Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Gimlan, en enkel fråga. Vilka kvaliteter ska ett sto ha tydligt specifierat, för att vara okej att avla på? Eftersom krav ett är bedömning så måste det ju även finnas krav på vilka poäng den ska ha uppnått för de olika delmomenten. Och vid vilken ålder? Vad skiljer sig det stoet markant åt från en sk "fritidshäst"?
Du läste visst inte allt?

Jag tycker att du har en orealistisk syn på avel med väldigt strikta principer och vissa åsikter är lite uppåt väggarna, för mig, MEN, jag tycker också att debatten är viktig och intressant och den behövs.
Hade du läst allt hade du sett att ja, jag är idealist, men inser att alla inte kan/vill visa sina hästar men att det finns alternativ.

Sen är ju frågan, om man avlar för att sälja, ska man avla hästar som man tycker att folk vill köpa (kanske sådana man själv vill äga) eller avla hästar som det finns efterfrågan för? Det är inte en helt enkel fråga att ebsvara.

Fast efterfrågan är ju inte direkt stor nu... Sen väljer ju folk utifrån vad som finns också.

Fast du har ju inte skrivit någonstans vad du tycker är tillräckligt bra för att få avla på?

+ Eyjaros och Baugalin

Tack! Det är en riktig härlig (och lite overklig) känsla att ha fått hem henne! Hon är hur underbar som helst, så jäkla cool. Var lite skygg igår när hon hade kommit, men idag har jag fått klappa henne, hon följde efter mig i hagen, kommer när man ropar på henne. :love:

Jag tror inte att det kommer bli några som helst problem att rida in henne. ;)

Kvandi: Tiden har verkligen gått fort, det känns som det var igår jag såg den första fölbilden på henne och köpte henne!

Ja, hon kommer bli skimmel. :)

*kl*
Jag fortsätter att bomba lite till då, måste ju få visa min fina prinsessa i dagsljus också! :D

20121109_113425.jpg

20121109_105421.jpg

20121109_105422.jpg

20121109_105423.jpg

du ska inte kastera när det är minus grader enligt min veterinär för då kan såret frysa=inte så skönt.(alla vätskor osv).

Det verkar vara väldigt olika hur de rekommenderar.
När jag hade tid för Karl var jag tveksam, eftersom det blivit en riktig köldknäpp med -25. Så jag ringde och frågade om vi skulle kastrera trots den stränga kylan och det tyckte de.
Och visst tog det tid innan jag tyckte att såret var tillräckligt läkt för att släppa ihop honom med de andra grabbarna, men det blev inga problem i övrigt - och garanterat ingen risk för infektion...

Ja när det är riktigt kallt så brukar man undvika kastrering, däremot vid minusgrader runt minus 1 - minus 10 sägs vara idealiskt och såret läker normalt oftast så minskar risken tydligen för infektioner drastiskt.

Skrev ju grattis på Fejjan me jag skriver Grattis här också! ;)
Hon ser jättefin ut, högbent och rejäl och snälla, pigga ögon trots den långa resan! Ska bli spännande att följa er nu! :D

KL.
Varit ute och ridit Isa idag, hon var hur trevlig som helst. Pga frusen ridbana samt att jag red i paddocken sist, blev det en tur längs vägen.
Väldigt avslappnad och trevlig!
Hennes trav kan nog bli riktigt fin med träning, hon är avslappnad och tar långa steg med tydligt sväv och vila i steget. Väntar bara på att kunna samla traven och sedan länga ut den ur samlingen - men det är ett framtida projekt. Lite samling tålde hon i förrgår när jag red i paddocken, med bibehållen rygg.

Galoppen var också avslappnad idag, trots att det var uteritt. Trevligt.
Töltade gjorde hon gärna, kunde leka lite, lite med steglängdsskillnader mest för att testa om hon var uppmärksam.

Jag är jättenöjd med henne idag!

Jag är genuint nyfiken. Du säger ju själv att du är idealist. Det skulle vara intressant att höra var du anser att gränsen går mellan "inte tillräckligt bra" och "tillräckligt bra" och för att göra det enkelt, gärna i bedömnings-siffror, om du utgår från en ideal värld. :)

Kan du citera dig själv där du uttrycker det??

Det enda jag minns att du skrivit är att ston ska visas först, men du säger inget om resultatet på den visningen.

Läs igenom samtliga inlägg så kommer du få en tydlig bild av vad jag tycker.

Tydligen är vi många som inte har denna tydliga bild, jag skulle också vilja veta.

Nu tycker jag att vi sätter punkt för denna diskussionen i denna tråd, istället är det läge att starta en egen tråd i ämnet om intresse finns. Här verkar det inte komma så mycket längre.

Boj/moderator

Nu tycker jag att vi sätter punkt för denna diskussionen i denna tråd, istället är det läge att starta en egen tråd i ämnet om intresse finns. Här verkar det inte komma så mycket längre.

Boj/moderator

Tack, känner detsamma.

*kl*

Har ikväll ridit en fruktansvärt bra och givande lektion för Brolinskan. Dock blockerade Vattar sig totalt när han skulle flytta ena sidan så innan vi kom igenom det så var det blod, svett och tårar rent bokstavligt. Har nog aldrig skrattat så när jag ridit någon gång. Men lektionen var motiverande och känner att nu kan vi lite till, och kan leta fram lite till.

Dessutom så är han en jävel på att springa i pass på kortsidorna :angel:

Kl

Liten uppdatering från bästkusten ;)

Sol är skitsvår (intet nytt på västfronten) att få dit jag vill. Benen verkar vilja röra sig åt alla andra håll än vad som är tanken. För att göra det extra svårt har vi samma svaga sida. Så jag jobbar som en liten blå för att få ordning på både mig själv och henne. Planen är att ta hjälp av min fina stallkompis Hera och sen längre fram komma igång med lite träningar.

Har även varit och provridit en bukehäst som jag ska bli medryttare på :D
Jättekul verkligen och något helt nytt för min del, även om finns hästen påminde väldigt mycket om godi rent ridmässigt/rörelsemässigt. Har aldrig riktigt ridit en travtaktig häst tidigare, visst har Sol ibland haft travtakt, men inte alls på samma sätt. Jag känner mig betydligt mer bekant med passtakt. Så det ska bli jättekul att få rida denna hästen, tror jag kan lära mig massor på detta. :D

KL.
Hur duktig "behöver" man vara för att visa en hingst?
Jag inser att man inte får vara vilken hobbylotta som helst, men vad krävs egentligen av ryttaren?

Jag inser att det antagligen krävs ett proffs för att plocka fram varenda uns av hästens kapacitet, vilket rimligen är skälet till att (gissar jag) de flesta hingstar visas av proffsen även om hobbylotta äger hästen.

*Jag inser att funderingen är extremt luddigt formulerad och att det inte finns något "recept" för hur man lyckas - mer än en genomtänkt träningsstrategi syftande mot styrka, samling, smidighet, takt, tempo precis som vanligt fast man torde jobba betydligt mer målinriktat än jag gör med mitt "vi ska bli så bra vi kan och det får ta hur lång tid som helst".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar