Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Har världens goaste häst.
581471_10151104015178068_1264246011_n.jpg

Det är lite skillnad att rida en MSV och att visa en häst på en avelsbedömning för islandshäst ..
Åk och kolla så får du se ... Det är enorm skillnad bara på att tävla islandshäst och visa islandshäst.
Jag har MÅNGA år i sadeln, tävlat SM flertal gånger och varit kvalad desto fler.
Jag skulle aldrig få för mig att visa häst själv, jag vet att jag inte kan tillräckligt för att få fram det bästa ur min häst på en avelsbedömning.
Det finns t.o.m. landslagsryttare som säger att dom inte är bra avelsvisare. Det krävs en viss typ av ridning.
Så är det "tyvärr". Sen är det absolut roligt att folk visar sina egna hästar, men att skriva att det "bara" är att visa är lite fel.
Det krävs månader av målinriktad träning, explosivitet och tempo är oftast det som fattas hos förstavisare. Även exteriörbedömningarna blir "fel" eftersom man inte vet hur man ska ställa hästen korrekt för att få dom där små men ack så viktiga extrapoängen ;)

Tinna ska visas så småningom, hon är långt ifrån klar för det.
Jag kommer inte visa henne själv för ska det göras så ska det göras ordentligt, vill ge henne en ärlig chans till fina poäng och jag kan inte få henne att prestera så på en avelsvisning. Tävla henne däremot ska jag göra själv, men det är som sagt inte riktigt samma sak ...

Tack för uttömmande svar!
Nu äger jag i och för sig ingen hingst... så frågan om hingstvisning var hypotetisk. Jag tänker personligen att det har större betydelse att "klämma fram" de där toppoängen hos en hingst - eftersom en riktigt högt bedömd hingst torde vara ekonomiskt betydligt mer lönsam än en med mer beskedlig bedömning, jämfört med ett sto som bara kan få ett begränsat antal avkommor.

däremot har jag för närvarande fått för mig att det vore kul att visa Dagmar - jag har skrivit det tidigare och hon är en medioker fröken så långt jag tror och kan bedöma, så det skulle enbart handla om att testa mig själv i situationen. Man kan väl knappast vara säker på att det ens går att "klämma fram" en vettig ökad tölt efter ett par års ridning.
Men som sagt, det kunde vara kul bara för min egen skull. Det är inte ett toppavelssto jag har därhemma i hagen, jag har ingen överdriven tanke om det.
Över huvud taget tror jag att jag är ganska realistisk när det gäller mina hästars kvalitet och brist därpå.

Jo, jag är ganska självkritisk i ridningen och mycket annat. Och som regel medveten om att problemet brukar sitta i piloten och inte i hästen.

Där håller jag inte med, har sett riktiga proffs misslyckas och det har även speglats i poängen.

Fast jag tänker att det kanske inte är så att katastrofvisning får fantastiska poäng, men i marginalerna som det skulle kunna vara skillnad.

KL
01:an har ju visat sig ha pass, så vi skall börja öva på det, mest styrka som saknas enligt min bedömning. Hon är lättlagt så det kommer nog gå fint. Boots petar jag på henne, men senskydd verkar också vara att rekommendera. Vilken storlek kan vara lämplig på en lite tunnare variant av islänning? Maxad C (typ).

Och som en sa här att gamla visningsresultat skulle dra ner på priset p åen häst köper jag inte. Det är ju hästar vi har och göra med så även den bästa visaren kan visa dålig..
Det var inte det jag menade heller, utan att spekulanter som gör research innan de åker ut och kikar kan tycka att hästen verkar "trist" och inte ens vill åka ut och kolla. Får man väl ut spekulanten så kan den ju se med egna ögon vilken fin och trevlig häst det är, men kostar hästen låt säga 90.000kr och har en bedömning på 6.80p så skulle nog många spontant tycka att den verkar lite dyr för sin kapacitet om det inte råkade finnas bra tävlingsresultat, film eller fördelaktiga bilder som visar att hästen har den kapacitet som utlovas i priset.

Det samma gäller föl, många vill ha bedömda föräldrar men är inte mamman bedömd/tävlad så tittar man på morföräldrarna. Jag tvivlar på att jag själv skulle titta på ett föl där mamman har en dålig bedömning däremot är obedömd och bra stam ingen omöjlighet. Hade jag träffat fölet/mamman kan man kanske bortse från bedömningen.

Fast jag tänker att det kanske inte är så att katastrofvisning får fantastiska poäng, men i marginalerna som det skulle kunna vara skillnad.

Nu var det ingen katastrof visning, utan en eller ett par tekniska missar som drog ner poängen. Så visst får även den rutinerade proffsvisaren betala med lägre poäng.

Tar mig friheten att lägga upp denna på din fina Eros som jag fotade på tävlingen!!!

15.jpg

Nu var det ingen katastrof visning, utan en eller ett par tekniska missar som drog ner poängen. Så visst får även den rutinerade proffsvisaren betala med lägre poäng.

Vi talar förbi varandra. De får säkert betala för sig, men risken finns, att de kanske klarar sig en aaaaaaning bättre än ett mindre känt namn.

Vi talar förbi varandra. De får säkert betala för sig, men risken finns, att de kanske klarar sig en aaaaaaning bättre än ett mindre känt namn.

Om man utgår ifrån det så är i så fall risken ALLTID lika stor oavsett vad vi pratar om, en ryttare som känner en domare kan få högre poäng även i en lätt klass då. Personligen har jag ett stort förtroende för avelsdomarna, och det känns som om de kan hålla isär begreppen rätt bra faktiskt. Ofta är detta en åsikt som baseras på vad man tror, och möjligen skulle det kunna förekomma fast inte i den utsträckning som man vill göra gällande här.

Har suttit med så mycket vid det här laget, har hört hur resonemanget går och inte får de betalt för sina namn inte. Det är ju inte alltid egen häst de visar, utan visar som sagt andras hästar.

Absolut, alla band känslor och relationer spelar roll som jag ser det. Säkert mer och mindre beroende på individ med människor är inga objektiva maskiner. Jag är inte det minsta kritiskt i mitt resonemang, men torrt konstaterande.
Nietzsche beskriver mitt sätt att se på objektivitet på ett bra sätt. Typ: Det finns en sanning men människan ser den genom sina känslor, kunskap och erfarenheter. Det blir flera filter "i vägen" för den objektiva sanningen/verkligeten. "Filtren" finns alltså helt omedvetet och inget vi kan påverka i större utsträckning om ens något.

Jag vill så gärna vara en del av denna tråden, att ha spännande saker att uppdatera eller bara visa bilder. Men, det har jag inte. Så jag skriver ändå. :D

Jag har ju nu efter ungefär 5-6 års hästuppehåll börjat rida på ridskola och har snart avslutat en termin. Det är verkligen helt fantastiskt roligt, och det tog kanske 2 lektioner innan drömmen om en egen 4/5-växlad räcer poppad upp. Jag förstår ju själv att det inte går just nu, jag är väldigt ringrostig och behöver verkligen hitta tillbaka. Det går dock bättre och bättre för varje lektion och jag känner att jag har koll på både mig själv, hästen, formen, takten och typ vart vi ska, bitvis i alla fall. :p Men det är banne mig svårt att rida!

I morgon ska jag rida en privatlektion (på grund av mycket svår abstinens, höstlovet var uppehåll och förra veckans lektion blev inställd), det ska bli superspännande! Jag har även anmält intresse för att vara medryttare på en av verksamhetshästarna under vintern, och ska få besked i morgon. :bump:

Ja, det var väl mest det jag ville skriva. :p Jag drömmer om den dag då jag kan visa er min alldeles egna häst! Den dagen kommer den med, så snart som möjligt. Under tiden plågar jag mig själv med annonser och saluhästsidor, kanske jag kommer ha något sånär koll på vad jag söker när dagen väl kommer.

Fast jag hade ett ännu längre uppehåll och gick från tregångare till en flerväxlad och köpte egen på direkten. Alla överlevde :D Och nu, några år senare, har jag råkat köpa en till :eek:

Så vill man så går det :)

Ja det är helt klart plågsamt just nu, märks att det är "köparens marknad" med mycket fina hästar till salu!

Jag har också gått vägen via tregångare. :D Jag började med Reykur, min islandshäst som jag tog bort 2005, efter honom gick jag över till tregångare och sedan kom mitt hästuppehåll. När jag sedan kände det suga i hästtarmen igen var det islandshästar och enbart islandshästar som lockade. Men som vuxen har man helt plötsligt så jäkla mycket utgifter, det var enklare när jag hade Reykur och mamma och pappa betalade. ;) Dessutom är jag och alla kollegor uppsagda pga nedläggningar så det är inte riktigt läge. Kanske om saker och ting stabiliserar sig om någon månad. Men om någon råkar ha en trevlig, välriden kuse till övers, så vet ni var jag finns. :angel:

Visst är det skillnad att bo hemma hos föräldrarna och få allt betalt jämfört med att betala allt själv.

Fast för mig är det tvärt om.
Jag är mycket tacksam att jag fick möjligheter att ha ponny när jag växte upp - men familjen hade inga pengar "över" så det var billiga ponnyer och senare storhäst. Begagnade travare och liknande.
Och pengar till ridlektioner fanns aldrig utan det var skogsridning och längs vägen som gällde, plus att pappa byggde en gräspaddock (läs: satte staket runt en lagom stor ruta av en åker) och hinderstöd åt oss så vi fick leka bäst vi kunde.
Min syster och jag drömde då om islandshäst men på 80talet var det långt utanför rimlighetens gränser för vår familjs ekonomi och varken syrran eller jag var ledsna över det.

Som vuxen har jag förmånen att ha kunnat utbilda mig till ett välbetalt yrke med en öppen arbetsmarknad och har därför råd att göra lite som jag vill.

Mentalt sitter jag fast i samma prisklass för häst som då, tycker att 10000kr är lagom - vilket uppenbarligen sätter en del gränser. Svettades som bara den när jag köpte en frieser för 35 för 1½ år sedan... och har svettats över de hästar som kostat runt 25...
och slösar pengar på foder, ridkurser och liknande hellre än att lägga dem på inköp av häst.

Och betalar utan att blinka 2000kr för en helgs ridkurs. Man är inte riktigt klok. Jag är åtminstone inte konsekvent när det gäller ekonomi, eller hur?

det vore kul att visa Dagmar - jag har skrivit det tidigare och hon är en medioker fröken så långt jag tror och kan bedöma, så det skulle enbart handla om att testa mig själv i situationen. Man kan väl knappast vara säker på att det ens går att "klämma fram" en vettig ökad tölt efter ett par års ridning.
Men som sagt, det kunde vara kul bara för min egen skull. Det är inte ett toppavelssto jag har därhemma i hagen, jag har ingen överdriven tanke om det.

Kör på tycker jag, men som sagt gör bra research först och träna ordentligt på själva visningsmomenten så blir det både roligare för dig och bättre resultat tror jag. En speciell sak som jag tror är bra att försöka träna fram är snabba accelerationer och mjuka smidiga nedtagningar.

Gimlan: Någon liten psykologisk inverkan kan det kanske ha för vissa domare, att de känner till ekipaget på banan, men när jag suttit sekretererare på tävlingar där tex landslagsryttare och andra "kändisar" tävlat så har jag inte märkt att de särbehandlats. Det blir rejäla avdrag för fula nedtagningar, osmidiga korrigeringar, taktfel och annat precis som för oss andra, men grundkvaliteten på visningarna är ofta såpass hög att det inte blir lika tydligt i slutpoängen att avdragen gjorts. Och det gäller både svenska och utländska domare jag suttit sekreterare hos.

Brolinskan: Vad kul att sambon for iväg ensam och tävlade! Fina poäng också, duktig! :)

Senast ändrad:

Det finns forskning som pekar på att människan påverkas av flera faktorer när det kommer till bedömning av olika ting. Kön, hudfärg och deras påstådda förkunskaper.
Och så klart är det inte bara domaren som påverkas utan även du som sitter bredvid. För min del är det som sagt inget dömande i mitt sätt att se på saken bara en torr övertygelse, som även gäller mig själv, så klart.

Man kan väl knappast vara säker på att det ens går att "klämma fram" en vettig ökad tölt efter ett par års ridning.

Vad säger ni andra om det här? Jag vet ju att det finns hästar som är otroligt svåra att töltsätta och visst har jag sett en och annan som år efter år lunkar på i samma tempo. Alla hästar kanske inte går att klämma fram en vettig ökad tölt på efter några år, eller ens nånsin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar