Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som gjort "u-profiler" av virke för att hålla plankor till boxväggar på plats - vilken dimension har ni? Räcker det med 45x70 eller behövs det 45x95?

/Lizzie

Senast ändrad:
@Lovise Ja det ser hur mysigt ut som helst! Bra med miljöträning också! :) Vill definitivt ha lösdriften på det viset du har, om möjligheten finns, när vi köper gård! (Kan inte sambon bli klar med pluggandet liiite fortare, längtar ju inte alls :angel:)

I väntan på att vi ska bygga vidare på garderoben i sadelkammaren tog jag lite bilder i stallet igår. Dock med mobilen, men ändå. Det börjar verkligen se mer färdigt ut nu :)
Spolspiltan med sadelkammaren framför:
img_2775.jpg

Till vänster om spolspiltan, lösdriften:
img_2781.jpg

Stallgången med ligghallen till vänster, torkrum + box + plats för eventuellt en box till till höger:
img_2782.jpg
Jättefint! Och vem skulle inte vilja ha en sådan lösdrifts-lösning?!? Hur bra som helst! Jag älskar att ha hästarna lösa hemma, i sommar brukade jag öppna upp så de har tillgång till viss del av trädgård och fri tillgång till stallet (öppnar upp boxar och stalldörr), och det är så härligt att ha de "nära". Och de vill ju vara där man är.
Tyvärr kan vi inte ha det så hos oss, men det hade ju varit underbart!

Du ska vara stolt :up:!

Varde ljus! Nu har vi fått klart elen i nya stallet. Inte så jättelångt kvar nu :D Är så glad över att hästarna ska få ett nytt stall, det är inget fel på det gamla och det har funkat bra hela tiden men det är slitet nu efter 30+ år och jag är väl lite trött på det trots att jag i princip vuxit upp där inne :angel: Ursäkta byggröran...
DSC_0523_zpsneeallq5.jpg
Det är bara de vita pelarna som står där de ska. Den öppna dörren leder in till vad som ska bli sadelkammare och foderutrymme.
DSC_0521_zpsryj4z9dy.jpg
(Dörrarna leder ut från boxarna)
DSC_0518_zpsbh7w3yis.jpg
:banana:

Ni som har vatten i stallet. Vi ska införskaffa en pumpautomat - tänkte shoppa en själv - men vilken? Jag bor nära Örebro och trodde det skulle bli enkelt... men jula har inte, Bauhaus har inte, K-rauta har en som är utgående modell. Clas Olsson har en liten variant - men räcker den?

/Lizzie

Nu är väggarna isolerade. Cellulosaosolering blev det. Kan uppta och avge fukt. Blir ju mkt ventilation så egentligen lite onödigt men man får ju bara en chans att stoppa in det. Nu är där iallafall bra förutsättningar oavsett hur man ska använda byggnaden i framtiden.

Har brädat upp så långt vi kunde, måste ju gå att komma åt att spruta in isoleringen, allt av rutmönstret upptill ska plockas ner igen för att vi ska kunna bräda direkt på stomreglarna.
Hade ett helsike att hitta fin råspont så det fick bli 34 mm tjocka spontade golvbrädor. Lyxigt men inte så vansinnigt stor prisskillnad, dom kostar 130 kr/m2, och det blir superrejält och sååå fint.

Här lägger vi loftgolv. Vi har ett litet loft på uthuset (ca 40 kvm) där 1/3 är förvaring för allt man inte har plats för inne. Resterande blir halmförvaring, grannen har slagit halmen och pressar förhoppningsvis i helgen så det är bara att jobba på. Dåligt skick på det gamla och delar av loftet hade de bara slängt ut spånskivor för att ha något att gå på då golvet redan murknat sönder. Igår fick vi bort sista gamla golvet och idag kämpar jag på själv och lägger det nya! :)

Belysning.....

Hur många w ska man satsa på?

50 m2 stall. Stallgång i ena halvan. Ska ha 4 lysrörsarmaturer över stallgången och en på väggen bakom/ovanför boxarna (2 av dem över stallgången kommer att sitta strax framför boxfronterna så dom lyser även upp i boxarna.

Pappa tycker jag ska ta så i så mkt det går, och det är då 4 st med 2x58 w i varje (T-8 lysrör), plus 1 st över boxarna. Dom är 150 cm långa var så det blir 6 m lysrörsarmturer i stallgången som är ca 25 m2..... Och tot 580 watt med armaturen över boxarna...
Jag vill ha bra ljus men är inte det att ta i?

Alternativ är tex 1,20 långa armaturer med 2 x36W i varje, alltså tot 360 watt.

Belysning.....

Hur många w ska man satsa på?

50 m2 stall. Stallgång i ena halvan. Ska ha 4 lysrörsarmaturer över stallgången och en på väggen bakom/ovanför boxarna (2 av dem över stallgången kommer att sitta strax framför boxfronterna så dom lyser även upp i boxarna.

Pappa tycker jag ska ta så i så mkt det går, och det är då 4 st med 2x58 w i varje (T-8 lysrör), plus 1 st över boxarna. Dom är 150 cm långa var så det blir 6 m lysrörsarmturer i stallgången som är ca 25 m2..... Och tot 580 watt med armaturen över boxarna...
Jag vill ha bra ljus men är inte det att ta i?

Alternativ är tex 1,20 långa armaturer med 2 x36W i varje, alltså tot 360 watt.

Enligt rekommendation för häststallar bör man ha minnst 100 lux i ett stall och med fördel 200 lux över hovslagarplats. 100 Lux ska motsvara 3,5-5 W/m2 , räknar vi med 5 W blir det 250 W på 50 m2 då känns ju 580 kanske lite överdrivet i hela stallet? 2x36 tycker jag låter mer lagom :) Jag är dock absolut ingen expert! :)

Vi fick ta ur ena lysröret ur armaturerna i foderkammaren de blev så ljust så man blev bländad, hade kunnat utföra en operation där inne utan problem belysningsmässigt :p

Jag har ingen aning om vad jag har i vårat stall, rent tekniskt men vi har dragit på ordentligt. Jag vill ha typ "operationsljus" så man ser allt. Hovslagaren är lycklig och jag med.

Om vi inte vill ha allt för ljust så har vi två knappar som gör att man kan släcka halva antalet lysrör. Man kan då också välja var man vill ha tänt. Ena knappen lyser upp gången lite halvdant medan den andra "korridorerna".

Jag har ingen aning om vad jag har i vårat stall, rent tekniskt men vi har dragit på ordentligt. Jag vill ha typ "operationsljus" så man ser allt. Hovslagaren är lycklig och jag med.

Om vi inte vill ha allt för ljust så har vi två knappar som gör att man kan släcka halva antalet lysrör. Man kan då också välja var man vill ha tänt. Ena knappen lyser upp gången lite halvdant medan den andra "korridorerna".

Så har vi också gällande "hel och halvljus". Vi har satt en knapp för belysning över boxarna, en knapp för gång och uppställningsplats samt att vi har en knapp för nattlampor :) Väldigt bra att dela upp det!

Jag vill ha riktigt bra ljus men jag vill inte bli totalt bländad när jag går in i stallet heller som vi blev i foderkammaren :) Både jag, hovis och tandis är väldigt nöjda med belysningen :)

Lite piggare i huvudet nu...

Stallgången kommer ju att vara hovslagarplats så 200 lumen bör det då vara där. Om man räknar att den är ca 25 m2 så blir det 7-10w/m2 = 175-250 w där. 4 av de lite mindre blir 288 w plus 72w extra bakom/ovanför boxarna.

Hela innerytan är ca 43 m2 när jag räknar efter. 200 lumen på den ytan är då 301-430 w.

Låter ju rimligt med 5 av de lite mindre armaturerna då, 360 w.

Det ska ju ändå vara behagligt att jobba i stallet även om det är helt upptänt.

Vi har sex st 120 cm 2x36w i vårt stall på 60kvm. Det går att tända i sektioner beroende på hur mycket ljus man önskar. Det känns alldeles lagom. Riktigt bra ljus om man tänder alla, men skönt att det går att variera. Du får komma hit och titta när det är mörkt ute @HannaZ :D

Stallgången kommer ju att vara hovslagarplats så 200 lumen bör det då vara där. Om man räknar att den är ca 25 m2 så blir det 7-10w/m2 = 175-250 w där. 4 av de lite mindre blir 288 w plus 72w extra bakom/ovanför boxarna.

Hela innerytan är ca 43 m2 när jag räknar efter. 200 lumen på den ytan är då 301-430 w.

Jag har två boxar på 3x4 m bredvid varandra med kortsidan ut mot stallgången sas, och en stallgång framför på ca 2,5 m bred.
Vi har en 2x36 ovanför varje box. Och 3 st 2x18 i Stallgången. Tycker att det faktiskt blev lite för ljust över boxarna. Hade kanske räckt med en 2x18 mellan boxarna. Och då satt 2 st 2x36 och en 2x18 utanför boxarna i stallgången istället.

Är du osäker så släng in enarmatur till? Så gjorde vi, vi tog lite fler av 2x28 istället för färre 2x36 :)

Vårt stall är 84kvm och vi har 10 st 2x28W armaturer, en armatur i varje box(4 st) tre i gången och två över uppställningsplatsen.

Jag har två boxar på 3x4 m bredvid varandra med kortsidan ut mot stallgången sas, och en stallgång framför på ca 2,5 m bred.
Vi har en 2x36 ovanför varje box. Och 3 st 2x18 i Stallgången. Tycker att det faktiskt blev lite för ljust över boxarna. Hade kanske räckt med en 2x18 mellan boxarna. Och då satt 2 st 2x36 och en 2x18 utanför boxarna i stallgången istället.

Tack! Då låter det ju som att 5 st 2x36 kommer att räcka mer än väl.

Är du osäker så släng in enarmatur till? Så gjorde vi, vi tog lite fler av 2x28 istället för färre 2x36 :)

Vårt stall är 84kvm och vi har 10 st 2x28W armaturer, en armatur i varje box(4 st) tre i gången och två över uppställningsplatsen.

560w på 84 m2 alltså.
Då tror jag 360 w på ca 43 m2 blir fullt tillräckligt.

Ska försöka få till så det blir 3 brytare för 5 armaturer så man kan variera ljusstyrkan ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 229
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve