Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 45*45 och det räcker braNi som gjort "u-profiler" av virke för att hålla plankor till boxväggar på plats - vilken dimension har ni? Räcker det med 45x70 eller behövs det 45x95?
/Lizzie
Jättefint! Och vem skulle inte vilja ha en sådan lösdrifts-lösning?!? Hur bra som helst! Jag älskar att ha hästarna lösa hemma, i sommar brukade jag öppna upp så de har tillgång till viss del av trädgård och fri tillgång till stallet (öppnar upp boxar och stalldörr), och det är så härligt att ha de "nära". Och de vill ju vara där man är.I väntan på att vi ska bygga vidare på garderoben i sadelkammaren tog jag lite bilder i stallet igår. Dock med mobilen, men ändå. Det börjar verkligen se mer färdigt ut nu
Spolspiltan med sadelkammaren framför:
Till vänster om spolspiltan, lösdriften:
Stallgången med ligghallen till vänster, torkrum + box + plats för eventuellt en box till till höger:
Belysning.....
Hur många w ska man satsa på?
50 m2 stall. Stallgång i ena halvan. Ska ha 4 lysrörsarmaturer över stallgången och en på väggen bakom/ovanför boxarna (2 av dem över stallgången kommer att sitta strax framför boxfronterna så dom lyser även upp i boxarna.
Pappa tycker jag ska ta så i så mkt det går, och det är då 4 st med 2x58 w i varje (T-8 lysrör), plus 1 st över boxarna. Dom är 150 cm långa var så det blir 6 m lysrörsarmturer i stallgången som är ca 25 m2..... Och tot 580 watt med armaturen över boxarna...
Jag vill ha bra ljus men är inte det att ta i?
Alternativ är tex 1,20 långa armaturer med 2 x36W i varje, alltså tot 360 watt.
Jag har ingen aning om vad jag har i vårat stall, rent tekniskt men vi har dragit på ordentligt. Jag vill ha typ "operationsljus" så man ser allt. Hovslagaren är lycklig och jag med.
Om vi inte vill ha allt för ljust så har vi två knappar som gör att man kan släcka halva antalet lysrör. Man kan då också välja var man vill ha tänt. Ena knappen lyser upp gången lite halvdant medan den andra "korridorerna".
Jag har två boxar på 3x4 m bredvid varandra med kortsidan ut mot stallgången sas, och en stallgång framför på ca 2,5 m bred.Lite piggare i huvudet nu...
Stallgången kommer ju att vara hovslagarplats så 200 lumen bör det då vara där. Om man räknar att den är ca 25 m2 så blir det 7-10w/m2 = 175-250 w där. 4 av de lite mindre blir 288 w plus 72w extra bakom/ovanför boxarna.
Hela innerytan är ca 43 m2 när jag räknar efter. 200 lumen på den ytan är då 301-430 w.
Låter ju rimligt med 5 av de lite mindre armaturerna då, 360 w.
Det ska ju ändå vara behagligt att jobba i stallet även om det är helt upptänt.
Lite piggare i huvudet nu...
Stallgången kommer ju att vara hovslagarplats så 200 lumen bör det då vara där. Om man räknar att den är ca 25 m2 så blir det 7-10w/m2 = 175-250 w där. 4 av de lite mindre blir 288 w plus 72w extra bakom/ovanför boxarna.
Hela innerytan är ca 43 m2 när jag räknar efter. 200 lumen på den ytan är då 301-430 w.
Låter ju rimligt med 5 av de lite mindre armaturerna då, 360 w.
Det ska ju ändå vara behagligt att jobba i stallet även om det är helt upptänt.
Jag har två boxar på 3x4 m bredvid varandra med kortsidan ut mot stallgången sas, och en stallgång framför på ca 2,5 m bred.
Vi har en 2x36 ovanför varje box. Och 3 st 2x18 i Stallgången. Tycker att det faktiskt blev lite för ljust över boxarna. Hade kanske räckt med en 2x18 mellan boxarna. Och då satt 2 st 2x36 och en 2x18 utanför boxarna i stallgången istället.
Är du osäker så släng in enarmatur till? Så gjorde vi, vi tog lite fler av 2x28 istället för färre 2x36
Vårt stall är 84kvm och vi har 10 st 2x28W armaturer, en armatur i varje box(4 st) tre i gången och två över uppställningsplatsen.