledningar, som ligger i en isolerad slang utanpå själva vattenledningen. Har även ett vred på den ena så slipper sätta i sladd på den. Inte ens blandaren fryser, faktiskt.

Nu har vi installerat den gamla varmvattenberedaren från boningshuset i fd. mjölkrummet i ena änden av stallet, dragit slang i taket, från kallvattenkranen och upp, in genom väggen för att få in vatten till beredaren och så egen blandare där inne med kall/varmvatten.
Ställer oljeelement i rummet med beredaren när det blir riktigt kallt ute så den inte fryser (vet dock inte om den gör det - är ju varmvatten i den?).

För oss har det alltså funkat super att dra vatten i taket. Anlitade rörläggare förstås som fick komma hit och titta och uppfinna lite :)

Dags att bestämma höjden på den utbytbara panelen i boxarna. Innerväggarna är av 28 mm liggande hyvelspånt och det ska vara samma brädor fast stående som slitskikt.
Upp till fönstret är det 150 cm och det blir ju en naturlig höjd men brädorna är 3,60 så jag kan göra det högre, max 1,85.
Har d-ponny nu så hon kan inte skita över kanten men en större häst kan förstås det.

Ett minus med att göra det högre är att den mörka väggen dominerar inne i boxarna, ska måla m roslagsmahogny.

Är överlycklig för att jag nu har vatten i stallet och självklart ska det vara snyggt ovanför vasken. Har kaklat på en cementskiva (fermacell H2o) och sen ska det sättas lister i samma storlek på väggen och skivan sättas i och hållas fast av bredare lister så att det blir som en tavla, och vi inte behöver skruva i själva cementskivan.

Ni som har era hästar hemma och inte har lösdrift. När (datum/temperatur/väder mm) brukar ni stalla in dem från sommarbete?

Mina hästar går kvar i sin sommarhage och är ute dygnet runt och får lite extra hö varje kväll. Sommaren har ju varit otroligt lång, men igår blev det höst på riktigt kändes det som (från 20-25 grader till 15 och blåsigt och 5-10 grader på natten). Min tanke var att om ca 3 veckor flytta dem till vinterhage och ta in dem på natten. Skulle det bli riktigt oväder blir det kanske tidigare. Men när brukar ni "ta in dem" efter sommaren?
:)

Ni som har era hästar hemma och inte har lösdrift. När (datum/temperatur/väder mm) brukar ni stalla in dem från sommarbete?

Mina hästar går kvar i sin sommarhage och är ute dygnet runt och får lite extra hö varje kväll. Sommaren har ju varit otroligt lång, men igår blev det höst på riktigt kändes det som (från 20-25 grader till 15 och blåsigt och 5-10 grader på natten). Min tanke var att om ca 3 veckor flytta dem till vinterhage och ta in dem på natten. Skulle det bli riktigt oväder blir det kanske tidigare. Men när brukar ni "ta in dem" efter sommaren?

Vi stallade faktiskt in idag :) Dem går fortfarande i sommarhagarna och betar av de sista men fr.o.m. idag går dem in på natten. Det har ju varit riktigt varmt ett tag men nu blev det höst precis som du skriver.

Anledningen till att vi stallar in är att jag anser det för kallt på nätterna ca 3-4 grader. Visst hade de säkert funkat jättebra att ha dem ute ett par veckor till om jag hade täckat ordentligt nattetid men det kändes då lika bra att ta in dem :)

När det blir för höstigt väder, dvs under 10+ på natten och regnigt/blåsigt.

Vi stallade faktiskt in idag :) Dem går fortfarande i sommarhagarna och betar av de sista men fr.o.m. idag går dem in på natten. Det har ju varit riktigt varmt ett tag men nu blev det höst precis som du skriver.

Anledningen till att vi stallar in är att jag anser det för kallt på nätterna ca 3-4 grader. Visst hade de säkert funkat jättebra att ha dem ute ett par veckor till om jag hade täckat ordentligt nattetid men det kändes då lika bra att ta in dem :)
Jag var faktiskt ute vid 21:30 och la på dem varsitt täcke. Den ena 200 gr och den andra 100 gr :o. Då var det bara 6,4 grader, och när jag gick in igen hade det sjunkit till 5,4. Och nu (24:00) är det 3,4 grader! Känner mig så nöjd att de fick täcke på sig :p. De har ju hö och gräs att äta, men det känns ändå skönt att de har lite extra värme inatt.
Jag hoppas att det är fint några veckor till så de kan gå ute på nätterna.

Dags att bestämma höjden på den utbytbara panelen i boxarna. Innerväggarna är av 28 mm liggande hyvelspånt och det ska vara samma brädor fast stående som slitskikt.
Upp till fönstret är det 150 cm och det blir ju en naturlig höjd men brädorna är 3,60 så jag kan göra det högre, max 1,85.
Har d-ponny nu så hon kan inte skita över kanten men en större häst kan förstås det.

Ett minus med att göra det högre är att den mörka väggen dominerar inne i boxarna, ska måla m roslagsmahogny.
Ingen som har tankar kring hur högt man ska sätta brädorna?

Ingen som har tankar kring hur högt man ska sätta brädorna?
Mina boxväggar är ca 145-150 cm nånting. Har en häst på 156 och en på 162. Känns lagom till dem. Boxdörrarna är ca 120 höga, känns naturligt det oxå. Ska du ha någon form av galler så behöver ju väggarna inte vara så höga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 226
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar