Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har inget avlopp heller och det funkar ändå. Vatten däremot är helt ovärdeligt. Inte förrän vattenledningen i stallet frös i vintras blev jag medveten om hur himla mycket en är beroende av det. Så bukebananen är helt rättSå glad! Vi har bestämt att när vi ändå ska gräva för el kommer vi att gräva ner vattenledning oxå! Jag har inget avlopp men jag kommer iallafall att slippa köra vattensäck och bära hinkar. Det här tarvar en bukebanan!
Vi har inget avlopp heller och det funkar ändå. Vatten däremot är helt ovärdeligt. Inte förrän vattenledningen i stallet frös i vintras blev jag medveten om hur himla mycket en är beroende av det. Så bukebananen är helt rätt
Gräv ner slang till sommaren när du ändå håller på . Härligt att slippa dra ut slangen hela tiden .Eller hur! Har tänkt att det får funka ändå, bara tacksam att kunna ha dem hemma, men detta är en stor lättnad och såklart det ända rätta när vi nu ändå måste ha hit grävaren.
Har en sån där klassisk grovvask ståendes och tänkte sätta den vid kranen med en hink inunder så kan man ju diska hinkar etc utan att iallafall drälla vatten på golvet, så får jag bära ut och tömma bara.
Slangen ska ligga frostfritt och där den går högre i marken och sen in i huset ska jag sätta rörisolering utanpå och så blir det värmekabel i den sista metrarna. Hoppas det ska funka bra.
På fredag kommer hålsågaren. Hade varit enklare att gjuta in ett rör i plattan från början... men nu är jag iallafall inte dumsnål med vattenledningen.
Gud så skönt! Det betyder oxå att jag kan ha slang till hagen på sommaren!
En bukebanan till för det!
Gräv ner slang till sommaren när du ändå håller på . Härligt att slippa dra ut slangen hela tiden .
Sen hade jag nog haft värme kabeln en bit ner i jorden också så det inte fryser.
Tänkte så att du har en kran ute vid hagarna att koppla på annan slang vid för att dra vidare . Så kan du ha vatten vid hagarna längre än om det var en vanlig slang.Ja värmekabeln kommer att vara några m lång. Slangen t hagen får ligga uppepå, den behöver bara flyttas när gräset ska klippas. Vill man gräva senare är där lätt att komma till.
Alltså @Catrool, kan du inte dela med dig av den där artikeln? Typ ta bilder och lägga in lr nåt? Här ute i ödemarkens skogar finns det inte många tidningsförsäljare och det enda som det modemliknamde internet lyckas knapra ihop är Buke .
Tack !Självklart kan jag lägga upp bilder på repotaget här! Tidningen är också gratis och kan läsas i sin helhet på nätet om modemet tillåter ! Antar dock att jag inte får länka här.
Here we go!
Tack !
Wow, vilken fin artikel! Så roligt att du fått visa upp ditt fina stall såhär! Ni har verkligen gjort ett så himla bra jobb!!!
Är ni helt klara nu (om man nu kan bli det )?
Taaack! Verkligen jättekul, blev helt paff när dem ringde
Mycket är klart men vi har en del kvar också. Nytt golv i foderkammaren och torkrummet samt ventilationen är väl de stora kvar. Ventilationen beställs nu och i oktober kommer elektrikern och kopplar in styrning och fläkten En annan stor grej är att vi i helgen fick in varm vatten i foderkammaren och även varm och kallvatten till uppställningsplatsen!
Lyx!
Var hittade du blandaren? Den skulle vara perfekt i vårat stall. Som vi har letat efter något liknande!
Åh vad skönt med varmvatten!!!Taaack! Verkligen jättekul, blev helt paff när dem ringde
Mycket är klart men vi har en del kvar också. Nytt golv i foderkammaren och torkrummet samt ventilationen är väl de stora kvar. Ventilationen beställs nu och i oktober kommer elektrikern och kopplar in styrning och fläkten En annan stor grej är att vi i helgen fick in varm vatten i foderkammaren och även varm och kallvatten till uppställningsplatsen!
Lyx!
Åh vad skönt med varmvatten!!!
Vi har ju inte ens vatten indraget . Finns iof i ladugården som finns vid sidan om stallet. Men sjukt drygt att springa fram och tillbaka där för att hämta vatten. Frågan är vad det skulle kosta att dra in vatten i stallet. Vi har ju fortfarande inte bestämt oss för om vi ska bo kvar på gården eller inte. Känns inte så lockande att lägga ännu mer pengar på gården om vi inte ska bo kvar. (iof bestämt att vi ska bo där till sommaren 2017 och ta ett beslut då) .
Hur fungerar blandaren?
Ja, det är mkt värt att slippa onödigt slit.Vi bar ju vatten första vintern inifrån källaren, 40 meter från stallet trappa ner fram och tillbaka. Senaste drog vi ut en utkastare på utsidan så vi slapp gå in då behövde vi bara gå 40 meter och hämta vatten. Förra våren hade vi en grävmaskinist hemma som grävde ner vatten från huset till stallet på frostfritt djup.
Själva grävjobbet tog ungefär en arbetsdag (7-8h) och kostade oss ca 4500kr inkl moms (vi kunde dock dra av momsen). Sedan tillkommer ju kostnader för slang osv som vi grävde ner i backen. Det är ju inte hutlösa pengar i alla fall, speciellt inte när det är så enormt besparande i tid slit osv
Vi har ju vatten på tre ställen i stallet, en slang på utsidan med bara kallvatten, varm och kallvatten i köket i foderkammaren och sedan nu även blandare med varm och kallvatten vid skötselplatsen. Tycker duschblandaren funkar super de lilla jag testat ännu