Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

KL

Fast jag vill ha en häst som kommit längre i sin utbildning nästa gång. Kommer aldrig mer att köpa en oinriden märrjävel som tror att hon är en tjur på rodeo.

.

:bow: :rofl:
Learning by doing ... Det blir nog bra, skönt att det känns bra i alla fall! Det är rätt skönt att inte behöva frysa och jävlas faktiskt... :angel:

Det är fantastiskt kul att glida fram på henne. Det var fö hennes mamma som gav mig min första riktigt häftiga töltupplevelse :)

Glida? Teista dansar ju:love:! Jag gjorde allt annat än gled, jag hade aldrig suttit på en häst med sådan gång. Helt makalöst.

Gled gjorde jag snarare på Hyreygur - om man nu kan tala om glid när det går i ljusets hastighet:love:. Gode Jesus vilken tölt, den tog bara aldrig slut....

*kl*

Min lilla fröken visade upp sig idag! :love:
20121113_115630-1.jpg

Fast man glider ju i bemärkelsen att det bara är att haka pååååååååååå! ;) :D

En snabb uppdatering från dagens pass. Det gick riktigt bra idag igen och jag red bara på halsring idag (fast höll tygeln med samma hand för att den inte skulle hänga och slänga - är det fusk då?) hela passet. Hon var ännu mer styrbar och vi kunde börja jobba lite i traven. Jag är sjukt nöjd! Vi tränade mest trav att hon ska lyssna och inte springa iväg. En gång ville hon bara dra så då blev det tvärstopp. Och sen tränade vi tvärstopp (förvisso från en ganska lugn trav) och både hon och jag tyckte att det var skitkul. Var tvungen att prova lite galopp också och då blev det inte samma tvärstopp, men jag tror att vi kommer dit snart. Det tror jag kan vara en sjukt bra galoppträning för då måste vi verkligen fokusera på fattningarna och sen stanna innan hon hinner bli på bogarna och passtaktig. Känns skitkul! Tänk att min häst ska lära sig att göra sliding stops! Nej okej, riktigt så långt kommer vi inte att gå, men tvärstoppen är riktigt coola. Och när hon började fatta vad jag ville var det i princip bara på sätet hon stannade :)
Ett lite mer intensivt pass än igår, men inte jättelångt. Sen hoppade jag av och skrittade av avsuttet och hästen följer mig vart jag än går. Jag börjar känna att vi hittar tillbaka till den här fina kommunikationen som vi haft en gång och det känns så bra. Jag har ju saknat det. Jag var så lycklig efter passet idag! Allt var förstås inte perfekt, men vi pratade hela tiden mjukt med varandra. Såsom man ska.

ja höjden är ju inte det viktigaste.. utan att att det är roligt..Så ser jag de iallafall. Hoppning är kul på lagom nivå enligt mig. Kankse kan starta en å annan hoppetävling med Jorunn på en 60-70 i framtiden bara för att det är roligt

Framförallt så känns det som man som vuxen ryttare inte ska hoppa för högt på våra småttingar. Så tänker jag iaf :)

KL
Fö så har jag trampat sönder klacken på min ena ridstövel och jag har bestämt att stöveln inte går att rädda så funderar på ett par Richmond High Rider.

Bildbevis på att stöveln INTE går att rädda. Och kom nu inte och påstå att den går att rädda ;) :D.
561706_10151331760479612_2032798716_n.jpg

Rolig läsning!

Jag gillar "samlat stopp" ur trav och galopp. Med "samlat stopp" menar jag alltså i stort sett tvärstopp där hästen får rumpan under sig. Man pressar bara inte så hårt att hästen börjar slida på bakbenen.
Efter "samlat stopp", gärna utan att stanna till, ryggar jag gärna ett par steg för att direkt fatta trav eller galopp igen. Tänk dig hela övningen som en rörelse med glidande övergångar i stället för separata delar.

Jag gillar också ryggning i sluta eller volt, särskilt ryggning på volt ger väldigt bra lösgörning av bogarna. Ju mindre volt, desto mer effektivt. Att rygga i en åtta är inte heller tokigt.
Dessutom sätter det hästen väldigt väl på ytter bak när man gör övningen korrekt.

Knapplån!

Blir tokig på min sadel!! Den är det skönaste jag någonsin suttit i.. MEN.. Min kille är byggd i ren uppförsbacke och jag blir bakåtlutad i den och skänklarna far fram = katastrofsits!!

Jag har ingen aning om vad jag ska kika på för sadlar, måste planera in en ny helt klart! Måste upp baktill!! Nån som har något förslag? :)

17023_10151113779735222_68517066_n.jpg

982_10151125259690222_955222147_n.jpg

Han har ju kort rygg och är rätt kompakt byggd, så sadeln bör vara kort iallafall.. Hjälp en stackars förvirrad sadelnybörjare ;)

Han är sockersöt din häst.

Sadelprovare är det första jag tänker på, om sadeln passar din häst så kanske en sadelmakare kan göra justeringar så den passar dig.

Ja jag får nog kontakta en, detta går inte!! :/
Stoppade om den för nån månad sedan i ett försök att få den lite mer uppåt bak, blev ju lite bättre men tyvärr inte bra..

och tack! :) Han är en godisbit lilla hästen :D

Det låter som om bommen är för smal vilket gör att den tippar bakåt? Vad har du för sadel nu?

Bara för att jag har världens finaste häst (och jag är inte det minsta partisk ;)).
Vaki har börjat komma igång ordentligt efter sommarledigheten och han blir bara bättre och bättre.

57292_244808695645230_1656210038_o-700x466.jpg

664307_244807862311980_104720980_o-700x606.jpg

132675_244808475645252_1278645762_o-700x466.jpg

617203_244808602311906_1250794617_o-700x523.jpg

665288_244808305645269_1718442232_o-700x466.jpg

665710_244807912311975_216298931_o-700x466.jpg

:love:

Alla bilder finns här.

:love: bara älskar den 4e bilden på tölten.såå trevlig form med hängande tygel och allt-
SÅ skall en bra tölt se ut bra jobbar:bow:

Funderade själv i dom banorna att bommen är för smal, rider i en Loftur sadel, ska gå att byta järn i den men har inga då hon som sålde den tappat bort dem :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar