Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lovise
Tack! Egentligen skulle jag behöva höloftet, men får lösa höförvaringen på annat sätt. Jag kände att just luftigheten är viktigare än att ha höloft just för tillfället. Ska man hårddra det så är de överliggande stockarna på för låg nivå. Upp till undersidan är det 2,2 m, men stockarna håller ihop hela bygganden så ta bort dem får bli ett annat projekt i framtiden. Det är i alla fall öppet till taknock = 8 m så med intag av frisk luft som sedan kommer ut högst upp - det borde borga för bra luftomsättning. Om inte får det bli en fläkt.

/Lizzie

Ur brandsynpunkt är det ju också skönt att inte ha höloft, man måste ju brandisolera och greja om man ska ha det, så det blir säkert smidigare att ha det någon annan stans.

Så här såg jag ut när jag gjort samma jobb hos oss för tre år sedan :-)
1383588_10202196464706700_1720646810_n.jpg

Jisses!! :nailbiting::nailbiting:

Min sambo har under fredag kväll och gårdagen slitit med att ta ner loftgolvet. All bråte låg på golvet i morse. Det blev två vändor till återvinningscentralen med fullproppad trailer. Lika bra att bli av med de gamla brädorna så fort som möjligt. Sedan tillbringade vi hela em med att städa bort 100 år gammalt damm och annat skräp. Stockarna i taket och timret i väggarna dammsögs. Känns som om vi tömt och städat hela sommaren - och det har vi ju ;). Jag avslutade söndagkvällen med att gå lös på väggarna med högtryckstvätten. Där betongen är kvar på väggarna - där var det tjockt lager med gammal koskit. Det kan man ju inte måla på ;).

En timme senare så var jag klar och tack vare högtryckstvätten och rejält med målartvätt så fick jag bort skiten.

[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Tvaumlttat2.jpg.html'][/URL]

[URL='http://[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Tvaumlttat1.jpg.html][IMG]http://i115.photobucket.com/albums/n295/Lizzie_63/Tvaumlttat1.jpg[/IMG][/URL]'][URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Tvaumlttat1.jpg.html']
[/URL]

Jag kan ärligt säga att det var vansinningt skönt att själv krypa in i duschen när jag var klar med högtryckstvättningen. Ni som använt sådan vet hur mycket det skvätter... :angel: Inte så skönt att bli helt rappat med gammal uppblött koskit :yuck:

Nu kanske vi äntligen börja bygga :D

/Lizzie
[/URL]
[URL='http://[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Tvaumlttat1.jpg.html][IMG]http://i115.photobucket.com/albums/n295/Lizzie_63/Tvaumlttat1.jpg[/IMG][/URL]']
Så spännande att äntligen få börja bygga! :)
[/URL]

Min sambo har under fredag kväll och gårdagen slitit med att ta ner loftgolvet. All bråte låg på golvet i morse. Det blev två vändor till återvinningscentralen med fullproppad trailer. Lika bra att bli av med de gamla brädorna så fort som möjligt. Sedan tillbringade vi hela em med att städa bort 100 år gammalt damm och annat skräp. Stockarna i taket och timret i väggarna dammsögs. Känns som om vi tömt och städat hela sommaren - och det har vi ju ;). Jag avslutade söndagkvällen med att gå lös på väggarna med högtryckstvätten. Där betongen är kvar på väggarna - där var det tjockt lager med gammal koskit. Det kan man ju inte måla på ;).

En timme senare så var jag klar och tack vare högtryckstvätten och rejält med målartvätt så fick jag bort skiten.

Jag kan ärligt säga att det var vansinningt skönt att själv krypa in i duschen när jag var klar med högtryckstvättningen. Ni som använt sådan vet hur mycket det skvätter... :angel: Inte så skönt att bli helt rappat med gammal uppblött koskit :yuck:

Nu kanske vi äntligen börja bygga :D

/Lizzie
det jobbiga jobbet kvar, rivningen är ju det snabbaste, sen så blir det bara mer och mer och mer ju mer man bygger och har sig ^_^

Ha ha - och jag tycker tvärtom - att vi gjort det absolut jobbigaste ;)

/Lizzie
det tycker man alltid ^_^, men sen så måste man ju mäta, beställa, pilla, måla bestämma hur och om man vill göra si eller så, ändra sig, göra alla fin justeringar osv och lägga till saker i efterhand för att göra allt bättre :p

det tycker man alltid ^_^, men sen så måste man ju mäta, beställa, pilla, måla bestämma hur och om man vill göra si eller så, ändra sig, göra alla fin justeringar osv och lägga till saker i efterhand för att göra allt bättre :p

Efter att bilat bort foderbord, gjutit golvet, rivit lofttaket och kört 12 vänder till ÅVC - så känns resten som plättlätt. Men så har jag ju också en mental bild över hur det ska se ut som klart och jag har måttat och ritat väldigt långt tid. Så det tunga jobbet - det är klart :D. Däremot så kommer det ta tid, jag har takbjälkar som ska skrapas och målas. En timmerstock under ett fönster ska bytas. Skivor ska upp på väggarna och så ska de målas. Vindnät ska monteras (kommer förhoppningsvis idag) Sist så ska ju boxarna snickras och målas - och man kan ju räkna med att allt tar sjukt mycket länge tid än vad man räknar med :p

/Lizzie

Och det tar ju sådan tid att fundera på HUR man ska göra det. Det är mycket problemlösning som man stöter på. Och vi hade ingen erfarenhet, så det tog tid innan man visste hur vi skulle göra eller att vi fick testa oss fram till en bra lösning.

Och det tar ju sådan tid att fundera på HUR man ska göra det. Det är mycket problemlösning som man stöter på. Och vi hade ingen erfarenhet, så det tog tid innan man visste hur vi skulle göra eller att vi fick testa oss fram till en bra lösning.

Jag och mannen har ju erfarenhet sedan tidigare då vi byggt mitt nuvarande stall. Sedan är sambon svetsare - och det underlättar i vissa delar :)

/Lizzie

De gamla timmerstockarna som håller ihop mitt stall börjar närma sig målning. Jag har tillbringar två kvällar med att skrapa bort gammal kalkfärg. Det är sååå sabla trist med detta förarbete :banghead: men ack så nödvändigt. Tur att det numera finns målartvätt som man inte behöver efterskölja ;-). Förhoppningsvis tar det inte två kvällar att torka av stockarna :angel:

Planen är annars att vi under helgen ska börjar skruva upp skivor på väggarna. Kommer sätta upp plyfa nertill i boxarna och för övrigt blir det OSB-skivor. Skivorna är till för att skydda timmerstockarna mot gnageri ;)

Sedan är frågan om vi ska blanda trä och metall. Stolparna som behövs vid boxdörrarna vill sambon att vi använder fyrkantsrör. Han har material så han kan svetsa ihop 4 stolpar, vilket räcker till de två storhästboxarna. Shettisboxen kommer då ha stolpar i trä - har inte bestämt mig ännu om det är estetiskt OK :p

/Lizzie

@Buck Om jag inte minns fel så har du målat med Ranch stallfärg. Använde du grundfärg då, eller målade du bara med stallfärgen?

Jag tänkte komma igång att börja måla, men insåg att jag missat köpa grundfärg :o tyvärr finns inte grundfärgen på lager utan måste beställas :banghead:. Funderar på att skippa grundfärgen och måla direkt med ranchfärgen - eller är det slöseri med pengar?

/Lizzie

@Buck Om jag inte minns fel så har du målat med Ranch stallfärg. Använde du grundfärg då, eller målade du bara med stallfärgen?

Jag tänkte komma igång att börja måla, men insåg att jag missat köpa grundfärg :o tyvärr finns inte grundfärgen på lager utan måste beställas :banghead:. Funderar på att skippa grundfärgen och måla direkt med ranchfärgen - eller är det slöseri med pengar?

/Lizzie

Jag har målat med den färgen och jag körde utan grundfärg. Detta var 10 år sedan snart och färgen sitter än. Vi har strukit över ett lager vid två tillfällen, men det är pga 'klifläckar' som inte har gått bort i tvätten - inte för att färgen har suttit dåligt.

Jag har målat med denna färg över 120 cm. Nedanför har jag målat med fasadfärg och den är blankare och lättare att hålla ren faktiskt.

Jag har målat med den färgen och jag körde utan grundfärg. Detta var 10 år sedan snart och färgen sitter än. Vi har strukit över ett lager vid två tillfällen, men det är pga 'klifläckar' som inte har gått bort i tvätten - inte för att färgen har suttit dåligt.

Jag har målat med denna färg över 120 cm. Nedanför har jag målat med fasadfärg och den är blankare och lättare att hålla ren faktiskt.

Jag tänkte måla med ladugårslack nertill - och så med stallfärgen som du, ovanför 120 cm. Blank färg är ju lättare att hålla rent.

Jag har tänkte måla två lager så det borde täcka rätt bra tycker jag.

/Lizzie

/Lizzie
Hade ingen grundfärg utan målade bara två tre gånger. Men med den som heter exklusiv eller liknande får man ha den vanliga stall färgen som grund till, släpper annars från väggen.
Målat på putsade väggar och plyfa. Krävs i alla fall tre lager för att det ska täcka plyfa ordentligt, i alla fall den jag målade sög väldigt ojämnt upp färgen. Använde roller.

Hade ingen grundfärg utan målade bara två tre gånger. Men med den som heter exklusiv eller liknande får man ha den vanliga stall färgen som grund till, släpper annars från väggen.
Målat på putsade väggar och plyfa. Krävs i alla fall tre lager för att det ska täcka plyfa ordentligt, i alla fall den jag målade sög väldigt ojämnt upp färgen. Använde roller.

Jag ska måla på OSB-skivor - så det visar sig väl om det suger mycket. Jag räknar med att behöva måla minst två lager i alla fall.

Jag ska ha plyfa på nederdelen av den timmervägg som kommer befinna sig i boxarna och där tänkte jag måla med ladugårdslack.

/Lizzie

Jag ska måla på OSB-skivor - så det visar sig väl om det suger mycket. Jag räknar med att behöva måla minst två lager i alla fall.

Jag ska ha plyfa på nederdelen av den timmervägg som kommer befinna sig i boxarna och där tänkte jag måla med ladugårdslack.

/Lizzie
Är nog osb jag har målat, glömde bort namnet bara :p plyfa som plyfa :angel:.

I väntan på att vi ska bygga vidare på garderoben i sadelkammaren tog jag lite bilder i stallet igår. Dock med mobilen, men ändå. Det börjar verkligen se mer färdigt ut nu :)
Spolspiltan med sadelkammaren framför:
img_2775.jpg

Till vänster om spolspiltan, lösdriften:
img_2781.jpg

Stallgången med ligghallen till vänster, torkrum + box + plats för eventuellt en box till till höger:
img_2782.jpg

I väntan på att vi ska bygga vidare på garderoben i sadelkammaren tog jag lite bilder i stallet igår. Dock med mobilen, men ändå. Det börjar verkligen se mer färdigt ut nu :)
Spolspiltan med sadelkammaren framför:
img_2775.jpg

Till vänster om spolspiltan, lösdriften:
img_2781.jpg

Stallgången med ligghallen till vänster, torkrum + box + plats för eventuellt en box till till höger:
img_2782.jpg
Jag "hör inte till" tråden egentligen, men jag är härinne och kikar :) Så fint du har det! Så himla smart med lösdriften inne i stallet sådär, jag föredrar lösdrift men det är ju mysigt att ha dom inne, såhär får man ju lite av båda världar! :love:

Taack! @lizzie Är ju själv väldigt nöjd, och stolt (!!) över vårt fina stall :love:

Men eller hur! @Thrillie Det är precis så jag känner också :) Och det är så himla mysigt att greja i stallet och så kommer hästarna in och är med liksom, oavsett tid på dagen :) Och oavsett om vi målar eller sågar eller kör med vinkelslipen, haha, så miljöträning får man på köpet också :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 229
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve